Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Min 6040 CNC-fräs
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=85726

Författare:  Glenn [ 15.15 2017-01-17 ]
Inläggsrubrik:  Min 6040 CNC-fräs

Jag tänkte göra en tråd om denna också, dels vill jag dokumentera vad jag gör, dels vill jag säkert ha hjälp med en massa saker, dels är det alltid bra med feedback.

Iaf, jag vann ju en auktion på EF om en kinesisk 4060 CNC-fräs, specialbeställd av förra ägaren så det var lite special.

- Förhöjd Z
- 1500W vattenkyld spindel
- 2200W VFD
- fjärde axel (A)
- motdubb till fjärde axel
- Kontroller med parportsanslutning
- trådansluten handjog
- trådlös handjog

Såhär såg annonsbilden ut:

Bilaga:
IMG_9283.JPG

Såhär såg grejerna ut precis när jag hade lastat in i bilen..

Bilaga:
20161202_124540hs.jpg

..Och såhär när det kom upp på temporär plats hemma i garaget.

Bilaga:
DSC_2483.JPG

Jäklar vilken best det är, tung som ett as, fick den i två delar pga detta.

Tanken var att köra denna med LinuxCNC

Vad hände sedan då ? INGENTING.. det berodde mest på att jag inte hade manualen till stepperkontrollern, så jag visste inte hur jag skulle ställa in nånting, fick en kopia på den för några dagar sedan, så nu ska det väl ihop.

Jag har även installerat en SFF-dator med dualboot linuxcnc och win7 med mach3, där hade jag stora latencyproblem tills jag lyckades lösa det, se:

viewtopic.php?f=5&t=85333

Så nu är statusen att jag egentligen har allt som behövs, utom tid och plats.. med plats menar jag plats för en monitor osv brevid fräsen.

Det jag vill göra är:

- få igång den med linuxCNC
- Lägga in allt kablage i kabelkedjor, vilket kräver att jag måste..
- Byta ut kabelkedjorna mot bredare
- Fixa vettig kylning (nuvarande är en hink med dränkpump)

..Och långsiktigt

- Bygga in maskinen i en låda med utsug
- bygga om kontrollerlådan till nåt vettigt, den är trång och uselt byggd

..Att bli fortsättad eftrerhand..

Författare:  Glenn [ 15.22 2017-01-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Min 6040 CNC-fräs

Just ja, jag har ju insett ett problem.

När Z är förhöjd så når ju inte fräsen ner till T-spårsbordet så att säga, det saknas, tja, 15cm ?

Hur fanken löser jag detta ?

Ideer:

1. Jag lägger en megatjock offerskiva eller liknande på T-spårsbordet
- nackdel: hela poängen med T-spår försvinner, instabilitet ?

2. Jag bygger en adapter som låter mej montera spindeln 15cm längre ner
- nackdel: det lär väl flexa en hel del kan man anta

3. Jag köper nya sidostycken från nån kines och byter
- nackdel: dyrt, och ingen kines verkar vilja sälja dessa (har mailat några)

4. Jag monterar aluprofiler eller liknande mellan själva chassit och T-spårsbordet
- nackdel: Instabilt ? blir det plant ?

5. Jag fräser nya hål för lager och axlar längre ner i sidostyckerna
- nackdel: inget jag klarar av själv.

Nån som har nån tanke ? det bästa är ju om man kan växla mellan förhöjd och normal Z, men i värsta fall slipper jag gärna hela förhöjningen.

Författare:  jihe [ 15.59 2017-01-17 ]

Kan du inte bara lossa sidostyckenas nedre infästningar, borra nya hål högre upp och skruva fast dem? Det lär ju vara enklare än att flytta de övre hålen... Sänker du mycket kan du behöva ställa fräsen på något eller såga av sidostyckena.

Författare:  tecno [ 16.03 2017-01-17 ]

Glöm inte bort 4:de axel i ekvationen!

Författare:  Glenn [ 08.07 2017-01-18 ]

jihe skrev:
Kan du inte bara lossa sidostyckenas nedre infästningar, borra nya hål högre upp och skruva fast dem? Det lär ju vara enklare än att flytta de övre hålen... Sänker du mycket kan du behöva ställa fräsen på något eller såga av sidostyckena.

Nej,för att..

Bilaga:
DSC_2495.JPG

Man kan förvisso såga av gaveln men det är ju inte så kul.

tecno skrev:
Glöm inte bort 4:de axel i ekvationen!

Ja, det är ju därför den är beställd med förhöjd Z, dock är den fjärde axeln lågprioriterad för närvarande.

Författare:  Glenn [ 08.10 2017-01-18 ]

Igår släpade jag ut dator, kontroller, mus, tangentbord, skärm och jog till garaget och kopplade ihop allt.

Jag hade ju configgat mach3 enligt manualen och försökte "torrjogga", det gick inte alls, eller jo, jag kan steppa X åt ena hållet, försöker jag åt andra hållet går den åt samma ändå, så dir-pinnen verkar vara problemet, Y och Z reagerar inte alls.

Irriterande, men det var så sent att jag bröt för kvällen, får fortsätta idag.

Jag gillar verkligen inte mach3, ska försöka få igång linuxCNC istället.

Författare:  papabear [ 08.57 2017-01-18 ]

Jag tycker alt. 4 låter mest lockande, eller alt. 1 om man enklare vill kunna byta till 4:e axel.
Jag tänker att planheten borde man väl kunna få genom att trimma in höjden på plats i maskinen, dvs fräsa av dem lite. Förutsatt att man kommer åt att göra det dvs.

Författare:  perra_e [ 09.00 2017-01-18 ]

När du får igång fräsen och om du inte vill den högre z-höjden kan du ju fräsa ut ett par nya sidostycken som är lägre själv.
--Per

Författare:  G4jm0r [ 09.21 2017-01-18 ]

Själv styr jag min 3040 fräs från Chilipeppr via en Arduino uno med GRBL, det fungerar ganska smärtfritt och jag kan köra via USB.
I framtiden funderar jag att koppla på en raspberry pi eller liknande så den går att styra direkt från nätverket istället.

Det kanske vore värt att testa om du inte gillar mach 3 heller.

http://hackaday.com/2015/09/08/how-to-u ... c-machine/

Författare:  Glenn [ 09.55 2017-01-18 ]

papabear skrev:
Jag tycker alt. 4 låter mest lockande, eller alt. 1 om man enklare vill kunna byta till 4:e axel.
Jag tänker att planheten borde man väl kunna få genom att trimma in höjden på plats i maskinen, dvs fräsa av dem lite. Förutsatt att man kommer åt att göra det dvs.

Tveksamt om man "nå" dit iofs, men annars skulle det nog vara bästa sättet. ..Men det kanske räcker med planheten hos aluprofiler ?

perra_e skrev:
När du får igång fräsen och om du inte vill den högre z-höjden kan du ju fräsa ut ett par nya sidostycken som är lägre själv.

Ja jag funderade på det, men då måste man få tag i plan 20mm(?) alu, men det går väl att köpa förvisso. Sen ska det ju tas hål åt andra hållet med men det löser man nog.

G4jm0r skrev:
Själv styr jag min 3040 fräs från Chilipeppr via en Arduino uno med GRBL, det fungerar ganska smärtfritt och jag kan köra via USB.
I framtiden funderar jag att koppla på en raspberry pi eller liknande så den går att styra direkt från nätverket istället.

Jag har funderat på att byta kontrollern, helst till nåt utan parport, frågan är ju vad då.

Författare:  tecno [ 10.02 2017-01-18 ]

Citera:
men då måste man få tag i plan 20mm(?) alu, men det går väl att köpa förvisso. Sen ska det ju tas hål åt andra hållet med men det löser man nog.

Beställ vattenskuret och finlira hålen.

Författare:  Glenn [ 10.09 2017-01-18 ]

Vad skulle det kunna kosta mellan tummen och pekfingret tro ?

Sen ska det ju dit lagersäten, har inte kollat exakt hur det är gjort dock men jag antar att det är ej genomgående hål.

Författare:  perra_e [ 11.45 2017-01-18 ]

Beroende på hur höga sidstycken du behöver kan jag nog hjälpa dig med nya om du vill. Behöver en ritning i så fall.
Men tänk igenom hur du vill ha det ordentligt först!

--Per

Författare:  Glenn [ 10.50 2017-01-19 ]

Glenn skrev:
Jag hade ju configgat mach3 enligt manualen och försökte "torrjogga", det gick inte alls, eller jo, jag kan steppa X åt ena hållet, försöker jag åt andra hållet går den åt samma ändå, så dir-pinnen verkar vara problemet, Y och Z reagerar inte alls.

Nu kan jag i alla fall utesluta att kontrollerkortet är trasigt.

Igårkväll bootade jag datorn till linux och körde configprogrammet, och försökte få in rätt inställningar i linuxcnc baserat på instruktionerna till Mach3. ..Först försökte jag använda "import mach3 config" funktionen, det funkade inte alls, den sa att den importerat men alla inställningar var fel ändå, tex pinconfiggen, så jag började från scratch.

Efter att ha petat in alla pinnar och försökt få in motordata så kunde man ju köra "test this axis", och det fungerade på samtliga axlar (inkl A)

Sen startade jag linuxcnc med den configen jag hade sparat.. och sen fattade jag INGENTING.. lyckas inte ens jogga axlarna genom GUI't ?

Finns det verkligen ingen vettig nybörjarguide för detta ? typ "såhär ställer du home-läget" "såhär sätter du limits" "såhär laddar du filen och låter maskinen utföra den" osv.. ..får väl försöka tråla linuxcnc-forumet och läsa trådar här men..

Författare:  zealotry [ 11.54 2017-01-19 ]

Jag använder linux CNC och axis GUI som jag tror är standard? Har du det med? Isf finns det rätt mycket info i linuxCNCs documentation: http://linuxcnc.org/docs/2.7/html/gui/a ... a:axis-gui

Författare:  Glenn [ 12.03 2017-01-19 ]

vete sjutton, har inte bytt GUI iaf, hittade ingenstans att göra det, för jag minns i någon annan tråd att någon fått rådet att byta till nåt enklare.

edit: har kollat länken nu, det är Axis jag kör.

Författare:  Borre [ 12.51 2017-01-19 ]

Citera:
2.1. A Typical Session

Start LinuxCNC.

Reset E-STOP (F1) and turn the Machine Power (F2) on.

Home all axes.

Load the g-code file.

Use the preview plot to verify that the program is correct.

Load the material.

Set the proper offset for each axis by jogging and using the Touch Off button as needed.

Run the program.

Från manualen, läs framförallt punkt två. Knapparna uppe till vänster, eller F1 och F2 som det står. Sen är det bara jogga med tangentbordet, piltangenterna och page down/upp.

Sätter limits?
Softlimits görs i inställningarna för varje axel, annars använder man brytare. Men det är inget som behövs till en början, lär dig hur det fungerar lite allmänt först.

Men som sagt, dokumentationen är utmärkt så läs länken ovan och här är en för stepconf:
http://linuxcnc.org/docs/2.7/html/config/stepconf.html

Författare:  Glenn [ 13.24 2017-01-19 ]

Jag vill ju iaf sätta softlimits så den inte råkar dra stopp mot ett ändläge, men planen är väl att få dit ändlägesswitchar i hårdvara lite senare när allt funkar.

Ska läsa mer i manualen där och testa mer när jag kommer hem (och barnen är nattade)

Författare:  Borre [ 15.01 2017-01-19 ]

Jo det kan du väl göra, men antagligen är den alldeles för klen för att något ska gå sönder av det, det enda som händer är att stegmotorn "stallar".

Men visst, det är enkelt gjort i stepconf.

Författare:  Glenn [ 08.16 2017-01-20 ]

Pillade lite igår, och det gick väl sådär, justerade in lite värden men fattar ändå inte riktigt hur jag gör allting, manualen är ju sådär. Jag lyckades iaf ratta runt fräsen när programmet är startat, jag hade tryckt bort nödstoppet men imnyte "slagit på strömmen" i linuxcnc.

Funderar på att byta till gmocapy, måste man handeditera inifilen för det ?

Bootade även till windows och försökte få Mach3 att funka, i teorin borde det vara toklätt, jag har ju en manual som säger exakt hur jag ska ställa in, men nu funkade exakt ingenting ? blev inte klok på det där, dessutom upptäckte jag att den configfilen jag trodde kördes, inte är den som körs.

Författare:  Hesabon [ 11.58 2017-01-20 ]

Jag kör LinuxCNC med AXIS. Funderade också ett tag på gmoccapy, men det visade sig inte ha något mervärde..
Gmoccapy är anpassat för att fungera med touch-screen också, men det har jag inte, så det var faktiskt inget mera. Jag tyckte mig se att AXIS belastade datorn mindre och det var viktigare, för min dator är en gammal snorpump.
Sedan är det ju en smakfråga om man vill ha touch screen eller inte. Jag tycker inte om att inte känna av var en tangent finns utan att titta på den. Därför föredrar jag en separat pendant (spelkonsol) med vilken jag kan styra joggningen. Jag har inte ännu applicerat den, men det är på G så fort jag fått Mesa-kortet färdigt. Har varit litet svårt med tiden de senaste månaderna...

Jag ser alltså inte någon markant skillnad mellan dessa två GUI:s, förutom då touch-grejen, men det är en smaksak.
För båda gäller det, att det lönar sig att läsa på sig manualen för att amn skall lära sig behärska programmet. :roll:

Författare:  Borre [ 12.20 2017-01-20 ]

Instämmer med GUI:et, inget större mervärde framförallt inte utan touch.

Men vad är det du inte vet vad man gör då?
Spontant skulle jag säga att man inte gör så mycket, "homear" axlarna och kör igång fräsprogramet, men det är väl lätt att man blir hemmablind såklart..

Förklara vad du inte förstår och vill göra så är det lättare att hjälpa.

