Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 07.43 2019-11-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Facit dator
InläggPostat: 21.43 2019-11-04 
Användarvisningsbild

Hittade en till bild som jag känd mig tvungen att dela!

Bilaga:
FACIT_DTC2_annons_mikrodatorn_1983.jpg

Notera att denna är bestyckad med två floppydrivar istället för floppy/hårddisk.

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 13.00 2019-11-05 

anders_bzn skrev:
Floppykontrollern som det talas om är väl konstruerad av DIAB och fanns i ABC80/800 där det mycket riktigt finns någon slags kopieringsskydd. Det var någon som klurade ut hur det fungerade och skrev ett kopieringsprogram som heter "Fox copy" om jag minns rätt. Exakt hur skyddet fungerar har jag aldrig fått klart för mig.
Förutom att kunna kopieringsskydda disketterna, så verkar det också vara ett kopieringsskydd som hindrar en att kunna kopiera själva hårdvaran. D.v.s. Luxor var tvungna att köpa åtminstone ett exemplar dataseparatorn av Diab för varje floppykontroller de sålde till sina kunder (eller i princip utveckla en annan floppykontroller). Det var väl ett sätt för Diab att se till att Luxor betalade för rätt antal producerade enheter. Det måste ju annars vara otroligt frestande att bluffa i en sån situation.

InläggPostat: 10.01 2019-11-11 

anders_bzn skrev:
Floppykontrollern som det talas om är väl konstruerad av DIAB och fanns i ABC80/800 där det mycket riktigt finns någon slags kopieringsskydd. Det var någon som klurade ut hur det fungerade och skrev ett kopieringsprogram som heter "Fox copy" om jag minns rätt. Exakt hur skyddet fungerar har jag aldrig fått klart för mig.

Jag har långt ifrån alla detaljer, men lite gammalt minne... När man formatterade floppisar i ABC800, så är det en byte i sektorhuvudet som sätts till något värde, men som inte används av systemet. Den byten användes av kopieringsskyddade floppisar, som då hade ett annat värde på den byten. Programvara som var kopieringsskyddad kikade på den byten, och vägrade köra om floppisen inte hade rätt värde.

Så om man kopierade programvaran till en annan floppy så körde den inte, om inte den floppyn var "rätt" formatterad.

Jag råkade drabbas av detta med ORD800 då det begav sig, då jag experimenterade. Jag kopierade till annan floppy, och formatterade om orginal-disketten, och kopierade tillbaka. Och vips gick det inte att köra längre. Turligt för mig så hade en bekant disassemblerat rutinerna i floppykontrollern, och hittat att det fanns en alternativ rutin för formattering, där man kunde sätta denna byte hur man ville, så han formatterade om floppyn åt mig igen, med rätt värde på den byten, och sedan kopierade jag in programvaran på floppyn igen, och allt fungerade som det skulle.

Samma kopieringskydd både på ABC80 och ABC800. Eventuellt hade han disassemblerat på en ABC80, och formatterade om min diskett på den. Men min diskett var definitivt med ABC800-program på.

Men detta kan kanske ge lite idéer om någon vill grotta i detta lite mer.

InläggPostat: 18.51 2019-11-11 
Användarvisningsbild

Hmm, jag tror att jag gjort en kopia med teledisk på just ORD800 som faktiskt fungerade. Så det kan mycket väl stämma som du skriver.

InläggPostat: 08.40 2019-11-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jovisst var det så, kommer också ihåg detta. Vill minnas det är byten för head# och att FDC'n från NEC i dessa datorer, i varje fall inte på något enkelt sätt, kunde skriva fritt till denna byte. En FDC från Western Digital på min CP/M-dator som var mindre "hjälpsam" vid formatering kunde däremot göra detta i viss mån och specialformatera disken.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme