Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Glattnos Velomobil - Bakhjulsnav svarvat
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=94159

Författare:  Glattnos [ 11.03 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Glattnos Velomobil - Bakhjulsnav svarvat

Då jag inte riktigt får ihop någon bra lösning att byta en av mina bilar emot en elbil(pga kostnaden för vettiga elbilar) så har jag börjat fundera på att byta en bil emot en velomobil, troligtvis el-assisterad. Det är alltså inte ett rent substitut för en bil utan ett substitut för min andra-bil som mest är en reservbil. Jag hade planerat att bygga en båt i sommar men kommer nog skjuta på det ett år då det känns mer angeläget att satsa på land-fordon i nuläget.

Jag är mest inne på att bygga en helt från grunden men om jag hittar ett bra objekt som är överkomligt så kan det ev. bli så också, men tills vidare så utgår jag ifrån att bygga en.

Det finns redan en hel del info om velomobiler på nätet så man behöver inte uppfinna allt från början. Jag ämnar inte bygga en racer utan den ska vara praktisk och hyffsat snabb. Av det jag läst och funderat över så ser det ut lite såhär för tillfället:
- Två hjul fram med styrning och ett hjul bak med drift
- Alla hjul 20" och till att börja med alla 50mm breda(det verkar som att de flesta upplever lägre rullmotstånd med breda däck och lägre lufttryck jämfört med smala däck med högt lufttryck, åtminstonne på vanliga vägar)
- El-assistans 250W som hjälper till upp till 25km/h(det adderar lite vikt och verkar bara vara fördelaktigt vid "backig väg", vilket jag har in till stan. På platt väg är det nackdel)
- Skivbromsar på alla hjul

Saker jag är lite mer osäker kring:
- Fjädring, det är förstås lättare utan fjädring och man tänker sig ju att däcken tar upp lite stötar, dock är jag osäker hur det blir på riktigt dåliga vägar, som det bitvis är där jag bor
- Utväxling, att ha endast 20" hjul bak gör att det krävs rejäl utväxling för att kunna plocka upp mycket fart i utförsbackar. De flesta bakre växelkransar har ner till 11 kuggar och el-assistmotorer verkar ha runt 46 kuggar vilket ger ca 36 km/h(vilket är långsamt i nerförsbacke)vid kadens 90rpm(vilket är högt)
- Bärande struktur, jag är mest inne på att göra själva karossen bärande för att spara vikt, men jag har ju sett att det finns varianter med en ram och ett tunnare skal utanpå

Jag cyklar normalt sätt inte så mycket förutom lite montainbike ibland så jag har ingen specialkunskap om vare sig cyklar eller velomobiler utan försöker läsa mig till det som verkar viktigt. När det gäller el-assistansen så tänkte jag köpa en färdig enhet att sätta dit.

Om nån har intressanta funderingar eller erfarenheter så är det välkommet :)

Författare:  danei [ 11.58 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag har surfat runt en del och funderat, men har ingen egen erfarenhet. Jag har byggt och cyklar en tvåhjult liggcykel, så lite erfarenhet av cykel med annorlunda geometri har jag. Jag funderar på att bygga en, då jag kommer att följa tråden.

Hjul rullar lättare om de är större. Men större hjul klarar sidkrafter sämmre, har högre luftmotstånd och fram kräver de större marginaler vid sväng. Bakhjulet skulle ju kunna vara större.

När det gäller däck så rullar ett bredare däck lättare än ett smalare vis samma lufttryck, men ett smalare däck klarar ett högre tryck. Till små hjul är utbudet med smala däck något begränsat.

Självbärande kaross är inget som verkar vanligt förekommande. Det är ju några få punkter som får stora punktkrafter, jag tror att rörram är ett mer realistiskt alternativ. Hur man sedan bygger en lätt, areodynamisk och snygg karross på ett rationellt sätt tål att funderas på. Jag har spånat på en del varianter. När man inte sett någon som testat en byggmetod funderar man ju på om man missat något grundläggande eller om man kommit på en ny supermetod...

Författare:  Icecap [ 12.15 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag har använd mycket tid på att planera ett bygge av ett sådant fordon.

Just tadpole-konstruktionen finns det en del av (kolla in [url=leitra.dk]Leitra[/url] som ett exempel).
Jag har dock beslutat mig för 4 hjul av transport-orsaker: jag vill kunde handla och faktisk ha plats för mer än en tub tandkräm och ett paket kondomer.

Min hembyggda liggcykel har de smalaste däck (23*556mm) som finns att få tag på - och jag pumpar den till 5 atm. De tål 7.
Den rullar mycket lätt - förutom i grus där det är ett helvete.

Jag har dock fått mer extrema idéer som innebär att man ska ska trampa en generator och driva ett par motorer, ingen kedjedrift eller liknande.

Författare:  Lasp [ 12.33 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Bilder! Kollat in det danska Ser bra ut.
Det låter som vettiga lösningar.
[url][video]http://www.velomobiles.co.uk/tag/leitra/[/video][/url]

Författare:  Glattnos [ 13.14 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Roligt att det finns fler som funderar på liknande saker.

Just självbärande kaross borde bli lättare än separat stålram då komposit är starkare än metall. Men det är nog lite svårare att konstruera och kräver en del kunskap om tillverkning av komposit-delar. www.carbontrikes.com har mycket info om kompositkonstruktioner.

Att jag gärna vill ha 20" hjul runtom är för att få lite tajtare svängradie och lite mer lastutrymme(som ett större hjul stjäl av), sen är det ju smidigt att bara behöva en dimension på reservdäck/slang. Att ha 4 hjul funderade jag på tidigare men har i princip övergivit för att förenkla det hela lite eftersom jag aldrig byggt något liknande tidigares.
Det finns ju lite större framdrev som man ka ske kan använda till en el-assist enhet om man bygger om lite, sen såg jag att det även finns bakre växelkransar som har större spann men det krävs att man kollar upp en hel del för att vara säker på att få ihop det i slutändan.

Att trampa en generator har jag sett några på Youtube, sen bygger väl norska www.podbike.com på den principen. Det står på deras sida att dom söker duktigt folk, vet inte hur det går för dom. Men det borde vara mindre effektivt att trampa en generator än att ha mekanisk överföring vi kedja, vilket kanske spelar mindre roll, men det känns som att man i det fallet tjänar på att sätta i ett lite större batteri och skippa tramp-generatorn helt.

Författare:  Icecap [ 13.51 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Om man ska skippa generatorn helt blir det en el-moppe eller el-bil, beroende på max. hastighet.
Har varit igenom Vägverket (då), Trafikpolisen, Miljöpartiet och SFRO.

Men en cykel med hjälpmotor har ju ganska klara regler så den är lätt att "emulera".
Kör man sedan på bana där trafiklagen inte gäller är det bara att byta ut parameterna i styrningen, då kan det gå undan...

Författare:  Glattnos [ 14.44 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag ser inte riktigt fördelen med generator ändå. Över max assisterade hastigheten(25 km/h för el-assisterad cykel) får inte motorn hjälpa till och då kan man inte trampa heller för att öka farten ytterligare så man kommer bli duktigt ifrån åkt av dom som har mekanisk förbindelse och kan ligga på 35-50 på planmark.
Sen får motorn ha en märkeffekt på kontinuerligt 250W som mest så det är max man får ut med "generator-drift" medan en el-assist ger 250W + det man trampar(kanske 100W) så man kommer bli ifrån åkt i låga farter också eftersom man alltid har tillgång till mindre effekt.
Att emulera den mekaniska förbindelsen för högre farter lär inte gå med nuvarande regler eftersom elmotorn endast får hjälpa till vid låga farter.

Om man inte ämnar ha mekanisk förbindelse mellan tramporna och hjulen så bör man nog satsa på att klassa den som nått annat än el-assisterad cykel för att ha någon egentlig fördel.

Författare:  Icecap [ 15.23 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Glattnos: du har helt och totalt rätt med verkningsgraden - men mekaniken blir VÄLDIGT mycket mer enkel, det blir mycket enklare att konstruera hela alltet då det inte MÅSTE vara plats till mekanisk drivning osv.

Och OM man nu hade varit likgiltig med lagar, regler och förordningar kan man ladda hemifrån och sedan kanske slå i banläget om man väljer en väg som farbror blå sällan kör...

Då ett sådan åkdon ju bör/måste ha dödmansgrepp kunde man ju - om man var ansvarslös - ha en kombination av trapptryckningar som magiskt byter parameter från laglig vägcykel till banracer... men som återställs när dödmannagreppet släpps mer än 1 sek.

Såklart olagligt och dumt - men en möjlighet.

Att jag vill ha generator är för att man kan trampa medan man väntar på grönt ljus i en korsning, man kan alltså "jämna ut" landskapet till en kostnad att man trampar konstant.

Författare:  danei [ 15.44 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Regelverken är ju tyvärr lite luddiga och dessutom föränderliga. Det finns inget som kräver att en icke assisterad cykeln har mekanisk drivlina. Begränsningen att märkeffekten ska vara max 250W är rätt korkad också, man kan ju märka motorn med precis vad man känner för.... Tidigare var det tillförd nettoeffekt som var begränsad till 250W. Rimmligare, men det går ju inte att läsa på en märkskylt i fält.

Författare:  Glattnos [ 16.14 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

danei: Precis, det måste kanske inte vara mekanisk drivning på en cykel, men det står att på en el-assisterad cykel så får elmotorn endast assistera upp till 25km/h vilket gör att det i praktiken är stopp där om man inte har mekanisk drivlina :)

Icecap: Jaha, du tänker så :D

Nja, jag tänkte bygga så att den är laglig då jag ämnar använda den utan att behöva passa mig för polisen. Sen verkar dom gå så det räcker ändå, 250W + tramporna är ju rejält med kraft i korsningar och uppförsbackar och på planmark verkar man ju klara sig med trampor.

