Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Navtexmottagare
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=88313

Författare:  AndersG [ 11.07 2017-08-09 ]
Inläggsrubrik:  Navtexmottagare

Detta är eg något jag funderat på länge. Finns en konstruktion av en gammal studiekamrat, OH2AUN här.
Bild

Dock får jag ingen signal och enligt artikeln här så har Mikaels konstruktion dålig känslighet. Så PE1ROK's mottagare ser ut så här:
Bild

Synpunkter? Egentligen borde jag kunna använda Mikaels mjukvara rakt av, bara jag ser till att jag mixar ned till 6kHz, eller hur?

Författare:  AndersG [ 15.19 2017-08-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Navtexmottagare

OK. Lånade upp en NASA HF3 mottagare och en TECSUN PL-660. Ute på stugan där det är ganska fritt från Electrosmog så får jag upp Tallinn och Bjuröklubb. Bäst signal får jag med NASAs aktiva antenn, men även en parmeters tråd hängd i träden ger en tydbar signal. Tecsunens feritantenn ligger någonstans mellan.

Huvudsaken är att jag vet att och när det finns signal. Tänkte bygga en FET-Kaskod enligt det handritade schemat och sedan testa med en MiniWhip, eventuellt avstämd till 518k

Författare:  AndersG [ 16.59 2017-08-13 ]

Sämre hemma i huset dock. Mycket knatter på NASA-mottagaren, bättre på Tecsun som har en ferritantenn.

Författare:  AndersG [ 07.06 2017-08-17 ]

OK. Den egna mottagaren fungerar, dvs med den signalen så klarar SeaTTY av att avkoda. Rent subjektivt låter den brusigare dock, måste meta mera, men det kan ju delvis bero på den allt annat än RF-mässiga uppbyggnaden på en labplatta:)

Bilaga:
Schema_20170815_194322_resized.jpg

Någon radioamatör som kan ge synpunkter på designen?? Undrar litet över sådant som antennanpassning.

Spolarna är vanliga mellanfrekvensburkar, 42IF104. Tills vidare kör jag med LO från en funktionsgenerator.

Författare:  YD1150 [ 21.05 2017-08-17 ]

En variant av kaskoden är exemplet nedan, ett byggblock jag brukar använda ibland:

Bilaga:
Kaskod.jpg

Där ena JFET:en är utbytt till en vanlig NPN, sen kan man fritt välja om man vill ha en avstämd utgång
t.ex. via en MF-trafo eller mer bredbandig icke-avstämd utgång med feriitkärna + kopplingsslinga.
Max förstärkning är typ 20-23dB, den kan enkelt varieras med trimpotten ifall man behöver lite nivåjustering.
Då kan man lätt testa om man har olika förstärkning på ingångssteget, vilken förstärkning
ger bäst resultat i mottagningen t.ex.
D6 är en (grön eller blå, vit) lysdiod som fungerar som Zener, sen får man lite visuell info om strömmen genom kaskoden.

Har du vanlig MF-trafo så kan det ge en spänningsvinst om det är färre varv på antennsidan (upptransformering)
om du nu tänker använda en 50ohms antenn förstås, annars blir nog inimpedansen något
högre med en MF-trafo i originalskick.

Testat att använda avtappningen på MF-trafon (den vid SA612) ?, det kan ger lite bättre selektivitet då kaskoden inte
lastar ner resonanskretsen lika mycket

Hur blir det om du sätter en ferritantenn + vridkondensator på ingången till JFET-kaskoden. (ersätter MF-trafon med den)
Går det att höra någon Navtex station med ferritantenn?

Jag skulle ha satt dit ett RC-nät till ingångsstegets (kaskoden) matningsspänning, avkopplingskondensator +
100nF till jord.

Det finns faktiskt keramiska resonatorer på 517kHz, har några CSB517 från Murata liggande i lådan.
Har du en DDS så kan du ta emot på 490kHz också, det blir lite mer flexibelt men högre strömförbrukning.

De är inget som hindrar att du sätter ett 455kHz filter efter SA612 och en till SA612 som blandar ner till
hörbart, efter det så blir det en riktig "super" (superheterodyn). Sen får man givetvis ändra oscillatorfrekvenserna
till något passande.

Författare:  AndersG [ 06.34 2017-08-18 ]

Tack. Jo jag har sett varianten med både BJT och JFET där man ändrar AGC på gate/bas.

Citera:
Har du vanlig MF-trafo så kan det ge en spänningsvinst om det är färre varv på antennsidan (upptransformering)

Det är det redan nu med den valda trafon:
Citera:
• Turns: 1-2: 82, 2-3: 74, 1-3: 156, 4-6: 7
• Q: 80±20%
• L (or C): 180pF (ext.)
• Impedance: Primary 50K, Secondary 500

Har kopplat 1-3 och 4-6 på antennen, men inimpedansen är ju ändå litet för hög, eller 500 ohm. Antar att det skulle bli optimalare med lägre, men då blir det väl bara 7 / sqrt(10) eller 2 varv?? Nu har jag ju använt en standardtrafo, men jag kan ju linda en?

Citera:
Testat att använda avtappningen på MF-trafon (den vid SA612) ?, det kan ger lite bättre selektivitet då kaskoden inte lastar ner resonanskretsen lika mycket

Kan du förtydliga? Menar du att jag skulle ha resonanskretsen som nu, men koppla drain till tvåan på primären? Dvs in på halva spolen, cirka?

Med en radio med ferritantenn så får jag in signal ja, men problemet med ferritantenn är att den är riktningskänslig och det är ju inte så bra i en båt :)

Skall avkoppla matningen bättre.

Var skulle jag använda en keramisk 517kHz? Navtexfrekvensen är 518KHz.

Citera:
De är inget som hindrar att du sätter ett 455kHz filter efter SA612 och en till SA612 som blandar ner till
hörbart, efter det så blir det en riktig "super" (superheterodyn). Sen får man givetvis ändra oscillatorfrekvenserna
till något passande.

Menar du att först blanda insignalen, 518kHz till 455, MF-förstärka och sedan blanda ned till 1kHz? Vad skulle jag vinna på det? Selektivitet? Brus?

När jag lyssnar nu kan jag urskilja 1kHz MF ned till insignaler just under 1uV.

Författare:  YD1150 [ 08.55 2017-08-18 ]

En keramisk resonator på 517kHz passar som lokaloscillator för 1kHz mellanfrekvens. :)

Bilaga:
RF steg.jpg

Några förslag, inget tvång att testa dem :wink: :

Gjorde ett schema med MF-trafon till SA612 som visar avtappningen.

Två olika sätt att koppla in antennen, första via MF-trafo låg impedans in och gate-sidan är högohmig.
Andra via liten kondensator, den kan också ge en möjlighet att kunna använda en
mer högohmig antenn om antennkapacitansen (till jord) får ingå i resonanskretsen.

Ett tredje sätt är att använda en kapacitiv spänningsdelare på ingången för impedansanpassning.

Sen kan man peta in två dioder "antiparallell-kopplade" typ 1N4148 som överspänningsskydd över resonanskretsen
(gate-jord).

Stämmer det med glanstennet, Conrad sålde det förr men jag har inte sett det längre på (svenska) Conrad.se. :(

Författare:  AndersG [ 09.06 2017-08-18 ]

Aber du kanst mit Conrad in Deutschland sprechen :) https://www.conrad.de/de/glanzzinn-seno ... 29338.html

Köpte ett gäng förut. Misstänker att kemikalieinspektionen stoppat det :)

Citera:
En keramisk resonator på 517kHz passar som lokaloscillator för 1kHz mellanfrekvens

Absolut! Tänkte inte så långt! Hur frekvensstabil är denna jämfört med att dela ned processorns kristall?

Jag skall testa båda kopplingarna. Jag har en aktiv antenn lånad nu. En bred från Nasa Marine. Tänkte sedan använda en MiniWhip som jag avstämmer till 518k. Vad är fördelen med att ja en BJT som övre trissa i kaskoden och om jag använder en BJT, kan du ge förslag på sort? Har dåligt med RF-trissor hemma.

Såg annars att jag förstått rätt ang tappen på trafon.

Enklaste sättet att testa är väl att köra in typ 1uV från generatorn och mäta utnivå med de olika kopplingarna?

Citera:
Sen kan man peta in två dioder "antiparallell-kopplade"

Jo, men samtidigt har jag sett att det finns olika skolor här. Dessa dioder kan ju även ställa till det pga sin olinearitet vid förekomst av starka signaler.

Författare:  AndersG [ 18.02 2017-08-18 ]

OK. Testade litet: A - Utgångsläge, B- Kopplat om matningen till mitten, C- Kopplat om matningen till mitten och trimmat om den andra spolen.

Bilaga:
Kurva_2017-08-18_19-59-41.png

Som väntat blev kurvan brantare eftersom jag fick bättre Q-värde. En sak som stör mig är att då jag trimmar in allt för max nivå vid 518, så blir toppen på kurvan vid 517??

Författare:  AndersG [ 11.24 2017-08-19 ]

Med den aktiva antennen har jag ett ganska besvärande knatter i bakgrunden. Några tips? Antennjordning?

Bilaga:
Knatter.zip

Författare:  tecno [ 11.43 2017-08-19 ]

Det är väl inte nåt radar relaterat då det finns ju en hel del sådant i din närhet.

Författare:  YD1150 [ 12.15 2017-08-19 ]

Använder du en metallmejsel för justeringen av MF-trafon?
Den påverkar säkert avstämningen, bäst är keramiska skruvmejslar fast de finns inte att köpa överallt.

Syns ju en markant höjning av signalen i alla fall.

Hade besvär med störningar t.o.m. på oscilloskopet en gång men då var det ledningsbunden störning från ett
dåligt avstört datornätaggregat, bytte det till ett från Kjell & Co med PFC efter det vart det tyst även i radion.
Switchade nätaggregat är källan till många radiostörningar idag. Vissa LED lampor stör också men inte
fullt så mycket.
Nu vet inte jag hur du bor men går det att provköra antenn & mottagare utanför huset (eller lägenheten).
Minskar störningen då?

