Renovering av Philips GM455 labaggregat

Berätta om dina pågående projekt.
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av vaxfan »

Aaaa...då är det ju helt ok.:)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Glenn »

Oskar skrev:Härlig tråd! Är man riktigt nitisk går det ju bända / skära upp crimpen i botten på burklytarna och gömma nya innuti.
Ja, jag har sett det göras riktiiiiiiiiiiiiiiiiigt, men dels är det inte helt lätt att göra, dels innehåller väl gamla kondingar en hel del otrevligheter ?
Eller varför inte under chassit och låta de gamla sitta kvar, brukar vara bra med plats, speciellt eftersom de nya ofta är mycket mindre. Nåja det är en smaksak, funktion får gå först enligt mig!
Ja, man får ju fråga sej om man vill ha ett museiföremål eller något man kan använda.

Jag skulle nog också låta originalkondingarna sitta kvar men urkopplade om det gick och sen sätta dit moderna där det finns plats.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av Jax »

Glenn skrev:Det känns så tråkigt att byta ut burkelektrolyter bara, det ger inte ett tidsenligt intryck.

Men man har väl inte så mycket val tyvärr.


..Dessutom får jag en nostalgikick av sådana ;)
Det hänger ju lite på syftet med en renovering. I mitt fall är syftet att få ett användbart instrument till labbet och då får autenticiteten ge vika, speciellt i detta fall då jag ändå saknade två selendioder och en av burkarna i originalutförande. Då jag tänker använda det och med vetskapen om att selengrejer är tidsinställda stinkbomber så blev det som det ble
Jag hade kunnat ersätta burkarna med nya F&T från Elfa men då till ett pris som jag inte anser vara värt det. (Elfa har ett restlager med elektrolyter i burk med M18-fäste.)

Men visst är det vackert. Chassit har en skyline med burkarna och de glödande rören. Nostalgiskt.

Detta projekt blev även premiär för en vridtrafo med glödlampor som strömbegränsning. Ska bara få tag i kraftigare glödlampor, 3 st 46W halogen är lite lågt. Lamphållare är små bordslampor som Clabbe säljer ut billigt, billigare än lösa E27-socklar och då får man sladdställ med brytare till.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av LeCanard »

hoppas att du har en vit rock på dej i labbet :-)
fredswed
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 januari 2018, 19:43:43

Re: Renovering av Philips GM455 labaggregat

Inlägg av fredswed »

Helt fantastiskt, tack!!!

Jag blev idag lycklig ägare till en likadan grunka och uppskattar verkligen tiden du lagt ner på kretsschemat och tråden!
Enligt uppgift funkar mitt nätagg som det ska, men det ska bli en ordentlig genomgång ändå. Och då är både schemat och tråden guld värt.
Skriv svar