När jag skrev att man hellre skulle ersätta generatorn med ett större batteri så tänkte jag såhär. Ett "vanligt" el-cykel batteri är på ca 480Wh, man ska jobba ganska hårt för att ladda ett sånt fullt på typ 2-3 timmar. Säg att man gör en resa på 1 timme, då är frågan om det är värt att bli svettig för att ladda ström istället för att från början ha ett batteri på t.ex. 680Wh istället och skippa generator och trampor(som ju kompenserar lite för den ökade batterivikten). Om resan är längre t.ex. 6-8 timmar så borde förlusterna i elsystemet över sträckan göra att man kommer behöva jobba hårdare än om man hade mekanisk drift utan el och batteri.

Men om man fick bygga med eldrift utan hastighetsgräns så skulle jag kunna tänka mig eldrift(1000W eller likn.) samt generator-trampor som en backup :)

Författare:  Icecap [ 16.24 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Nja - vid 25 km/t måste tillägget av energi sluta - men du får köra så fort du orkar (upp till gällande hastighetsgräns) för egen kraft.

Författare:  drh [ 16.26 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag gillar Mikaels PodRide :)
http://mypodride.com/

Bilaga:
P1020713.jpg

Författare:  Glattnos [ 16.38 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Oavsett så VILL jag ha mekanisk drivlina och eventuellt el-assist i uppförsbackar och i korsningar :)

Författare:  ahlsten [ 16.54 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Icecap: Jag hade för många år sedan liknande tankar, helelektrisk drivlina i en liggcykel. Tänkte att man kunde bygga en träningscykel som skulle fungera som labb-bänk först. Elmaskinerna skulle vara pannkaksmodell (som sådana folk bygger till hemmabyggda vindkraftverk) med högt poltal och tanken var att man antingen kunde lägga busspänning (med typ en uppsättning superkondensatorer eller ett batteri) på lagom spänning för att ge en ergonomisk kadens oavsett driftshastighet eller försöka reglera arbetspunkten mellan genom att ha impedansmatchning/SEPIC innan bussen. Men sen kom det som vanligt massor av projekt mellan, och jag var också lite tveksam till legaliteten då detta även var innan senaste regeländringen.
Och verkningsgraden tänkte jag kunde duga, det blir eventuellt lite mer träning men kanske bättre ergonomi med steglös utväxling samt utjämning av lasten över tid och framförallt vore det ett kul projekt.

Glattnos: Hoppas du bygger, och om du gör så är det såklart krav på åtminstone några bilder i en projekttråd så kanske man blir inspirerad själv :tumupp:

Författare:  Icecap [ 17.00 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

ahlsten: Vägverket (hette det då) sade att det minsann ville bli ett el-fordon som skulle reggas!
SFRO sa: "Ha ha, de är dumma. Bygg skiten, så fixar vi resten".

Mitt mål är att bygga en med kåpa, det jag förlorar i driv-verkningsgrad vinner jag vid mindre luftmotstånd.
Och då ska jag kunde cykla i torrväder även om det pissar ner.

Det är "mycket motiverande" att sätta sig på cykeln för att ta sig till jobbet och det regnar småspik...

Författare:  Rohan [ 21.03 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag har byggt en egen tadpole. 20” fram och 26” bak. Jag har lite för mycket stål i min men i övrigt är den mycket angenäm att trampa. Förstås svårt att få till svängradien men på min är den skaplig.

Strunta i broms på bakhjulet. När du väl använder bromsarna fram kommer bakhjulet lyfta så mycket att du inte har någon glädje av en broms där. Kostar bara pengar och komplexitet. Då har min ändå tyngdpunkten lågt.

Författare:  Glattnos [ 21.42 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Rohan: Tack för att du var uppmärksam :) Jag tänkte att cyklar var tvungna att ha bromsar på alla hjul men det stod ju faktiskt bara att dom behöver ha broms, vissa(äldre?) cyklar har ju faktiskt bara broms bak. Jag skippar bakbroms, hade ingen tanke på att använda den ändå :)

Men ni som har byggt cyklar, lägg upp lite bilder, gärna detaljbilder på lösningar och beskriv vad som funkar bra eller dåligt :) Det gör inget om det inte är velomobiler tycker jag utan dela gärna era erfarenheter från andra typer av cyklar.

Författare:  grym [ 21.51 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

fråga, vilka generatorer vore lämpliga till tramcykel med elkraftöverföring?
generatorer vill kugga en hel del och att konstant trampande kan vara tråkigt och hårt

är kanske inte riktigt rätt person för detta, men skulle jag ha en elcykel så vore något sådanthär det jag skulle vilja ha

Författare:  danei [ 22.28 2019-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Nya vyklar ska ha två bromsar, men det finns inte krav på broms på alla hjul. Kravet gäller för att få sälja nya cyklar, men det är ju inte ett lagkrav i trafiken.

Författare:  Icecap [ 08.11 2019-02-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Nja - det ska finnas en parkeringsbroms på cyklar med mer än 2 hjul.
Parkeringsbromsen ska kunde låsas.

Författare:  Glattnos [ 08.54 2019-02-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Man kan parallellkoppla frambromsarna till ett eller två bromshandtag(som gör samma sak fast man kan välja vilken hand man använder) och sen även ha parkeringsbromsfunktion på ett av handtagen. Det borde vara perfekt.

Jag funderar just nu på hur viktigt det är med fjädring. Däcken ger ju lite stötdämpning och om man har lite mjukt material(nån typ av foam) att sitta på borde man ju kanske klara sig utan stötdämpning.
En variant på fjädring skulle kunna vara att sätta ihop alla hjul inkl. styrning i en ram och sen monter resten(kaross, reglage, stol, trampor mm) i ramen med något dämpande i mellan(gummi eller liknande) med ett "panhard-stag" i linje med kedjan så det är stumt när man trampar.

Jag har läst på flera ställen att fjädring stjäl lite prestanda i vissa fall(troligtvis mest på väldigt bra vägar) och eftersom det även adderar vikt så är det klart att man behöver överväga.
Sen såg jag någon som hade dessa hjul på en velomobil(som även hade fjädring konstigt nog) https://www.loopwheels.com/photos det hade ju varit smart om det funkade bra med enbart sånna hjul så att naven kan sitta stumt monterade, blir väldigt lite ofjädrad vikt på det viset. Dock väldigt dyra hjul, men om man vet att det blir bra så är det kanske värt det. Men nått jag funderade på var om sånna hjul inte stjäl mycket effekt? Dom bör ju bli lite "hängandes" hela tiden så att bågarna böjs lite fram och tillbaka hela tiden, även på helt jämnt underlag. Kraften för det måste ju komma någonstans ifrån(högre rullmotstånd?) :humm:

Författare:  Icecap [ 09.06 2019-02-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Det som stjäl kraft är att ett tramp "fjädras" lite bort. Det kan man motverka vid att dra kedjan så att den passerar sväng-punkten så att man vid ett hårt tramp med normal vikt på cykeln INTE får en upp- eller ner-kraft på hjulet.

Jag är mycket glad för att jag har fjädring fram och bak, jag sitter i en stol som gör det omöjligt att "fjädra" i kroppen/ryggen så alla slag kommer direkt i skallen annars. Jag kan inte heller lyfta mig kortvarigt om jag ser något komma.

Författare:  Glattnos [ 09.13 2019-02-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Ja, det är förmodligen det som eventuellt själ lite effekt :humm: Jag ska nog satsa på att ha någon typ av fjädring. Vad tror du om loopwheels? Rullar dom tyngre än stumma hjul?

Edit: Det diskuteras lite här och det bör rimligen ge en del extra motstånd :humm: https://www.bentrideronline.com/message ... p?t=122750

Författare:  Icecap [ 12.14 2019-02-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Alltså - logiken säger att de per definition måste ha navet förskjuten i förhållande till centrum när det är lite vikt på.
Denna offset MÅSTE ju ge att det går åt energi varför de borde vara lite tyngre att dra runt.

Biltema har genomslagsgummi som fjädrande element om du behöver sånt.

Författare:  danei [ 14.57 2019-02-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

På vanliga cyklar gingar hela cykeln när man trampar hårt om man har fjädrar. På en ligcykel trampar man inte i fjädringsrikningen. Det är nog bara vikten som är baksidan med fjädring. Jag har en liggcykel utan fjädring, den är visserligen inte så styv, så lite fjädrar den i ramen. Men fjädring är helt klart mer motiverad på en liggcykel där man inte kan fjädra med benen över trotoarkanterna.

Författare:  Glattnos [ 15.40 2019-02-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag tror det har lite med att bakfjädringen kan röra sig vid tramptagen beroende på hur kedjan drar, om den drar rakt igenom fjädringens ledpunkt så sker ingen dämpning vid trampning men annars gör det ju det.

Författare:  Lasp [ 16.14 2019-02-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Varför använder man inte en kamrem istället för kedja? Är det växlingsmöjlighet som försvinner!
Kamrem med brytrulle eller skifte borde vara fint på en liggcykel!
Det där Leitra ser ju intressant ut. Jag tar gärna bilen från Helsingborg och kör över till Glostrup om någon är intresserad!

Författare:  danei [ 17.58 2019-02-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

En nackdel är vad jag förstått mer flex än en kedja, dessutom faller ju yttre växlar bort helt.

Edit: saknade mellanslag.