Författare:  rvl [ 12.37 2017-08-19 ]

Nån "egen" störning från nån psu eller cpu som kör i närheten?

Är det en E-fältsantenn?
http://www.nasamarine.com/product/h-vec ... x-antenna/
Citera:
Conventional navtex antennas respond to the electrical component associated with the navtex radio signal. They usually perform well at sea where electrical interference is low but can sometimes be overwhelmed with interference especially when in harbour and connected to shore power.

Författare:  AndersG [ 12.40 2017-08-19 ]

Citera:
Nu vet inte jag hur du bor men går det att provköra antenn & mottagare utanför huset (eller lägenheten).
Minskar störningen då?

Jadå.. Hade med HF3an till stugan och där var det mycket bättre mottagning. Kan dock inte plocka med labbruskan på samma sätt.

Jag använde en trimmejsel i plast, med mässingsspets. Jag har även keramiska, skall testa det nästa gång.

Jag har en antennkabel som kommer ned via källaren och med radion kunde jag höra knatter från den. En del av knattret försvann då jag kopplade ur den ur TV-datorn. Den matar två USB-stickor via en fördelare.

Den aktiva antennen står på en pinne ute på gården, kanske 20 meter från huset.

Citera:
Är det en E-fältsantenn?

Nä, en sådan här: Bild

Har beställt kit till en MiniWhip (för lat för att etsa kort) och skall testa med att avstämma den.

Författare:  AndersG [ 14.02 2017-08-20 ]

Största problemet nu verkar vara att jag får in knatter, via jorden. När jag kör HF3 mottagaren med aktiva antennen och jordar den, eller kopplar in i datorn får jag ett ganska markant knatter. Kör annars mottagaren på en liten blyacku. Det är litet svårare med den hembyggda mottaragen som ju är kopplad till labaggregat, oskilloskop etc.

Författare:  E Kafeman [ 15.03 2017-08-20 ]

En monopol-antenn som sätts upp en bit från huset med husets jord som referens blir synnerligen bra på att registrera just husets störningar i interna jorden.
Tänk multimeter, en prob i luften i trädgården, som registrerar spänningar relativt lokala jorden och andra prob-kabeln kopplad till interna hus-jorden. Registrerad signal blir ostörd jord - störd jord = ren skräp.
Tvinga inte på antennen din störde inomhus-jord, Använd lokal jord vid antenn, allt annat är fel.
Använd om möjligt väl balanserad matning till radion.
Ofta billigt alternativ är att använda nätverkskabel som returledare, då det ger mindre retur-strömmar jämfört med koaxialkabel och plockar upp mindre med mantelströmmar på vägen till radion.
Går använda koaxialkabel också, men då ska det vara bra impedansmatchat över hela radions mottagningsområde för att undvika att mantel-strömmar ställer till problem.
Om aktiv antenn, använd inte heller här husets lokala jord som spännings-referens.

Författare:  AndersG [ 16.18 2017-08-20 ]

Precis. Husets jords störningar blir i serie med antennsignalen eller så? Funderar litet på att ta ett jordankare och drämma ned där jag har en trästolpe nu, sedan använda den som jord.

Den aktiva antennen har tyvärr koax, dessutom behöver den spänningsmaning. Hur skall jag lösa det då?

Författare:  Biker [ 17.03 2017-08-20 ]

Dc matning via koax är ju vanligt.
Du kör filter vid matningspunkten och avtappningspunkten så att säga

Haha och ja spänningskällan skall ju vara ren

Författare:  E Kafeman [ 17.31 2017-08-20 ]

Om man sätter antennen på ett rör som bankas ned en bit i marken är det förmodligen en jord som har mindre förluster än själva antennen som är kraftigt högimpediv pga av sin längd.
Strålningsresistansen är en bråkdel av Ohm, men det är en annan del i det hela som mer gäller sändning där du får gräva ner armeringsnät som täcker några hundra meter i alla riktningar om inte förlusterna till jordkopplingen ska vara större än strålningsresistansen. Lägsta jord-resistans ska givetvis alltid eftersträvas. Även vid mottagning.

Jag skulle undvika antenn-typen, att den har koax ger ju att den inte kommer fungera väl om kabeln dras in i huset.
Monopol i stället för dipol, när ändå antennen gjorts så vingklippt kort, är knappast heller helt optimalt tänkt. Enda fungerande jordplanet för antennen blir ju koaxialkabelns yttersida. :doh:

Mantel-strömmar kan till viss del dämpas mha av massor av ferrit-rör på antennledningen, koaxial-baluner mm men det dämpar även nuvarande antennens jordplan. Bättre vore med en trafo-koppling mellan koaxen och nätverkskabel vid själva antennen.
Se till att koaxialkabeln är i god kontakt med din lokala jord, typ det nedslagna röret.
Allra helst en tunad trafo-koppling för att minska risken för att lokala störningar vid andra frekvenser modulerar efterföljande förstärkarsteg men annars duger det med valfri trafo.
Antennkabelns impedans bör vara i häradet 50 Ohm och nätverkskabel drygt 100 Ohm så är man ambitiös kan en trafo på 1:2 vara lämpligt.
En väsentlig anledning till nätverkskabel, eller annan tätt partvinnad kabel är att sådan kabel påverkas ytterst lite av påstrålade lokala elektriska och magnetiska fält.
Används nätverkskabel är det därför viktigt att välja två gemensamt partvinnade ledare.

