Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Electrolux Assistent renovering
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=96154

Författare:  DennisCA [ 08.21 2019-09-09 ]
Inläggsrubrik:  Electrolux Assistent renovering

Köpte denna grej för 20 euro på den finska motsvarigheten till blocket. Alltid velat ha en assistent.

Bild

Den ska plockas isär och rengöras och piffas upp så gott det går.

Bild

Bild

Polerade upp några delar, tyvärr går det inte att få bort skaftet som degrullen sitter på så jag skulle slippa åt bättre i alla skrymslen.

Bild

Polerade också upp skålen.
Bild

Den startar utan problem men kondensatorn ska bytas, har köpt ny och väntar på den ska komma.
Bild

Kraftuttaget som är sönder men det används bara till mixern och den använder jag inte, ska fixa ett lock.
Bild

Jag noterar att den övre delen av maskinen är inte plast utan något gjutgods av något slag. Jag tänkte måla den med Maston 2K sprayfärg men dom har bara problem med den där färgen så jag fick byta in den mot 1K färg.

Bild

Bild

Kretskortet ser ut att va i bra skick
Bild

Gamla kondensatorn:
Bild

Målat den övre delen i RAL 9010 färg. Den är redo att börja användas nu. Saknas bara kondensator och ny drivrem, jag hade inte beställt en via nätet för jag tänkte åka till en lokal affär istället så jag skulle få remmen i handen. Men dom hade inte rätt material där... så tji fick jag, beställde från nätet igår istället. För jävligt då man försöker gynna lokalt men så går det åt skogen och så blir hela projektet försenat p.g.a. det.

Bild

Bara sådär löst ihopsatt, så man får en aning om hur det kommer se ut. Har blekt plastdelarna i väteperoxid för att få bort gulnade delar, men den gråa färgen är väldigt resistent mot gulning från början. Skrapan var väldigt gul och den har bleknat avsevärt med metoden.

Bild

Bild

Författare:  tecno [ 08.40 2019-09-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Electrolux Assistent renovering

Väl utfört arbete, den kommer du ha nytta av :tumupp:

Författare:  Gimbal [ 09.02 2019-09-09 ]

Snyggt och vilket fyndpris, de brukar vara fånigt dyra.

Författare:  Klas-Kenny [ 09.50 2019-09-09 ]

Stiligt! :tumupp:

Fräste en gång ett lock till en sån där åt en forumist.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 23#p764323

Har säkert kvar ritningar någonstans om du är intresserad. :)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 19.06 2019-09-09 ]

Jag har en äldre maskin (slutet 70-talet) vilken funkar perfekt, men den kanske behöver lite kärlek. Har ett intryck av att mixern kräver extra uppmärksamhet; mitt jordnötssmör tar ut sin rätt på mekaniken.

Författare:  DennisCA [ 06.10 2019-09-10 ]

Jag har en Kenwood Major från förr med tillbehör (men tänker en assistent är överlägsen på degknådande), och en matberedare med mixer tillbehör, och en separat mixer jag fick till present, jag tycker jag har för många mixers då dom kommer med som tillbehör till allting nuförtiden. Tycker det är onödigt. Skulle hellre bara haft en standalone.

Klas-Kenny jag kan gärna ta måtten, funderar på att svarva till något eget.

Författare:  DennisCA [ 08.31 2019-09-19 ]

Förbannelse. Köpte en ny flatrem via ebay eftersom den officiella versionen var så dyr, men då jag får den så passar den inte. Ersättningsremmen är 300mm lång och det var vad jag köpte, men den version jag fick var inte alls flexibel som orginalet så den passar inte, går inte att stretcha över. Så nu blev det att punga ut för originaldelen ändå....

Bra exempel på By once, cry once.

Författare:  Glenn [ 10.59 2019-09-19 ]

DennisCA skrev:
Jag har en Kenwood Major från förr med tillbehör (men tänker en assistent är överlägsen på degknådande),

Det tror jag nog inte, speciellt som majoren är ett par snäpp större än denna.

Jag har meckat en hel del med kenwoods maskiner, men har faktiskt en gammal electrolux 70-talare också som jag tänkte ta en titt på nån dag..

Dock verkar reservdelsförsörjningen vara betydligt sämre på electroluxmaskinerna, på kenwood är det inga problem att köpa varenda del till maskiner som är över 40 år gamla, oftast finns det både nya och begagnade delar att köpa för ganska låga priser. Jag har handlat av ett engelskt bolag som bara sysslar med dessa maskiner och har typ ALLT.