Författare:  Glattnos [ 08.59 2019-02-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag lär börja nånstans och att skaffa alla prylar som behövs är lämpligt att börja med så man kan mäta och börja konstruera.
http://www.cykelkraft.se och http://www.rite.se verkar jag kunna plocka ihop nav, ekrar, fälgar, däck, bromsar, kedja och växel för ca 7 800:-
http://www.batbike.se finns det el-assist vevparti på 36V 250W och 52-kuggars kedjehjul för ca 5 800:-
Batteri verkar finnas på flera ställen för ca 4-8 000:- beroende på storlek och kvalitet

Det blir totalt ca 19 600:- för hjul och drivlina inkl. batteri och el-assist. Då återstår såklart en hel del småprylar som styrningar för kedjan, skruvar och liknande. Sen detaljer för styrning och fjädring så man kan nog tänka sig 5 000:- till. Då blirdet 24 600:- för allt utom ram, kaross och huv/lucka. Jag byggde en båt en gång som gick på ca 10 000:- men den var större och tyngre än velomobilen blir så säg att det kanske går på 8 000:-.

Då landar jag på ca 32 600:- totalt, vilket är billigt om den blir bra och jag inte räknar arbetstiden. Kan jag sen sälja en av bilarna för kanske 22 600:- så behöver jag bara lägga ut ca 10 000:- extra och har då ett miljövänligt fordon som är billigt att äga och använda.

Verkar genomförbart så det är väl bara att beställa grejer :) Dock finns det ju mängder av delar att välja på när man beställer men jag ska kolla upp lite och återkommer med en post om vilka delar jag tror blir lämpliga.
På rak arm så undrar jag om det finns broms-ok som höger/vänster eller om jag måste köpa två likadana och sätta ett upp och ner?

Författare:  Glattnos [ 09.53 2019-02-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Här är lite olika delar(inte komplett lista) som jag tänkte kunde passa från cykelkraft.se, skatepro.se och batbike.se(dom anger priser olika, per st och per valt antal).

Fram-naven har 20mm genomgående axel och är 110mm breda, eventuellt kan man svarva av distanserna lite så det blir lite smalare.
Kassetten har 11-42 kuggar och vev-kransen 52 kuggar så då blir utväxlingen 1:1,238(lagom) till 1:4,727(lite lågt, kadens 60 ger ca 32km/h).
El-assisten verkar populär och driftsäker för att vara en billig variant, i alla fall när man kollar på Youtube. Men annat förslag är ju välkommet, om jag förstått det rätt så har denna inte vridmomentsensor, vilket de flesta verkar förespråka.
Bakväxeln borde passa kransen då det är samma serie men jag är inte 100% säker på hur man väljer rätt.

Förslag på ändringar mottages gärna då jag som sagt inte har mycket erfarenhet av cyklar och komponenter.

Författare:  Spazze [ 10.51 2019-02-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Det är kul med fina cykeldelar men skulle du inte klara dig med lite billigare prylar?
Ett exempel på ett framnav för halva priset som jag tror skulle funka: https://www.cykelgear.se/reservdelar/na ... mnav-svart
Ekrar (kanske inte rätt längd för navet ovan): https://www.wiggle.se/blank-double-butt ... sku=488586

Författare:  Glattnos [ 11.01 2019-02-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Fram-naven var de billigaste på cykelkraft.se för kraftig axel och 36 ekrar som verkar vara standard på 20” fälgar. Dessutom måste det vara fläns för broms-skiva.

Ekrar kan man nog hitta till bättre pris som du säger :)

Författare:  danei [ 11.13 2019-02-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Det navet ser inte ut att trivas med enkelsidig montering, det saknar även fäste för skivbroms.

Efit: nu var jag seg.

Författare:  Glattnos [ 11.34 2019-02-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Ett problem med el-assisten är ju att man inte kan ha växlar fram också och på så sätt nå högre utväxling. Med nuvarande konfiguration blir utväxlingen lite väl låg då jag ofta läser att folk saknar högre växlar på sina velomobiler när det går utför. Jag kan tänka mig att en kadens på 100 när man börjar närma sig 50km/h blir väldigt enerverande. Är det lite medlut så växlar man ju gärna upp på en vanlig cykel.
Frågan är om det skulle vara tillräcklig anledning för att skippa el-assist till att börja med och köra med vanligt 3-växlat vevparti fram :humm:

Författare:  Lasp [ 11.44 2019-02-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Om jag ser rätt så kan du välja driv med utbyggbart kuggdrev! Hittade på Elektroniska fjärden, om man nu skall kalla Ebay.de så! BBS02 36V med lös krans. Vi har två Elcyklar nu, men din tråd inspirerar till att bygga om och att utöka!
Så det blir mittmotorköp från Tyskland.

Författare:  Glattnos [ 12.49 2019-02-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag har räknat med det största kedjehjulet som finns till drivenheten på batbike.se, det är 52 kuggar men det kanske finns ännu större att få tag på. Man kan nog kompensera lågväxeln lite med ännu större växelkrans bak till en lite högre kostnad, men det kan ju vara värt det :humm:

Författare:  Glattnos [ 10.28 2019-02-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag försöker sammanfatta lite av vad jag kommit fram till och ni får gärna komma med invändningar eller vidare reflektioner.

Nyckeln till en bra velomobil verkar vara:
Låg hastighet, acceleration och uppförsbackar - Låg vikt
Medel hastighet, cykelbanor och gator - Lågt rullmotstånd och viss strömlinjeform
Hög hastighet, landsväg och utförsbackar - Strömlinjeform och aerodynamisk utformning

Vikt
Man måste göra så gott man kan och har råd med för att hålla nere vikten. Här betyder det att förenklingar förmodligen ger prestanda-ökning eftersom antal komponenter blir lägre. Att skippa stötdämpning, avancerade länkage, komfortdetaljer, ha färre växlar och liknande samt att välja de material och komponenter som är lättast men ändå klarar uppgiften - allt detta ökar prestandan i låga hastigheter men vissa saker sänker komforten rejält över hela hastighetsområdet. Men om man ämnade bygga en ”hillclimber” så skulle det kunna vara rätt väg.

Rullmotstånd
Däckens storlek, bredd och konstruktion i kombination med väglaget och däcktrycket är det som avgör hur tungt det rullar.
Det verkar, när man läser på velomobil-sidor, som att när man går ner i däckstorlek så kan man öka bredden för att behålla ungefär samma anliggningsyta mot vägen och få ungefär samma rullmotstånd. Ett smalare däck rullar lättare på jämn väg och ett bredare kan rulla lättare på ojämn väg. Detta för att ett hårt däck lättare börjar studsa på ojämnheter.
Generellt verkar lite bredare däck med lägre däcktryck ge lägre rullmotstånd än ett smalare däck med högre däcktryck.
Jag är fortfarande lite osäker på varför de flesta velomobiler har större däck bak än fram, om det har enbart med utväxlingen att göra eller om det finns fler fördelar.

Aerodynamik
Jag har tidigare gjort lite självstudier i aerodynamik för flyg och även lite hydrodynamik så jag anse mig i alla fall måttligt förstå hur det fungerar.
Nått som på velomobilsidor och i andra lekmanna-beskrivningar ofta beskrivs som avgörande för luftmotståndet är ”frontal area” som alltså är projecerade frontytan av föremålet. Frontal area påstås beskriva mängden luft som måste flyttas när föremålet passerar igenom.
Egentligen är det sektionsarean som bestämmer hur mycket luft som måste flyttas och objektets form talar om ”hur” det flyttas.
På en velomobil med två hjul fram och ett bak blir det ganska intressant. Eftersom föraren pga tyngdpunkten hamnar med knäna i princip ovanför ”framhjulsaxeln” så hamnar två volymkrävande element(de cyklande knäna och de brett monterade och styrande hjulen)på i stort sätt samma sektionsarea, vilket leder till att det blir den största sektionsarean över längden och därmed sätter ett värde för hur lågt luftmotståndet teoretiskt ”kan” bli. Genom att minska just denna sektionsarea så sätter man också en lägre ”grund-nivå” för luftmotståndet. Problemet är att ändringar kan inverka på strömlinjeformen. Det krävs förmodligen vindtunneltest för att finslipa detta och det ligger lite utanför min budget :)
Men min idé är att försöka skapa en form där sektionsarean över längden har ungefär samma kurva som kurvan hos sektionsarean av en droppe eller ”air-foil”. Kanske blir det väldigt likt redan befintliga velomobiler men ändå :)

Författare:  gvs [ 18.56 2019-02-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Citera:
Generellt verkar lite bredare däck med lägre däcktryck ge lägre rullmotstånd än ett smalare däck med högre däcktryck.

Är inte detta knasigt? Jag förstår inte hur det fungerar... tänk racercykel. Hur kan då ett brett däck med lite luft rulla lätt?

Författare:  Rohan [ 19.23 2019-02-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Glattnos skrev:
Jag är fortfarande lite osäker på varför de flesta velomobiler har större däck bak än fram, om det har enbart med utväxlingen att göra eller om det finns fler fördelar.


Det är mycket lättare att hitta grejer att bygga ett hjul av då man håller sig till standard för tvåhjulingar. Jag tyckte det var struligt nog att hitta delar till framhjulen. Stort hjul bör dessutom innebära högre komfort (går inte ner lika djupt i groparna).

Författare:  Glattnos [ 20.20 2019-02-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Rohan: Det beror nog lite på väglaget vilket som är bäst men om man jämför 20" och 26" så kliver 20" upp på en 3mm hög kant med en vinkel av ca 8,7° medans 26" får en vinkel på ca 7,7° så det ökar inte många procent, det kan hända att man tjänar mer på att öka bredden så att däcket "rider på fler ojämnheter". Men jag vet inte, bara spekulerar :)

Det finns mycket bra delar här:
https://shop.icletta.com/en
https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgoshop/en/home

gvs skrev:
Citera:
Generellt verkar lite bredare däck med lägre däcktryck ge lägre rullmotstånd än ett smalare däck med högre däcktryck.
Är inte detta knasigt? Jag förstår inte hur det fungerar... tänk racercykel. Hur kan då ett brett däck med lite luft rulla lätt?
Inte "lite luft" utan jämförelsevis "lägre däcktryck" :) På racercyklar ger nog breda däck mer luftmotstånd än man vinner på eventuellt rullmotstånd. Velomobiler har däcken innanför karossen så där gör inte breda däck lika stor skada rent luftmotståndsmässigt.

Författare:  Glattnos [ 21.37 2019-02-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Funderade på ifall man skulle bygga med ett drivande hjul fram och två hjul bak. Har ännu inte kommit fram till någon riktigt bra lösning för styrningen. Lite styrning bak i kombination med lite tilt skulle kanske vara möjligt.
Velotilt funkar egentligen enbart med tilt vad jag kan förstå:

Länk

Författare:  Lasp [ 21.53 2019-02-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Det ser ut som om de i Holland (Nederländerna) lagt ner mycket i resurser.
https://www.velomobielonderdelen.nl/
Hur skulle TS kunna ta sig fram och tillbaka med den bredden? Vad passar!

Författare:  danei [ 22.41 2019-02-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Glattnos: Du kan inte svänga genom att luta. Den där verkar ha heltnormal framhjulsstyrning. Bakhjulen är väl ledade i höjdled så att cykeln kan luta, och sedan en låsningsfunktion för lågfart och stillastående.

Författare:  Glattnos [ 23.27 2019-02-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Ja, jag såg nu att den har en liten styrning på framhjulet, men "helt normal" är nog att ta i :D
danei skrev:
Du kan inte svänga genom att luta.
Det går, beror bara på hur man bygger, dock verkar det bli antingen för extrem lutning eller så blir svängradien lite väl stor om man endast nyttjar lutning, det bör kombineras med någon typ av svängning.
Detta skulle funka rätt bra men problemet är att bromsning bak påverkar styrningen rejält: https://www.coroflot.com/mosen/rws-trike Ett alternativ skulle vara att endast ha broms fram, vilket egentligen borde kunna vara okej men jag hade gärna haft mer än en broms.

Författare:  danei [ 23.37 2019-02-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Nej, du svänger inte genom att luta.
Nsckdelen med styrning på bakhjulen är att det blir instabilt i högre farter. Det finns en anledning till att fordon som är snabbare än truckar och gräsklippare alltid har styrningen på framhjulen.

Författare:  Glattnos [ 08.44 2019-02-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Vi tänker nog olika gällande lutning. Du säger att man inte svänger genom att luta och det är rätt i sig. Det jag menar är att man kan bygga en styrgeometri som bygger på lutning av ett eller flera hjul. Ett hjul som rullar mot vägbanan lutandes kommer införa en svängande kraft, till viss del för att anläggningsytan emot vägen har olika diameter på insidan och utsidan när hjulet lutar.
Jag säger inte att jag har någon galant lösning, bara spånar på olika alternativ. Att bygga delta istället för tadpod gör att man ev. kan få en mindre sektions-area. Lite styrning på bakhjulen i kombination med lutning av framhjulet skulle kunna ge en form av ”midjestyrning” som man kan avväga med geometrin till kanske 70/30 fram/bak. Eller eventuellt skulle styrningen bak kunna vara noll tills man svänger riktigt mycket för att då träda in och minska svängradien i låga farter.

Författare:  Glattnos [ 22.41 2019-02-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Hittade en video som visar ganska exakt det som jag funderat på nu på senare tid.

Länk
Den konstruktionen kan nog i princip inte ha broms bak för att ojämn verkan kommer svänga. Det finns flera problem med det, men det finns även en del fördelar. Men jag funderar vidare, eventuellt blir det en vanlig och mer beprövad design men det är alltid intressant att fundera på alternativ innan man drar igång ett projekt :)

Författare:  danei [ 07.03 2019-02-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Bygg inte en sådan utan att ha sett någon som cyklas.

Att ha styrningen bak medför en förstärkande effekt av styrutslag vilket leder till ökad instabilitet. Hur mycket men vill luta med ett styrutslag är kraftigt kopplat till hastigheten. Att ha det hårt kopplat kommer inte att funka bra.

En lutande trike tror jag måste ha antingen aktiv lutning, vilket inte är realistiskt på en cykel, eller en frisvängande mekanism som medför att det funkar som på en tvåhjulig cykel. Den kan naturligtvis vara låsbar vid låga farter.

Edit: stavning

Författare:  Glattnos [ 09.14 2019-02-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Ja, jag bygger inte förrän jag är säker på att jag hittat en bra konstruktion :)

Hittade en annan variant som bygger på precis den principen att väga av lutning och svängning i en geometri. Det går att göra med en ledpunkt men att göra med två stag ger förstås lite kraftigare och kompaktare konstruktion.

Länk

Länk

Det ser ut att funka rätt bra och jag tror att det lilla fladdret man ser ibland snarare beror på att han har ganska komplicerad styrning med vajrar och grejer, snarare än att geometrin är instabil.
Dock finns det problem även här, tyngdpunkten flyttas utåt i kurvorna, vilket kräver relativt stor spårvidd och det blir svårt att gömma hjulen inne i karossen. Det ger förstås mycket luftmotstånd jämfört med en mer konventionell velomobil med två hjul fram.
Dock blir drivlinan och vändradien relativt bra. Bromsning kan ske på alla hjul.
Men det tål att tänkas mer på :humm:

Edit: Fixade videorna

Författare:  Glattnos [ 10.26 2019-02-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Efter en del CAD:ande och testande så är det svårt att få in två hjul bak innanför karossen och samtidigt hålla sektionsarean över längden på vettig nivå. Dock om man bygger en trike utan aerodynamisk kaross så verkar två hjul bak och drift fram riktigt nice. Jag kände mig väldigt positiv ända tills jag började skissa karossen runtom, det är då man stöter på problem.
För luftmotståndet så är bakdelen viktigast, att den inte är för "brant" någonstans eftersom det kan göra att luftströmmen släpper och skapar turbulens. Det är förmodligen anledningen till att de flesta velomobiler ser ut som dom gör med två hjul fram.
En variant skulle vara att låta bakhjulen vara en bit ut och sen göra kåpor över hjulen, likt vissa flygplan eller Velotilts bakhjul. Det skulle göra att man i princip kan optimera karossen aerodynamiskt men får då även betala med att ha två extra "kroppar" och en axel som skapar luftmotstånd.
Jag tror betydligt mer på att kombinera styrning/lutning i en geometri än att göra som på Velotilt och ha separat styrning och tilt, det komplicerar och blir tyngre och gör inte så stor nytta på de flesta Svenska vägar.

Edit: Intressant att oavsett vilken konstellation man kommer på så när man söker ett tag så hittar man nån som gjort det redan :D
http://www.adventuresofgreg.com/RocketMain.html

Författare:  rvl [ 10.49 2019-02-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Hur skulle det vara med en tvåhjulig konstruktion, med stödhjul som fälls ut vid låg fart?

Författare:  Glattnos [ 11.00 2019-02-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag har tittat lite på tvåhjuliga alternativ och problemet verkar vara sidvind och uppförsbackar. Dom är känsliga för sidvind på ett sätt som gör dom farliga t.ex. vid möten eller omkörningar på vägen. Dom går inte att krypköra så bra med så vid uppförsbackar eller vid korsningar och trafikljus blir det svårt och vingligt. Det verkar vara anledningarna till att dom i princip enbart används vid rekord-försök och tävling.
Att fälla ut stödhjul funkar ju i låga farter men inte så bra i sidvind och vid möten med bilar. Så jag har skippat vidare funderingar på tvåhjuling :humm: Dom är dock oslagbar i effektivitet som det verkar.

Författare:  Glattnos [ 12.16 2019-02-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Det skulle bli något liknande detta, med möjlighet att sätta dit hjulkåpor över hjulen för lägre luftmotstånd. Fördelen emot en tadpole velomobil(två hjul fram) är att största sektionsarean går att göra ganska mycket mindre vilket minskar volymen luft som måste pressas undan. Sen tycker jag att driften på framhjulet är stor fördel också med kort kedja och lätt åtkomlig drivlina.
På mosquito trike(i Youtube-filmerna i tidigare inlägg) har han 16" hjul med täckta sidor bak vilket ger mindre luftmotstånd så det är ju eventuellt ett alternativ man har oavsett hjulkåpor eller inte.

Frågan är om den mindre sektionsarean väger upp tillräckligt för de yttre hjulen :humm:

Författare:  danei [ 12.39 2019-02-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

En nackdel är stabiliteten vid hård inbromsning om det är ett problem i praktiken vet jag inte.

Författare:  Glattnos [ 12.50 2019-02-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Bra synpunkt :) Helt rätt så tappar den stabilitet när man bromsar hårt med frambromsen eftersom den bara har ett framhjul. Om man bromsar hårt i en sväng så kan den tippa upp på två hjul. Vid bromsning rakt fram är det nog inte ett problem men värt att tänka på. Man bör kunna bromsa bak utan risk för att tippa upp men då finns risk för låsning och sladd istället.

Författare:  Glattnos [ 10.31 2019-02-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag har i princip bestämt mig(90% säker) för att ha två hjul fram. En annan nackdel med att ha utstickande hjul bak är ju att man måste hålla koll på hur långt ut hjulen är det kan ju påverka hur snabbt man törs åka på lite trängre ställen som cykelbanor och liknande.
Quest är ju i princip standard-velomobilen sedan många år tillbaka och man ser i denna film att han kan köra ganska tajt på många ställen eftersom framänden som han ser är det bredaste så om det går fritt där så går resten fritt.
Länk
Med utstickande hjul bak så kommer man behöva ha mer marginal och en eventuell missbedömning kan resultera i ett tvärstopp/förlorad bakaxel istället för repad kaross.

Så nu gäller det att få till en bra geometri med så liten vändradie som möjligt. De flesta verkar tycka att Quests 11 m vänd-diameter är väl stort så att man i vissa fall måste göra 3-punktssväng(svänga, backa, svänga) och på ett forum läste jag att några som har Strada med 8 m vänd-diameter tycker att det funkar bra. Polska Cab Bike Hawk har 5,5 m vänd-diameter, vilket skulle vara väldigt trevligt, men den är inte i närheten av vare sig Quest eller Strada när det kommer till prestanda.
Avvägningen är ju först om man vill ha öppna eller stängda hjulhus. Öppna hjulhus gör att hela karossen kan vara smalare med samma vändradie(alternativt ha mindre vändradie vid samma bredd) eftersom hjulen då tillåts gå utanför karossen när man svänger mycket. Nackdelen med öppna hjulhus är förstås att det stör luftströmmen över karossen.
Eftersom det finns många olika velomobiler av båda typerna(öppna/stängda hjulhus) så utgår jag ifrån att det inte finns någon lösning som är bäst utan att det beror på vad man föredrar. Lite snabbare med sämre vändradie eller lite långsammare med bättre vändradie. Sen finns ju aspekten att öppna hjulhus tillåter att karossen är smalare vilket leder till mindre sektionsarea, så den behöver inte pressa undan lika stor volym luft vilket kompenserar lite för den störda luftströmmen.

Jag lutar åt öppna hjulhus men tycker att det är lite synd att jag då inte får strömlinjeform över hela karossen :humm:

Författare:  Lasp [ 12.02 2019-02-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Bra TS. Det känns som om det är en bra research bakom denna tråd.
Kan man testa med enkel konstruktion för att skapa mindre spårvidd och lite snedställda hjul så vore det bra.
Jag menar att det borde vara enkelt att skifta däck då och då för förslitningsjämnvikt!
Har också varit inne med tänket om stödhjul. BMW hade väl en rätt stor kapslad MC med automatiskt nedfällbara stödhjul?
Så svetsa ihop en rullande prototyp innan karossbygge. Testa. Allt att vinna. Hur mycket i svängradie behöver man i verkligheten hemma!

Kanske en intressant länk https://youtu.be/lj4v3Jg4SLU ??
Detta är rätt startadress hoppa över den första https://youtu.be/lj4v3Jg4SLU?t=666
Ber om ursäkt.

Författare:  Glattnos [ 16.58 2019-02-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag funderar just nu på fjädringen. De flesta velomobiler har en McPherson-fjädring fram och det verkar ganska lätt och ändå bra. Ett alternativ skulle ju vara att köpa från en befintlig tillverkare, men jag skulle helst bara vilja ha ett litet, lätt och smidigt "fjäderben" för att sen bygga resten själv så det passar min konstruktion. Man skulle även kunna kopiera deras fjäderben(fast med andra mått) då konstruktionen verkar ganska enkel.
Nån som har något förslag på små lätta fjäderben?
Alternativt någon annan lösning, det behöver nog inte vara så himla mycket fjädring men framvagnen måste tåla sidkrafter(svängar) och inbromsningar(torsion).

Edit: Lasp - Tackar, den var cool :)

Författare:  Glattnos [ 13.43 2019-02-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Det lutar nu åt att "kopiera" framvagnskonstruktionen som sitter på de flesta velomobiler(Quest m.fl.) Man kan se rätt bra på i denna film(han har många bra filmer) hur det är byggt.

Länk

Jag har en liten fundering som någon nämnde tidigare. Skulle det egentligen vara så fel att ha en rem till bakhjulet istället för kedja? Man måste i princip ha kedja en bit för att få alla växlar, men med en mellan-axel och sen rem bak till hjulet skulle göra det betydligt mer service-vänligt(justering av bakväxel, byte av kedja mm verkar vara rätt jobbigt på befintliga konstruktioner) och renare(kedjan som ska smörjas löper normalt i guide-rör men verkar ändå göra att saker blir lortiga).
Hur stora förluster är det egentligen i en rem som går relativt långsamt(ca 5m/s vid 60km/h och 150mm remhjul)?
Jag tänker mest på kilrem( typ 10x6 tandad kilrem) snarare än kuggrem eftersom det verkar lite svårt att hitta smala kuggremmar som är tillräckligt långa.

Kanske är en dålig ide med tanke på att drivlinan blir mindre stum samt att det förmodligen blir lite tyngre att ha en mellan-axel :humm:

Edit: Det här med växlar är ju också lite knepigt med cyklar. Normala cykel-komponenter ger 3x10 växlar(alltså 30) där utväxlingen är mellan 1:1 och 1:4,7 Många växlar är i princip samma utväxling och man växlar dom ju inte i ordning.
Det skulle ju räcka med 5-8 växlar så länge dom hade samma utväxlings-spann. Men hur lösa det? :humm:

Författare:  Glattnos [ 00.07 2019-02-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Efter en hel del läsande och tittande på Youtube har jag funderat om lite angående el-assist.
Egentligen alla jag läst om/sett på Youtube påstår att det tar längre tid från A till B med el-assist jämfört med utan. Den hjälper till upp till 25km/h, men de flesta ligger runt 40km/h i medelhastighet på en resa så det innebär bara att man åker omkring med extra vikt som inte gör någon nytta utan snarare gör det jobbigare.
Undantaget verkar vara städer(många start/stopp) eller kortare sträckor på väldigt backiga vägar där el-assisten höjer medelhastigheten tillräckligt mycket i uppförsbackarna för att kompensera för prestanda-sänkningen på plan väg och utförsbackar. Fast i dom lägena så gäller det såklart bara så länge man har ström i batteriet så det lämpar sig bara om man åker kortare sträckor.

Det är egentligen positivt eftersom det gör bygget ca 10 000:- billigare :)

Författare:  Icecap [ 12.33 2019-02-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag har cyklat en del "långturar" på min liggcykel (52km per tur, hem->jobb) och med lite träning kom medelhastigheten upp på 23 km/t på vanliga dagar.

Vi pratar en del grusvägar (6 km?) genom skogen, krångla sig genom en park med grindar och skit - men också en hel del rak landsväg med höjdskillnader som känns.

Det är orsaken till att jag har kommit till ett design som uteslutande är elektriskt.

Mekanisk drivning är tung, smutsig och begränsar designen en hel del, speciellt om den ska kombineras med elektrisk hjälpmotor.
Då jag vill ha 4 hjul skulle det t.ex. innebära differential i drivlinan.

Vid att istället designa med att trampa en generator som via en ackumulator driver var sin 500W motor på var sitt bakhjul kan jag sänka tyngdpunkter en del vilket kan ge smalare fordon, mekaniken blir kännbart enklare och lättare osv. Motorerna ska inte gå synkront men ha var deras effekt att avge, resten klarar friktionen.

Ja, jag kan ha en baktanke också i att man kan ladda hemifrån och sedan köra med kraftundreskott en bra bit.
Och då styrningen av kraften till motorerna ju har parameter för "lagligheten" kan dessa parameter ju enkelt justeras för bättre medelhastighet om man så önskar.

Orsaken till att jag vill ha två framhjul är att man inte får en mr. Bean-bil, orsaken till två bakhjul är att jag vill ha lastplats för annat än en tandborste och ett paket kondomer. Jag vill kunde handla och kasta in ett par matkassar om det behövs.

Hjulen ville jag göra i form av skivhjul, har inte avgjort om jag vill ha interna eller externa hjul eller blandad.

Ja, det kommer att kosta hastighet i.o.m. att areodynamiken blir sämre - men den kan inte bli sämre än en fet gubbe med fladdrande jacka på en diamond-frame. Och jag vill kåpa in allt, dels av areodynamiska skäl men mer av "kunde cykla torr i pissande regn"-skäl.

Det är ju fruktansvärd "motiverande" för att välja cykeln när man ser genom fönstret att det regnar småspik och man ska välja mellan cykeln och bilen...

Författare:  danei [ 12.36 2019-02-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Mr Been kör en mini, den har ett hjul i varje hörn.

Författare:  Icecap [ 12.48 2019-02-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jeps - men den BLÅ 3-hjuliga bilen (Reliant Robin?) som används när det ska visas en skitbil är vad jag tänker på.

Författare:  Glattnos [ 13.18 2019-02-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Icecap: 23km/h är ju riktigt bra i dom förhållandena på en liggcykel :)
Jag tror absolut på små elektriska fordon men efter lite räknande så blir själva tramporna mindre och mindre intressanta om man ändå har ett batteri och ämnar ha ganska sofistikerad elektrisk drivlina, det är ungefär 1 timmes relativt hårt trampande per kilo batteri så man behöver inte lägga till mycket batteri-vikt för att kompensera trampandet. Men helt klart kan det vara en bra variant med en tramp-generator för att veta att man alltid tar sig hem, även om det kan bli en jobbig prestation :)

Jag har dock bestämt mig för att göra en helt mekaniskt trampad velomobil, som nog på många punkter kommer att likna befintliga konstruktioner. Dock är det alltid roligt att försöka göra vissa saker efter lite nya idéer :)
Om man på något sätt kunde skippa kedjan helt och köra rem hela vägen fram till tramporna och där ha någon typ av variabel remskiva samt en spännrulle på "slaka" sidan. Då skulle man kunna få en ren och snygg drivlina med ganska stort utväxlings-område(de jag ritat här har från 1 till 4,8 i utväxling). Jag har bara snabba skisser och inget färdigt utan spånar bara lite på konceptet. Problemet skulle väl vara om remmen "fjädrar" men det borde ju finnas remmar som tål mycket kraft, t.ex. med dyneema-kord eller liknande.

Författare:  mrfrenzy [ 14.11 2019-02-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Med Icecaps generator-elektriska lösning skulle man ju kunna bygga det så att BMS endast tillåter förbrukning av energi från batterierna när hastigheten understiger 25km/h.

Dvs när hastigheten går över detta så begränsas motoreffekten av nuvarande generatoreffekt.