Beroende på hur mycket effekt antennens aktiva del drar men gissar max 50 mA vid 9-12 V så bör ett mindre batteri placerat vid antennen räcka ett tag, med t.ex. fjärrstyrt påslags-relä, som kan slå av batteriet när det inte används eller till och med laddar det inifrån huset eller via solcell. Solcell som belyses med lysdioder inifrån huset är fullt möjlig lösning. Bygg in trafo och kraft i lämplig låda.
Möjligen kan det fungera att köra batteri-matning inifrån huset via annat trådpar i nätverkskabeln, men det får inte på något sätt vara kopplat till husets interna jord, och det är svårt att ändå inte få med sig störningar som riskeras avges i antennens närhetom man vill ha absolut bästa möjliga resultat.
Matning via koaxialkabel fungerar inte, eftersom koaxkabel bör undvikas.

Som temporär lösning för att verifiera att det är husets interna jord som tillför störningar kan man börja med vanligt batteri och enklast möjliga trafo, typ kopplingstråd på ferrit-ring. Lasta på så mycket ferriter som möjligt på den kabel som nu går in huset kan hjälpa något. Sprid dessa utefter flera ställen på kabeln.

Författare:  AndersG [ 17.37 2017-08-20 ]

OK. Notera att det är vertikalpolariserat och 518kHz så en dipol kan bli litet opraktisk :) Faktum är att min Tescun tar emot bra med Ferritantenn, men där har man nackdelen att denna är riktningskänslig och det kommer inte att fungera i en båt.

Författare:  E Kafeman [ 17.42 2017-08-20 ]

Jo den är en vertikalpolariserad monopol, med en halvmeter antenn-spröt. Därmed skulle en halvmeter till ge en minst lika bra dipol med betydligt mindre jordbekymmer om den är välbalanserad.

Författare:  AndersG [ 18.01 2017-08-20 ]

OK. Så du menar att man skulle ha ett spröt? Halvmeters? (En kvartsvåg är ju 144m) Sedan mata den till ena tråden på paret andra till jord? Sedan en balun vid mottagaren? Skippa den aktiva antennen?

Jag har ju två mottagare, NASA HF3 som test och den är 50 ohm och sedan den jag bygger som har inimpedans ca 500 ohm.

Finns hur mycket CAT5-kabel som helst på jobbet eftersom vi bytt till 5e/6 så det kan jag säkert gräva fram.

Författare:  E Kafeman [ 19.47 2017-08-20 ]

Ett spöt på den nuvarande antennen är ca halvmeter lång? Om den är aktiv eller inte påverkar inte antennfunktionen utan är en efterföljande egenskap.
Det går utmärkt att göra en aktiv antenn även av en dipol. Är det en monopol erfordras jordplan för att antennen ska fungera alls. Helst ska jordplanet vara förlustfritt. Förluster i jordplan fungerar som vilken resistor som helst, i serie med din antenn.
Antennen är kopplingen mellan elektroniken och luften. Bäst fungerar den om kopplingsförlusterna är små. För att koppla med små förluster till elektroniken är det vanligt att antennen på den sidan avstäms för att ge ca 50 Ohm på elektroniksidan medans den ger ca 377 Om mot rymden. Lätt förenklat är antennen en transformator mellan rymd och radio.
Halvmeter antenn vid 500kHz ger att antennen uppvisar impedans på någon kOhm i serie med strålningsresistansen, på någon 10-dels Ohm mot elektroniken.
Det är bara strålnings-resistansen som resulterar i mottagen RF-signal, impedansförluster i antenn och jord bidrar till att spä ut den signal som når radion på samma sätt som en resistiv potentiometer placerad i serie med signalkällan.

Du har nu en halvmeter spröt i form av en monopol, men för dipol behövs två spröt. 2*144 meter skulle absolut vara att föredra, helst placerade någon km upp i luften då för att inte det nedre spröten ska komma för nära jord, vilket ger osymmetri på dipolen eftersom övre och undre monopol belastas olika av jordinverkan ju närmare jord de placeras.
Generellt, kvartsvåg jordplan med låga förluster i jordplanet eller halvvågs lång dipol, ger en naturlig strålningsresistans i närheten 50 Ohm +/- 50% i centerpunkten av antennen. Om man matchar detta innebär det att antennen sett från rymden matcha lika bra, fast med 377 Ohm som utgångspunkt.
Det blir då en hygglig antenn-funktion i de flesta fall.