Författare:  hawkan [ 12.57 2017-01-20 ]

Jag föredrar gmoccapy, så då finns det åtminstone en som gör det.
Enda man behöver ändra i .ini-filen är raden
DISPLAY=axis
till
DISPLAY=gmoccapy

Det bär emot att säga det såhär öppet, men det går lika enkelt att ändra tillbaks till axis :)

Jag har en touchscreen till den svarven och det fungerar ganska bra med gmoccapy.
Det mesta är rätt att pricka med toppen av fingret och det dyker upp virtuellt tangentbord
när man behöver det. Det som inte fungerar så bra med touchscreen är de små kontrollerna
till rullister på fönster, den ganska lilla input-raden på MDI, editera filer. Det är helt enkelt
rätt smått och svårt att pricka rätt. Kanske går att förstora.

Författare:  Glenn [ 13.00 2017-01-20 ]

Om jag laddar in gkod, vilka steg innan jag kan köra den ? Jag måste skapa en verktygsdefinition också antar jag ?

Sen vill jag justera in home och limits, det hittade jag dock i manualen, fast inte i manualen lokalt på datorn, och av nån irriterande anledning så vägrar fräsdatorn att koppla upp sig mot min wifi i garaget ("no suitable encryption" eller nåt) så jag får fixa det.

Sen är det ett annat problem, som jag iofs förstår varför det blir så, men inte hur jag ska räkna ut det. Om kjag i GUI't säger åt dne att röra X i säg 20mm, och jag sedan mäter med skjutmått hur långt den rörde sig så är det kanske 7mm (ur minnet, ska kolla mer exakt). Det kan väl vara flera saker, typ felinställt picthvärde eller hur många grader per steg stegmotorn gör, dessa värden försökte jag ju kopiera från manualen till fräsen - avsedda för mach3, men uppenbarligen gick det sådär..

Får jag till nätuppkoppling på datorn så blir det enklare att skriva exakt vad som händer direkt på datorn.

F.ör övrigt skulle jag gärna ha en touchscreen så man slapp ett tangentbord som tar plats på bänken, men det är en senare fråga.

Författare:  perra_e [ 13.31 2017-01-20 ]

hawkan skrev:
Det som inte fungerar så bra med touchscreen är de små kontrollerna
till rullister på fönster

I nästa version av Gmoccapy så är det mycket bättre. Går att köra om man laddar ner utvecklingsversionen (Main branch) av linuxcnc.
Jag lyckades ju efter MYCKET om och men få till min pekskärm och det är helt underbart bra. Värt varenda minut i strul innan det funkade!

Så här ser skärmen ut med de nya kontrollerna
Bild

Författare:  jihe [ 13.40 2017-01-20 ]

Har du testat att göra setupen från scratch med "Stepconfig" istället för att försöka replikera Mach 3-inställningarna manuellt? Jag tycker den brukar funka ganska bra. Och har du ingen mpg, inga ändlägesgivare, spindelenkodrar eller annat avvikande så har du säkert en fungerande konfiguration på någon minut. A-axeln kanske du får peta in manuellt efteråt, men den är ju lite överkurs i början ändå.

Författare:  Glenn [ 13.49 2017-01-20 ]

Jag måste ju veta vad jag ska skriva då, därför läser jag i manualen som är skriven för min fräs och beskriver hur man får igång den i mach3..

Jag har faktiskt två stycken MPG, dom medföljde men känns som en senare fråga att få igång..

Har en: http://www.ebay.com/itm/CNC-part-Mach3- ... 2377307194

och en: http://www.ebay.com/itm/2016-Wireless-M ... 2328412814

Jag tror nästan mer på den trådade varianten, hatar att behöva byta batterier.

Författare:  Glenn [ 12.18 2017-01-23 ]

Upptäckte en annan sak när jag bytte till gmoccapy, det blir "bakvänt" i visualiseringen ?

Jag har ju ställt min fräs som på bilden jag postade i första inlägget, men det känns lite som att det är tänkt att ha sidan med kabelkanalen framåt istället ? eller ?

Blev inte mycket gjort med själva fräsdelen, jag försökte lösa nätverksproblemet istället, det visade sig att wifikortet jag monterade bara hade stöd för WEP :roll: , och jag har
ju förstås konfigurerat mina basstationer till att inte släppa in nåt sämre än WPA.. Anledningen att jag använde just det kortet var att det var det ENDA lågprofil PCI-kortet jag hade,
och linksys som gjort det hade ingen nyare firmware.. efter lite googlande så hittade jag nån som gjort mjukvara för att fulflasha det med nyare PRISM2-mjukvara, laddade hem alla grejerna men det gick inte, flasherprogrammet lyckades inte få kontakt med kortet.. suck.

Det jag däremot gjorde var att finslipa inställningarna på stegmotorerna enligt linuxcnc-manualen, nu kan man jog'a MYCKET snabbare :)

Det som hindrar mej just nu är typ:

- Måste ställa in bordets storlek (ev lyckades jag med det)
- Måste ställa in limits
- Måste lösa problemet med att allt blir bakvänt (kanske beroende på att jag har fräsen åt fel håll)
- Måste lösa problemet med att spindeln inte når ner, troligen fullösning tills vidare.
- Måste fixa ström till kylningen (akvariepumpen)

..Sen är det ju annat fix..

- Montera kabelkedjorna (kommit hem nu)
- fixa kylningen permanent (har fått hem kylare, pump, tank)
- fixa bättre låda för kontrollern, denna är tydligen konstruerad och monterad av nån kinesisk barnarbetarere.. (har en industrilåda, men den är lite väl stor)

Författare:  perra_e [ 15.58 2017-01-23 ]

Om jag förstår din fråga rätt så normalt sett ställer man nog upp en portalfräs så att x-axeln är den som spindeln går på och y-axeln den andra ledden. I ditt fall så blir alltså x kortare än y. Vill du göra tvärt om är det ju bara att kast om de två axlarna i configen i Linuxcnc.

--Per

Författare:  Glenn [ 07.48 2017-01-24 ]

Njae, jag har ju långsidan emot mej, men nu har jag det så att "viloläget" är till höger så att säga. Det innebär ju att när man gör "+" på den axeln rör den sej åt vänster, det är nog fel.

Författare:  perra_e [ 07.58 2017-01-24 ]

Ja, Standard är att x-axeln går från vänster vill höger och y-axeln frammifrån och bakåt och z-axeln uppifrån och ner.
Du kan ju ha det så här om du vill (förutom b och c då).
Bild

Författare:  primerone [ 11.17 2017-01-24 ]

Allting är ju relativt, eller.
Jag har min bordsfräs konfigurerad på liknande sätt som Glenn. X axelns + går från höger till vänster och Y axelns + går från längst ifrån mig och mot mig (när jag står framför fräsen). Jag har alltså 0 punkten längst ifrån mig och till höger.
Den var byggd så när jag köpte mekaniken och jag har inget behov att ändra. Fördelen är att när man kör iväg spindeln till 0 punkten så har man hela bordet fritt, vilket gör det enkelt att lägga dit och spänna fast biten som ska fräsas.
Det tog bara ett par körningar att vänja sig vid att allt ligger 180 grader vänt på bordet. Numera tänker jag inte ens på det när jag kör maskinen.

Författare:  perra_e [ 11.29 2017-01-24 ]

Visst kan man vänja sig, men råkar man på en annan maskin så är det högst troligt att den är konfigurerad enlöigt "standard".
Jag hade absolut konfigurerat. Lönar sig i längden tycker jag.
--Per

Författare:  Glenn [ 00.47 2017-02-08 ]

Idag la jag lite mer tid på maskinen.

Jag har fortfarande inte fått till limits, men jag antar att jag inte kan göra detta i själva GUI't utan måste göra det i configwixarden eller manuellt i textfiler ?

Men en annan sak, min spindel stör ut stegmotorstyrningen, bigtime, medans den varvar upp rycker stegmotorerna okontrollerat, och när dne är uppe i varv så hoppar dom litegrann, INTE bra.

Min teori är att det är för att allt sitter i samma taffliga låda, alltså både kontrollern och VFD'n, men det kan ju också vara nån form av jordproblem eller avsaknad av skärm, den enda skärmade kabeln är den till spindeln, men det hjälper ju uppenbarligen inte.

Nån som har nån annan ide ?

Författare:  ActionHank [ 07.14 2017-02-08 ]

Hur har du kopplat skärmen på kabeln till jord? Jag hade ett liknande problem men med limit switchar som reagerade på spindeln/vfd. Det som löste mitt bekymmer va att byta alla kablar till skärmade.

Det kan hjälpa att dubbelkolla att skärmen bara är ansluten till jord i en änden.

AH

Författare:  Glenn [ 08.15 2017-02-09 ]

Det är inte jag som kopplat så jag vet inte, men anledningen att bara jporda skärmen i ena änden är väl för att slippa jordslingor ?

..Kanske borde byta kablarna till stegmotorerna till skärmade dock, frågan är vad man ska ha för kabel som klarar strömmen och är skärmad samtidigt som mjuk ?

Dock tror jag mer på att dom stör varann i lådan, lådan är verkligen uselt byggd, ska ta lite bilder sen.

Författare:  ActionHank [ 19.44 2017-02-09 ]

Varför man bara ska jorda ena änden kan jag inte svara på, kommer helt enkelt inte ihåg. Jag kör med följande kabeltyp till mina stegmotorer (nema23) 0.75 eller 1.00 mm2 minns inte vilket. Helt ok pris och lagom mjuka. Kolla bara vilken area du behöver på kabeln. Finns även med 3 ledare som man kan i mellan VFD och spindeln.

Finns säkert bättre och billigare kabla någon kan tipsa om

https://m.conrad.se/Styrledning-Faber-K ... 94_2510540

Författare:  Jonaz [ 00.15 2017-02-10 ]

Jag har skärmad Ölflex kabel till övers.
Kommer inte ihåg vilka dimensioner jag har kvar, kan kolla det i morgon om det är intressant?

Författare:  Glenn [ 08.29 2017-02-10 ]

Igår baxade jag runt fräsen (vilket as det är, knappt så man klarar det själv) så den nu har portalen till vänster i "nolläge", dock märkte jag att i axis är ju X "fram och tillbaka" och Y "höger och vänster", what ? tror det var tvärt om (som känns mer rätt) i wizarden, skumt, jag har ju kopplat X/Y-stegisarna rätt till kontrollern, och configgat pinnarna enligt manualen till kontrollern. ..Det går ju att ändra om man vill dock.

Tyvärr blev jag avbruten precis där av ett barn med mardrömmar, så jag fick avbryta allt väldigt abrupt, fortsätter ikväll.

actionhank: det var ju inte så farligt dyrt iaf, fast conrad besätller man sällan ifrån.

jonaz: Kolla gärna det. Jag tog ju tillvara på en massa spillbitar ölflexkabel på jobbet efter att nån gjort nån installation, men det var ju tvåledare dessvärre så den är svår att använda till detta.

Författare:  Jonaz [ 13.04 2017-02-10 ]

Classic 115cy 4G 1,5 mycket.
Classic 810 4G 0.75 7 meter
Liycy 12 polig 0.75 typ 20-30 meter
Liycy 2 polig 1.0 9meter
Classic 110 4G 1,5 4 meter

Alla givetvis skärmade.
Halva nypriset känns väl rimligt?

Författare:  Glenn [ 02.24 2017-02-18 ]

jonaz: Jo, jag ska klura lite på hur jag vill göra och vad som behövs, återkommer.

Idag la jag några timmar på fräsen, med hjälp från diverse snälla människor i min andra tråd om linuxcnc så har jag äntligen fått den biten att lira,
jag kan nu skicka G-kod och fräsen rör sig korrekt.

DOCK så funkar ju detta enbart om spindeln står still.. är den igång stör den vansinnigt mycket, både X och Y rycker fram och tillbaka helt vilt.

Både VFD, nätdel och styrkort är ju monterade i samma låda, väldigt taffligt gjort konstaterade jag innan, bland annat är huvudströmbrytaren kopplad på DC-sidan.

Så idag började jag trassla isär allt, det var inte roligt, inkommande nätkabel förgrenade sig i två, via en lödskarv, och sedan tunn kabel som absolut inte är avsedd för
nätspänning, även jorden förgrenade sej till fyra - med lika tunn kabel, givetvis inte gröngul heller utan lite blandat svart och vit.

Dessa kablar gick då dels till L1/L2 på VFD'n, samt till ett 230V->24V 10A nätagg, från detta nätagget som har två utgångar så anslöts fläkten på den ena, och den andra
gick till huvudströmbrytaren och sedan grenade den vidare till kontrollerkortet för X/Y/Z och till kontrollerkortet för A. Dessutom fanns ett otroligt plastigt nödstopp
med två poler, den ena gick till kontrollerkortet och den andra till VFD'n.

Jag pillade isär hela skatboet och avlägsnade VFD'n och kontakterna. sedan kopplade jag ihop den med en riktig nätkabel direkt in på L1/L2, samt kopplade in spindeln till den, allt
fungerade fint, man kunde starta och stoppa spindeln, plus att den nödstoppade om man kortslöt de nu löst hängande nödstoppskablarna.

Sedan monterade jag ihop resten, fast jag klippte bort allt meckel och monterade nätsladden direkt till anslutningarna på nätagget, hade velat ha en switch men hittade ingen lämplig, och den på DC-sidan vågade jag inte använda då det inte stod spänningstålighet på den.

Ihop med allt, och så ställde jag VFD'n på ena sidan fräsen, och resten på andra sidan.. testkörde först axlarna utan spindeln igång, funkade kanon. ..sen startade jag VFD'n och alla stegmotorer fick spelet igen..

Så det var inte så enkelt.

Undrar om detta verkligen löser sig med att bara jorda stegmotorkablarna ? ..det verkar ju vara generalknas nånstans, frågan är var störningarna plockas upp egentligen ?

och ska evrkligen en VFD med spindelmotor störa så här mycket ?

Författare:  Jugge [ 08.46 2017-02-18 ]

Jag har skärmade kablar mellan drivkort och stegmotorer och mellan vfd och spindelmotor. Har även använt skärmad kabel till koppling mellan bob:en och drivkorten. Ingen skärm är jordad.
Det har aldrig varit några störningar. Kanske inte mycket till hjälp men så fungerar det för mig. VFD är en Huanyuang. Spindelmotor är en vattenkyld kinaspindel på 2,2kW.