Då kan man få god hjälp av batterierna i uppförsbackar och på plan mark trampa så fort man orkar.

Författare:  Icecap [ 14.49 2019-02-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

mrfrenzy: Det är just min tanke.

Derallieur-växlar ligger ju på en verkningsgrad runt 98% medan "min" lösning ligger gissningsvis runt 70-80%.
Jag räknar helt enkelt med att tjäna in förlusten på kåpan och vad den gör för areodynamiken.

Att jag sedan funderar på att kunde byta ut styrparameterna "on the fly" om man t.ex. ska uppför en djävlig kulle är ju en annan sak.

MEN - "min" lösning är mer för att ha en vardaglig transport, inte för att kunde köra så värst mycket snabbare.

Författare:  Glattnos [ 15.16 2019-02-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag vill dock ha mekanisk drivlina :) Vad tror ni om de variabla remskivorna? Jag är inte helt säker på att det kommer funka så bra, skulle varit nån bättre lösning som väger lite :humm:

Författare:  Icecap [ 15.20 2019-02-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Tja - det fungerade på DAF 66, Ford har experimenterat den del med det ("miljonväxel") så varför skulle det inte fungera för dig?

Dock måste det vara kilrem, inte kuggrem.

Författare:  Glattnos [ 15.35 2019-02-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Fast på DAF, fyrhjulingar och snöskotrar mm har man breda remmar och två variatorer som jobbar ihop, vilket nog är att föredra när man driver med motor. Min ide bygger snarare på att ha en fast storlek på remskivan på bakhjulet och sen ett stort variabelt "remhjul" fram. Fram roterar det ju relativt långsamt(max ca 100 rpm) så min tanke var att det borde funka med klackar som man kan justera utåt utan att remmen blir "hoppig", men det verkar inte så beprövat då jag inte hittar nått liknande :humm:

Författare:  Glattnos [ 17.51 2019-02-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Inser att jag nog kommer behöva en högsta utväxling på runt 1:7 eftersom jag vill ha 20" bakhjul. Så nu måste det nog bli en mellanaxel hur jag än gör, andra velomobiler med 20" bakhjul har faktiskt mellanaxel och nu förstår jag varför. Om man har endast en kedja så måste man ha 11/77 drev för att nå utväxlingen och det är lite svårt att få tag på sånt. Samma problem med enbart rem, har man 100mm remskiva bak så måste största fram vara 700mm i diameter :humm:

Det gör det ju dock lite lättare när man VET att man måste ha mellanaxel :D Alternativet är större bakhjul och det har jag funderat på men vill ha samma på alla tre hjulen.

Författare:  Glattnos [ 14.10 2019-02-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Det lutar nu åt att det blir kort kedja med vanliga cykelväxlar och sen en längre rem bak till bakhjulet. Rem för att hålla det rent och enkelt baktill vid bakhjulet där det normalt är svårt att komma åt. Med 120 mm remhjul så blir belastningen på remmen ca 1300N i uppförsbackar, det låter lite mycket men går eventuellt att sätta dit större remhjul och i värsta fall byta till kedja även där.

Angående hjulens rullmotstånd så hittade jag lite intressant info här: https://www.schwalbe.com/en/rollwiderstand.html

Hittade även en väldigt nice lösning på utväxling, men den kostar 8000:-, vilket inte är för dyrt utan jag vill helst bara inte ha för ovanliga delar som är svåra att få tag på ifall nått skulle gå sönder: http://www.schlumpfdrive.com/index.php/ ... drive.html

Författare:  Lasp [ 14.51 2019-02-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Tack för inlägget om rullmotstånd och varför tävlingscyklister fortfarande har smala däck. Nu förstår jag detta!
Om man har tre hjul, alla 20" eller XX mm som det heter numera, hur svårt kan det vara att testa hjulvinklar och sittläge, jag menar ju djupare desto mindre frontvolym! Eller är det "äggets symmetri man skall eftersträva i strömlinjen?

Författare:  Icecap [ 14.59 2019-02-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Min erfarenhet är att det ska vara plats för knäerna och att den del är ganska volumiös.

Hälarna ska gå fri av "golvet" och där har pedalarmslängden betydelse också.

Jag kör med korta pedalarmar för att säkra mot att jag trampar sönder knäerna, hade problem med det då jag hade 180 mm armar. Kör nu med 140 mm armar så jag får varva mer men har lägre kraft. Detta skonar mina muskelfästen i knäerna.

Min erfarenhet från liggcykeln är att en kåpa över knäerna nätt o jämt medger att jag kan titta ut rakt fram.

Författare:  Glattnos [ 16.01 2019-02-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Det blir som en sekvens man måste gå igenom. Bestämma markfrigång(så det blir lagom även när det fjädrar ner) - placera vevparti(så det blir lagom avstånd mellan hälarna och marken) - placera/forma karossen över knäna(så man har plats att trampa, vissa karosser är lägre mellan knäna för att ge bättre sikt och lägre luftmotstånd) - placera sitthöjden(så man ser över kåpan). Dom påverkar varann också så man får göra det några vändor.
Bredden blir liknande. Bestämma minsta bredd invändigt - bestämma hjulstorlek - bestämma hjulvinklar och vändradie - bestämma hur mycket av karossen som ska täcka hjulen.

Sen påverkas tyngdpunkten och stabiliteten när man ändrar saker så man får kolla så allt verkar vettigt :)

Aerodynamiskt så är baksidan viktigare än framsidan på ett objekt så man bör undvika "turbulenta baksidor" och då tror jag man ligger tillräckligt bra till för de hastigheter det handlar om. Jag vill ju bygga en praktisk och användbar velomobil så jag kommer inte jaga prestanda överallt för då finns det nog risk att den blir mindre praktisk.
Här är tips på hur man gör en befintlig velomobil snabbare:

Länk

Författare:  Glattnos [ 13.44 2019-02-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Det finns tydligen en tävlingsklass där man oftast(kanske är en regel så det alltid är så) har två stycken 16" hjul fram och ett 20" hjul bak. Jag antar att det oftast är relativt släta banor/vägar man kör på så att de mindre hjulen lämpar sig. Dom verkar inte ha stötdämpare heller vad jag har sett.
Dom har även löst sikten framåt genom att låta en "vindruta" gå frammför benen isäller för att täcka benen med kaross: http://trisled.com.au/hpv/aquila/

Det ser faktiskt ganska nice ut då man får bra strömlinjeform samtidigt som man får bra sikt. Dom borde dock vara mer känsliga för sidvind(vilket är ett relativt stort problem för alla velomobiler vad jag har förstått). Att dom används i race men inte har letat sig ut mer på vägarna borde tyda på att det är nått som inte passar helt bra på vanliga vägar, förmodligen är dom stötiga och sidvindskänsliga jämfört med en mer traditionell design.

Författare:  Glattnos [ 16.07 2019-03-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Tänkte ev. ha elastomer till fjädringen.
Nån som vet var man får tag på hålad rundstav av polyuretan? https://www.uw-elast.se/produkter/stand ... polyuretan
Jag har mailat dom och frågat men inte fått nått svar så jag lär behöva ringa(och slösa med både eras och min egen tid i onödan).
Men finns det nån som vet om en webshop eller liknande där man kan köpa en bit för att testa lite?

Författare:  Lasp [ 17.30 2019-03-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

När jag cyklar hem från badet, 10 Km har jag någon Km med industrispår jäms med, har ofta funderat om man på ett enkelt sätt kunde ha ett kit för att utnyttja nedlagda järnvägssträckor. Idag hittade jag sökordet Rail Bikes.
Njut.
Kapa den ena på mitten så har vi TS skapelse, plasta in den och kör.

Författare:  Glattnos [ 19.32 2019-03-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Kapa en sån verkar lite primitivt tycker jag :)
Jag ämnar ha väldigt lite metall i konstruktionen, så mycket som möjligt ska vara komposit. Det blir lite aluminium som det ser ut och lite rostfritt på vissa ställen.

Författare:  Glattnos [ 23.06 2019-03-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Nu är hjulen beställda, det blev 20" hjul med trum-bromsar härifrån: https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgoshop/en/home/ Jag behöver hjulen för att kunna rita färdigt framvagnen så det var lika bra att beställa :)

Författare:  Glattnos [ 09.31 2019-03-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Okej, som det ser ut nu så blir det en mellan-axel. Det blir vanliga cykeldelar som vev-parti, växlar, kedja och drev-kassett. Drevkasseten ska jag fästa på en axel(jag tänkte ha 20mm röraxel), det ska ju då inte vara frihjul på drevkassetten som det normalt är utan jag måste göra någon typ av stum "spline"-adapter där drev-kassetten kan monteras. Jag tror att så långt så finns det inga konstigheter.
På axeln ska det även monteras nått som överför kraften till bakhjulet. Jag är ju väldigt inne på att ha en rem av nått slag och då känns en kilrem som ett vettigt alternativ eftersom den kommer vara så lång att den troligtvis kommer slå i på olika ställen om man råkar köra över ojämnheter i vägen. Det kan ju hända att en tand-rem är möjlig också men det verkar vara lite ovanligare i dom längderna och lite dyrare.
Är det nån som har någon bra info för verkningsgrader och töjning under belastning för olika remmar?
Det blir ju att det snurrar förhållandevis långsamt(maximalt 4-5 m/s) och kommer överföra en kraft på kanske maximalt 350-400W men oftast 100-200W. Omkretsen på remmen blir ca 3400mm.
Man kan ha kedja också men det blir lite skramligare och smutsigare.

Författare:  baron3d [ 23.40 2019-03-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

http://www.ev4.pl/en/ev4-semi-recumbent.html

Författare:  Glattnos [ 22.07 2019-03-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Jag håller på att rita framvagnen nu.
De flesta velomobiler verkar ha lite negativ camber(framhjulen lutar inåt upptill) och vissa har ganska mycket negativ camber. Vad kan anledningen vara till att inte ha 0 grader camber på en velomobil? Borde inte 0 grader rulla lättast när man åker rakt fram? Är det för att få en "förspänning" i framvagnen för att inte glapp ska bli lika märkbart?

Hjulvinklarna går nästan att läsa sig till men det skiljer ganska mycket på vad som uppges för olika modeller.
Som jag har nu så har jag:
Camber -2 grader (funderar på att ändra till -1 eller 0)
Caster 7 grader (läser att 4-6 grader är vanligt för velomobiler och 12 grader för "vanlig trike")
Trail 40 mm(vridpunkten framför kontaktpunkten) (läser att 40-50mm är vanligt för vanlig trike, funderar på att ta ner det till typ 25-30mm då velomobilen är lite snabbare än en vanlig trike)
Centerpoint-styrning 5 mm utanför hjulets centrumlinje(borde kanske vara lite mer men jag vet inte)

Författare:  danei [ 23.07 2019-03-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

En negativ camber medför ett smalare fordon i toppen med samma stödyta. Men framför allt tror jag att det handlar om att minska sidobelastningen på hjulen. Vid sväng är det främst det yttre hjulet som belastas, om det då lutar innåt blir kraften mer i hjulets plan.

Författare:  Glattnos [ 23.25 2019-03-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Ja precis, men castern gör ju att hjulen ändå lutar inåt när man svänger så det är bara rakt fram som cambern gör någon större skillnad, om man inte kör på skrå förstås :humm: Hur som helst kanske jag bör lägga en eller två grader negativ camber för att vara på den säkra sidan(eftersom de flesta verkar ha det).

Författare:  danei [ 06.58 2019-03-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Vid lite högre fart påverkas knappt hjulens lutning av att du svänger.

Författare:  Glattnos [ 17.57 2019-03-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Det är nog sant :) Jag har läst nu att med 0 caster så slits hjulen på utsidorna och med någon grad negativ camber så slits dom på mitten. Så lite camber ska jag nog ha :)

Författare:  Glattnos [ 09.56 2019-04-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Velomobil - cykelbil

Då har frågan kommit till vilken belysning man ska ha på Velomobilen. Den ska ju ha framljus, bakljus och blinkers. Bakljus finns det ganska fina LED för MC och blinkers tänkte jag att man skulle kunna sätta orangea LED-stips.
Men framljus är jag inte helt klar på, den måste ju i princip ha hel/halv-ljus. Vissa Velomobiler verkar ha höjd-justering på lampan också. Somliga tycks ha två lampor, varav en är släckt på halvljus. Placeringen verkar vissa inte vara nöjd med om lampan/lamporna sitter för lågt.

Anledningen att jag funderar på detta i nuläget är att det underlättar att designa karossen om man vet vilka lampor man ska ha och var dom ska sitta, det går även att förbereda lite fästpunkter och integrera lite lösningar om man i ett tidigt skede bestämt vad som ska användas.

Någon som har förlag på just framljus?
Kraven är:
Helst inte större än 50mm
Möjlighet till hel/halvljus på något sätt
Halvljus som inte bländar mötande men som ändå lyser okej
Helljus som lyser bra och ganska långt
Drift från 12V elsystem(inga integrerade batterier)
Ska vara godkända för ändamålet(användning på cykel i trafik)

Författare:  Glattnos [ 20.51 2019-04-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Belysning?

Hittade dessa: https://transalpled.se/butik/led-extral ... otorcykel/
Men dom kanske är lite väl stora och tunga. Men nått ditåt kanske är lämpligt. Men jag antar att dom inte är okej som halvljus :humm:

Hittade lite intressant info här: https://www.cyklistbloggen.se/regler-fo ... pa-cykeln/ särskilt i kommentarerna längst ner där användaren "Uffe" har kommenterat. Han beskriver att han har en liggcykel med två framhjul och har märkt en stor skillnad i hur mötande beter sig sedan han skaffade två framljus(en vid vardera framhjul). Han menar att han blir uppfattad som ett fordon numera så att mötande i mycket större utsträckning bländar av.
Detta var en mycket god tanke så jag bör nog prioritera för att ha två lampor en bit isär :)

Edit: Kollade smart nog upp vad andra Velomobiler har som standard och dom verkar ha en eller två av dessa: https://www.bikester.se/busch-mueller-i ... 95483.html
Men vad innebär "Energiförsörjning: Strömkälla Dynamo"? Kan man ändå koppla den direkt till ett batteri eller måste man "simulera" en dynamo för att det ska fungera?

Författare:  l2t [ 14.27 2019-04-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Belysning?

Denna ska jag köra med på min andra elcykel i alla fall. B + M LUMOTEC IQ-X E 150 LUX E-BIKE HEADLIGHT
Uppfyller inte alla dina krav men en del.

Författare:  Glattnos [ 09.21 2019-04-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Belysning?

Det var en kraftig lampa. Det kan nog vara ett alternativ, något dyr kanske.
Men nått som jag tänkte på var att det verkar finnas en del bra lampor med ungefär samma form så om jag siktar på att ha ett runt hål med plats bakom för en sådan lampa så bör jag kunna få dit en bra senare.
De flesta velomobiler tycks ha rundt hål för ca 50mm lampa.

Författare:  Glattnos [ 00.29 2019-04-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Belysning?

Jag såg en film med en smart lösning som kan appliceras på blinkers och liknande. När man laminerar karossen så laminerar man med glasfiber på små områden där man vill ha lampor, sen sätter man lamporna på insidan och låter det lysa igenom. Glasfiber och epoxi blir genomskinligt :)
Men jag tänkte att det då skulle vara smidigt att ha någon bra LED-list som är anpassad för att klistra på nått som det ska lysa igenom, den behöver i princip ha klistret på diodsidan istället för baksidan. Helst i olika färger eller RGB och gärna för utomhusbruk.
Är det nån som sett någon sådan LED-list någonstans eller kommer på hur man ska googla för att hitta det?

Författare:  Palle500 [ 11.07 2019-05-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Belysning?

Hur blir det? Köpa velomobil eller bygga eget?

Författare:  Glattnos [ 11.37 2019-05-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Belysning?

Bygga blir det definitivt, har snart ritat klart och kommer börja bygga. Dyker det upp någon lämplig till salu så är det möjligt att jag slår till för att inte behöva vara så ivrig(och riskera att slarva) med bygget :)

Vi var i Holland för två veckor sen och testkörde velomobiler så jag fick en bra bild av hur dom är byggda och hur dom känns att köra. Vi körde Quest, Quattrovelo(Velomobile.nl) och DF(Intercitybike) samt var in på Flevobike och tittade lite på Orca, men dom sa att dom hade slutat ta beställningar eftersom dom skulle sluta tillverka dessa så provkörning blev inte aktuellt, men jag är inte seriöst intresserad av just Orca heller :)

Dronten är verkligen värt ett besök för den som är intresserad av recumbent-cyklar och velomobiler. Vi hyrde en recumbent-bike och en recumbent-trike och cyklade omkring till de olika velomobil-försäljarna, man kan nog testköra nästan alla velomobilmodeller i Dronten, med några undantag :)

Författare:  Palle500 [ 14.35 2019-05-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Belysning?

Intressant att följa bygget.
Din länk var fel här är rätt
http://en.velomobiel.nl/

Författare:  Glattnos [ 14.47 2019-05-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Belysning?

Aha, ja det var egentligen inte tänkt som en länk utan företaget/märket heter Velomobile.nl men tackar för att du fixade en korrekt länk :)

Författare:  Lasp [ 16.02 2019-05-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Belysning?

Jag var dum nog att söka på recumbent-trike !Tryckte på Bilder, så såg jag något intressant ekipage och kom till en ren porrsajt!
Vart tar vi vägen? Är alla ute och cyklar!

Författare:  Palle500 [ 16.48 2019-05-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Belysning?

Gurkor du vet ju nunnan som knäböjde i gurklandet och alltid var så glad. Men nu är det me too!

Finns massor av två och trehjuliga sök på recumbent trike
Ice är fina grejer från england.
Hp velomobil? Tysk tillverkning


https://www.google.com/search?rlz=1C9BK ... 4&bih=1081

Författare:  Glattnos [ 09.42 2019-06-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil -

Ang. tillverkning av karossen så kommer jag med 95% säkerhet att bygga i kolfiber-laminat.
Det bästa rent strukturellt är nog kolfiber men det är inte det mest optimalt på många andra sätt. Det finns en engelsk velomobiltillverkare som kör med en typ av täckt träram: https://www.mosquito-velomobiles.com/concept.htm Han har även styrning bak, vilket är ganska intressant.

Författare:  säter [ 09.46 2019-06-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil -

På flygplan körde man med trä och duk.
Det kanske är det bästa?

Författare:  Glattnos [ 10.02 2019-06-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil -

Ja du ser mitt föregående inlägg, det är en velomobil som nästan bygger på den principen. Det är lätt och miljövänligt men tidskrävande att bygga om man vill ha lite speciell form på det :)

Författare:  LeCanard [ 10.48 2019-06-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil -

säter skrev:
På flygplan körde man med trä och duk.
Det kanske är det bästa?


Duk används fortfarande. Min Steen Skybolt är dukklädd, både vingar, vars balkar och spryglar är av trä, och kropp, som är en stålrörskonstruktion. Endast cowlingen och runt den främre sittbrunnen har plåt.
Oslagbart viktmässigt, dessutom, för ändamålet tåligt.

/LeCanard

Författare:  säter [ 12.11 2019-06-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil -

Velorex verkar ha någon form av duk som karossbeklädnad.
Jag vet inte exakt hur det är gjort.

Författare:  Palle500 [ 17.36 2019-06-05 ]
Inläggsrubrik:  Glattnos Velomobil -

Glattnos detta baklyse skall du använda på velomobilen.
Det är en inbyggd radar som varnar dig på en liten display att bil kommer farande och led i lyset flashar som varning.
Har det själv köpte billigt på outlet. Fungerar klockrent. Ca 5 tim mellan laddningarna.
Bild

Författare:  Glattnos [ 19.20 2019-06-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil -

Nja, jag vill hålla nere antal saker som är anpassade att laddas, så mycket som möjligt(helst allt) ska drivas från ett litet batteripack. Radar är nog bra men jag måste prioritera bra lysen, backspeglar, blinkers mm först :)

Författare:  Palle500 [ 19.59 2019-06-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil -

Aha, jag tänkte att backspeglar var "förbjudet" på velomobiler av hänsyn till luftmotståndet. Får bli en backkamera

Författare:  Glattnos [ 20.53 2019-06-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil -

Palle500 skrev:
Aha, jag tänkte att backspeglar var "förbjudet" på velomobiler av hänsyn till luftmotståndet. Får bli en backkamera
Nädå, i princip alla velomobiler har backspeglar, det är viktigt att kunna se bakåt :)

Författare:  Glattnos [ 12.14 2019-06-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil -

Ang. hjulvinklar igen.
Ökad caster-vinkel ger ökad självcentrering eftersom vikten av velomobilen strävar efter att centrera styrningen då "rakt fram" är lägsta punkten.
Ökad "trail"(sväng-axelns försprång jämfört med hjulets kontaktyta med marken) ger ökad självcentrering eftersom måttet på "trail" blir längden på hävarmen som vill motverka riktningsändring, dvs velomobilens massa har momentum rakt fram och vrider man hjulen så kommer momentumet, via trail-hävarmen, att vilja vrida hjulet rakt fram igen.
Båda dessa tycks kunna bli för mycket, utifrån vad jag har läst, eftersom effekten av "trail" ökar med hastigheten så kan för mycket trail bli självsvängande i högre farter. Det låter lågiskt eftersom en kraftig självcentrering bör kunna överkompensera så att man får det åt andra hållet.

Jag tänker därför lägga mina hjulvinklar ungefär mitt i de olika vinklarna jag har lyckats läsa mig till att andra har, för att undvika just vobbel i hög hastighet, vilket jag anser sämre än att den har lite låg självcentrering i låg hastighet.
Det blir då:
Caster 4°
Camber -3°
Trail 33mm
Ackerman, utan kompensering för "slip"
Centerpoint 5mm utanför hjulets centrumlinje

Att velomobiler har så mycket mindre vinklar än vanliga trikear verkar bero mest på att velomobiler inte får bli instabila i hastiheter uppåt 100km/h medan en trike är designad för att inte göra mycket mer än 50km/h och därför kan designas stabilare för lägre farter.

När jag testade velomobiler i Holland så var det ganska uppenbart att dom var väldigt lättsvängda i låg fart, nästan lite lynniga, men när man kom upp i 40-50km/h så började det kännas stadigt(bortsett från Quattrovelo som började självsvänga/vobbla när jag tryckte upp den i fart, jag vet inte varför).

Författare:  Sverige [ 15.20 2019-06-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Hur är det med tåin?

Författare:  Glattnos [ 16.06 2019-06-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Vad man läser så rekommenderas 0 grader toe-in eller lite toe-in. Inte toe-out. Jag utgår ifrån 0 grader och sen justera på styrstagen för att testa.

Jag tror att 0 grader toe-in rullar lättast så det är därför man helst har det. Däremot när man svänger i hög fart så vill innerhjulet "slidea" tidigare än yttehjulet eftersom det har tajtare svängradie och lägre tryck/fäste, därför verkar en ackerman som ger lite relativ toe-in vid sväng väljas ibland för andra fordon. Men en velomobil med tre hjul går ju inte att svänga så hårt i hög fart innan den välter så det är inte säkert att det skulle märkas någon skillnad mer än att det går tyngre i sväng vid låg hastighet.

Jag kan ha fåt nått fel men i princip så :)

Författare:  Palle500 [ 17.35 2019-06-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Min trike är lite fladdrig redan vid 30kmh och uppåt vid 50km/h så är det inte kul att hålla den rätt i kurs. Men vet inte hjulvinklarna.
Så här kan det även gå

Bild

Författare:  Anders K [ 13.07 2019-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Ska du bara ha 4 grader caster?

Nu vet jag inget om sånt här, men jag kan en del om fordonsdynamik och har jobbat med cykelutveckling också, även om det var längesedan. Om jag minns rätt, brukar cyklar ha 19 grader caster (71 grader lutning på styrröret och 74 grader på sadelstolpen var i alla fall en väldigt vanlig kombination för 10 år sedan)

Toe är ju lätt att prova sig fram med, men caster hade i alla fall jag provat betydligt högre. 10-15 grader i alla fall.
Eller byggt det justerbart så att man kan laborera med det

Författare:  Glattnos [ 16.23 2019-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Det är stor skillnad på caster på en tvåhjuling, det är ju ofta runt 20-25 grader. Men på en velomobil är det oftast ganska lite, delvis för att dom inte ska bli trögstyrda tror jag.
Jag får se hur det funkar. Justerbarheten blir på prototypen i form av ”kapa och svetsa” :)

Författare:  Palle500 [ 20.39 2019-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Vet att du vill bygga en traditionell velomobil.
Men kan vara lite kul och se hur andra har tänkt.
https://youtu.be/QzIS27yrfSA

Författare:  Lasp [ 21.00 2019-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Skall man drömma kan man väl göra det ordentligt!
https://youtu.be/QQwnT1jqxw8
Kolla noga hjulkonstruktionerna 3 min in!

Författare:  Glattnos [ 21.16 2019-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Ja, jag siktar ju på att ha bra prestanda så allt för stora utsvävningar går bort i nuläget. Lågt luftmotstånd(platt mark och nerför) och låg vikt(uppför) är nästan det enda som räknas :)

Författare:  Palle500 [ 07.23 2019-06-13 ]
Inläggsrubrik:  Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Har du uppskattat vad det kostar att bygga själv mot att köpa en beg/ny velomobil?
Jag har historiskt jämt tyckt att hemmabygge är billigast, men har tänkt om senaste tiden.
Verkar som om färdigbyggda produkter har blivit billigare och verktyg, maskiner, material m.m som behövs vid hemmabyggen blivit dyrare?
Man glömmer ofta alla smådelar som behöver köpas, tex kullager, skruvar, länkreglage, växelhandtag, wire, hjul, växelsystem, vevparti, elmotor, motorstyrning, belysning, batteri osv...
Skall man bygga som du säger, att den skall vara lätt, lågt luftmotstånd och bra verkningsgrad, ja då kan man inte köpa lite skruttiga cyklar på blocket och ha som donatorer.

Författare:  Glattnos [ 07.59 2019-06-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Ja, jag har räknat ganska noga och även redan köpt i princip alla delar som jag inte kommer tillverka själv.
Jag ligger dock ganska långt under budget för jag räknade med 35 000:- för delarna exkl. karossen men inkl. el-assist. Eftersom jag skippat el-assist så ligger jag bra till budgetmässigt.
Karossen har liknande budget men då räknar jag även med att skaffa en del ny utrustning och det blir ett vinterprojekt.
Jag räknar med att den kommer att kosta ungefär lika som en ny velomobil, men jag ser mervärde i att bygga saker :)

Författare:  Glattnos [ 17.09 2019-07-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Framdrev

Framdrev med 64 tänder fräst i 7075 aluminium :)

Författare:  anders_bzn [ 20.47 2019-07-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Snyggt!

"Lite" större än de 50 tänder som jag kör med på racern...

Författare:  Glattnos [ 14.30 2019-07-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Till Trisled velomobilerna finns det upp till 100 tänders-drev :shock:
http://trisled.com.au/product-category/ ... s-rollers/

Författare:  MGL [ 11.23 2019-07-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Snyggt!
Är det anodiserad aluminium?

Författare:  bearing [ 12.20 2019-07-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Kul projekt!
Har du provat att cykla liggcykel eller velomobil?

Glattnos skrev:
Till Trisled velomobilerna finns det upp till 100 tänders-drev :shock:
http://trisled.com.au/product-category/ ... s-rollers/


Kan man köpa Trisled-trikes i Sverige?
Verkar ju vara lite bättre pris än de Holländska, eller?

Författare:  Glattnos [ 07.53 2019-07-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

MGL: Det är 7075 aluminium, jag funderar på att testa anodisera det men det sägs att det blir lite gult av det, men det kan ju ändå vara bra :)

bearing: Jag har varit i Holland och testat DF, Quattrovelo och Quest, samt ett par liggcyklar. Det är mycket trevliga fordon :)
Jag tror att man får beställa Trisled ifrån Australien om man vill ha en. Dom har ju lite andra typer än de Holländska. Trisleds Rotovelo är ganska tung och saknar fjädring så den är inte direkt jämförbar med t.ex. Quest. Trisleds övriga är ju mer inriktad på prestanda och kostar rätt mycket mer.

Författare:  Glattnos [ 08.08 2019-07-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Bakhjulsnav blev färdigt igår. Det är bredare än ett standard mellan ekrarna och kassetten. Jag har monterat SKF E2 lager i navet, det är en lättrullande variant av lager :)

Författare:  anders_bzn [ 08.21 2019-07-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Hur brett är navet?

Vad ska du har för kassett, någon Shimano, Sram eller Campagnolo? Ingen skivbroms?

Författare:  Glattnos [ 08.42 2019-07-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Navet är väl typ 125 men med distanserna är det 140. Det är förskjutet i sidled vilket väldigt få standardnav är.
Som synes på bilden så är det SRAM XD body :) Men det finns body för Shimano också som passar.

Ingen broms bak, velomobiler har inte det av säkerhetsskäl :)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/