Nu är det ett opraktiskt antenn-format. en förkortad dipol kan användas i brist på bättre. Förkortad monopol fungerar också, fast sämre än en dipol pga av jordproblem i form av störningar och förluster.

Din ferrit-antenn, ferriten bidrar till att öka antennens appertur-area pga och spolen lindad på ferriten är en balanserad antenn. Om det är en dipol eller loop-antenn beror mest på hur den belastas. Om den är vertikal eller horisontal i sitt strålningsmönster beror på hur du placerar den.

Ficklampa, av samma skäl som man ska matcha glödlampans resistans mot batteriets inre resistans för max effekt-överföring, ska man göra samma sak mellan antenn och radio-mottagare för max mottagen antennsignal. Är radions ingångsimpedans 500 Ohm, så ska det helst vara 500 Ohms impedans på det man kopplar på denna ingången.

Författare:  AndersG [ 20.03 2017-08-20 ]

Har ingen aning om hur sprötet ser ut inne i antennen. Allt är inne i ett plaströr.

Målet är att ha detta på en båt. Därav begränsningar i antennstorlek. De praktiska alternativen är antingen ett isolerat backstag eller en aktiv antenn. Det senare är att föredra. Funderade på en pa0rdt miniwhip och då avstämma den. I båten slipper jag hela problemantiken med smutsig jord och nätbrum.

Radion, en NASA-Marine HF3 och dito aktiv antenn fick jag låna. Den har jag som referens. Hembyggda mottagaren tänkte jag ha i båten, så dels vill jag ha den så bra som möjligt, dels skall jag se om jag får till en bra DSP-lösning på avkodningen.

För att kunna testa mottagare och mjukvara hemma behöver jag en rimligt bra signal och är nu mest inresserad av hur jag löser det rent praktiskt.

Författare:  xxargs [ 21.00 2017-08-20 ]

Skall du testa mottagaren skall du ha rimligt dålig signal - typ lika dåligt och ännu lite sämre än du har skickat till forumet, bra signaler kan alla hantera, dåliga signaler är det som skiljer agnarna från vetet när det gäller mottagarna och framförallt dess detektorer/avkodare.

Kan du hantera mottagningen med få bitfel trots svår störd miljö och liten S/N så blir det bara lättare för mottagarna i en båt med renare och mindre störd omgivning.

Författare:  E Kafeman [ 21.18 2017-08-20 ]

Hur din antenn ser ut inne i plaströret har mindre betydelse, problemet är att den delen av antennen som nu utgörs av yttermantel på din koaxialkabel, ger oönskade egenskaper.
Därav kan man sluta sej till att det inte är en välfungerande dipol i plaströret.

Duger en kortare antenn för att få önskad förbindelse så ska man inte överdriva, men vid dessa våglängder gäller oftast att längre är bättre.
Kortade antenner blir alltid kompromisser. Aktiv eller ej är sekundärt.
Med aktiv antenn avses då vanligen ett förstärkarsteg med hög ingångsimpedans eftersom antennen är så kort relativt våglängd att direkt inkoppling till lågohmig last ger för stora förluster till den högohmiga antennen.
Man väljer hellre att förstärka termiskt brus i förhoppning om att mer av inkommande signal ska vara så starkt att det når över bruset orsakat av antennens höga impedans.

Bilaga:
HF radio schematic.gif

En båt ger många möjligheter till lång dipol. Lång monopol kan vara mer krävande att få till just pga kravet på jordplan vilket kan vara överraskande svårt att få till med låga förluster.
Eftersom det kanske är tystare radio-omgivning i en båt, kan en sämre antenn fungera tillräckligt bra. vilket gäller både monopol och dipol, passiv eller aktiv.
Det är den sämsta delen i en monopol-antenn som begränsar prestandan. Monopol-antennen har två väsentliga delar, antenn-delen och jordplanet, där antenndelen och jordplanet är exakt lika viktiga.
Utan jordplan blir monopol-antennen oduglig även om den når upp till molnen. Då kan en halvmeter dipol fungera bättr. Svårigheten med så korta antenner är dess höga impedans, vilket måste hanteras på ett eller annat sätt, där ett av stegen kan vara att ha ett ingångssteg med matchande impedans. Kallas ofta aktiv antenn.

Testa mottagare och mjukvara hindrar inte att man sätter upp en så lång vertikal dipol som möjligt för bästa signal. Väl balanserad och man minskar mottagningen av egna jordplans-störningar. Vill du ha rundstrålande monopol, just för att utnyttja lokala jordplanet så kan det krävas lite jobb att verkligen ta emot radio-signal relativt antennens jordplan och inte koppla in sej på datorns jordslinga, det blir ju snudd på en superheterodynmottagare.

Författare:  MiaM [ 03.25 2017-08-21 ]

Hur mycket leder en vanlig 230V-nättrafo mellan primär och sekundär vid dessa frekvenser? Den aktiva antennen kan kanske försörjas med en separat nätdel som är galvaniskt skiljd, isolationen i trafon (mest kapacitiv isolation) kanske är tillräckligt för att slippa störningar men ändå också slippa ordna med batterier eller liknande?

Författare:  E Kafeman [ 05.43 2017-08-21 ]

Om det är en temporär lösning för att trimma radio och mjukvara kan det vara enklast att nöja sej med ett externt batteri tills vidare, men det kan fungera med intern transformator för att överföra matning av extern förstärkare. På primären osymmetriska störningar och jordreferens dämpas då lindning till lindning bör ge viss balansering på sekundären och dämpas ytterligare via normal lågpass-filtrering av DC-spänningen. Sekundärens sida bör hanteras som balanserad RF-signal med avseende på kabeldragning och lokala jordplan så att man inte lokalt åter plockar upp skräp genom induktiv eller kapacitiv koppling innan matningen går ut till externa förstärkarsteget.

Som ett failsafe steg ett vill jag ändå rekommendera att börja med ett externt batteri. Då kan man lättare avgöra om efterföljande justeringar och utbyte av antenner eller förstärkare, DC-matning inifrån huset, olika typer av antenn-trafos/kablar,om dessa ändringar gjorda en i taget drastiskt påverkar radio-signalen.
Lite som systematisk felsökning. Ändras bara en parameter i taget är det enklare att avgöra konsekvensen av just den åtgärden.

Författare:  AndersG [ 07.34 2017-08-21 ]

@xxargs
Citera:
Skall du testa mottagaren skall du ha rimligt dålig signal - typ lika dåligt och ännu lite sämre än du har skickat till forumet, bra signaler kan alla hantera, dåliga signaler är det som skiljer agnarna från vetet när det gäller mottagarna och framförallt dess detektorer/avkodare.

Absolut. Bäst är väl att ha ett antal olika filer som jag sedan kan köra in i min dekoder.

@E Kafeman

Noterat. Skall testa litet olika varianter. pa0rdt's miniwhip är i princip en bit plåt, men en högohmig jfet försärkare. Den är väldigt populär hos de som kör SDR. Flera web-sdrs har testar kör med sådan.

@Mia
Inga problem att testa med en liten blyacku. Vi har en trave 12V 12Ah som vi använder i lilla gräsklipparen

Författare:  LeCanard [ 08.06 2017-08-21 ]

Jag hitade en ny (nåja, den har legat där ett tag) Navtexantenn, Furuno NX-3E, på hyllan. Sprötet är ungefär 1.2m och klumpen i botten har en 1"14UNS-gänga ("GPS-gänga") för att montera på ett 25mm rör. Vit RG-58 med TNC i änden. Kan det va nåt?

/LeCanard

Författare:  AndersG [ 08.16 2017-08-21 ]

Intressant! Tror du den är aktiv eller passiv?

Författare:  LeCanard [ 09.29 2017-08-21 ]

Skulle tro att det sitter någon form av förstärkare i "klumpen" .

LeCanard

Författare:  AndersG [ 09.51 2017-08-21 ]

Skulle jag tro med. Testade googla, men hittade inte så mycket vettigt. Den omnämns i manualen till en Navtex. Hittar inget separat på själva antennen.

Författare:  LeCanard [ 10.04 2017-08-21 ]

Jo, den levererades tillsammans med NX-300. Men i den manualen står det inte så mycket om antennen alls.
Hittade på servicemanualen för NX-500 när jag rotade i hyllan, men gissar att antennförstärkaren i NX-5 inte är identisk med NX-3

/LeCanard

Författare:  E Kafeman [ 10.38 2017-08-21 ]

Citera:
pa0rdt's miniwhip är i princip en bit plåt, men en högohmig jfet försärkare. Den är väldigt populär hos de som kör SDR. Flera web-sdrs har testar kör med sådan.

Ja det är en enkel monopol där man inte tänkt färdigt om jordplanet. Det innebär nog i de flesta fall att det är koaxialkabelns ytterhölje som får svara för den delen på ett okontrollerat sätt.
Om man vill kan man betrakta den som en dipol, där ena antenn-elementet är ett nystan som ligger nedanför. Nystanet bestämmer evt riktverkan lika mycket som själva antenn-elementet.
Förstärkaren är inte heller på något sätt frekvensselektiv så det vill nog till att ha ostörd miljö om man inte ska riskera få besvärliga utombands-störningar.
Då antennen blir väldigt högimpediv blir överförbara strömmen väldigt liten relativt överförbara spänningen, varför somliga kallar den för E-fälts-antenn.
För att det ska överföras någon antenn-signal behövs både ström och spänning, annars blir effekten 0 om någon av parametrarna saknas så att kalla den E-fält är mest att det är den del som dominerar.
Efterföljande förstärkare måste för bästa funktion vara impedansmatchad mot antennen, vilket man gör halvt i blindo genom att satsa på så stor ingångsimpedans som möjligt.
Om antennen ger önskad signalkvalitet så är det naturliigtvis helt ok antenn-design men det finns definitivt förbättringsmöjligheter med avseende på lokala störningar och frekvensselektivitet.

Författare:  AndersG [ 10.43 2017-08-21 ]

Eftersom den verkade fungera tänkte jag ha den som utgångspunkt. Dessutom är det lätt att göra ingången avstämd.

Men om man skulle köra med en dipol, menar du då att tex ha två femmeters trådar i backstaget som sedan matas i mitten?

Författare:  rvl [ 11.33 2017-08-21 ]

Furuno NX-500 manualen(* tipsar om att använda själva staget som antenn, förutsatt att ändarna är isolerade.
NX-500 vill helst matas med minst 15 meters long wire där det är möjligt, men har också mindre antennpiska som option. Inklusive spänningsmatning via koaxialen; 12 V (sid. 6-8) eller är det 9 V (sid. 6-5)???

*) Manual: https://www.furunousa.com/ProductDocume ... -26-05.pdf

Författare:  E Kafeman [ 11.59 2017-08-21 ]

Jo 10 meter dipol med t.ex. torroid-trafo på mitten är en enkel antenntyp som fungera och bli hyggligt balanserad.
Längden på antennen relativt våglängden styr till stor del antennens impedans och därmed vad som kan vara lämplig torroid och varvtals-förhållanden på lindningarna samt lämplig matchning.
Använda LNA direkt vid antennen tillsammans med en variabel parallell-tuningskrets på ingången ger alternativt lite trial&error för att matcha antennenen till någorlunda rimliga värden då paralell-kretsen samtidigt kan agera impedans-omsättare. Lite värden och impedanser borde finnas redan beräknat på någon HAM-sida. Även om det inte är exakt rätt frekvens på HAM-sidan så handlar det bara om omskalning.
Utgångspunkt för LNA kan vara av den design som används i pa0rd-antennen som är lättbyggd och inte särskilt kritisk i designen.
Spänn upp något liknande i trädgården och testa. Går använda nätverkskabel även för antenn-spröten.

Furuno-manualen föreslår något liknande men av monopol-karaktär. Fungerar bra om det finns dugligt jordplan i båten. Monopolens nackdel är att den inte är balanserad och därmed kan få större problem med lokala störningar.
Eftersom dessa störningar förutsätts vara mindre på båten än trädgården på land så bör man ha det i tanke om man testar motsvarande antenn i trädgården. Testar du sådan antenn i trädgården och kanske förtrimmar tuningskretsar för senare båtmontering, lägg då något kring antennen som kan motsvara båtens jordplan.

Författare:  AndersG [ 12.03 2017-08-21 ]

Perfekt tack! Jo. det finns isolatorer att sätta på exvis backstaget. Speciella sådana som klarar dragbelastning på flera hundra kilo.

@E Kafeman

Men en 10 meters vertikal dipol är inte det enklaste att få till :)

Författare:  E Kafeman [ 12.26 2017-08-21 ]

Dipolen/monopolen behöver inte ha någon särskild längd, det är "längre är bättre" som gäller så länge du inte överstiger resonant längd för kvartsvåg resp halvvåg.

Författare:  rvl [ 12.33 2017-08-21 ]

Inne i en flaggstång. 8)

Ett sätt at få signal att labba med är att generera den själv. Men vad säger ni om en sk. loopantenn, för att försöka få in "äkta" signal i brusig hemmamiljö? Riktverkan är i det fallet ingen nackdel, snarare en fördel.

Författare:  AndersG [ 12.38 2017-08-21 ]

Jo, man kan ju köra en 518kHz signal från signalgeneratorn och FM-modulera den med en 100Hz kantvåg :)

Författare:  E Kafeman [ 12.47 2017-08-21 ]

Kort loopantenn är andra ytterligheten relativt kort dipol. Antennen ger låg impedans istället för hög. Kan man få till matchning och Q-värde så är det ofta väl så effektiv antenn och den är naturligt balanserad vilket minskar bekymmer relativt lokala störningar. Riktverkan är i första hand två djupa noder vilket kan användas för att undertrycka störningar från specifik riktning.
Loopantennen har fördelen att vara mindre känslig för statiska urladdningar och på det viset även skyddar efterföljande LNA mot överspänningar.
Dipol/monopol har inte det skyddet utan parallell-tunande spole, alternativt dioder men dioder bör undvikas då de även klipper nytto-signal när de blockerar överspänningar och kan ge modulationseffekter.

Författare:  AndersG [ 19.46 2017-08-28 ]

Då digitala delen är kla skall det bli AGC. Man kan ju räkna fram ett lämpligt värde som man sedan DA-omvandlar och förspänner den övre FETen.

Författare:  AndersG [ 18.37 2017-08-31 ]

@YD1150

Citera:
En keramisk resonator på 517kHz passar som lokaloscillator för 1kHz mellanfrekvens.

De kom igår. Tackar tackar. Kopplade in den på 612ans oscillator och med en seriekapacitans på 22p//0..60p trimmer så kunde jag trimma in den på 517kHz. Den drev ganska litet, 10Hz på en timme ca.

Avsiken är ju att sedan syntetisera en LO från processorn, men det är bra att kunna köra mottagaren löst, bara för att testa.