Författare:  tecno [ 09.02 2017-02-18 ]

:humm:

Citera:
Ingen skärm är jordad.

Varför?

Författare:  Jugge [ 09.20 2017-02-18 ]

Det blev helt enkelt så. Jag kopplade allt utom skärmen och eftersom det fungerar ändrar jag inget. Kan ju vara så att det hade fungerat utan skärmade kablar hos mig.

Författare:  hawkan [ 09.48 2017-02-18 ]

Läge att ta fram oscilloskopet om du har ett.

Författare:  eeedis [ 11.44 2017-02-18 ]

Jag hade ju samma problem på min 6040, fungerade perfekt när jag provkörde den temporärt, men så gjorde jag ju en snyggare, permanent lösning och då steppade stegmotorerna runt som f-n när jag slog igång VFD:n. Testade att jorda lite allt möjligt, men det slutade med att det var spänningsmatningen till styrkortet (extern 5V-adapter) som fångade upp en massa störningar från VFD:n. Matade först från annat håll och då gick det kanon, men det visade sig att kablarna låg för nära. Har dock tänkt att byta till bättre kablar, men nu när det fungerar vill jag ju inte klabba för mycket.

Hur spänningsmatas ditt styrkort? Vet att det finns de med antingen intern eller extern 5V-matning. Jag har inte en likadan modell som du, jag har en extern VFD, men det är inte så att du har ett DC-intag på baksidan av din styrburk som inte används?

Författare:  hawkan [ 12.00 2017-02-18 ]

Jag tycker det låter troligt. Det är inte rimligt att det ska bli så mycket störningar i lindningarna i motorerna att de ska leva runt. Störningen borde påverka signalen in till, eller själva drivmodulen till stegmotorerna.

Författare:  Borre [ 12.07 2017-02-18 ]

Nej det är sannolikt att störningar är på styrsidan av stegmotorstyrningen eller matningen till den. Det ska mycket till innan man stör ut stegmotorn direkt. Där skärmar för att stegmotorn inte ska störa annat.

Skärma insignalerna till styrningen och byt/filtrera matningen.
Filtrera matningen till VFDn kan säkert vara bra också.

Författare:  Glenn [ 02.05 2017-02-19 ]

Styrkortet verkar drivas på 24V, det måste det göra då det inte finns någon annan matning, ska ut och kolla hur det är gjort mer exakt.

Har ju iofs en bild på det i denna tråden: viewtopic.php?f=5&t=85332

Och där ser man ju att det stor "DC24V" på matningen nere till höger. gissar att kortet har nån stepdownhistoria för att få logikspänning, ser ut som det i högra övre hörnet.

Borre skrev:
Skärma insignalerna till styrningen och byt/filtrera matningen.
Filtrera matningen till VFDn kan säkert vara bra också.

Insignalerna till styrningen ? alltså parallellportskabeln ?

filtrera matningen, 230V-sidan då eller ?

Hade ju tänkt bygga in hela joxet i en metallburk också, men hittade ingen i vettigt format.

hawkan skrev:
Läge att ta fram oscilloskopet om du har ett.

Jodå, har fem stycken :) ..men det är ju i vanlig ordning svårt att veta hur stora transienter som är normalt och vad som orsakar problem.

Författare:  hawkan [ 09.58 2017-02-19 ]

Hur det än är så får man nog se vfdn som den skyldige. Utan den så funkar det.

Mest för att få in lite fler bilder i tråden :) kan jag visa på störningar på 230V. Detta orsakades inte av en vfd utan av en svets när den står i pinnsvetsläget. Det räckte för att slå ut min homeplug-anslutning som satt på en annan fas men det vart även störningar på nollan (blå kurva (såklart)). Det är en invertersvets.

Såhär såg det ut med svetsen påslagen.
Bild

Och så här utan svets.
Bild

Man kan gå metodiskt tillväga för att söka efter orsaken. Eller chansa. Jag chansar på att vfdn ger störningar på 230. Dessa störningar går igenom 24V nätagget enligt devisen skit in skit ut. Osäkert hur setgmotordrivarna reagerar på detta men kommer det ut störningar på spänningen till lindningarna så är det väl där.

Eller så struntar du i det för jag kan inte se annat än att det får in ett nätfilter, emi-filter, eller byta vfdn.

Författare:  Glenn [ 23.21 2017-02-28 ]

Nu har jag testat att ansluta VFD'n via ett EMI-filter, ingen skillnad, flyttade filtret till PSU'n till styrkortet, samma problem där.

Jag vete fan hur jag ska göra ? nån som har nån ide ?

Författare:  hawkan [ 09.59 2017-03-01 ]

Jag kan berätta att jag igår satte ett emi-filter på svetsen. Ingen skillnad.
Fan vet. Försöka se var störningen kommer in, i ledarna till motor, för eller efter drivarna fast dina var integrerade, strömförsörjning?

Författare:  hcb [ 10.14 2017-03-01 ]

Har du någon annan VFD du kan testa med? Är den nuvarande allt för tight integrerad i systemet för att göra ett byte lätt?

Författare:  ViktorSigg [ 19.01 2017-03-01 ]

Kolla att signaljorden och jorden sitter ihop. Kontrollera även att de sitter kopplade i en punkt så att du inte får jordströmmar.

Jag hade extrema problem när datorn som var kopplad till mesa kort inte fick jordpunkten från samma elskåp som övriga fräsen. Signalerna från skalorna spökade som fan och linuxcnc tappade bort sig med flera cm ibland. Gick inte att skärma bort hur jag än försökte men löste sig genom att koppla datorn i ett uttag i maskinens elskåp, som då var jordat tillsammans med allt annat som rörde maskinen, plus alla kabelskärmar. Värt ett prov kanske?

Författare:  Glenn [ 21.01 2017-03-01 ]

hcb skrev:
Har du någon annan VFD du kan testa med? Är den nuvarande allt för tight integrerad i systemet för att göra ett byte lätt?

Mja, har en likadan till fast 1500W, men jag misstänker den är utbytt en gång för just dessa problem, kan vara värt ett försök dock.

Just nu har jag ju skiljt på allt så att VFD'n står separat flera meter från styrkortet till stegmotorerna.

ViktorSigg skrev:
Kolla att signaljorden och jorden sitter ihop. Kontrollera även att de sitter kopplade i en punkt så att du inte får jordströmmar.

Signaljord och skyddsjord ? vill man verkligen det ?

Citera:
Jag hade extrema problem när datorn som var kopplad till mesa kort inte fick jordpunkten från samma elskåp som övriga fräsen. Signalerna från skalorna spökade som fan och linuxcnc tappade bort sig med flera cm ibland. Gick inte att skärma bort hur jag än försökte men löste sig genom att koppla datorn i ett uttag i maskinens elskåp, som då var jordat tillsammans med allt annat som rörde maskinen, plus alla kabelskärmar. Värt ett prov kanske?

Kan iofs dra lite jordsladdar kors och tvärs, men just nu är både VFD'n och nätagget till styrkortet, SAMT datorn anslutet till samma stömskena, allt jordat.

spindelmotorn är dock inte jordad, annat än genom fräsen då.

Författare:  ViktorSigg [ 16.21 2017-03-02 ]

Man kan säga att det är praxis att jorda minus från nätaggregat till en jordpunkt, prova det först skulle jag rekommendera!!

Jag kan köra en 4kW motor via vfd, där kablarna löper parallellt med oskärmade styrkablar ca 3 meter utan problem alls. Nu är kablarna utbytta av säkerhetsskäl, men jag kan säga att det var första gången någonsin jag hade störningsproblem när datorn inte var kopplad i samma uttag som fräsen i övrigt, kablarna var aldrig ett problem.

Mitt tips:

Prova att koppla alla kabelskärmar till elsåpets jordskena enbart. Undvik att koppla skärmen i bägge ändar.

Koppla signaljord från styrkortet till samma jordskena.

Se till att datorns chassiejord också sitter på samma skena.

Se till att skenan är direkt ansluten till jordpunkt i matande elcentral.

Då har du en typ Y koppling där alla jordpunkter möts i fräsens central, ingen annanstans.

Författare:  Glenn [ 04.51 2017-03-16 ]

Ja, det verkar ju faktiskt vara det som var problemet.

Jag testade att bara dra en kabel mellan -24V på nätagget som gick till fräsens metallchassi, och sen en tråd därifrån som gick till PE-skruven på VFD'n, sen testkörde jag och stegmotorerna ryckte ingenting medans spindeln spann upp.

Tyvärr hade jag inte tid att göra mer, men det verkar ju helt klart som jordning är lösningen.

Måste fixa kylning också..

Författare:  Glenn [ 07.34 2017-05-11 ]

Nu är jag på g igen, nu ska skiten igång!

Håller på att bygga om kontrollboxen, dels med korrekt jordning i sej, men jag byter ut klenspänningskablarna som det gick 230V i mot riktiga 230V-kablar, dessutom
byter jag ut 24V-switchen mot en S-märkt 230V-dito, och nu får den gamla extraknäcka som kylmedelpumpbrytare.

Huvudbrytaren ja, den kommer ju att sitta på PRIMÄRSIDAN av nätdelen.. suck, inte sekundären som den satt förut, dessutom var fläkten kopplad innan switchen, så man var tvungen att rycka sladden varje gång, ohållbart.

Kylpumpen ja.. den är ju tydligen på 24V, men saknar anslutning och skulle ha separat strömkälla, men det finns ju 24V i kontrollboxen ? ..monterar nu en switch och skulle ha en kontakt, ville ha en likadan aviation-kontakt som allt annat så beställde en sådan, tyvärr verkar posten ha tappat bort den, så jag har beställt en till nu (suck)

Så nu har jag fräst hål för en extra switch i fronten, två lysdioder (vill ha en lysande indikering på att den är påslagen, och helst en som indikerar att nödstopp är aktiverat) PÅ baksidan har jag borrat hål för en extra avikationkontakt, samt en polskruv för jordning. (på förekommen anledning..)

Givetvis drar jag ju även ordentlig jord mellan allt i boxen.

Planen var egentligen att ersätta den något rackliga nödstoppbrytaren mot en från telemecanique jag fick med när jag köpte diverse prylar av seniorlemuren, dock verkar det bli svårt att få plats med den, går det inte så går det inte.. funderar även på en till kontakt på baksidan för externt nödstopp, får se.

Allt detta BORDE vara rätt enkelt att fixa, dock är det OTROLIGT trångt i den något korkat konstruerade boxen, men eftersom jag inte hittat nån bättre låda försöker jag fixa.

Författare:  Jonaz [ 08.22 2017-05-11 ]

Vilken aviation-kontakt är det, har en del hemma.

Författare:  Glenn [ 08.46 2017-05-11 ]

Tja, jag ska ju byta i båda ändar så att säga, så jag kan välja ganska fritt, men den jag beställde var en 12mm 3pin (hade ju funkat med två också men dom var slutsålda då) Helst inte 4pin för då kan man ju koppla fel eftersom stegmotorerna använder sådana.

Jag borde även ta tag i att byta den underdimensionerade kabelkedjan, har köpt ny men inte bytt, frågan är om man vågar lägga kylslang till spindeln i den ? nu är det ju hård slang, men man kan ju byta till mjuk också.

..Sen kommer ju det stora problemet med att maskinen har höjd Z, till att börja med bara för att få igång allt pallar jag nog upp saker mellan bord och arbetsstycke, men det är ingen snygg lösning, har en del ideer om hur jag ska göra, men allra snyggast vore ju om nån kan skära ut nya "pelare" till portalen, var nån här som erbjöd sig innan, finns risk att det blir så när allt annat är löst.

Har även suttit och bråkat lite i 3d-cad, någon tipsade om designspark mechanical i 3d-cadtråden och det är det hitills som känts mest intuitivt, även om jag inte riktigt är kompis med det än :)

Författare:  eeedis [ 17.29 2017-05-11 ]

Härligt! Kämpa på med fixandet! :D

Det är alltid lönt att göra det rejält från början, för när maskineriet väl är igång så är det lätt att man hoppar på nästa projekt istället :oops:

Författare:  Glenn [ 06.54 2017-05-12 ]

Ja, men efter att ha lagt en massa tid på att skohorna in allt i minilådan så ångrar jag att jag inte tog smällen att köpa en vettigare låda innan jag la ner allt jobb, det hade blivit bättre.

Jag fixade iofs en ny industrilåda (för datormoderkort egentligen) som jag tänkte använda, men den kändes lite väl stor.. frågan är om den inte hade blivit bra ändå.

Sen påminner du mej om att jag ju tänkte fixa ändlägesbrytare också.

När jag roddade i kontrollerlådan passade jag även på att löda in kontakter på kontrollerkortet för de tre oanslutna INT-kontakterna, som jag antar är ändlägesbrytare.

..Det skulle ju isåfall betyda att jag behöver en till aviationkontakt, förslagsvis fempolig..

Författare:  eeedis [ 19.38 2017-05-13 ]

Egentligen skulle jag vilja ha det som på 3D-skrivaren, så den går och nollar sig i ett hörn. Åtminstone i X och Y-led för Z-led nollar jag via proben. Plus att man dessutom vill ha ändlägesbrytare.

Det man får tänka på är ju att man ska kunna köra den från ändläget om den någon gång hamnar där, så man måste kunna stänga av "låsningen" av fräsen som sker när den går i ändläge.

Jag har inte kikat på om något av detta är möjligt att få till med min hårdvara eller med Mach3, men får snart ta tag i det. Misstänker dock att jag inte har tillräckligt med I/O för att få till det.

Författare:  danielr112 [ 21.00 2017-05-13 ]

Mach3 har fullt stöd för det. Är bara köra home så nollar den sig. Jag kör det p åmin 6040 med brytare i varje läge och det funkar bra. Sedan har man soft-limits för resten och slipper hålla på.

Författare:  eeedis [ 21.20 2017-05-13 ]

Aaaah, det är ju smart! :tumupp:

Förresten, hur nollar du Z-axeln, med eller utan verktyg?

Författare:  danielr112 [ 21.50 2017-05-13 ]

Jag nollar själv Z helt manuellt med verktyg i dagsläget. Skulle gärna vilja ha nåt annat men det funka bra och även om det tar lite tid så kör jag så lite med maskinen.

Författare:  Glenn [ 00.57 2017-05-14 ]

Nu har jag fått ihop kontrollboxen, JÄVLAR vad med sladddragning och pilljobb..

Det enda problemet var att kylvätskepumpen inte gick, trodde jag hade polaritetsfel, men det hjälpte inte att polvända.. då tömde jag kylvätskan ur hinken för att ta en titt på pumpen, varvid jag klart och tydligt såg texten "230V 50Hz" suck.. bytte kontakt från aviationkontakten till en 230V-stickpropp, jaa, nu pumpade den..

Nu är det bara problemen med att homa Z och få till ett arbetsområde på den kvar.. (se viewtopic.php?p=1320714#p1320714 )

..Och fixa spindelkabeln, och byta kabelkedjor, och få dit ändlägesbrytare, och fixa kylningen till slutet system och.. ja..

Nåväl, nöjd över ombyggnaden av kontrollerlådan iaf, och nu slipper jag ju alla störningar som plågade mej innan.

Författare:  Glenn [ 11.26 2017-05-17 ]

Idag ha rjag planerat lite garagetid, återstår att se om det blir så.

Planen är att först försöka fräsa lite till, sätta dit en mer lämpad fräs (2mm rundnos ?) och sen se om man kan genomföra en hel fräsning, gärna
med ett annat program än det medföljande LinuxCNC-logo-joxet.

Sen tänkte jag ge mej på kabelkedjorna, självklart ska stepperkablaget in där, och även strömmen till spindeln, som i dagsläget har så tjock (skärmad ölflex)
kabel att den inte får plats, med nya kraftigare kedjor löser sej ju det problemet.

Frågan är om man ska byta till böjligare slang för kylningen och dra det i samma kedja ? eller kan det bli dumt tro ? ..inte riktigt säker på hur den är ansluten till spindeln heller.

..Kylning ja, jag har köpt en liten kylare och en kylvattenpump avsedd för vätskekylda datorer, det borde ju räcka, måste hitta på nåt snyggt sätt att montera dessa bara,
helst få till en lite större kyltank också.

Efter det är det nästan limitswitchar, hade varit kul att se hur andra löst det, frågan är hur snyggt man ska försöka få det.. sen får jag labba lite med hur dom ansluts till kontrollerkortet,
har beställt en 5p aviationkontakt för ändamålet iaf. (X,Y,Z,gnd,+5V)

Upphöjningen ja, just nu är det ju en trave ikea laminerade hyllplan som ligger och pallar upp, fastspända med två spännjärn vars spårmuttrar INTE passar fräsen, fick ta vanliga M8 istället, men har beställt andra muttrar som ska passa. Funderar på att bygga en konstuktion med aluprofiler mellan ramen och bordet, vet inte om det blir tillräckligt stabilt ?

En annan sak som borde göras är att få till så 300mm i LinuxCNC är 300m förflyttning på fräsen, stämmer inte riktigt nu, inte på nån axel, och A-axeln verkar helt uppåt väggarna, men den använder jag ju inte just nu.

Borde också börja fundera på nån kåpa, det dammade en del när jag testkörde i trä.. Allra helst skulle jag bygga den av alu L-profiler och sen nån tunn genomskinlig plast, typ lexan mellan, men då måste man ju köpa hem sånt också.

..Just ja, ett relaterat projekt är ju att få ut nät i garaget.. tyvärr inte helt enkelt, men jag borde väl..

Av nån anledning funkar inte min USB-wifiadapter som funkar i mina andra linuxmaskiner på denna heller, vet inte om det är så att linuxcnc inte skickar med nåt som andra distar gör som behövs för att det ska fungera.

Författare:  danielr112 [ 11.33 2017-05-19 ]

Jag kör med enkla microbrytare som jag sonika satt i ändlägena. Kan ta ett kort.

Jag har ingen kylning till spindeln som sådan utan har en 5-liters dunk med vätska i. Den bli knappt ljummen efter 2-3h körning (Har inte kört mer under en hel dag)

Författare:  Glenn [ 12.29 2017-05-19 ]

Du får gärna fota hur du monterade, använder du brytare med "hjul" på vipparmen eller utan ?

Jo, min kylning är ju också en hink med dränkpump nu, gissar att det är kanske 3l i hinken, men jag skulle vilja komma bort från att ha en hink ståendes, så jag tänkte slutet system med mindre vätskemängd men aktiv kylning.

Författare:  Hesabon [ 12.57 2017-05-19 ]

Jag har en genomskinlig plastbox, typ "SmartStore" 10 ltr med ca 5 ltr kylvätska. Den mängden räcker bra, blir högst ljummet.
Utan att ha tänkt på saken på förhand, så nu rekommenderar jag just en genomskinlig behållare.
För att förhindra eller åtminstone minska korrosion så har jag blandat i en skvätt kylvätska (glykol). Tyvärr orsakar glykolen att det efter hand uppstår "slem" i blandingen, och det vill man ju inte ha in i spindeln. Slemmet syns bra i den genomskinliga boxen och man kommer också bra åt att sila bort det anefter.

Författare:  Glenn [ 14.31 2017-05-19 ]

Såhär ser min kylning ut: (dock står fräsen omvänt nu och kotrollådan är ombyggd, men själva kylningen är densamma)

Bild

Den har ju flera fel, först och främst är det hårda slangar som går kors och tvärs, sen är hinken väldigt dålig då den kan välta och då rinner allt ur.
Dessutom så kan jag ju inte dra kylvätskan genom kabelkedjan, delvis beroende på kedjans klena dimension, delvis beroende på att kylslangarna är hårda.

Sen känns det tattigt med en dränkpump med sladden rakt upp och sen en stickpropp som av och på..

Vätskan är för övrigt kylvätska avsedd för vattenkylda datorer så den ska motverka algbildning och liknande.

alra helst skulle jag montera en kylare och pump uppe på spindelvagnen, men det blir kanske lite väl tungt och klumpigt.

Författare:  hawkan [ 22.40 2017-05-19 ]

Spånor, spindel och brytare, allt i en bild.
Bild

Apropå nät till garaget, jag skaffade en homeplug som ger mej bra wifi i garaget.

Författare:  Glenn [ 09.48 2017-05-30 ]

Vad sjutton då, nu har jag testat med ett helt gäng nipplar, hittar inga som passar i spindelns kylvätskein/utgångar, dom är ungefär 8mm, och mer fingängat än vanligt.

Googlar man hittar man en massa förslag, sällan likadana som nåt annat, så jag MISSTÄNKER att olika leverantörer av dessa har olika gäng ? Vissa säger att det är koniska gängor dessutom, men det ser det inte ut som det är.

Hittade inte min gängtolk heller så man hade kunnat få mer att gå på.

Det värsta är att jag har för mej att jag sett en tråd här som diskuterar just detta, men nu hittar jag den inte.

Håller ju på att byta kabelkedjor, men det kan jag ju inte göra utan att fixa kylvätskeslangarna först..

De befintliga är av typen "halvhårda rör", och anpassade nipplar efter detta, 6mm innerdiameter, 8mm ytterdiamater.

Nu tror jag inte dessa är optimala att lägga i kabelkedjor, men om nån har en ide om vad sådana rör/slangar heter så kan det ju vara en ide också, dom nuvarande är på tok för korta.

Författare:  Cano [ 15.21 2017-05-30 ]

Jag drog av en nippel till min spindel: Länk
Min maskin
Fick beställa via ebay, gängan är som sagt M8x1.
ebay söklänk

Författare:  Glenn [ 07.28 2017-05-31 ]

Det är nog precis sådana som sitter på min spindel nu, men den där är väl också anpassad för "plaströrsslang", verkar som slangens godsdiameter får vara max 1mm iaf.

Däremot var det ju bra att veta att gängan är M8x1.0, då kunde man ju hitta dessa:

http://www.ebay.com/itm/4-AN-4AN-AN4-Fl ... 2005243223

Nippel för AN4-koppling alltså. ..fast då måste man ju ha sådana, men det är ju trots allt mer standardiserat.

Författare:  tecno [ 08.04 2017-05-31 ]

http://www.pneuflex-pneumatic.com/brass ... ric-thread

Bild

Gör livet enklare med push/pull koppling

Författare:  hawkan [ 08.58 2017-05-31 ]

Om du vill ha en böjligare slang kan silikonslang kanske passa http://www.ebay.com/itm/1MM-38MM-New-Tr ... p2AlvJ98Sw
Passar inte i snabbkopplingar men väldigt böjlig i kabelkanalen.

Författare:  Glenn [ 12.46 2017-05-31 ]

Helst skulle jag använda armerad tryckluftslang typ, den känns lagom böjlig och håller bra, men framförallt råkar jag ha ~15 meter sådan hemma :)

Bild

Dne har nog ytterdiameter 10mm dock, om jag minns rätt..

Undrar om man kan få fast sådana här på den ?

www.ebay.com/itm/Black-AN-4-4AN-AN4-Str ... 2157071685

Troligen inte..

Författare:  Mickecarlsson [ 14.13 2017-05-31 ]

Du hittar AN-kopplingar på vcracing: http://www.vcracing.se/category.php/217
Kostar 75 kr + frakt. Dock är jag mycket tveksam om den verkligen sitter kvar, jag har bara använt mina AN till metallomspunnen slang, och den sitter som berget.
AN-6 är till för 9,5 mm slang (3/8").

Författare:  Glenn [ 14.19 2017-05-31 ]

Detta var ju dock AN4, och vad jag förstår är AN4 till för 1/4" slang, 6.35mm alltså, vilket är lagom för tryckluftslangen i fråga.

Man kan ju köpa "riktig" slang om man vill, men den är rätt styv gissar jag, och troligen rätt dyr.

Sen handlar det förvisso om låga tryck också, men att få en improviserad fontän är ju inte så kul, speciellt som jag inte använder vatten utan nån form av kylvätska.

Författare:  Mickecarlsson [ 16.17 2017-05-31 ]

AN4 är till för slang som har OD (Outer Diameter) 6,35 mm, så för en 10mm slang vill du ha AN6

Författare:  Glenn [ 07.04 2017-06-01 ]

Inte enligt wikipedia iaf.

"Hose ID 1/4"

https://en.wikipedia.org/wiki/AN_thread

Det stod samma sak när jag testbeställde ett par kopplingar.

Dock så verkar förvirringen stor om man googlar, ibland anges 1/4" som ID och ibland OD.. vi får väl se vad jag får tillslut.

Författare:  Mickecarlsson [ 08.04 2017-06-01 ]

Hmmm, jag kollar i kväll i min låda, jag har ett antal olika storlekar av AN, men bara en slangstorlek. Jag köpte också en tolk som kan kolla alla storlekar och gängsnitt för AN.

Författare:  Glenn [ 08.44 2017-06-01 ]

Ja det lär ju ta ett tag innan mina kommer, man vet aldrig med kineser iofs, jag har väntat sen den 21:a april på ett par försänkare, men mina T-spårsmuttrar för 6040'n kom på fem dagar..

Författare:  Glenn [ 07.39 2017-06-07 ]

Var på swedol och dom sålde ju "PU-lina" eller vad dom kallade det, alltså "nylonslang" med innerdiameter 6mm och ytterdiamater 8mm, precis det mina kopplingar är avsedda för alltså.

Så jag köpte 10m sådan och ägnade en kväll åt att bråka ner den i övre kedjan, pilligt men verkar funka, tyvärr hittade jag ett problem med den nedre (X) kedjan, kan inte montera den likadant som den gamla då den monteringen byggde på att kedjan kunde flexa, vilket inte min nya kraftiga kedja kan, ska lösa det med ett fäste i aluminiumplåt tänkte jag.

Sen ska jag provköra med den gamla dränkpumpen, men planen är givetvis att få till en cirkulerande aktiv kylning, det kräver dock lite kopplingar och adapters, så det blir en senare fråga.

Författare:  Uttis [ 14.27 2017-06-07 ]

Jag har inte läst allt men jag har vattenslang från biltema till min spindel, nylonslang brukar inte gilla att böja sig direkt som det kan bli i kabelkedjor men är radien stor så funkar det nog.

Författare:  Glenn [ 14.37 2017-06-07 ]

Nej jag var också lite skeptisk men jag försöker hålla stor radie.

Hur anslöt du slangarna på spindeln ?

Författare:  Glenn [ 14.28 2017-10-27 ]

Det var ju ett tag sen jag gjorde nåt med min stackars fräs nu, har haft väldigt lite tid "över" det senaste halvåret av olika skäl, men varje gång jag går förbi fräsen får jag dåligt samvete.

Nu tänkte jag dock ta tag i den igen, köpte ju PU-slang och större kabelkedor, men måste få fast grejerna.

Kan man på nåt standardiserat sätt konvertera mellan PU-slangen och nippel passande vanlig slang ?

En annan sak, tänkte höja upp bordet på nåt halvtattigt sätt till att börja med, men då måste jag planfräsa toppytan, man kan ju skriva lämplig G-kod för ändamålet,
men finns det nån vettig planfräs man kan använda med max 7mm skaft ? ..att fräsa med 7mm pinnfräs lär ju ta ett tag..

Författare:  Glenn [ 08.19 2017-11-01 ]

bah, blev ju inte så mycket gjort.. men lite iaf..

Bilaga:
DSC_2645.JPG

Färgen beror på att skrotbiten aluminium tidigare var en del av en stridsbåt 90 :)

Författare:  Glenn [ 15.03 2018-01-12 ]

Igår dammsög jag fräsen och satte upp en hylla där jag flyttade både skärmen och en massa skrot till, så nu kanske det blir mer gjort.

Jag måste bara klura ihop nåt sätt att koppla mina "hårda" slangar med dränkpumpen och få till en bra hink för det.. eller lyckas koppla ihop datorvattenkylaren och cirkulationspumpen med fräsen, men det blir nog senare.

Författare:  Glenn [ 12.22 2018-10-10 ]

Ja, snart är det ju tvåårsjubileum, måste få igång den innan dess känns det som.

Hur hittar jag en manual till VFD'n tro ? ..jag skulle gärna vilja styra den genom linuxcnc, jag har bstält en RS485-USB adapter så den borde ju lösa det elektriska, men sen ska jag lyckas configga både VFD och linuxcnc för det..

Författare:  Perkla [ 12.24 2018-10-10 ]

Oj.. två år ... varför har du inte fått igång den på två hela år för ?

Författare:  Glenn [ 12.42 2018-10-10 ]

Varit för mycket annat, ironiskt nog jobbade jag ju på ganska bra tills jag hade löst de stora problemen och fått till en testfräsning, då rev jag grejerna och sen har jag inte ritktigt fått tummen ur, trots att det mest är finlir kvar.

Men jag vill verkligen ha igång den.

Det som ska göras för att kunna fräsa är egentligen:

- Tillverka ett fäste för den nya kabelkedjan och routa in alla kablar där.
- Fixa nån slags höjning av bordet eller sänkning av spindeln
- Koppla ihop allt (det mesta är dock klart, bara sätta i kontakter, är väl nån enstaka som måste fixas)

Sen VILL jag även..

- Fixa så jag kan styra VFD från datorn
- Montera och konfigurera ändlägesbrytare
- Fixa slutet system för kylningen. (just nu dränkpump i hink)
- Fixa nån form av spånsamling/sugning.

Brukar av nån anledning hända mest saker när sambon tar barnen och åker bort nån vecka :)

Författare:  Perkla [ 12.50 2018-10-10 ]

Ja det kan ju bli så.. min nya Raw 1.5 köpte jag i början på Feb 2018, den blev färdig nu i början på September, jag byggde ihop allt mekaniskt redan i vintras sen blev den bara ståendes i 6 månader.. nu har jag dock kört den i 5-6 veckor skulle jag tro..

Men åter till din maskin, du det är inte så mycket at fixa då, några tankar kring det slutna systemet för kylningen hur du tänkt lösa det ?

Författare:  Glenn [ 14.43 2018-10-10 ]

Den första fördröjningen var ju att jag helt saknade dokumentation till mitt styrkort iofs, kunde inte konfigurera nåt innan jag fick det, sen började ju strult med störningarna.. och sen var jag ju tvungen att lära mej hur linuxcnc funkade.. När allt det var klart och funkade så rev jag isär och skulle förbättra.. och ja sen kom inte grejerna ihop.

Kylningen ja, egentligen skulle jag vilja ha allt "uppe på" spindeln i ett slutet system, men det är ju inte så kul med ännu mer vikt där (spindeln väger som bekant rätt mycket redan den), så jag tror mer på en extern låda innehållande pump, behållare för vätska och sen en kyldel med fläkt.

Jag köpte på mej en liten kylare, pump och reservoar avsedda för datorkylning som jag tänkte bygga av, har även en snygg tempmätare som jag tänkte få dit.

Författare:  Jonaz [ 17.53 2018-10-10 ]

Vad är det för VFD? Ta en bild annars.

Författare:  Perkla [ 17.56 2018-10-10 ]

Glenn skrev:
Den första fördröjningen var ju att jag helt saknade dokumentation till mitt styrkort iofs, kunde inte konfigurera nåt innan jag fick det, sen började ju strult med störningarna.. och sen var jag ju tvungen att lära mej hur linuxcnc funkade.. När allt det var klart och funkade så rev jag isär och skulle förbättra.. och ja sen kom inte grejerna ihop.

Kylningen ja, egentligen skulle jag vilja ha allt "uppe på" spindeln i ett slutet system, men det är ju inte så kul med ännu mer vikt där (spindeln väger som bekant rätt mycket redan den), så jag tror mer på en extern låda innehållande pump, behållare för vätska och sen en kyldel med fläkt.

Jag köpte på mej en liten kylare, pump och reservoar avsedda för datorkylning som jag tänkte bygga av, har även en snygg tempmätare som jag tänkte få dit.

Ja ang kylningen så har jag funderat på nåt liknande men det ser ut som min spindel väger 5kg bara den så blir nog för tungt även för min del.. jag tänkte mig också nåt liknande som du beskriver nämligen... LinuxCNC kör jag också med..

Författare:  Jonaz [ 18.25 2018-10-10 ]

Kolla om denna funkar.

Bilaga:
Huayang invertermanual.pdf

Författare:  Glenn [ 08.02 2018-10-12 ]

jonaz: ska ta en bild, tänkte göra det igår men upptäckte att jag glömt mobilen när jag var i garaget.

perkla: Mjo, känns som sagt tungt redan nu, vet inte vad min spindel väger men det är nog nåt liknande som din, jag har en kinsspindel på 1,5kW. ..Å andra sidan borde en liten kylare, vätska, behållare och fläkt väga under ett kilo.. så jag får väl se, för närvarande drar jag ner vattenslangarna genom kabelkedjorna iaf.

Igår var jag som sagt nere vid fräsen och plockade undan lite skräp runt den, och fortsatte bygga på fästet till nedre kabelkedja, jag började på ett förut men nu är det nästan klart, ska egentligen bara borra hål i portalen för att fästa det, och sen om det verkar funka så får jag väl slipa och lacka det.

Byggde i aluplåt (4mm?) från spillådan, tyvärr lackerad så det ser rätt fult ut när jag sågat, borrat, bockat och fräst (med min julafräs) i det, hade det varit obehandlad alu hade jag bara låtit det vara, men nu är det ju hälften alufärgat och hälften militärgrönt (aluplåten kommer från en stridsbåt90..)

Hittade även ett papper jag skrivit ut med instruktioner för hur man "startade upp" allt, inklusive cutnpaste från folk som hjälpt mej i denna tråden :)

Har bestämt mej för att försöka tillverka en "spindelnedflyttningsadapter", men då måste jag hitta lämpligt material, ska ha 12mm(?) aluplatta nånstans som borde funka ? ..fast ska det bli riktigt bra så ska man väl först fixa nåt temporärt och sen CAD'a och färsa ut delarna i fräsen..

Tanken var att bygga som en U-profil med tre aludelar och skruva ihop dom i sidorna, det borde bli betydligt stabilare än bara en ren platta.

Ska ta en bild och försöka illustrera så kanske nån kan säga "det verkar bra" eller <örebrodialekt>"Det går aaaaldrig"</örebrodialekt>

Författare:  Glenn [ 08.03 2018-10-12 ]

Jonaz skrev:
Kolla om denna funkar.

Bilaga:
Huayang invertermanual.pdf

Ur minnet ser den exakt ut som den till vänster på bilden på förstasidan i PDF'en faktiskt. kanon!

Edit: jag mindes fel, man ser en bild på displayen på första sidan av denna tråd..

Tyskarna påstår dessutom att dom skickade min RS485-USB-adapter i måndags så om inte postnord slarvar bort den borde den dyka upp när som helst. Sen måste jag fixa en snygg kontaktering mellan styrbox och den förstås.

Vet inte hur duktigt LinuxCNC är på att prata med VFD'n heller, kanske krävs nåt mellanlager som är krångligt att configga ?

Författare:  mankan [ 08.14 2018-10-12 ]

Här är mina anteckningar hur jag ställde in min VFD för vattenkyld 1,5kWspindel:
PD013 to 8 ; set the setting to factory setting)
PD002 to 1 ; speed control with knob (J1 jumper to the right 2-3)
PD005 to 400 ; max frequency
PD003 to 400 ; main frequency
PD004 to 400 ; base frequency
PD070 to 1 ; speed input with knob 0-5V
PD072 to 400 ; Higher analog frequency (knob max)
PD073 to 50 ; Lower analog frequency (knob min)
PD142 to 5.0 ; rated motor current
PD143 to 2 ; motor pole number 2
PD144 to 3000 ; rated motor revolution at 50Hz-> 400Hz = 24000rpm

-----------
http://www.halfbakedmaker.org/blog/post_id

Författare:  säter [ 11.26 2018-10-12 ]

Perkla skrev:
min nya Raw 1.5 köpte jag i början på Feb 2018, den blev färdig nu i början på September
Menar du att du betraktar din fräsmaskin som "färdig"?

Författare:  Perkla [ 11.32 2018-10-12 ]

Det är väl en tolkningsfråga va...? i detta avseende menade jag att den fungerar och går att köra... eftersom det var det vi pratade om att han inte fått igång den ännu... sen kanske andra tolkar det som att den aldrig kommer bli färdig.. o så kan det kanske vara för vissa människor...

Författare:  Glenn [ 11.37 2018-10-12 ]

Jag kom så långt att jag kunde köra linuxCNC-loggan i en spånskiva, med hinkkylning och temporär upp-pallning. ..Sen plockade jag ju isär en massa som sagt.

Klar tycker jag den är när jag faktiskt har lyckats fräst nåt användbart och allt funkar :)

Författare:  Perkla [ 11.39 2018-10-12 ]

Ja det är nog så jag tänkte ang min också... jag kan fräsa jag också saker som är användbara och maskinen verkar hålla.. så i mina ögon är den nog klar i det avseendet.. och det var det jag menade när jag sa att den var klar...

Författare:  Glenn [ 23.34 2018-10-26 ]

Idag fixade jag lite med maskinen, och funderade även på var jag ska montera ändlägesbrytarna, för X och Y är det ju ganska enkelt, och även Z's övre stopp, men hur sjutton mecklar man dit det undre ? vill ogärna ha nåt som sticker ner under vagnen, plus att det blir bök att dra kablar dit..

Nån som har bättre förslag ? ..provmonterade ena Y-brytaren och Z's toppbrytare med smältlim..

Bilaga:
20181026_211920.jpg

Den undre kan ju inte monteras på samma ställe då vagnen kan åka ända in i portalväggen.

..På arbetsytan syns f.ö det nya kabelkedjefästet, måste bara borra och gänga så jag kan skruva dit det.

Insåg också att jag ligger kraftigt efter vad det gäller version av linuxcnc, frågan är om jag ska nyinstallera på annan disk då den versionen jag har faktiskt funkar, eller om jag bara ska uppdatera den.

Författare:  tecno [ 08.19 2018-10-27 ]

Z brytaren som Home och sedan se till att ha softlimits så är du ju klar.

Författare:  Mateo_swe [ 11.21 2018-10-27 ]

Du kan väl sätta den som jag ritade nedan?
Blir säkert lite jobbigt att dra kablage fram till den på ett snyggt sätt men det fungerar i alla fall.

Författare:  Borre [ 14.48 2018-10-27 ]

Instämmer med tecno, använd den som sitter där som home och skippa brytare för limit och gör det mjukvaruvägen istället.

Författare:  Glenn [ 15.37 2018-10-27 ]

Ja, det är ju två problem med att fästa den som mateo ritat, dels måste jag ha en mindre switch (vilket inte är nåt problem egentligen, jag har säkert nån liggandes om jag letar), men framförallt hur jag ska dra kabeln.

Visst kan man ju skippa den undre helt, men jag hade gärna velat ha den där.

F.ö finns det ju bara tre INT-ingångar, brukar man koppla båda switcharna paralellt då ? (eller seriellt om dom är brytande) ..det borde ju inte behövas en kanal in åt varje håll kan man tycka, styrningen vet ju vilket håll det går så att säga.

Tänkte fixa in kontakter och allt och först ha switcharna fastlimmade, och om allt funkar borrar och gängar jag.

Författare:  Glenn [ 12.28 2018-10-31 ]

Efter lite google-fu verkar det som att andra sätter homeswitcharna X/Y/Z på int-ingångarna, och sen limit år andra hållet parallellt med nödstoppet ? ..vad säger ni andra som har parportskopplade styrboxar ? det kanske funkar ? man vill ju att den ska stoppa där ändå.

Sen måste jag klura ut nåt sätt att läsa parporten från linux så jag vet vilken switch som går på vilken pinne, mitt kontrollerkort saknar ju dokumentation..

Hade hoppats att man kunde läsa typ /proc/lpt/1 eller nåt men det verkar inte finnas.

Författare:  tecno [ 13.42 2018-10-31 ]

Bara home switchar på axlarna och sedan softlimits, krångla inte till det.

Författare:  Borre [ 14.08 2018-10-31 ]

Nej jag förstår inte heller varför du vill ha limitbrytare.
Jag kan kanske förstår att man tror det behövs eller är användbart, men det är det normalt inte. På en maskin där man kan köra sönder saker om man kör in i ändläget kan det behövas, på små klena maskiner händer inte mer än att motorerna stallar.

Har du en homebrytare och softlimits samt en max travel på tex 100mm, sätter du då limit på säg 95mm samt home på noll, då kommer fräsen ändå stanna innan ändläget trots avsaknad av limitbrytare. Skulle motorerna tappa steg åt "fel" håll skulle du möjligen kunna köra in i ändläget eftersom linuxcnc tror fräsen är inom arbetsområdet när stegtappandet gjort att den inte är det, men som sagt inget går sönder för det, och du har ändå större problem med att fräsen tappar steg.

I linuxcnc kan du se hur signalerna ser ut på parallellporten på flera sätt, med halmeter tex.

Författare:  Hesabon [ 14.15 2018-10-31 ]

Kompar Tecno och Borre: Home och inget annat.

Exempel (en 6040:a):

Bilderna (särskilt Y) är inte speciellt tydliga, har lite svårt att komma åt...

X-home:
Bilaga:
IMG_20180905_152329.jpg

Y-home:
Bilaga:
IMG_20180905_152441.jpg

Z-home:
Bilaga:
IMG_20180905_152541.jpg

Bara man satt travel rätt för respektive axel stannar den altid precis innnan ändläget. Fungerar hur bra som helst.

Författare:  Glenn [ 02.07 2018-11-01 ]

Okej okej, jag börjar med bara home då..

Idag byggde jag in kontakt för INT0/1/2 på kontrollern, och gjorde en temporär sladdsnutt så jag kunde manuellt sluta dessa.

Sen lyssnade jag på pinnarna med HAL-joxet, tack för tipset, det underlättade väldigt.

Konstaterade att INT0 = pin 10, vilket jag lade på X, INT1 = pin11 = Y, och sen INT2 = pin12 = Z, kanon.

Jag hann iofs inte dra kablage från kontakten till switcharna men alltid nåt. (måste hitta en vettig kabel bara)

testade att göra home på axlarna och sen sluta INT-ingångarna och den stannade men gav nåt udda meddelande, ska kolla vidare sen när jag kopplat in de faktiska brytarna och justerat.

Däremot uppstod ett annat märkligt fel jag inte fått innan, plötsligt slutade X-axeln att fungera, den hade hållmoment men reagerade inte när man joggade, det bara uppstod pang på, alla övriga axlar funkade.. första gången så stängde jag ner linuxcnc och startade stepconfig, då kunde jag jogga även X, startade linuxcnc igen, och det funkade.. ett tag, sen sket det sej igen, då hjälpte det inte att köra stepconfig heller, samma sak, hållmoment men inte step ? startade om kontrollern, hjälpte inte.

Bootade om maskinen (och kontrollern), då funkade det i 10 sekunder eller nåt och la sen av..

Vad fanken händer ?

..då lessnade jag och gav upp för kvällen.

Författare:  m_thread [ 10.37 2018-11-02 ]

Om du inte kollat kablaget till stegmotorerna så gör det. Jag fick byta ut rubbet då kablarna var spruckna och stenhårda. Bytte till skärmade Lapp-Ölflexkablar på hela maskinen. Har inte haft problem sedan dess :)

Författare:  Borre [ 11.51 2018-11-02 ]

Mät var du har signal, börja från ingången på breakoutboard om du har ett, sen ingången på drivaren osv.
Tvivlar på att problemet ligger i linuxcnc, möjligen problem med hårdvaran i datorn. Men som sagt, det är lätt att mäta om och var signal finns.

Författare:  Mateo_swe [ 13.42 2018-11-02 ]

Kablarna är väldigt ofta orsaken till många problem, jag skulle prova koppla en lös x-axel kabel i stället för befintlig för att se om problemet försvinner.

Författare:  Glenn [ 23.23 2018-11-02 ]

Fast den har ju hållmoment ? ..då borde ju inte det vara problemet ?

..Ångrar att jag inte köpte lite extra aviationkontakter innan ockeravgiften infördes dock, så had eman kunnat göra lite testkablage.

Jag misstänker kontrollerkortet, jag gillar det inte alls.

Ska f.ö ha en såndär "parportstestare" nånstans, men hittar den inte. Alltså med två LED's på varje signal som indikerar hög/låg, och sen en genomföringskontakt, ahde varit perfekt för detta.

Författare:  Mateo_swe [ 13.49 2018-11-03 ]

Eftersom problemet uppstod efter du mixtrat med ändlägesbrytarna, kolla så du har rätt signaler från dem in på kortet.
Glappkontakt i kablarna från brytarna skulle väl ge just sådana problem som du fått?

Författare:  Glenn [ 01.55 2018-11-04 ]

När jag testade nu så funkade allt bara sådär.. känns inte hetl stabilt, och jag vet att jag haft samma problem innan, men det var innan jag hade fått igång allt så då reflekterade jag inte så mycket över det.

Nåväl, jag ahr limmat fast alla limitbrytarna och dragit kablage, som jags en lödit in till en aviationkontakt som sen är kopplad till styrboxen.

Sen har jag kollat med HALmeter att pin 10 ändras från true till false när jag trycker på X, 11 på Y och 12 på Z.

Jag har konfigurerat pin 10 till "X home and limit", och 11/12 till detsamma men för Y och Z, dessutom "Invert".

Jag startar sen linuxcnc och klickar på "home all" och tror då att alla axlarna ska gå "hem."

Neeeej..

Z börjar röra sej uppåt, jag hör att switchen klickar och då går den ner nån millimeter, fine, men sen kommer det upp ett felmeddelande "Joint 2 on limit switch error" ??

Fattar ingen ting, den försöker inte ens homa dom andra axlarna, men det är kanske för den hittar ett fel ?

Författare:  Glenn [ 02.44 2018-11-04 ]

Efter att ha googlat lite så visade det sej att det generellt sett är en dålig ide att kombinera home/limit på switcharna, så jag ställde om till bara "home".

Då visade det sej ju att Z funkade att homa, men sen körde den både X och Y åt fel håll, okej, klickade bort "inv" på dessa och då homar den dom snällt.

Jag kan då jogga X och Y som jag vill och den stannar med hjälp av softlimit, så långt allt bra.

Men sen har vi ju Z-problemet.. jag har ju ALLTID haft problem med denna, kanske beroende på att jag inte förstår hur det är tänkt att funka.

Efter att den homat axlen så kan jag inte jogga den nedåt alls, uppåt går ju tills den slår i stoppet (typ 2-3mm), limit funkar alltså inte, och det blir helt bakvänt.

jag TYCKER ju rent logiskt att home borde vara högst upp, och det är dessutom där jag satte switchen. Sen borde man ju jogga ner och göra "touch off" mot ytan och så får den arbeta mellan touch off och nedre limit.

Men det ville sej ju inte riktigt, nu var det ju nåt år sen jag lyckades fräsa (då utan switchar) och jag ahr FÖR mej att jag fick sätta home i mitten för det skulle gå ? lite osäker..

Hur sjutton är det tänkt att man ska göra här ?

Författare:  tecno [ 08.35 2018-11-04 ]

Z högst uppe home:ad
Z = 0
Gå till MDI
G0 Z -10 ========= Vad händer?

Författare:  perra_e [ 08.49 2018-11-04 ]

Du resonerar rätt.

Du skall ha 0 uppe och sedan har du minus nedåt så din softlimit borde vara typ + 25(avstånd från homeswitch till toppen av maskinen) och -250(avstånd från home ttill lägsta punkt på maskinen). Alltså mycket större värde på minus än plus.

Gör kollen som techno skrev med för att se så att z går åt rätt håll. Skall alltså gå nedåt.
—Per

Författare:  Mateo_swe [ 14.00 2018-11-04 ]

Citera:
Z börjar röra sej uppåt, jag hör att switchen klickar och då går den ner nån millimeter, fine, men sen kommer det upp ett felmeddelande "Joint 2 on limit switch error" ??

Tyder inte detta på att Z är konfigurerad att gå åt fel håll och logiken i programmet reagerar på detta och ger felmeddelandet?

Författare:  Glenn [ 07.55 2018-11-05 ]

Det börjar kännas så.

För när jag gör som tecno skriver får jag

"Linear move on line 0 would exceed joint 2's negative limit"

Men samtidigt har jag ju lyckats fräsa innan genom att "fuska till" home i mitten.

Det känns iaf som att stoppet blir åt fel håll så att säga, jag förstår inte riktigt VAD det är jag ska ändra i configen, det känns som att nån positiv angivelse borde vara negativ i Z's arbetsområde ??

Författare:  Glenn [ 08.00 2018-11-05 ]

Settings på Z-axeln är nu:

Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
Home location: 0.0
Table travel: 0.0   95.0
home switch location: 0.0
home search velocity: 1.5
home latch direction: same

Författare:  snigelen [ 08.54 2018-11-05 ]

Hej,

Ändra (t.ex) "Home Location" till 95 så blir det bättre.

Författare:  Borre [ 09.47 2018-11-05 ]

Table travel ska vara negativ, har du home/noll överst så flyttar sig ju den negativt neråt. Sätt den på tex 10 och -95.

Författare:  Glenn [ 10.04 2018-11-05 ]

Jag tyckte det fattades info i tråden och kom på att jag ju faktiskt hade en till tråd (dumt nog)

Där har ju hawkan sagt ungefär det som borre skrev nu..

Citera:
Bästa är att sätta en brytare högst upp på Z och låta den nolla mot den.
Och sätta MIN_LIMIT=-87 och MAX_LIMIT=0.

viewtopic.php?p=1320982#p1320982

..Så jag får testa det när jag kommer ut i garaget ikväll.

Författare:  tecno [ 10.07 2018-11-05 ]

Bilaga:
cnc_a1.gif

Författare:  Hesabon [ 08.14 2018-11-06 ]

Glenn skrev:
Jag tyckte det fattades info i tråden och kom på att jag ju faktiskt hade en till tråd (dumt nog)

Där har ju hawkan sagt ungefär det som borre skrev nu..

Citera:
Bästa är att sätta en brytare högst upp på Z och låta den nolla mot den.
Och sätta MIN_LIMIT=-87 och MAX_LIMIT=0.

viewtopic.php?p=1320982#p1320982

..Så jag får testa det när jag kommer ut i garaget ikväll.

I LinuxCNC (kanske gäller Mach 3/4 också, men jag har ingen erfarenhet) fungerar Homing så, att först går axeln med en hastighet mot home-brytaren tills den öppnar (ifall av NC-krets. sluter ifall av NO-krets), därefter går den med en annan hastighet tillbaka tills brytaren sluter igen, och till slut med en tredje tills den åter öppnar. Dessa hastigheter ställer du in separat för varje axel. Jag ville minnas, att default i Stepconfig och Pncconfig är ca 200, 30 resp. 0 mm/min. Det är fruktansvärt långsamt, men man kan inte sätta den mycket högre ifall brytaren är precis i ändan av axeln.

Om brytaren finns på "tillräckligt" avstånd från ändlägena kan man sätta upp den första hastigheten massor (n x 1000 mm/min) utan risk att smälla i väggen.
I en 6040:a är Z-axeln så kort, att den inte hinner få upp hastigheten, så där fungerar nog brytare i ändan också, men på X och Y vinner man på att ha tillräcklig marginal.

Författare:  Glenn [ 08.18 2018-11-06 ]

Okej, labbade med detta igår och kom efter ett tag fram till att det finns en bugg i LinuxCNC, matar man in negativa värden i wizarden (stepconf) så skrivs dom inte ner korrekt i inifilen, editerar jag den manuellt blir det rätt.

Om jag skriver in min -98 och max 0 så kommer det att stå:

MIN_LIMIT = -0.001
MAX_LIMIT = 98.0

..Och då funkar det ju inte..

Handediterar jag till

MIN_LIMIT = -98.0
MAX_LIMIT = 0

..Så funkar det..

(Laddar man in filen i stepconf och sparar den utan ändringar ändrar den tillbaka dock!)

MEN, väljer jag även att ha homeswitch högst upp så blir det ändå fel, den lyckas göra home, men den tror då att home på Z är 39 ?? ..vilket gör att den gnölar om "exceeded positive soft limit" sen..

Mycket skumt..

Men det var iaf trevligt att kunna homa alla axlar (Z manuellt), göra touch off och sen köra programmet (LinuxCNC-loggan), stort framsteg.

Författare:  Glenn [ 08.19 2018-11-06 ]

Hesabon: Aha, ja det där måste jag titta på, om den är långt ifrån brytarna tar det tiiiiid för home har jag märkt..

Författare:  Glenn [ 08.25 2018-11-07 ]

Igår labbade jag mer, ändrade "home location" till 2.0 och då försvann varningen när man gör "autohome" på alla axlar.

Man ser även att efter den nollat Z så går den ner 2mm.

Lyckades även "torrfräsa" flera filer, det verkar fungera.

Då tänkte jag fräsa nåt skarpt och tankspridd som kjag var slog jag på kylpumpen..

..Det var bara det att när jag bytte kedjorna så bytte jag även kylslangar, och hade jag kopplat in dom till pumpen ? Neeej, där satt dom gamla som slutade var, på arbetsbänken.. suck.. men det hann inte komma mycket innan jag lyckades avbryta.

Ska mecka ihop de nya kylslangarna på nåt bra sätt så jag kan starta spindeln.

..Upptäckte en annan sak också, när man startar kylvätskepumpen stör den ut stegmotorerna.. bara precis vid start iofs men ändå..

Författare:  Glenn [ 22.18 2019-04-12 ]

Nu har jag..

- Fått dit alla homeswitcharna permanent (borrat/gängat/skruvat)
- Gjort om Z-switchen då jag pga tankevurpa satt den så det blev krock när spindeln satt i fel läge
- finjusterat alla värden i configilen
- Kopplat in kylvattnet, lite provisoriskt dock, måste hitta en bättre hink och kopplingar, och fylla på vatten nu när slangarna är 5ggr längre.
- Homat/gjort touch off/ torrkört demoprogrammet utan problem

SÅ nu är det nästan bara att höja upp bordet kvar innan jag kan testfräsa (igen) ..Och kanske fixa nån slags spånhuv/sug.

En konstig sak är dock att jag fortfarande får varningar, typ

"Exceeded positive soft limit on joint 2"

what ? ..och bara ibland..

När man nollar så vägrar den dessutom ibland med hänvisning till att en brytare redan var aktiverad ? ..men det kanske kan fixas genom att säga åt den att den ska flyttas sej några millimeter efter att ha hittat noll, så gör den på Z-axeln redan, tror jag handkodade det i configen där. ..iaf nrä det blir så får jag stoppa, skruva manuellt på axeln och sen starta igen, då funkar det.

..Nästa steg blir att förstå sej på hur CAM funkar i Fusion360.. jag fattade ingenting, men det finns ju tutorials..

Men i stora drag som jag förstått det..

- Definera arbetsstycke i F360
- Definera verktyg
- Låta F360 skapa toolpaths
- exportera
- montera rätt typ av verktyg i fräsen (som är nollad)
- gör touchoff med detta verktyg på rätt ställe
- fräs
- Byt verktyg
- fräs

..Eller ?

Författare:  lgrfbs [ 23.43 2019-04-12 ]

"- fräs
- Byt verktyg
- fräs"

typ,
Länk

Författare:  Glenn [ 14.40 2019-04-13 ]

Ja den var ju informativ, tyvärr om mach3 och inte linuxcnc, men man förstår ju tillvägagångssättet iaf.

Dock så är det ju en annan sak man antagligen gör oftare(?), man grovfräser med ett verktyg och sen finskär med ett annat ?

