Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 14.47 2019-11-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 214 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 16.29 2017-03-26 

Blev medlem: 10.35 2010-11-05
Inlägg: 232
Eli skrev:
Är det någon här som tror att jag kan få granulat-tillverkning att fungera med något liknande detta?
Bilaga:
GRANUC.jpg

Jag gissar att det kommer att bli svårt men jag hoppas att du provar!

Du måste nog ha kontrollerad matning av plastmaterial in till dessa "kulvalsar" för att inte din mekanism bara ska bändas isär av plastflödet, och hur håller du eggen vassa? Det kommer ju att fungera mer som knivar än som en pressande gjutform, för så som du ritat kommer ju "granulat-gjutformarna" bara att ha kontakt i en punkt vid varje givet tillfälle.

Sedan måste du nog ha aktiv "bortpillning" av granulaten, t.ex. en omgång motroterande fingrar som kommer in efter att granulaten pressats och trycker bort dem från valsen.

Hur gör man industriellt? Jag tog faktiskt och googlade lite men de enda granuleringsprocesser jag hittade gällde läkemedelstabletter där man verkar spraya vätska på pulver och utnyttja kemin. Knappast tillämpbart på plast.

Måste det vara runda granulat, skulle det inte fungera med platta cylindrar / plättar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.35 2017-03-26 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 1056
Ort: Spånga
"för att inte din mekanism bara ska bändas isär av plastflödet, och hur håller du eggen vassa?"

Detta är inte tänkt som en kvarn, utan plasten ska valsas så fort den svalnanat tillräckligt för att inte klibba fast,
men fortfarande är riktigt mjuk, så inga vassa eggar behövs och 12mm stålaxlar lär nog hålla.

"Sedan måste du nog ha aktiv "bortpillning" av granulaten, t.ex. en omgång motroterande fingrar som kommer in efter att granulaten pressats och trycker bort dem från valsen."

Ja, jag har funderat lite på detta, men tror att det blir en tunn film kvar mellan kulorna som man kan spola upp så att kulorna dras ut.
Skulle inte det räcka, så får jag väl svarva lite så det bildas en tunn tråd mellan kulorna ( typ vinbärsranka ) och sen trumla bort denna.

"Måste det vara runda granulat, skulle det inte fungera med platta cylindrar / plättar?"

Nej, men troligen bäst, jo om inte alltför platta, utan mer som cylindrar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.01 2017-03-27 

Blev medlem: 10.35 2010-11-05
Inlägg: 232
Jag ritade en väldigt överdriven figur för hur det skulle se ut om du bara hade en "gjutgrop" per varv. Valsarna har inte kontakt mer än ibland, så du behöver nog inte oroa dig för att det inte ska bli material kvar mellan granulaten. Problemet, om det är ett problem, blir ju så klart mindre ju fler gropar det är men det försvinner aldrig.

Däremot kommer ju ytan att fungera som en yta med väldigt hög friktion, så risken att du klämmer isär mekanismen med okontrollerad matning av plastmaterialet finns nog.

Ska bli spännande att se hur det fungerar.

Om du kan använda cylindrar istället, och att det då är homogeniteten som är det viktiga snarare än att det är runda granulat, då finns det ju andra möjliga mekanismer, som att pressa ut en sträng och kapa av den i små plättar, alltså som en slags dubbel filamentextrudering.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.13 2017-03-28 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 1056
Ort: Spånga
Ja, jag kan hålla med om att det var en väldigt överdriven figur, men det är nästan det enda.
Det var inte urholkningar med halvklotsform vilket behövs för att få kulor.

Hur mycket material det blir kvar mellan kulorna avgörs av avståndet mellan valsarna och precisionen på dessa.
Valsarna kan ställas in så att de hela tiden har kontakt längs en smal axiell linje.

Visar nu det verkliga förhållandet:
Bilaga:
GRANKON.jpg


Det är inget krav på att kulorna ska bli helt runda, dvs helt fyllda, utan det är troligen lämpligare att fylla med ca 90%.
Detta kan justeras in med avståndet mellan de släta valsarna som plattar ut tråden till ett band med bestämd tjocklek.
Försök att överfylla kan säkert ge problem.

Bredden på bandet kan variera och därmed ge en viss % med mindre fyllda kulor i ytterkanterna.
Detta tror jag inte har någon betydelse för inmatningen från hopper.

Valsar på gång, men kullager best. från Kina, så det lär ta lång tid ändå.
Bilaga:
IMG_2910.JPG


PS. Hur går det med kvarnen? Vi får väl se en tråd om den?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.22 2017-03-28 

Blev medlem: 10.35 2010-11-05
Inlägg: 232
Ok, väntar med spänning på resultatet. Det borde inte vara omöjligt att komma upp med nån enkel mekanism som filtrerar bort kulor som har för låg vikt och alltså är för dåligt fyllda. T.ex. blåsa de lättare åt sidan med luft medan de faller.

Eli skrev:
PS. Hur går det med kvarnen? Vi får väl se en tråd om den?

Om det blir av nån gång så blir det en tråd, har dock inte ens köpt rör än, och egentligen ser den i början av tråden föreslagna lösningen med ett knivbestyckat svänghjul ut som en bättre ide. Sedan vill jag fixa någon slags teflonbelagd värmepress också för att kunna testa att pressa block/skivor. Allt detta har mycket låg prioritet just nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.21 2017-04-02 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 1056
Ort: Spånga
Anders Olsson skrev:
Vi köpte till en automatisk trådvinda med positionssensor också,
man bör nog ha en sådan för att det ska bli bra.

Nja, efter att jag fick fel på min styrda upplindning, så kom jag fram till att den inte är helt nödvändig.
Om upplindningen bara är placerad på rätt stort avstånd (ca >75cm ), så styrs tråden bra av föregående varv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.46 2017-04-15 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 1056
Ort: Spånga
Har försökt förbättra min special borr-kvarn för kasserad filament.

Är helt nöjd med formen på den malda plasten, men tråden är ofta kraftigt böjd och det ställer till med
problem vid inmatningen och det behövs också rätt högt varvtal på borrmaskinen (och därmed oljud)
för att få vettig produktionstakt.

Har därför bytt till en DC-motor, som egentligen går för sakta, men om jag bara kunde hitta lämplig, lång 4-skärs
fräs ( eller borr, finns sådana?) så skulle det nog bli bra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.29 2017-04-22 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 1056
Ort: Spånga
Kunde inte hitta något färdigt, så jag ska tillverka en ny längre & grövre version av denna i stål.
Bör ge mycket mindre dödtid än en borr.
Bilaga:
KVARNROTOR.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.45 2017-05-01 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 1056
Ort: Spånga
Ännu en liten bit på väg.
Bilaga:
KvarnRotSt.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.30 2017-05-05 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 1056
Ort: Spånga
Ytterligare några timmar offrade på denna.
Bilaga:
FMILLM.JPG


Enklare än att bygga mina kvarnvarianter hade troligen varit att bygga med en konisk fräs.
Kan nog fås att mala i flera steg ner till lämplig storlek.
Sådana går ofta rätt billigt på Tradera.
Bilaga:
conmill.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.51 2017-05-05 

Blev medlem: 08.46 2008-11-28
Inlägg: 1090
Ort: Finland, Åland
Har inte mycket att tillföra, men väldigt intressant tråd :tumupp:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.05 2017-05-23 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 1056
Ort: Spånga
Ungefär så här tänker jag mig denna kvarntyp.
Ev. fler skåror i den fasta delen och kanske med ett steg till ovanför, beroende på hur testkörningen fungerar.
Bilaga:
FKVARN2c.jpg

Nu har jag till slut, efter flera års slit, lyckats skapa bra tråd från återvunnen plast, men bara från tråd och inte från printad.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.38 2017-05-23 

Blev medlem: 18.08 2005-08-12
Inlägg: 150
ELI:
Jag hänger inte riktigt med på vad du försöker åstadkomma just nu.

Men jag kan beskriva hur det går för mig och vad jag använder i extrudern.

Konstant hastighet är a och o för extrudern i alla fall oavsett belastning, så mycket vet jag. Det kom jag fram till väldigt tidigt.
Det är löst med hjälp av en VFD. VFD's (i allafall den jag har) känner av belastningen på motorn och kompenserar för det,
så hastigheten är konstant. Motorn till extruderskruven (som är en 16mm borr) är en mindre modell av 3fas motor som körs på vanlig 220v.
Kommer från en pelletsskruv (till en panna).
jag har 2 zoner uppvärmning, första sitter precis efter hoppern, andra sitter ett par cm närmre munstycket. Skruven slutar ca 2cm från nozzlen.
Nozzlen har ca 2.8mm hål (jag gör 3mm tråd) Större munstycke ger mig konstigt nog tunnare tråd.
Smältfilter i nozzlen är säkrat med en innerlåsring mot ett spår. Kör vertikalt med loop mot golvet och sen upp i min winder.

Jag får tråd som pendlar mellan 2.6 och 2.8, med lite tur så är det mindre skillnad (torr luft/rätt temp osv). Diameterpendlingarna kommer med jämna mellanrum, så jag misstänker
att det beror på att min winder startar och stannar hela tiden. Tråden blir alltså: 2.6, 2.6, 2.62, 2.62, 2.64, 2.64, 2.68, 2.68, 2.74, 2.74, 2.8, 2.8, 2.74, 2.74, etc...
när den är nere på 2.6 igen går windern igång och vi börjar på en ny ökning av diameter. (tror jag fick det rätt, eller om det är tvärtom??;)..
Det har i allafall med vikten på loopen att göra. Längre loop mer vikt=mer sträckning.

Detta är alltså med PLA pellets. ABS uppvisar inga problem och blir jättejämn diameter (nu är det dock mer än 1år sen jag extrudera ABS).
Samma diameterförändringar som PLA har jag med flex pellets.

Så jag planerar att bygga ny motorstyrning som går hela tiden men som saktar ner eller ökar beroende på hur loopen är. OBS: jag är en analog typ som knappt
sysslar med arduino stuff, så jag löser det på gammal hederlig väg med timers, transistorer, fotoceller och läsgafflar ;)
Lindningsmekaniken är även den mekanisk (till hälften). Har en skruv som växlar riktning (reverserande växellåda som aktiveras av ett servo med ändlägeskontakter).

Och som jag skrev i ett tidigare svar här så ÄR luftfuktigheten kritisk. Jag har nu extruderat 6-7kg tråd i 40-45% luftfuktighet och 18c utan problem.
Nu när värmen kom för några veckor sen så rusade luftfuktigheten till 55-60% och nu blir det INTE bra längre.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 03.07 2017-05-25 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 1056
Ort: Spånga
Ja jag håller med dig om att "Konstant hastighet är a och o för extrudern."

Men inte bara konstant fart på skruven, utan minst lika viktigt är ett konstant flöde av plast IN i OCH UT från extrudern och jämn temp. på uppvärmning & kylning. Så Ja du har nog rätt angående din winder.

Min håller väldigt konstant fart på både skruv och plast ut med mina stegmotorer med microsekunds upplösning /steg,
så detta blir betydligt jämnare än reglering via VFD.
Snabb reglering kan vara svår att få till utan att det samtidigt blir överslängar.

Jämnstora runda granulat ger ett mycket jämnare inflöde och jämnare % luft än mald printad plast som blir alltför ojämn och lätt hakar fast i hopper.
Min första kvarn ger för stora och för ojämna bitar.
Detta kan minskas genom att köra igenom flera ggr, men efter några ggr, avtar effekten nästan helt och materialet bara rinner igenom.

Det jag försöker åstadkomma är alltså ett jämnare och mycket mer finkornigt material eller i de andra 2 samtidiga spåren,
att öka produktionstakten för min trådkvarn ( som ger en riktigt bra form ), alternativt tillverka granulat först.

Jag håller fast vid att munstycket bör vara betydligt större än önskad tråddiam. och att tråden bör dras ut till rätt diam.
Detta ökar hållfastheten.( I alla fall för PLA, det enda jag provat ännu).

Om större munstycke ger smalare tråd beror det troligen på för lågt varvtal eller för stor strypning i ev. filter eller recirkulation vid skruv.
Har du något filter?

De största lyften kom för mig med: komprimerande skruv, stort munstycke, 4 värmezoner med tjocka aluminiumklampar.

Tvivlar på att Luftfuktigheten skulle kunna påverka extruderingen.
Det behövs dagar till veckor för att den ska påverka plasten, men om plasten först har förvarats öppet en längre tid så är det problem.
Genom att torka plasten i ugn vid 65 grader i någon timma, strax före användning, så slipper man problem med detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.50 2017-05-28 

Blev medlem: 18.08 2005-08-12
Inlägg: 150
Ja jag har filter i nozzlen. Men kör oftast utan då jag kör rena pellets mest, och har aldrig haft problem med skräp i filamentet. Jag har satt en magnet på min hopper (som är plåt)
som drar åt sig åtminstone metallpartiklar från shreddern, men jag brukar även dra runt en magnet i shredden innan den hamnar i hoppern.

Jo PLA drar åt sig fukt ganska snabbt. Jag torkar i ugn i 80-90c (precis under tempen den börjar mjukna) i 3-5 timmar.
Då blir extruderingen bäst. Om jag gör detta ena dan då det är 45% luft så blir det mycket bättre än om jag gör samma sak en dag
då luften ligger på 65%.
Det är i alla fall mina iaktagelser.

Vad kör du med för skruvhastighet? 8-10-15-20-30 rpm?

Jag kanske skulle prova en ny variant av extruder, med olika längre och värmezoner. Har ingen fräs eller liknande så jag kan göra en komprimerande skruv.
Får gjuta lite aluminium stock o svarva till kanske.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 214 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010