Författare:  DennisCA [ 11.05 2019-09-19 ]

Jag har inte varit så imponerad av majorens knådande, jag syftar inte på kapaciteten. Visst Majoren har en stor bytta på 6-7 liter tror jag, men kan inte nyttjas fullt ut, degen klättrar på degkroken om man gör en större mängd och det är ofta den inte känns bra knådad trots det pågått ett tag.

Och den fungerar inte bra heller med degar med hög hydration. Allt detta tycker jag Assistentens metod med en rullare verkar hantera bättre än den klassiska designen. Så det hoppas jag assistenten ska ge, bättre kvalité av knådning och klara av lösare degar.

Författare:  limpan4all [ 20.08 2019-09-19 ]

Min Major klarar 2 liter degvätska (även om 1,5 liter är smidigare att jobba med), det kommer en Elektrolux assistenten aldrig i närheten av.
Dessutom är dess degbearbetningsmetod oduglig för högproteindegar som skall bearbetas kraftigt och länge.
Men även ELUX assistent är mycket bättre än att handjobba degar...

Författare:  DennisCA [ 04.40 2019-09-20 ]

Electroluxen klarar 1.5 liter vätska och större än så brukar jag inte göra, kan inte komma ihåg när jag gjorde så mycket de senaste 10 åren med majoren, för det brukar inte fungera så bra med så mycket i den. Degen klättrar... Får stanna hela tiden och ta bort den och även vända degen i skålen så allt knådas någorlunda.

Sen tror jag inte på det där du säger om bearbetningsmetoden heller, har forskat i detta på nätet i åratal och läst vad folk som bagar påstår och där jag kan läsa många som tycker precis tvärtom så det där är inget man kan säga ja/nej åt. Jag kommer få reda på hur det ligger till själv snart. Finns ju också dekrok åt assistenter så det kan vara värt att skaffa för jämförelsens skull, jag tycker degrullaren ser ut att simulera handknådning.

Författare:  Glenn [ 07.08 2019-09-20 ]

Nu har jag mestadels använt chef (som är lillebror till major) men känner inte igen problemet där, jag bakar förvisso sällan själv men har bott med en konditor i ~15 år så det har bearbetats en del degar under årens lopp.

Hennes betyg är iaf att kenwooden fungerar bättre, både med degkrok och smet när man kör K-spade.

Har även testat en bosch, som var ännu sämre..

Författare:  DennisCA [ 08.23 2019-09-20 ]

Ja det är just det här som gör att jag har svårt att tro på att någon sitter inne med "rätt" svar. För jag har även läst om en som tyckte bäst om Bosch av samma urval. Det är säkert många personliga faktorer som spelar in som gör att det blir annorlunda för alla, samt vad man tycker om att baka och hur man gör det.

Majoren med K-spade funkar bra till kaksmet och sånt det håller jag med om.

Så fort jag får ihop electroluxen ska jag baka rågbröd för det har tagit slut.

Bild

Bild

Bild

Bild

Författare:  tecno [ 08.25 2019-09-20 ]

Oravais sidfläsk?

Författare:  DennisCA [ 08.28 2019-09-20 ]

Herrgårds skinka från Malax. Min absoluta favoritskinka. Den var försvunnen från affärerna i ca 10 år eftersom ägaren fick en stroke eller något, men hans dotter startade upp igen företaget för några år sen med nya lokaler.

Oravaisskinkan är väl nummer 2 eller om man inte begränsar sig till skinka så är deras rökta kalkon bättre.

Författare:  Glenn [ 08.48 2019-09-20 ]

Visst är det väl delvis en smaksak, dock tror jag just bosch haft många olika system, medans kenwood och electrolux har kört liknande system hela tiden.

Ruispalat ? ..det borde man försöka baka för det som säljs i sverige är ingen hit..

Saknar även riktig Rieska.. (helst perunarieska) ..brödutbudet är mycket bättre i finland.

Författare:  DennisCA [ 08.54 2019-09-20 ]

En fråga till de som äger Kenwood, min är en Titanium Major KM020 för att vara exakt. Från den dag jag köpte den så har den alltid funkat så att toppen av maskinen har lite flexibilitet, det är inte fastlåst 100%.

Jag har undrat lite on/off genom åren om det är så det ska vara, eller om det är något som inte står rätt till med maskinens låsning. Jag tycker det gör att maskinen har mera ljud då man knådar med den och att rörelsen av huvudet upp och ner gör att den mera benägen att röra sig. Den föll av bordet en gång, men klarade sig.

Författare:  tecno [ 09.08 2019-09-20 ]

Citera:
Herrgårds skinka från Malax.

Har den återkommit, låter ju väldigt bra för den kommer jag ihåg.

