Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 17.02 2019-11-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 548 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 16.22 2019-09-29 

Blev medlem: 07.44 2014-05-13
Inlägg: 682
Ort: Finland, österbotten
Filat vidare på ritningen och nu bör jag ha alla dimensioner.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 06.40 2019-09-30 

Blev medlem: 07.44 2014-05-13
Inlägg: 682
Ort: Finland, österbotten
Bilaga:
Upper gear shaft Drawing v4.pdf


Uppdaterad ritning.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 08.04 2019-09-30 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7368
Ort: Hallstahammar
Jag ser inte hur djupa spåren i splinesen ska vara, men annars ser det väl rätt komplett ut, du har missat ett diametertecken på 27mm delen, men det framgår ju ändå. Sen finns det ingen profilritning på splinesdalarna, om någon ska tillverka en komplett axel vill de nog ha det, åtminstone vinkel och hur bred den platta delen i botten är. Är splinesen riktade mot mitten? Kan nog vara vettigt att speca delningsvinkel och centrum för det också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 08.08 2019-09-30 

Blev medlem: 18.45 2014-02-14
Inlägg: 110
Ort: Växjö
... för att inte tala om toleranser om någon annan ska tillverka...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 08.32 2019-09-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17815
Ort: Säter
Finns det inte nya axlar att köpa som reservdel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 08.34 2019-09-30 

Blev medlem: 07.44 2014-05-13
Inlägg: 682
Ort: Finland, österbotten
Jag ritade inte in mera info för spåren i splines'en eftersom dom inte är kritiska men om jag fixar två sidor kan det väl göras, är väl 2x1mm, dom har väl inget annat syfte än att leda in olja.

Det här med vinklar och sånt ritade jag inte heller, det är ju 4 st och dom är alla 90 grader från varandra och allt från centrum så jag tyckte det var väl ganska självklart.

Det finns säkert någon tysk DIN standard för detta skulle jag tro annars.

Toleranser har jag inte skrivit in då jag inte vet.

Nya axlar finnes icke, skulle någon mot förmodan ha skulle dom kosta sinnessjuka mängder förmodligen, Deckel märkespriser.

Men först ska jag prova reparera förstås.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 14.43 2019-09-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17815
Ort: Säter
Ser du om splinesen är slipad eller fräst?
Är det härdat också?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 04.31 2019-10-01 

Blev medlem: 07.44 2014-05-13
Inlägg: 682
Ort: Finland, österbotten
Nu verkar jag ha haft tur igen, en maskinist från Kalifornien som är en Deckel-fantast och som använder dom i sin verkstad, som hjälpt mig mycvket det senaste året så har erbjudit tillverka en ny axel åt mig om jag skickar den gamla axeln dit samt kugghjulen som ska passa på splines'en + ritningen. Toleranserna är jag osäker på men dåjag kollar med mikrometern så verkar allt vara inom .02mm max, på den mindre sidan.

Säter splinesen är definitivt slipade och även härdade. Axeln verkar härdad på alla ställen där drev glider axiellt på den, endast de tre främre dreven där axeln inte är härdad. Samma person som erbjöd tillverka ny axel sade den var förmodligen induktionshärdad under vatten efter grovarbetning, sen slipad. Nu är detta förmodligen akademiskt. Han erbjöd tillverka axeln från ETD150, ett segt stål runt 30-35HRC som inte bör behöva härdas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 11.03 2019-10-06 

Blev medlem: 07.44 2014-05-13
Inlägg: 682
Ort: Finland, österbotten
Denna helg har jag plockat ut den nedre axeln, jag stötte på bekymmer med att få av kedjan där bak, den måste bort för att få av axeln. Men som tur var behövdes inget verktyg för att få av kedjan, Deckel ingenjörerna var smarta och en länk i kedjan kan plockas isär utan verktyg. Den nedre axeln ska ut på framsidan och inte bakåt som den övre axeln.

Bild

Bild

Bild

Bild

Alla komponenterna i den undre axeln ser ut att vara i bra skick. Förutom det främsta lagret som låter som det behöver bytas. Lagret längst bak har också nån sorts skydd som gått sönder som behöver bytas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 06.46 2019-10-08 

Blev medlem: 07.44 2014-05-13
Inlägg: 682
Ort: Finland, österbotten
Jag kollar på schemat och ena lagret ska vara 2RS (gummi på båda sidorna), men det var det inte... Jag forskade i detta och det finns faktiskt flera tillverkare som lägger förseglade lager i växellådor eftersom lagren kan bli förstörda av partiklar som finns i oljan, så förseglade lager bör hålla längre. Tänker om jag ska byta alla lager i växellådan mot 2RS lager...


Senast redigerad av DennisCA 07.10 2019-10-08, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 07.00 2019-10-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 24112
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kostar ju inte så fasligt mycket mera.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 08.36 2019-10-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17815
Ort: Säter
Hur är det med skicket på de tre första dreven du demonterade?
Är hålen och kilspåren perfekt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 09.02 2019-10-08 

Blev medlem: 07.44 2014-05-13
Inlägg: 682
Ort: Finland, österbotten
Kilspåren på två av dom är oskadda, det som är längst fram har jag råkat borra i kanten lite. Insidan ser i överlag bra ut, jag kan känna litet på en, som om metall från skaftet har fastnat på insidan då jag tryckte ut den.

Jag tänker jag ska ha en verkstad göra identiska spår på dreven placerade 180 grader från nuvarande och även ha den nya axeln tillverkad med två spår.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 09.06 2019-10-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17815
Ort: Säter
Jag skulle undvika dubbla kilspår.
Det är väldigt svårt att tillverka så att det blir bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 10.19 2019-10-08 

Blev medlem: 07.44 2014-05-13
Inlägg: 682
Ort: Finland, österbotten
På vilket vis är det svårt, att få dom korrekt linjerade?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 548 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: carpelux, l2t, linlun och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010