Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 23.20 2019-08-25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 126 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Glattnos Velomobil -
InläggPostat: 20.53 2019-06-05 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2028
Palle500 skrev:
Aha, jag tänkte att backspeglar var "förbjudet" på velomobiler av hänsyn till luftmotståndet. Får bli en backkamera
Nädå, i princip alla velomobiler har backspeglar, det är viktigt att kunna se bakåt :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glattnos Velomobil -
InläggPostat: 12.14 2019-06-09 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2028
Ang. hjulvinklar igen.
Ökad caster-vinkel ger ökad självcentrering eftersom vikten av velomobilen strävar efter att centrera styrningen då "rakt fram" är lägsta punkten.
Ökad "trail"(sväng-axelns försprång jämfört med hjulets kontaktyta med marken) ger ökad självcentrering eftersom måttet på "trail" blir längden på hävarmen som vill motverka riktningsändring, dvs velomobilens massa har momentum rakt fram och vrider man hjulen så kommer momentumet, via trail-hävarmen, att vilja vrida hjulet rakt fram igen.
Båda dessa tycks kunna bli för mycket, utifrån vad jag har läst, eftersom effekten av "trail" ökar med hastigheten så kan för mycket trail bli självsvängande i högre farter. Det låter lågiskt eftersom en kraftig självcentrering bör kunna överkompensera så att man får det åt andra hållet.

Jag tänker därför lägga mina hjulvinklar ungefär mitt i de olika vinklarna jag har lyckats läsa mig till att andra har, för att undvika just vobbel i hög hastighet, vilket jag anser sämre än att den har lite låg självcentrering i låg hastighet.
Det blir då:
Caster 4°
Camber -3°
Trail 33mm
Ackerman, utan kompensering för "slip"
Centerpoint 5mm utanför hjulets centrumlinje

Att velomobiler har så mycket mindre vinklar än vanliga trikear verkar bero mest på att velomobiler inte får bli instabila i hastiheter uppåt 100km/h medan en trike är designad för att inte göra mycket mer än 50km/h och därför kan designas stabilare för lägre farter.

När jag testade velomobiler i Holland så var det ganska uppenbart att dom var väldigt lättsvängda i låg fart, nästan lite lynniga, men när man kom upp i 40-50km/h så började det kännas stadigt(bortsett från Quattrovelo som började självsvänga/vobbla när jag tryckte upp den i fart, jag vet inte varför).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.20 2019-06-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.49 2014-08-12
Inlägg: 2509
Ort: Örebro
Hur är det med tåin?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.06 2019-06-09 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2028
Vad man läser så rekommenderas 0 grader toe-in eller lite toe-in. Inte toe-out. Jag utgår ifrån 0 grader och sen justera på styrstagen för att testa.

Jag tror att 0 grader toe-in rullar lättast så det är därför man helst har det. Däremot när man svänger i hög fart så vill innerhjulet "slidea" tidigare än yttehjulet eftersom det har tajtare svängradie och lägre tryck/fäste, därför verkar en ackerman som ger lite relativ toe-in vid sväng väljas ibland för andra fordon. Men en velomobil med tre hjul går ju inte att svänga så hårt i hög fart innan den välter så det är inte säkert att det skulle märkas någon skillnad mer än att det går tyngre i sväng vid låg hastighet.

Jag kan ha fåt nått fel men i princip så :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.35 2019-06-10 

Blev medlem: 13.53 2015-06-06
Inlägg: 203
Min trike är lite fladdrig redan vid 30kmh och uppåt vid 50km/h så är det inte kul att hålla den rätt i kurs. Men vet inte hjulvinklarna.
Så här kan det även gå

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.07 2019-06-11 

Blev medlem: 16.38 2013-03-13
Inlägg: 196
Ska du bara ha 4 grader caster?

Nu vet jag inget om sånt här, men jag kan en del om fordonsdynamik och har jobbat med cykelutveckling också, även om det var längesedan. Om jag minns rätt, brukar cyklar ha 19 grader caster (71 grader lutning på styrröret och 74 grader på sadelstolpen var i alla fall en väldigt vanlig kombination för 10 år sedan)

Toe är ju lätt att prova sig fram med, men caster hade i alla fall jag provat betydligt högre. 10-15 grader i alla fall.
Eller byggt det justerbart så att man kan laborera med det


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.23 2019-06-11 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2028
Det är stor skillnad på caster på en tvåhjuling, det är ju ofta runt 20-25 grader. Men på en velomobil är det oftast ganska lite, delvis för att dom inte ska bli trögstyrda tror jag.
Jag får se hur det funkar. Justerbarheten blir på prototypen i form av ”kapa och svetsa” :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.39 2019-06-11 

Blev medlem: 13.53 2015-06-06
Inlägg: 203
Vet att du vill bygga en traditionell velomobil.
Men kan vara lite kul och se hur andra har tänkt.
https://youtu.be/QzIS27yrfSA


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.00 2019-06-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.09 2011-07-01
Inlägg: 8928
Ort: Helsingborg
Skall man drömma kan man väl göra det ordentligt!
https://youtu.be/QQwnT1jqxw8
Kolla noga hjulkonstruktionerna 3 min in!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.16 2019-06-11 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2028
Ja, jag siktar ju på att ha bra prestanda så allt för stora utsvävningar går bort i nuläget. Lågt luftmotstånd(platt mark och nerför) och låg vikt(uppför) är nästan det enda som räknas :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.23 2019-06-13 

Blev medlem: 13.53 2015-06-06
Inlägg: 203
Har du uppskattat vad det kostar att bygga själv mot att köpa en beg/ny velomobil?
Jag har historiskt jämt tyckt att hemmabygge är billigast, men har tänkt om senaste tiden.
Verkar som om färdigbyggda produkter har blivit billigare och verktyg, maskiner, material m.m som behövs vid hemmabyggen blivit dyrare?
Man glömmer ofta alla smådelar som behöver köpas, tex kullager, skruvar, länkreglage, växelhandtag, wire, hjul, växelsystem, vevparti, elmotor, motorstyrning, belysning, batteri osv...
Skall man bygga som du säger, att den skall vara lätt, lågt luftmotstånd och bra verkningsgrad, ja då kan man inte köpa lite skruttiga cyklar på blocket och ha som donatorer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.59 2019-06-13 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2028
Ja, jag har räknat ganska noga och även redan köpt i princip alla delar som jag inte kommer tillverka själv.
Jag ligger dock ganska långt under budget för jag räknade med 35 000:- för delarna exkl. karossen men inkl. el-assist. Eftersom jag skippat el-assist så ligger jag bra till budgetmässigt.
Karossen har liknande budget men då räknar jag även med att skaffa en del ny utrustning och det blir ett vinterprojekt.
Jag räknar med att den kommer att kosta ungefär lika som en ny velomobil, men jag ser mervärde i att bygga saker :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.09 2019-07-03 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2028
Framdrev med 64 tänder fräst i 7075 aluminium :)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.47 2019-07-06 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.22 2008-12-17
Inlägg: 4170
Ort: Kävlinge
Snyggt!

"Lite" större än de 50 tänder som jag kör med på racern...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.30 2019-07-07 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2028
Till Trisled velomobilerna finns det upp till 100 tänders-drev :shock:
http://trisled.com.au/product-category/ ... s-rollers/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 126 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010