Författare:  DennisCA [ 09.30 2019-09-20 ]

Jepp, den är vanligt förekommande i affärerna nuförtiden, dock inplastad och det blir bara inte lika bra som förr på det viset. Men om man går till Köttdisken i Malax så har dom skinkan där i hela bitar och skivar åt en och man får skinkan på rätt vis, i papper.

Författare:  limpan4all [ 10.43 2019-09-20 ]

DennisCA: Du kan vara helt lugn, alla Kenwood jag har kommit i kontakt med (både Chef och Major) har denna möjlighet till spel.

Författare:  DennisCA [ 17.23 2019-09-23 ]

Idag kom remmen så nu är den monterad igen:
Bild

Författare:  hcb [ 18.06 2019-09-23 ]

Mycket snyggt :tumupp: :tumupp: :tumupp: (både till vänster och till höger).

(En sådan här renovering är också bland det mer miljö- och klimatsmarta man kan göra.)

Författare:  Magnus_K [ 18.12 2019-09-23 ]

hcb skrev:
... (En sådan här renovering är också bland det mer miljö- och klimatsmarta man kan göra.)
Håller fullständigt med! Det är en stor anledning till varför detta forum bara kommer växa och växa. Allt fler blir medvetna om att saker faktiskt går att laga så dom för en liten peng håller i 10 år till, och det kommer "vi" självklart hjälpa till med.

Tror inte det är en slump att EF slog publikrekord innan årsskiftet förra året när den siffran varit orörd i 4 år (om jag minns rätt)

Ursäkta OT:n.

Jättefin renovering/restaurering. Riktigt avundsjuk på dina fina maskin :tumupp:

Författare:  anders_bzn [ 19.18 2019-09-23 ]

Detta blev ju toppenfint! Laga gammalt ger mycket kudos.

Författare:  DennisCA [ 07.37 2019-09-25 ]

Igår bakade jag bröd hela kvällen, gjorde en 1.5 liters sats med rågbröd och det gick riktigt bra. Formen på brödet blev inte så snygga jag måste skaffa mig en riktig form för att göra rågbröd:
http://inpampas.fi/produkt/ragbrodsform-16cm/

Tog inga bilder det var lite stressigt i köket igår, sambon gjorde månkakor på samma gång.
Bild

Författare:  Gimbal [ 07.56 2019-09-25 ]

Tjusigt.

Tillbaka till assistenten, hur är ljudnivån på en sådan? För den ett jämrans oväsen? Är det hörselskydd på som gäller?

Författare:  DennisCA [ 08.20 2019-09-25 ]

Jag tycker den har samma ljudnivå som majoren ungefär. Det är dock svårt att säga objektivt, eftersom ungarna har på TVn med högsta ljud och jag skriker åt dom stup i kvarten att dra ner volymen, sambon spelar själv nånting på telefonen och jag lyssnar på en audio-bok med hörlurarna i.

Författare:  Gimbal [ 08.39 2019-09-25 ]

:D ok...

Författare:  Nerre [ 15.28 2019-09-25 ]

Jösses vilken modern maskin.

Min är ärvd efter min farmor, det har inget hastighetsreglage (bara en vippströmställare), skrapan och rullen är i trä, och sladden är typ en sån här gammal våffeljärnssladd (platt kontakt med två hål och jordblecken på utsidan, DIN 49491 verkar den heta om jag googlar).

Nedre bilden på wikipediasidan ser ut att vara rätt modell.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Electrolux_Assistent

Och ja, vi har "köttkvarnen" till den också. Har använt den för att mala egen färs till hamburgare.

Författare:  danei [ 18.55 2019-09-25 ]

Vi hade en ärvd Major, eller Hugin som den hette om den var köpt på Domus.

Den behövde msn hörsleskydd när man körde. Men jag gissar att det till stot del berodde på att den var sliten. Nu har vi en Asistent, den är mycket tystare. Men jag minst inte att Hugin maskinen lät illa när jag var liten.

Författare:  Glenn [ 07.03 2019-09-26 ]

danei: när kenwoodarna blir gamla så torkar fettet i växellådan och då låter dom illa (och slits), det finns "paket" med (livsmedelsgodkänt) fett+packning+filt som man kan byta, men det är ett jäkligt slabbigt jobb.

Författare:  DennisCA [ 15.41 2019-10-13 ]

Jag bakar Foccacia bröd just nu och gjorde en 80% hydrerings deg, det funkar precis som jag förestälde mig hur det skulle funka då jag renoverade maskinen, jag riktigt kunde se glutenet forma och degen ändra konsistens, just detta som jag tycker brukar vara problematiskt med den konventionella degkroken men här blev det riktigt fint och minimalt med kladd.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme