Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 11.34 2020-07-09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 1117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 75  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 14.47 2018-08-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 20284
Ort: Säter
Magnus_K skrev:
Ska lyfta av toppen nu
Akta så att du inte stöter i med spridarspetsarna.
Dessa kan sticka ut utanför topplocksplanet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.09 2018-08-29 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5798
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
LeCanard skrev:
Mäkta imponerad av din energi, Magnus. När du tröttnar på åkeriet kan du med lätthet få jobb som Duracellkanin. :D
Lika bra att ösa på så jag får GRÄVA någon gång :)

säter skrev:
Magnus_K skrev:
Ska lyfta av toppen nu
Akta så att du inte stöter i med spridarspetsarna.
Dessa kan sticka ut utanför topplocksplanet.
Hade detta i åtanke säter, så hade förberett med plankor och lite mjukt att lägga upp toppen på. Tack för tipset! :tumupp:
Ja jösses, kan undra hur mycket den vägde... Vet inte riktigt om det var ett en-mans-jobb...

Öser på med lite bilder. Har märkt med cylindernummer för att lättare kunna prata kring skadorna.
Efter en egen snabbkoll så har jag gjort en kvalificerad gissning på vad som är värst. Mitt utlåtande döljs nedan men kolla gärna på bilderna och tyck till själv, så får vi jämföra. Klicka på bilderna för att få dom större.

[VISA]
Cylinderloppen är det ingen egentlig fara med. Det mesta verkar vara ytrost och i 1:ans cylinder, där rosten är värst, är ganska nära övre dödläge och eventuellt når inte ens övre kolvringen så långt.
Det värsta enligt min första inspektion är nog skicket på ventilsätena för cylinder 1. MYCKET skeptisk att sätet för avgasventilen (den lilla) går att rädda. Insugsventilen har förhoppningsvis klarat sig pga att den varit stängd. Vad anser ni?


Bilaga:
20180829_154110.jpg

Bilaga:
20180829_154115.jpg

Bilaga:
20180829_154118.jpg

Bilaga:
20180829_154122.jpg

Bilaga:
20180829_154125.jpg

Bilaga:
20180829_154214.jpg

Bilaga:
20180829_154218.jpg

Bilaga:
20180829_154229.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.15 2018-08-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 20284
Ort: Säter
Det såg väl ut som förväntat.

Om jag vore i din sits, skulle jag dra ur kolvarna.
Det är inte så mycket jobb, nu när oljetråget och topplocket är borta.
Försök att få motorn att gå runt först.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.30 2018-08-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.58 2016-04-05
Inlägg: 2187
Ort: Helsingfors
Hur ska man få kolvar som ser ut som nr. 1 att röra sig? Jag kanske har liknande problem med en encylindrig gammal båtmotor, men inte sådär illa för jag försökte hälla i olja genom tändstift och supkran efter att jag senast hade igång den (för kanske 20-30 år sen?). Nu kan jag vrida svänghjulet ungefär ett halvt varv men sen blir det stopp åt båda hållen, så kanske det är nån ventilstång som fastnat? Har inte tagit av toppen för att se hur det ser ut.


Senast redigerad av rvl 16.35 2018-08-29, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.34 2018-08-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 20284
Ort: Säter
Citera:
Hur ska man få kolvar som ser ut som nr. 1 att röra sig?
Med lite tur kan det gå.
Man får börja med att hälla i diesel och låta det stå.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.40 2018-08-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 20284
Ort: Säter
Magnus_K skrev:
MYCKET skeptisk att sätet för avgasventilen (den lilla) går att rädda. Insugsventilen har förhoppningsvis klarat sig pga att den varit stängd. Vad anser ni?
Du får börja med att plocka ur ventilerna.

Enligt manualen verkar det finnas servicesäten att köpa.
Sätta i ett säte brukar alla motorrenoverare fixa.
Du måste ju ändå till en sådan för att få sätena frästa.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.55 2018-08-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.19 2004-11-28
Inlägg: 8940
Ort: Härnösand
Ventilsäten är eg inte så svårt att renovera, har för mej att det finns ett verktyg som skär bort det gamla ventilsätet så man kan pressa dit ett nytt. Cylindrarna är bara att göra rent och gå på med en hon, du lär behöva ta veck kolvarna och byta ringarna ändå.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.52 2018-08-29 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5798
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Nu är hon nattad med en slurk diesel i varje kanna och en klapp på skärmen.

Imorrn måste jag få runt motorn så kolvarna säkert sitter löst. Hade verkligen planerat att låta vevaxeln sitta kvar men jag tar ner allting och honar och byter kolvringar som ni säger, det ingen dyr manöver. Byte av några torra cylinderfoder kommer jag inte ge mig på, det får räcka med honing.
Får se vad jag kan hitta om ventilsäten. Är det någon som bor i trakten och känner till någon som kanske kan hjälpa mig med att fräsa ventilsätena så hojta gärna till.

Tackar för alla bra tips

Ps. Någon som förstod banjo-skämtet? :wink: Ds


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.01 2018-08-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 20284
Ort: Säter
Citera:
Hade verkligen planerat att låta vevaxeln sitta kvar
Med lite tur behöver du inte ta ner vevaxeln.
Det är mycket jobb.
Citera:
byter kolvringar
Jag skulle tänka mig för innan jag byter kolvringar.
Risken är stor att de nya ringarna slår i vändkanterna och förstörs.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.06 2018-08-29 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5798
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Är du mer inne på att lösa upp rosten så mycket som går med diesel, och är loppen inte allt för illa åtgångna, så låter man det hellre vara?

Ja jädrar, det där med att passa sig för vändkanterna kommer jag ihåg nu när du säger det! Nja, vi får se hur det ser ut imorrn.
Toppen ger jag mig på när det regnar nästa gång.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.14 2018-08-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 20284
Ort: Säter
Nej, jag menar att du tar ur kolvarna, men låter vevaxeln sitta kvar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.15 2018-08-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 20284
Ort: Säter
Magnus_K skrev:
Är det någon som bor i trakten och känner till någon som kanske kan hjälpa mig med att fräsa ventilsätena så hojta gärna till.
Är det Gävle eller Uppsala som ligger närmast?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.30 2018-08-29 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5798
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Tror jag bor precis mitt emellan men är mycket oftare i Uppsala då det är på vägen till jobbet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.50 2018-08-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 20284
Ort: Säter
Jag tog en titt på maskinparken hos Uppsala Motorslip AB.
Det var "rätt" grejer de har, inga pulare alltså.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.59 2018-08-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 20284
Ort: Säter
Är du är riktigt envis, och har en svarv och pelarborrmaskin, då kan du nog fixa detta hjälpligt själv.
Men du kanske prioriterar att få komma igång och gräva?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 1117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 75  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nlarsson och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010