Fick för mig att dom gamla dieslarna hade choke (eller motsvarighet), men har säkert helt fel.
Ska konsultera instruktionsboken genast

Ja, du har nog helt rätt här. Det är bara lite "moddat"Klas-Kenny skrev:Choke på en diesel?![]()
Säker på att det inte är stoppen du hittat?
Ursäkta LASP! Såg inte att du gjort en inlägg medans jag editerade.Lasp skrev:Ett nytt Livsleksak ser snart dagens ljud med gott muller Magnus Fjonkors MF.
Mina Volvo D67 har ingen glödspiral, de har något som kallas kallstart. Den ger mer bränsle när man skall starta så det är ju det samma som choke.Klas-Kenny skrev:Jag har i alla fall aldrig suttit i någon gammal diesel med choke. Där emot kan ju stoppen se ut som en, eftersom att den brukar vara i form av en vajer till bränslepumpen.
Blir i alla fall inte lätt att starta om man har stoppen dragen.![]()
Har en Ferguson-traktor av liknande ålder, en 3165 (industrimodell av en "vanlig" 165). Den har också sån förvärmning i insuget. Är i princip en ytterst liten dieselbrännare, när man aktiverar den (vrider startnyckeln åt vänster istället för höger på min traktor) så tar det ett par sekunder så tänds en liten låga i insuget.
Hoppas bli förlåten om inlägget är för mycket OT, men en varning till alla som skall starta en gammal diesel kan ju vara bra. Kolla att regleringen till insprutningspumpen funkar innan första start. När man stoppar en Diesel och vacuumet försvinner så ställer den sig ju i fullgasläge beredd till nästa start.danei skrev:Det normala är att man stoppar bränsletillförseln.
Försöker bara moderera tråden lite själv för att hålla intresset uppe. En gång var det någon som inte tyckte om att jag blandade in ett sidoprojekt med att spräcka sten, denne så till och därefter togs en beslut att försöka hålla tråden mer till ämnet.SeniorLemuren skrev:Hoppas bli förlåten om inlägget är för mycket OT, men en varning till alla som skall starta en gammal diesel kan ju vara bra. ...