Författare:  Glenn [ 16.54 2019-04-13 ]

Glenn skrev:
När man nollar så vägrar den dessutom ibland med hänvisning till att en brytare redan var aktiverad ? ..men det kanske kan fixas genom att säga åt den att den ska flyttas sej några millimeter efter att ha hittat noll, så gör den på Z-axeln redan, tror jag handkodade det i configen där. ..iaf nrä det blir så får jag stoppa, skruva manuellt på axeln och sen starta igen, då funkar det.

Nu har jag meckat lite mer och justerat in switcharna så dom är längre ifrån det fysiska stoppet, dessutom har jag ställt in "back off" till 2.0 på både X och Y, det verkar ha hjälpt
lite i alal fall, problemet uppkommer ibland ändå men mycket mer sällan.

Citera:
En konstig sak är dock att jag fortfarande får varningar, typ

"Exceeded positive soft limit on joint 2"

Detta får jag bara inte bort dock, har justerat värdena hit och dit men nej.. det är dock bara en varning så man kan köra ändå.

Sen plockade jag bort hela bordet, då jag tänkte försöka höja upp det ca 80-90mm, hittade dock inget jag kunde använda till det, hade egentligen velat ha typ aluminium"balkar" man kunde lägga där men dom enda av lämplig modell jag ahde var 35mm.. inte ens två på varann hade ju räckt.

Kanske blir trä tills vidare, men det känns lite dumt att sätta dit nåt så mjukt och levande när resten av fräsen är så stabil.

nån som har nån ide ?

Författare:  lgrfbs [ 18.14 2019-04-13 ]

Jag försökte att kolla om det var Linuxcnc eller Mach3 tråden gällde, beklagar att jag missade vilket program du körde.

Anta:
* Montera T1 ända i botten på chucken.
* Mät utsticket på verktyget.
* Mata in värdet i LinuxCNC.

* Montera T2 ända i botten på chucken.
* Mät utsticket på verktyget.
* Mata in värdet i LinuxCNC.
Kör.
Borde inte detta fungera?

Angående "Exceeded positive soft limit on joint 2" kan det inte vara så att du har en position som ligger utanför maskinens rörelsutrymme?

Författare:  lgrfbs [ 19.13 2019-04-13 ]

Glenn skrev:
Kanske blir trä tills vidare, men det känns lite dumt att sätta dit nåt så mjukt och levande när resten av fräsen är så stabil.

nån som har nån ide ?

Kanske en skärbräda i plast från mataffären.
Trä kan faktiskt funka som temporär rigg vid torr körning och du blir klar samma dag.

Författare:  Krille Krokodil [ 08.27 2019-04-14 ]

Enklast är väl bara att kapa ner den till standardhöjden, du kommer väl sällan att ha nytta av
den extra höjden?

Tar du hjälp av någon med en precis maskin så skulle du kunna göra precisa hål för 6 mm styrstift i benen så
att det enkelt går att bygga om den till högre arbetshöjd när man behöver det.

Författare:  Krille Krokodil [ 09.25 2019-04-14 ]

Glenn skrev:
Dock så är det ju en annan sak man antagligen gör oftare(?), man grovfräser med ett verktyg och sen finskär med ett annat ?
När man grovfräser får man stora spånor som man vill ha bort, med 2 skär finns där mer fritt utrymme
för att blåsa upp spånan ur ett spår, har man 4 skär följer spånorna gärna med ett varv till eggarna på
skären får utföra dubbelt arbete med ökat slitage som följd. Kör man ytterkonturer där fräsen mest är
fri så spelar det mindre roll, där är det enklare att blåsa bort spånorna.

Grovfräsning i elakare material såsom stål kör man helst med vändskär, det är runt 10 gånger billigare att
avverka med vändskär jämfört med pinnfräsar. Där finns fräsar och borrar med kronor också så att man
bara byter spetsen.

Vi finfräsning vill man ha många skär för att minska vågigheten på ytan.

Där finns en frästeknik där man grovfräser med väldigt små ingrepp i Z och hög hastighet i XY, det kan nog passa
den här typen av spindel där man inte har så högt vridmoment. Jag har kör den en del eftersom att vi har direktdrivna
25 krpm spindlar med klent vridmoment.

Författare:  Glenn [ 07.53 2019-04-15 ]

Krille Krokodil skrev:
Enklast är väl bara att kapa ner den till standardhöjden, du kommer väl sällan att ha nytta av
den extra höjden?

Jag har övervägt det, men jag har trots allt en fjärde A-axel också, och det var ju därför förra ägaren beställde den med förhöjd Z.

Inte helt lätt att kapa dock, nog för att det är aluminium men det är tjockt och ska bli rakt.

Citera:
Tar du hjälp av någon med en precis maskin så skulle du kunna göra precisa hål för 6 mm styrstift i benen så
att det enkelt går att bygga om den till högre arbetshöjd när man behöver det.

Isåfall skulle jag nog hellre låta nån med en stor maskin skära till nya "pelare" som är kortare, men det är ändå en hel del jobb
att byta dessa, det vore enklare att höja upp bordet bara.

Just nu funderar jag på att bygga av fyrkantsstålrör på 40x40mm, två på varann på varje långsida, möjligen med punktsvetsade förstärkningar och sen skruva fast bordet ovanpå dessa. Möjligen lägger man nån lämplig skiva mellan denna och bordet, som man då kan planfräsa.

Stålrör för att dom dels är billiga och lättilgängliga, dels kan jag svetsa i dom.

Författare:  Glenn [ 07.56 2019-04-15 ]

lgrfbs skrev:
Angående "Exceeded positive soft limit on joint 2" kan det inte vara så att du har en position som ligger utanför maskinens rörelsutrymme?

Jo, men jag tycker ju inte att jag har det. Och om det är så brukar ju maskinen bara tvärvägra, inte varna.

En sak som skulle kunna inverka är ju att jag måste handmata in värdet på Z i configfilen för att allt ska bli korrekt, det går inte att göra i GUI't då man inte kan mata in negativa värden då. (se diskussionen tidigar i tråden)

Författare:  Krille Krokodil [ 10.58 2019-04-15 ]

Så som jag tänkte så skulle man göra 4 styrpinnshål hål exakt + gängade hål i först i benet och sedan bara såga ut mellanbiten. Så gör man plattor med motsvarande 4 styrpinnshål + extra par om man vill kunna höja upp maskinen vissa höjder. Då skulle man snabbt och enkelt kunna bygga om den för olika höjder.

Författare:  Glenn [ 11.49 2019-04-15 ]

Jo det skulle nog fungera men jag har inte utrustning för att göra det tillräckligt exakt.

Någon (Perra_E tror jag) erbjöd sej ju att hjälpa mej att skära ut nya sidostycken, men bara materialet lär ju kosta några spänn. Avvaktar med det tills att allt fungerar att fräsa iaf.

Så nu tänkte jag höja bordet lite temporärt, sen testfräser jag typ linuxcnc-loggan. Fungerar det försöker jag mej på att CAD'a nåt och sen göra alla stegen för att fräsa det jag cadade, i typ spånskiva eller nåt annat trä då. När det fungerar försöker jag ge mej på aluminium.

Sen är det ju en anna sak också, någon slags hantering av spån, bara min testfräsning förut gjorde ju att det kom enoma mängder spån överallt.

Man skulle kanske ha nåt slags skåp runt fräsen, men det måste nog till nåt slags dustshoe och en dammsugare.

Planen är att till att börja med använda en gammal asksugtillsats som spånavskiljare, och sen min gamla electrolux-dammusugare på den, men man vill ju inte suga manuellt.

Författare:  lgrfbs [ 12.28 2019-04-15 ]

Resultat från webbsök "LinuxCNC Exceeded positive soft limit on joint 2"
https://forums.autodesk.com/t5/fusion-3 ... -p/7176743
https://www.forum.linuxcnc.org/20-g-cod ... n-linuxcnc
https://github.com/LinuxCNC/linuxcnc/issues/97

Kanske det hjälper dig?

Författare:  Glenn [ 06.30 2019-04-17 ]

Igår försökte jag få igång min xhc HB04 mpg/pendant, har försökt förut men gett upp, nu la jag lite mer tid på det och efter ett tag var den faktiskt igång.

Hitills kan man bara göra home, jogga alla tre axlarna (i tre hastigheter) samt nödstoppa från den, men nu är det ju bara en fråga om att mappa knappar till events om man vill göra annat.

Ja, DRO-funktionen fungerar också föstås på alla tre axlar :) (valde medvetet att ignorea A-axeln då den inte ens är ansluten elelr monterad)

Det enda som hindrar mej från att fräsa nu är ju bordshöjden, får se om jag gör fullösningen med trä eller beställer alufyrkantsrör eller nåt.

Författare:  lgrfbs [ 06.01 2019-04-19 ]

För ett tag sedan köpte jag pinch CNC 3040, om du vill och måtten stämmer skulle vi byta Z-axel delar?
Det skulle ge dig en slaglängd på 60mm, för jag skulle inte ha något emot större slaglängd på Z-axeln.

Författare:  Glenn [ 22.48 2019-04-21 ]

mankan skrev:
Här är mina anteckningar hur jag ställde in min VFD för vattenkyld 1,5kWspindel:
PD013 to 8 ; set the setting to factory setting)
PD002 to 1 ; speed control with knob (J1 jumper to the right 2-3)
PD005 to 400 ; max frequency
PD003 to 400 ; main frequency
PD004 to 400 ; base frequency
PD070 to 1 ; speed input with knob 0-5V
PD072 to 400 ; Higher analog frequency (knob max)
PD073 to 50 ; Lower analog frequency (knob min)
PD142 to 5.0 ; rated motor current
PD143 to 2 ; motor pole number 2
PD144 to 3000 ; rated motor revolution at 50Hz-> 400Hz = 24000rpm

Fast det där är ju för manuell kontroll då ? eller ?

För om jag tolkar det hela rätt så måste man ställa om den till att ta kommandon från serieporten ?

Glenn skrev:
Har bestämt mej för att försöka tillverka en "spindelnedflyttningsadapter", men då måste jag hitta lämpligt material, ska ha 12mm(?) aluplatta nånstans som borde funka ? ..fast ska det bli riktigt bra så ska man väl först fixa nåt temporärt och sen CAD'a och fräsa ut delarna i fräsen..

Det var ju kul att jag skrev det för jag hade för mej jag bestämde mej frö att höja bordet.

Just nu velar jag lite, det blev bökigare än jag trodde att höja bordet, så jag kanske ska backa tillbaka till att sänka spindeln.

Rent spontant känns det iofs som att för att det ska hålla så måste man bygga en profil som innesluter spindeln.

Får se, troligen gör jag väl en temporär höjning av bordet tills vidare.

Författare:  Glenn [ 22.50 2019-04-21 ]

lgrfbs skrev:
För ett tag sedan köpte jag pinch CNC 3040, om du vill och måtten stämmer skulle vi byta Z-axel delar?
Det skulle ge dig en slaglängd på 60mm, för jag skulle inte ha något emot större slaglängd på Z-axeln.

Tvivlar på att det passar ens mellan olika 6040, det verkar inte så när man tittar på bilder.. känns som att dom har ett koncept som alla kopierar utan att ha ritningarna på det första.

Bara infästningen av portalen i vagnen verkar det ju finnas många av.

Sen så skulle jag ju gärna vilja ha möjligheten att hissa upp spindeln också om jag ska använda A-axeln.. om jag någonsin kommer så långt.

Författare:  Glenn [ 22.54 2019-04-21 ]

Just ja, en annan sak.. den nuvarande PU-slangen är ju ganska mörkt blå, så mans er inte vätskan i den, iaf inte om den rör sej eller inte.

Det känns lite sådär, speciellt eftersom pumpen startas manuellt, hur har ni andra gjort det ? har ni nån slags indikator på att kylvätskan rör sej ?
skulle allra helst ha nåt som tjuter om det slutar röra sej, och gärna en termometer som också indikerar om det mot förmodan blir för varmt.

Författare:  Glenn [ 22.30 2019-04-26 ]

Bläh..

Har fixat fram manualen på en snarlik VFD och enableat modbus via RS458 och sen kopplat in den med min adapter till en USB-port på datorn.

Men jag får inte riktigt till det, orkade inte felsöka mer men funkade gjorde det INTE..

..Dessutom konstaterade jag att VFD'n felaktigt var inställd för en 2,2kW spindel, jag har ju 1.5kW, hoppas jag inte eldat nåt.. nu är den nedställd till rätt ström iaf.

Författare:  Glenn [ 19.22 2019-05-10 ]

SATAN PERKELE..

Det började ju så bra, jag fick mina distanser, monterade dom och det blev skitbra (med en liten detalj iofs, kommer till det senare), jag monterade en
spånskiva med M8 och muttrar, jag nollade fräsen med homebrytarna, jag gjorde touchoff, startade kylvätskan, startade spindeln och skulle PRECIS klicka på go..

När spindeln börjar låta skumt och gån ner i varv, tittar på VFD'n och det står nån bokstavskod jag inte vet vad den betyder, jag trycker på off och stänger av hela
kontrollenr.. men vanu, det är kalddigt..

Då har returslangen hoppat loss och åkt iväg, gissa var den valde att lägga sej ? RAKT in i luftintaget på kontrollerlådan som även innehåller VFD'n.. lyfter av kåpan och
det forsar bokstavligen ut äcklig glykol.. hela VFD'n och kontrollerkortet är dränkta, även nätagget förstås.. hela arbetsbänken är en stor pöl av glykol,
alla kablar, verktygen, pappren med "fusklappar", tangentbordet, musen.. allt.. det har även runnit ner på golvet..

FAAAN.. helt otroligt osannolikt oturligt att den lyckades spruta JUST där..

Så sen ägnade jag några timmar åt att plocka isär kontrollern och VFD'n, toka bort det värsta, tvätta med isopropanol och sen blåsa rent med tryckluft,
när allt var klart och stod på tork så började jag sanera verktyg, bänk, golv, kablar och allt..

Fy fan vad tråkigt, jag som var SÅÅÅ nära..

Hoppas ingenting brann upp nu bara, har iofs en till VFD som saknar kontrollpanel, och en PSU kan man nog ragga tag på, värre med kontrollerkortet.

..Och ja, vad gick dåligt med distanserna ? ..jag hade uppenbart mätt fel på typ 15mm.. så nu blev det 10mm för högt typ, men det gör inte så mycket, men synd..

Författare:  Glenn [ 20.20 2019-05-10 ]

Såhär blev den första temporära höjningen av bordet, gjort i trä.. fungerade USELT..

Bilaga:
cnc_first_hs.jpg

Därför körde jag istället på M5-förlängningarna..

Bilaga:
cnc_after_hs_lighten.jpg

Tyvärr blev bilden otroligt kass, så jag har ljusat på den lite.. blev ändå dåligt men..

Författare:  Glenn [ 17.19 2019-05-11 ]

Bläh..

Jag kände att jag nog inte vågade använda VFD'n så jag bytte till den andra, startade med bara den och spindeln fungerade (självklart..)

Sen kopplade jag in kontrollerkortet, först utan dator/stegmotorer/homebrytare inkopplade, det blinkade på ett konstigt sätt (typ pulserade), men jag
vet inte hur det "ska" reagera löst inkopplat, så jag kopplade in stegmotorer och dator, det visade sej att X och Z fungerade fint, men Y var heldöd,
man ser att signalerna kommer in på kortet men sen steppar inte motorn, dne ahr dock hållmoment.

Död driverkrets ? ingen aning..

Det är inte direkt rocket sience i kortet, typ bara en ingång från parporten, optokopplare (edit, förbikopplade sådana..), lite passiva komponenter och sen in i en driverkrets som jag inte vet vilken det är då jag inte lossat kylflänsen. (men TB6560 är väl en bra gissning)

Såhär ser kortet ut, observera att detta är INNAN det blev sköljt av kylvätska..

Bild

Författare:  Glenn [ 17.25 2019-05-11 ]

Med "man ser att signalerna kommer in" menar jag att när man pulsar via linuxcnc-GUI't eller pendanten så ser man att det blinkar på lysdioden brevid CON_Y längst ner på bilden, men tittar man så verkar ju det vara på "sekundärsidan" så att säga, svårt att veta hur det är draget dock.

Det blinkar likadant på X och Z för övrigt, men där rör sej ju motorerna med.

Författare:  Glenn [ 17.30 2019-05-11 ]

Jag kom ju f.ö på att för läänge sen så köpte jag tre separata TB6560-baserade stepeprkontrollers när jag försökte bygga nån egen CNC-histora, dessa fick jag aldrig att funka så bra men man BORDE väl nästan antingen kunna flytta över kretsen till min kontroller, eller helt enkelt köra Y-axeln på ett eget kort ? jag ser inte avrför det inte skulle fungera förutsatt att kortet är kraftigt nog.

..Om jag nu bara kunde HITTA korten i fråga så..

Sen blir det en del meck att "plocka ut" signalerna från kortet, men det är säkert lösbart med lite mätande och en lödpenna..

Författare:  Glenn [ 18.05 2019-05-11 ]

Jag tog och hittade en tandborste, dränkte den med isopropanol och rengjorde kortet med denna (igår sköljde jag bara), startade om datorn, startade kontrollern.. och voila, alla axlarna fungerade.

..Ett tag, efter ett tag la X av igen, fortfarande hållmoment men nu blinkar inte ens LED'n i takt med signalerna, den lyser hela tiden, vilket dom andra iofs också gör tills man joggat axlarna.

Mycket märkligt, men jag hade ju faktiskt ett liknande problem innan allt det här, som försvann av sej själv..

..Inte hittade jag de lösa korten heller..

Författare:  Glenn [ 21.08 2019-05-11 ]

Hmm.. gick ut i garaget och testade igen.. på med kontrollern, testade att jogga Y och Z, fungerade, testade X, funkade också!

höll på ett bra tag med att nolla och jogga runt (passade på att mäta in att måtten stämde osv också), sen plötsligt så la X-axeln av igen
och ville inte komma igång..

Jag undrar vad som har hänt egentligen och varför den verkar fungera när den får kallna ordentligt..

Författare:  ToPNoTCH [ 21.13 2019-05-11 ]

Dags att gå över kortet med kylspray så du hittar vart felet fysiskt är placerat.

Troligen en kall lödning

Författare:  Glenn [ 21.28 2019-05-11 ]

Jo, jag funderade på det, men hittade inte kylsprayen, ska leta mer.

Men det är ju så skumt att det fungerar perfekt tills det lägger av helt, och efter det tvärvägrar det. Eller ja hållmoment finns det ju fortfarande.

Kanske skulle gå igenom och löda om lödningarna på kortet förebyggande, men det är en del sladdar att lossa..

Författare:  Glenn [ 22.06 2019-05-11 ]

Kylsprayen hjälpte inte ett dugg..

Tog loss kortet och lödde om allt som hade med X att göra och lite till.. funkade fortfarande inte.

Då bootade jag vom datorn och plötsligt hopapde X igång, yay!

Lyckades till och med testfräsa linux-CNC-loggan i offerskivan.. (blev mindre bra dock för fräsen var en rundnosig 5mm och texten är ganska liten)

Blir dock inte klok på problemet..

Mne nu skulle jag vilja ha nåt roligare att fräsa.. ska se om jag kan hitta på nåt mer trdimensionellt.

Har inte mycket lämpliga fräsar dock, har nästan enbart lite större pinnfräsar som jag använder i julafräsen.

Författare:  hawkan [ 07.07 2019-05-12 ]

Hade samma problem. När fräsen var färdig visste jag inte vad jag skulle fräsa :)

Författare:  Glenn [ 07.33 2019-05-13 ]

Jag kan komma på ett antal saker, men problemet är att jag måste cadda ihop dom först :D

På söndagskvällen torrkörde jag mer och då funkade allt.. vi får väl se..

Författare:  Glenn [ 09.38 2019-05-22 ]

Igår körde jag rätt länge för att testa lite grejer, och X-axeln fungerade väl i en timma kanske, sen la den av.

Mycket märkligt, förstår inte vad som skulle kunna orsaka det där ?`

Sen så justerade jag ju in så måtten stämde förut, men nu noterade jag att när jag säger åt Y-axeln (genom manuell joggning) att gå 300mm går den 304.. (osäker på exakta värden, ska kolla nogrannare ikväll) , jag undrar om jag justerade dåligt sist eller om nåt har hänt, kunde inte kolla X-axeln då den hade lagt av.

Sen fattar jag inte hur enheter fungerar i G-kod heller, jag tyckte jag bad fräsen att gå 100mm, men den gick typ 40 tror jag det var.. ändå hade jag skickat koden för metriskt innan ? eller är det inte så lätt att 1=1mm då ?

När jag labbar med att mata in manuella G-koder märker jag också att ibland vägrar maskinen att backa då den säger att det är över limits, men om jag joggar manuellt går den ju snällt ända till det mjuka stoppet ??

Författare:  lgrfbs [ 13.05 2019-05-22 ]

Om du ber fräsen att gå 100mm metriskt, då ska du få 100mm.
Du har något fel i matten i programvaran för just den axeln.

Författare:  jihe [ 13.14 2019-05-22 ]

Glenn skrev:
Sen fattar jag inte hur enheter fungerar i G-kod heller, jag tyckte jag bad fräsen att gå 100mm, men den gick typ 40 tror jag det var.. ändå hade jag skickat koden för metriskt innan ? eller är det inte så lätt att 1=1mm då ?

Inte så att du är i G90, dvs absolut läge? Så att den går till position 100 mm för axeln, när du förväntar dig att den skall röra sig 100 enheter från där du är? Det är i så fall G91 du letar efter, relativt läge.

Författare:  Glenn [ 14.57 2019-05-28 ]

jihe: ska kolla..

Igår upptäckte jag nåt märkligt, dom gångerna X-axeln lägger av så kan man (oftast ? alltid ?) få igång den genom att starta om datorn.. det hjälper inte att starta om styrlådan, det hjälper inte att koppla ur kontakter..

vad fanken ?

..Lyckades iaf få till en lyckad fräsning av spiralen :)

Författare:  Glenn [ 14.09 2019-05-29 ]

Räddade en liknande dator från skrot på jobbet nyligen, som också hade parport (därför jag räddade den), funderar på att installera nyare linucnc på den och flytta över config och se om det löser problemet.. låter osannolikt med hårdvaruproblem men..

Så jäkla mycket mecklande bara, nu kan man nog flytta över det mesta men..

Författare:  Borre [ 14.29 2019-05-29 ]

Börja med att felsöka ordentligt istället. Oscilloskop eller liknande och mät på parallellporten när felet visar sig, då ser du ju enkelt om felet ligger där eller inte.

Författare:  Glenn [ 14.42 2019-05-29 ]

Jo man kan ju släpa dit skåpet och kolla..
Iofs kunde man ju börja med en vanlig logikprob kanske, parporten kör ju rena logiknivåer.

Märkligt är det iaf, och jag hade som sagt problemet redan innan jag spolade kylvätska över kortet, men det kommer mycket oftare nu, vilket iofs kanske beror på att jag kör fräsen längre tid i taget nu då allt övrigt faktiskt fungerar.

Förresten gjorde jag fler mätningar nu, jag tejpade ordentliga markeringar och mätte mer exakt.. om jag joggar Y 200mm i GUI't så går den 202mm. det är repeterbart och blir lika mycket fel varje gång, den återgår dessutom korrekt till nollan. (om man inte stller upp joghastigheten för mycket, då tappar den steg) Det verkar även vara linjärt.

Är detta nåt man får acceptera eller kan man finjustera det lilla tro ? ..Kunde inte kontrollmäta X då den la av när jag höll på, Z mätte jag inget fel på men den har ju mycket mindre sträcka att gå och den är svårare att mäta.

Författare:  tecno [ 15.01 2019-05-29 ]

200mm ska vara 200 och inget annat.

Författare:  Glenn [ 16.09 2019-05-29 ]

Ja, man tycker ju att det ska vara exaktare än så, det är trots allt en procent fel.

Frågan är ju hur man kalibrerar in det ? speciellt utan GUI't, föär laddar jag in min config i GUI't spottar den ut en trasig config sen, den är tämligen handknackad numera.

Får plöja manualen och se om jag hittar nåt.

Författare:  jihe [ 16.09 2019-05-29 ]

Hur har du satt upp den? Har du utgått från någon befintlig konfiguration som du skruvat på? Kör stepconf och ange utväxling, skruvstigning, steg osv korrekt så blir det rätt. 1 % fel låter ju som om det är lite höftat någonstans.

http://linuxcnc.org/docs/html/config/st ... figuration

På vilket sätt är konfigurationen trasig? Du har väl en rätt typisk maskin, den skall kunna ge ifrån sig en fungerande konfiguration. Men jag skulle börja från scratch i ditt läge.

Författare:  hawkan [ 16.46 2019-05-29 ]

Ändra SCALE i [AXIS_Y] sektionen i ini-filen. Eller gå över till att mäta med tumstock :)

Författare:  Glenn [ 16.54 2019-05-29 ]

jihe skrev:
Hur har du satt upp den? Har du utgått från någon befintlig konfiguration som du skruvat på? Kör stepconf och ange utväxling, skruvstigning, steg osv korrekt så blir det rätt. 1 % fel låter ju som om det är lite höftat någonstans.

Jag har använt stepconf och lagt in allt där, då fick jag aldrig Z att fungera utan den fick jag ändra manuellt, och sen när jag finjusterat saker har jag petat direkt i inifilen.

Jag har dessutom lagt till stöd för min HB04-pendant samt försökt få till spindelstyrning (som jag aldrig fick att fungera)

Citera:
På vilket sätt är konfigurationen trasig? Du har väl en rätt typisk maskin, den skall kunna ge ifrån sig en fungerande konfiguration. Men jag skulle börja från scratch i ditt läge.

Det är jobbigt, jag har ju dels ingen vettig dokumentation på maskinen, det som finns är för mach3 och man fick testa sej fram en hel del.

Hawkan: Ah, ja den låter ju som precis rätt :)

Slog mej iofs just att jag kanske ska försöka mäta med nåt annat också, nu har jag ju litat på min stålskala för längre mätningar.. men den borde ju stämma.

Författare:  Glenn [ 17.29 2019-05-29 ]

Hmm, försökte nu men insåg att jag inte längre kan repetera värdena.. joggar man fram och tillbaka lite så kommer dne inte ens tillbaka exakt till noll, bara nästan.

Nu har jag iofs en högre jog-speed än den normala matningen så det kanske spelar in.. men störande.

Jag kan ju dessutom inte skicka MDI-kommandon utan att homa ALLA axlar.. och det kan jag inte göra när X lägger av..

hittade inte logikproben heller, hade ju ananrs tänkt se om signalerna kommer fram ur parporten alls.

Författare:  hawkan [ 18.09 2019-05-29 ]

Är det mekaniskt fel? Det kan vara vändglapp tänker jag.
Annars så får du se till att elektroniken fungerar, det går ju inte annars.

Författare:  Glenn [ 20.23 2019-05-29 ]

Njä, vet inte vad det skulle kunna vara nånstans, dels är det kulskruvar överallt, dels känner jag inget glapp.

Och i förrgår lyckades jag ju repetera 0-202mm hela tiden.. borde kanske testa att köra på låg hastighet och se, men det tar ju sån tid.

Installerar den andra datorn nu.. får se hur det går..

Författare:  lgrfbs [ 21.39 2019-05-29 ]

Om det är sant, så är det fel inställning i mjukvaran.

Författare:  Glenn [ 00.24 2019-05-30 ]

skalan menar du ?

När jag ställde in från början så fyllde jag ju i grader per varv och hur många steg tror jag, och att utväxlingen var noll, det blev ungefär rätt så då lät jag det vara.

Författare:  lgrfbs [ 00.36 2019-05-30 ]

Ja, något värde är lite fel, så då får du 202mm istället för 200mm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme