Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Reparation av ELGE friktionskoppling
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=91216

Författare:  säter [ 18.47 2018-05-10 ]
Inläggsrubrik:  Reparation av ELGE friktionskoppling

Vi har 3st ELGE-kopplingar på tegelbruket för manövrering av blandarskruvar mm.
Dessa är i dåligt skick, speciellt den till blandare 2.

Det är kopplingshuvudet, betecknat (E), som är i sämst skick.
Jag har funderingar på att tillverka nya i stål.
2-delade, så att man slipper riva isär hela maskineriet för att byta.

En bild från katalogen.
Bilaga:
001.JPG

En grov ritning som jag har gjort i SW.
Bilaga:
nav-bl2.jpg

Bild på den befintliga delen till blandare 2.
Bilaga:
009.JPG

Som ni ser på sista bilden, har flänsarna gått av där den roterande ringen sitter.
Där har de skruvat dit mässingsegment utanpå brottytorna.
De där ser inte ut att överleva länge till.

Dessutom har örona till länkarna gått av ett antal gånger, och svetsats tillbaka.
Nu är dessa i bedrövligt skick.
Allt är gjort i gjutjärn.

Har några idéer om detta?

Författare:  Micke_71 [ 01.29 2018-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Finns det plats att dra ut godset till öronen så att de tangerar ut från diametern? Eftersom de har varit svetsade så är de en svag punkt. Tänker att du kanske vill göra i 2541 och det är lite svårsvetsat.

Har några snabba tankar kring möjlighet att ha den 2delad men vet inte riktigt hur hög belastningen är. Skulle låta delningen sitta mitt i öronen. Då har man hjälp av de bultarna att hålla ihop.

Skulle fräsa någon avsats eller spår/kil i delningsplanet. Göra finbearbeting av hålet med halvorna monterade.

Men det behövs ju mer för att hålla ihop halvorna, svårt o se utan mått hur mycket plats som finns och vilken ev bultstorlek det kan få plats.

Författare:  säter [ 08.49 2018-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Citera:
Eftersom de har varit svetsade så är de en svag punkt.
Jag tror att örona har gått av i samband andra haverier.
Typ skruvar som har lossnat och liknande.
Citera:
Tänker att du kanske vill göra i 2541 och det är lite svårsvetsat
Tanken var att använda vanligt 2172, så att det går att svetsa i hur som helst.
Undrar om stål mot stål kommer att skära trots riklig smörjning?
Hur är svetsbarheten på kilstål? Jag funderar på sådant till örona.
Citera:
Skulle låta delningen sitta mitt i öronen.
Jo, jag är också inne på den linjen.
Citera:
Skulle fräsa någon avsats eller spår/kil i delningsplanet.
Jag hade hoppats att det skulle räcka med styrstift.
Citera:
Göra finbearbeting av hålet med halvorna monterade.
Jo, det är tanken.
Svetsa örona före finsvarvning.
Även bearbeta hålen i örona efter svetsning.
Citera:
svårt o se utan mått hur mycket plats som finns och vilken ev bultstorlek det kan få plats.
Axelhålet är Ø70mm, då får du lite begrepp om storleken.
Jag hade hoppas få plats med 4st M12 eller liknande.
Citera:
Finns det plats att dra ut godset till öronen så att de tangerar ut från diametern?
Här förstod jag inte riktigt.

Författare:  Micke_71 [ 10.37 2018-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

En snabbskiss på hur öronen kan vara solida och tangera ut från diametern.. Hinner inte rita så mycket idag eftersom det är mer skruvande än maskintid idag....

Om öronen håller halvbra idag så lär en sådan lösning hålla garanterat.

2172 kommer att riskera o skära. Det händer lite för ofta.... Det finns ingen möjlighet att göra i 2541 och lägga emellan en bricka i typ JM7 eller JM3 i glidytorna? Den kan ju skruvas fast med försänkta M6 om det behövs. Eller är det mot axeln du behöver glid? Delad bussning?

Du kan göra färdigt i 2172 och få gasnitrerat så skär det inte så lätt. Gasnitrering ändrar inte så mycket på måtten. Lägg några extra hundringar på ev H7-H8 tolerans mot axel.

Om kunden är beredd på att betala dyrare material så gör hela biten i JM7

Bilaga:
part4.jpg

Författare:  säter [ 18.32 2018-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

När jag tänker efter lite så snurrar nog aldrig navet på axeln.
Navet snurrar nog bara mot den tvådelade ringen som agerar "skiftgaffel".
Då kanske risken för skärning minskar?

Författare:  Micke_71 [ 22.23 2018-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Har sett gafflar käka upp material eller själva bli uppkäkade. Trycker den bara och kopplingen är återfjädrande eller trycker den och drar? (Dvs båda riktningar)

Ser att original har en släpring som ser lagrad med vinkelkontakt. Får inte ihop den med din modell.

Författare:  säter [ 08.19 2018-05-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Citera:
Ser att original har en släpring som ser lagrad med vinkelkontakt. Får inte ihop den med din modell.
Var ser du något vinkelkontaktlager där?

Författare:  Micke_71 [ 10.04 2018-05-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Det ser ut som två kulbanor i släpringen. Ibland ritar dom så översiktligt så man endast ser lagren som en kulbana. Men det kan lika väl vara något annat, kanske smörjspår/fettdepå men ser lite udda att rita det så.

Författare:  säter [ 10.11 2018-05-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Citera:
Det ser ut som två kulbanor i släpringen.
Du måste ringa in på ritningen för att jag ska förstå. :humm:

Författare:  Micke_71 [ 10.15 2018-05-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Men vid närmare koll så ser jag att det omöjligt kan få plats lager i släpringen och ännu mindre kunna monteras lager i den. Får skylla på den sena timmen och att jag inte kollat tillräckligt noga på fotot mot ritning. :oops:

Jag tror att det finns en risk att släpringen kommer att käka upp 2172 om det ligger lite axialkraft när kopplingen arbetar. Gjutjärn/segjärn är ju lite självsmörjande pga av grafiten.

Nästan längst till vänster i ritningen så har du 2 radier i släpringen.

Författare:  Micke_71 [ 10.32 2018-05-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Skulle det vara möjligt att bredda spåret för släpringen och minska lite på diametern så du skulle kunna lägga in glidlagerhalvor för både axial och diameter med typ 5mm gods.

Bilaga:
Part1.JPG


För om man gör om öronen ungefär som jag tänkte, lägger in glidlager och får detaljer gasnitrerad eller i 2541 så borde det enda som behöver service vara att byta glidlagerhalvorna. Finns kanske inte ens behov av att ha den tvådelad då om allting annat håller garanterat.

Författare:  säter [ 17.32 2018-05-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Micke_71 skrev:
Har sett gafflar käka upp material eller själva bli uppkäkade. Trycker den bara och kopplingen är återfjädrande eller trycker den och drar? (Dvs båda riktningar)
Den både trycker och drar.
Från början har det nog varit manuell manövrering, men nu är det ombyggt till tryckluftcylinder.
En helidiotisk konstruktion då cylindern ligger på med fullt tryck hela tiden när kopplingen är aktiverad.
Det är förmodligen därför gjutjärnsflänsen har gett upp.

Så här ser manöverarmen ut.
Bilaga:
001.JPG

Författare:  säter [ 17.46 2018-05-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Micke_71 skrev:
Skulle det vara möjligt att bredda spåret för släpringen och minska lite på diametern så du skulle kunna lägga in glidlagerhalvor för både axial och diameter med typ 5mm gods.
Det finns det nog möjligheter till.
Jag gillar den där idén med lösa lagerhalvor.
De kanske man kunde tillverka i segjärn?

Citera:
Finns kanske inte ens behov av att ha den tvådelad då om allting annat håller garanterat.
Jag har ingen lust att riva isär hela maskineriet.
Därför vill jag ha tvådelat.

Författare:  Micke_71 [ 13.17 2018-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Segjärn eller någon form av lite hårdare lagermetall.

Författare:  SeniorLemuren [ 14.31 2018-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Varför komplicera till det så in i norden. Gör du ett nytt kopplingshuvud i stål och sätter dit en smörjnippel på den och smörjer med grafitfett då och då så håller den så länge resten av maskinen håller. :)

Författare:  säter [ 20.36 2018-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Det ligger en hel del i det.
Man kan ju ta till tjockleken på flänsarna så att det går att svarva upp för ett lager om det behövs i framtiden.

Författare:  säter [ 06.33 2019-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

säter skrev:
Från början har det nog varit manuell manövrering, men nu är det ombyggt till tryckluftcylinder.
En helidiotisk konstruktion då cylindern ligger på med fullt tryck hela tiden när kopplingen är aktiverad.
Det är förmodligen därför gjutjärnsflänsen har gett upp.
Jag är inne på att första åtgärden måste bli att bygga om funktionen på luftcylindern.

Funktionen nu är att trycker man på knappen "start", då går cylindern ut och ligger kvar så med fullt tryck.
Trycker man "stopp", då går den tillbaka och ligger med fullt tryck i det läget.
Jag skulle vilja ha så att cylindern går ut bara när man håller startknappen intryckt.
Släpper man knappen ska det bli trycklöst.

Undrar hur man löser detta pneumatiskt och elektriskt?

Författare:  CPMS [ 11.38 2019-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Beror ju på vad det är för ventil, sitter det en singel 5/2 går den nog att byta mot en 3/2 så då blir cylindern avlastad i OFF läget.

Författare:  säter [ 11.52 2019-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Jag måste sätta mig in i olika ventiltypers benämning.

Den ventil som sitter där nu, har bara en spole och fjäderretur.
Aktiverar man spolen blir det tryck på plussidan av cylindern och minussidan evakueras via ventilen.
Vid opåverkad spole blir det omvänt.
Det finns inget avlastat läge.

Författare:  säter [ 11.59 2019-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Det borde vara en 4/2-ventil som sitter där va?

Författare:  mrfrenzy [ 12.00 2019-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

säter skrev:
En helidiotisk konstruktion då cylindern ligger på med fullt tryck hela tiden när kopplingen är aktiverad.
Det är förmodligen därför gjutjärnsflänsen har gett upp.

Har man monterat cylindern fel så den har för lång slaglängd?
Om den monteras så slaglängden "precis räcker till" bör det inte bli mer belastning på flänsen än om man manövrerade manuellt och låste fast armen i respektive läge.

Författare:  säter [ 12.27 2019-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Jo visst är slaglängden för lång.
Det är en standardcylinder.

Även om man skulle lyckas bygga om fästena så att det stämmer vid ansättning, blir problemet detsamma när man har backat cylindern.
Den ligger med fullt tryck även åt det hållet.

Författare:  säter [ 13.31 2019-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Det borde väl bli en 5/3-ventil som behövs?

Författare:  CPMS [ 14.02 2019-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Går egentligen inte att bara säga 3/2 eller 5/3 typ för det brukar gå att med "byglar" och/eller pluggar få samma funktion med olika typer av ventil.

Författare:  GunnarW [ 14.56 2019-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Kan man inte bara begränsa slaglängden både inuti cylindern (plusrörelsen) och utvändigt (minusrörelsen) med lämpliga distanser på kolvstången? Då behöver man ju inte bekymra sig om avlastning av luften i ändlägena...

Författare:  mrfrenzy [ 15.20 2019-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Ja det verkar mycket smartare. Annars får man ju en onödig belastning på grejerna vid varje manövrering.

Författare:  säter [ 17.39 2019-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Av lite andra orsaker tror jag inte slaglängdsbegränsing blir så bra.
Jag tror vi kör på idén med en annan ventil.

Frågan är hur man gör med det elektriska?

Författare:  CPMS [ 19.42 2019-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Ingenting låter det som, byt till en enkelverkande ventil som avluftar i odraget läge så är det väl klart.

En sådan med tryck in på 1, till cylindern från 2 och en ljuddämpare på 3 borde räcka.
Bilaga:
3-2.jpg

Författare:  säter [ 07.54 2019-05-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Jag tror att du fattar fel angående den önskade funktionen.

Jag vill ha så att när man håller in "start", då ska cylindern gå ut.
När man släpper "start", ska den stanna och evakuera luften.

Håller man in "stopp", ska cylindern backa.
Släpper man "stopp", ska den stanna och evakuera luften.

Idag när man trycker "start", går cylindern ut och står kvar så med fullt tryck.
Detta via en kontaktor med självhållning till magnetventilen.

När man trycker "stopp", släpper kontaktorn och magnetventilen blir spänningslös.
Då går ventilen över till andra läget med fjäderkraft, och cylinder går tillbaka med fullt tryck.

Författare:  CPMS [ 08.58 2019-05-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Aha, men då skulle jag struntat i elstyrningen helt och satt dit en spakventil som får styra cylindern. Några hundringar och lite slang så är det klart.

https://verktygsboden.se/reglage/rotera ... Y9EALw_wcB

Författare:  säter [ 09.23 2019-05-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Det är fjärrstart som ligger en bra bit från själva kopplingen.
Inne vid kopplingen får man inte vistas när maskineriet är igång.

Författare:  Jan Almqvist [ 09.39 2019-05-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Jag tycker att en luftcylinder alltid ska ha fullt lufttryck på ena eller andra sidan dvs man ska använda 5/2-ventiler. Då kan man använda "strypback-ventiler" för att få cylindern att gå någorlunda mjukt fram och tillbaka. En fungerande strypning förutsätter att det finns komprimerad luft på den sida man evakuerar. Är cylindern avluftad i vila drar den iväg utan kontroll när man börjar köra.

Eventuella stopp i de båda ändlägena bör vara mekaniska.

Författare:  säter [ 09.55 2019-05-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Citera:
Eventuella stopp i de båda ändlägena bör vara mekaniska.
Hur menar du med det?
Mekaniska stopp på cylindern?
På själva kopplingen är det mekaniska stopp.

Författare:  Jan Almqvist [ 10.10 2019-05-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Om man tittar på "Fig. 3 Kopplingsspak" ser det ju ut som något som är tänkt att manövreras för hand och egentligen inte med en luftcylinder.

Kanske skulle man använda två luftcylindrar?

Den ena cylindern trycker spaken framåt vid inkoppling men går sedan direkt tillbaka så det inte ligger tryck på spaken utom just när man kopplar in.

Den andra cylindern drar spaken bakåt vid urkoppling och går sedan tillbaka.

På så vis får man något som liknar att spaken manövreras för hand.

Med 2 st 5/2-ventiler och 4 st "strypback" bör man kunna få någorlunda mjuka rörelser.

Istället för att trycka skulle de båda cylindrarna kunna dra i spaken via någon ryckdämpare av gummi så det inte blir helt stumt.

Författare:  säter [ 10.20 2019-05-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Citera:
Om man tittar på "Fig. 3 Kopplingsspak" ser det ju ut som något som är tänkt att manövreras för hand och egentligen inte med en luftcylinder.
Visst är det så.
Vi har en koppling som fortfarande är handmanövrerad, och den fungerar utmärkt, inga slitage.
Citera:
Den ena cylindern trycker spaken framåt vid inkoppling men går sedan direkt tillbaka så det inte ligger tryck på spaken utom just när man kopplar in.
Den andra cylindern drar spaken bakåt vid urkoppling och går sedan tillbaka.
Det fungerar väl lika bra med en dubbelverkande cylinder som sitter där nu?
Citera:
men går sedan direkt tillbaka
Den får ju inte gå tillbaka, den ska bara avlastas.

Författare:  Jan Almqvist [ 10.33 2019-05-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Mitt förslag är kanske onödigt komplicerat men den ena cylindern har bara till uppgift att koppla in. När cylindern går tillbaka tar den inte med sej kopplingsarmen. (Långhål eller annan lösning.)

Den andra cylindern har bara till uppgift att bara koppla från. Den kan inte koppla in igen.

Båda cylindrarna ska vara dubbelverkande och styras med 5/2 så att de alltid har fullt tryck på ena eller andra sidan för att få någorlunda mjuk gång mha "strypback".

Varje ventil styrs för sej med olika signaler för inkoppling och urkoppling.

Författare:  säter [ 10.43 2019-05-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Med en 5/3-ventil och en dubbelverkande cylinder borde man väl uppnå samma funktion?

Författare:  Jan Almqvist [ 11.25 2019-05-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Med två cylindrar blir det inga krafter som påverkar spaken utom just vid inkoppling och urkoppling. Även om du avlastar kommer kanske cylindern ändå att ligga kvar med en viss kraft som nöter på grejerna.

Med en (1) cylinder och 5/3-ventil finns det ingen komprimerad luft "på andra sidan" som kan användas för att strypa och rörelserna blir därför brutalare.

Författare:  säter [ 07.59 2019-05-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Jag tror inte det blir några problem med hastiga rörelser.
Jag har provat befintliga grejer med luftslangar borttagna, och det fungerar rätt bra.

Författare:  Jan Almqvist [ 14.34 2019-05-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

OK, då går det kanske bra att använda en 5/3 med avluftat mittläge. Du får väl prova.

Författare:  säter [ 08.47 2019-05-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Om man ska ersätta med en 5/3-ventil, hur många kablar krävs för manövreringen?

Författare:  Jan Almqvist [ 09.10 2019-05-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Din 5/3-ventil har två ventilspolar dvs det behövs normalt tre ledare för manövrering.
En signal för att koppla in.
En signal för att koppla ur.
En gemensam återledare för båda ventilspolarna.

Du behöver ha riktiga släckkretsar också eftersom spänningen annars sticker iväg när du försöker bryta strömmen genom respektive spole. Nu står det iofs. inte i tråden vad kopplingen styrs av (utöver knappar) men släckkretsar ska man aldrig slarva med.

Författare:  säter [ 09.24 2019-05-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Citera:
Nu står det iofs. inte i tråden vad kopplingen styrs av (utöver knappar)
I nuläget styrs det av en kontaktor med självhållning.

Jag får kolla hur många trådar det är framdraget.
Jag misstänker att det bara är 2st.

Författare:  Jan Almqvist [ 10.10 2019-05-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Om kopplingen bara styrs med två knappar, kontaktor med självhållning, luftventil och cylinder skulle man ju lika gärna använda två snören (med var sitt handtag) som går direkt till spaken?

Författare:  säter [ 10.12 2019-05-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Citera:
skulle man ju lika gärna använda två snören (med var sitt handtag) som går direkt till spaken?
Det där hängde jag inte med på riktigt. :humm:

Författare:  Jan Almqvist [ 10.20 2019-05-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Om det inte finns någon automatik utan knapparna bara är en enkel fjärrmanövrering av spaken för kopplingen så borde kan ju kunna göra en helt mekanisk lösning där spaken kan manövreras på avstånd.

Det beror lite på vad "fjärrstart som ligger en bra bit från själva kopplingen" innebär.

Författare:  säter [ 10.25 2019-05-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Du menar att manövrera en handventil med ett snöre?
Det låter sig inte göras.
Det är 15meter till manöverplatsen.

Om det bara finns 2st trådar, kanske man kan använda något relä ute vid ventilen?

Författare:  Jan Almqvist [ 10.31 2019-05-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Nej, jag menar inte att manövrera en handventil. Jag menar att snörena ska gå direkt till spaken. (Då slipper du gå på gym också.)

Författare:  säter [ 10.35 2019-05-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Nej, det är inte genomförbart.

Författare:  Jan Almqvist [ 11.31 2019-05-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

säter skrev:
Om det bara finns 2st trådar, kanske man kan använda något relä ute vid ventilen?

Man kan använda växelspänning och överföra en signal under positiv halvperiod och den andra signalen under negativ. I princip krävs bara en lämplig AC-källa och några dioder.

Författare:  säter [ 09.48 2019-05-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Det låter väldigt komplicerat.
Hur ska det fungera ihop med spolarna på 230VAC?

Författare:  Jan Almqvist [ 10.58 2019-05-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Jo, det behövs ju såklart några mellanreläer också med DC-manöver.

Beskriv gärna lite bättre hur det ser ut. Hela kedjan från knappar via kontaktor till magnetventil. Var någonstans det bara är två ledare och varför det svårt att få till en tredje.

Författare:  säter [ 11.10 2019-05-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Det är 2st momentana strömbrytare som styr en kontaktor.
Trycker man på den ena drar kontaktorn med självhållning.
Trycker man på den andra ramlar kontaktorn.

Från kontaktorn går det ledningar i ett pansarrör, som går under en betongsula, fram till magnetventlen.
När kontaktorn är dragen, blir spolen på magnetventilen aktiverad och luft leds till cylinderns plussida.
När kontaktorn ramlar, gör fjäderreturen på magnetventilen att minussidan på cylindern aktiveras.
Plussidan evakueras naturligtvis samtidigt.

Författare:  Jan Almqvist [ 11.56 2019-05-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Om det bara går två ledare till den plats ventilerna sitter och inte möjligt att få fram fler ledare så måste det kanske bli en komplicerad lösning.

Du kan ju använda de två ledarna till att strömförsörja någon lämplig pryl som sitter vid ventilerna och skicka själva manöversignalerna trådlöst (WiFi, Blåtand eller något annat).

Författare:  säter [ 12.01 2019-05-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Finns det något impulsrelä som inte stannar kvar i draget läge?
Som växlar varannan gång så att säga?

Författare:  Jan Almqvist [ 10.44 2019-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Ett riktigt impulsrelä med växlande kontakt och som inte behöver separat strömförsörjning skulle väl fungera.

När det kommer spänning via dina två ledare låter du relät växla och skickar spänningen vidare till den ena eller andra ventilspolen. Iofs. kommer det att komma en kort puls på "fel" spole först men det spelar kanske ingen roll. Den går att trolla bort mha fler reläer.

Du kommer så klart inte att kunna ha knappar som betyder inkoppling respektive urkoppling utan snarare "växla läge för kopplingen".

Författare:  säter [ 10.47 2019-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Citera:
Du kommer så klart inte att kunna ha knappar som betyder inkoppling respektive urkoppling utan snarare "växla läge för kopplingen".
Jo, så kommer det ju att bli.
Manövrering med en knapp bara.

Författare:  säter [ 10.18 2019-06-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

säter skrev:
Som ni ser på sista bilden, har flänsarna gått av där den roterande ringen sitter.
Där har de skruvat dit mässingsegment utanpå brottytorna.
De där ser inte ut att överleva länge till.
Det är dags för igångkörning av bruket.
Jag var ner igår och inspekterade de där mässingsegmenten, och det var ingen rolig syn.
Alla satt löst och någon skruv var borta.

Det måste göras ett nytt nav så fort som möjligt. :humm:

Författare:  säter [ 07.28 2019-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Det får bli ett nav i stil med det som "Micke_71" ritade, fast 2-delat.
Bilaga:
part4.jpg


Fast med flänsarna för skiftgaffeln.
Bilaga:
nav-bl2.jpg


Jag funderar på att utgå från skuren plåt istället för rundstång.
Undrar om det skulle kunna gå att skära 2st halvor, och på det viset slippa klyva detaljen?

Författare:  säter [ 07.55 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Är det någon som har några bra idéer om hur man tillverkar 2-delade detaljer?

Författare:  tecno [ 08.01 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Varför krångla till det? Svarva och svetsa.

Författare:  säter [ 08.09 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Svetsa öronen, eller?

Författare:  tecno [ 13.06 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Ja, så skulle jag attackera problemet. Öronen kan du ju grovsnida och efter svets finbearbetning.

Författare:  säter [ 04.10 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Jag tror hellre att jag svarvar och fräser allt.
Då slipper man all svetsning.

Det är det här med 2st halvor jag är lite osäker på hur man ska lägga upp. :humm:

Författare:  svanted [ 06.36 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

måste det se ut som öron?
varför inte öka på med material som man kan fräsa två spår och borra två hål för armarna.

Författare:  säter [ 06.43 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Det borde ju gå.
Frågan är om manövreringsarmen kommer att ta i?

Författare:  säter [ 08.25 2019-06-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

säter skrev:
Jag får kolla hur många trådar det är framdraget.
Jag misstänker att det bara är 2st.
Vi hade en elektriker med till bruket igår.
Han konstaterade att det fanns 2st oanvända trådar i kabeln till magnetventilen. :tumupp:

Det borde innebära att vi kan skippa kontaktorn och köra en ny magnetventil direkt med tryckknapparna.

Författare:  säter [ 08.53 2019-06-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Nu har vi installerat den nya ventilen och fått till den önskade funktionen på cylindern.
Tyvärr får jag inte friktionskopplingen att fastna när man avlastar luftcylindern.

Jag funderar om det kan bero på att kopplingen är för hårt justerad?
Då kommer armarna (K), aldrig att inta den vinkel som visas på ritningen.
Bild

Författare:  säter [ 09.43 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Nu har jag funnit orsaken till att kopplingen inte fastnar.
Det är armarna (K) som inte vänder över, så att det blir självlåsande.

Det beror på att jag har monterat en distans mellan kopplingshuvudet (E), och innerdelen (B).
Orsaken till det är, att annars kan den långa kopplingsspaken ta i bromstrumman.
Bild

Författare:  säter [ 11.36 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Jag blir lite fundersam på de nya hålen som verkar vara gjorda i armen.
Det kanske är det som orsakar att geometrin blir fel?
Bild

Författare:  tecno [ 11.41 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Är väl enklast att montera om och kolla om det är så.

Författare:  säter [ 11.45 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Då stämmer inte avståndet från "gångjärnet" på armen.
Däremot ska jag mäta på den koppling som är manuellt manövrerad.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/