Bilaga:
20170831_203347_resized.jpg

Författare:  YD1150 [ 20.18 2017-08-31 ]

:tumupp:

Så posten gjorde sitt jobb och fick fram dem hela.

Kör du resonatorn med den inbyggda oscillatorn i 612:an?
Vad har du för värden på kondensatorerna till pin 6 och 7.

Vissa keramiska resonatorer "bus-svänger" på fel frekvens ibland,
Fick den på 500kHz och svänga på typ 540kHz med fel värden i CMOS 4069UB-oscillatorn. :mrgreen:

Författare:  AndersG [ 06.40 2017-09-01 ]

2x470p samt 1n, 1n till jord från sjuan tror jag och 2x470p mellan 6 och 7 tror jag. Har schemat hemma. Lyckades höra Tallinn i går kväll 22:20. Skall testa även med miniwhippen, men ute på stugan där det är mindre knaster.

Håller på med mjukvaran för avkodning av serieströmmen nu.

Författare:  AndersG [ 06.49 2017-09-12 ]

Länksamling:

20 Navtex Question (and answers) to Make Naxtex Your Friend For Life
JNX, en navtex implementation i Java
Ett derivativ i c++
Improved Automatic Threshold Correction Methods for FSK
Utilization of the 495-505 kHz band by the
maritime mobile service for the digital broadcasting of safety and security related information from shore-to-ships

Författare:  AndersG [ 17.23 2017-09-17 ]

Litet testande ute i det fria i dag. Med en liten bonus :)
Bilaga:
20170917_141743_resized.jpg

Bilaga:
20170917_143525_resized.jpg

Antennen är en PA0RDT miniwhip. Har planer på att avstämma den enligt konstruktörens anvisningar.

Bilaga:
Tunable_2017-09-17_20-22-49.png

Mottagaren är så bred att jag hör dendär Estniska radiofyren svagt i bakgrunden.

Så här ser spektret ut:
Bilaga:
spektrum_2017-09-17_19-22-43.png

Författare:  AndersG [ 18.15 2017-09-17 ]

Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
U _AOOO_OOBOZZ
OOOBZOOO_O_OO_D
O__Z
_OOOZCZC UB35
170409 UTC SEP
BALTIC SEA METEO WARNING.
GALE WARNING-
SOUTHEASTERN BALTIC:
NIGHT TOWARDS MONDAY N 14-18 M/S, STRONGEST
WIND IN EASTERN WATERS.
CENTRAL BALTIC:
NIGHT TOWARDS MONDAY EAST OF GOTLAND NE
14-18 M/S.
NEAR GALE WARNING-
NORTHERN BALTIC:
MONDAY MORNING IN EASTERN WATERS NE 15 M/S.
GULF OF RIGA:
NIGHT TOWARDS MONDAY NE 14-17 M/S.
NNNN

ZCZC UA86
151845 UTC SEP
ESTONIAN NAV WARN 118/17
GULF OF FINLAND.
UNDERWATER EXPLOSIVE IN POSITION:
59-19.90N, 024-02.30E.
TRAWLING AND ANCHORING PROHIBITED IN
RADIUS 2 CABELS.
NNNN

ZCZC UA82
131030 UTC SEP
PET NAV WARN 288/17
EASTERN GULF OF FINLAND.
SHIPS EXERCISES 152100 THRU 202100 UTC SEP
IN AREA:
60-00.5N 027-16.5E
60-05.4N 027-34.0E
59-53.0N 027-48.0E
59-48.0N 027-31.0E
AREA TEMP DANGEROUS TO SHIPPING.
CANCEL MESSAGE 202200 UTC SEP.
NNNN

ZCZC UA79
111041 UTS SEP
COASTAL WARNING PETERSBURG 283/17
EASTERN GULF OF FINLAND.
1. SHIPS EXERCISES 152100 THRU 202100 UTC SEP
IN AREA:
KR-107 CENTERED IN 60-07N 028-44E
AREA TEMPORARILY DANGEROUS TO SHIPPING.
2. CANCEL THIS MESSAGE 202200 UTC SEP.
NNNN

ZCZC UA78
111041 UTS SEP
COASTAL WARNING PETERSBURG 282
EASTERN GULF OF FINLAND.
1. SHIPS EXERCISES 152100 THRU 202100 UTC SEP
IN AREA:
KR-105 CENTERED IN 60-06N 029-08E
AREA TEMPORARILY DANGEROUS TO SHIPPING.
2. CANCEL THIS MESSAGE 202200 UTC SEP.
NNNN

ZCZC UA77
1020000 UTC SEP
SWEDISH NAV WARN 183/17
CENTRAL BALTIC. GOTLAND. PORT OF KLINTEHAMN.
DREDGING OPERATION IN PROGRESS AT BERTH NO 1
IN THE INNER HARBOUR BY DREDGER TRINGA.
DREDGER IS STANDING BY ON VHF CH 16
PSN 57-23.3N 018-11.4E.
NNNN

ZCZC UA73
071800 UTC OCT
BALTIC SEA NAV WARN 019/17
CENTRAL, SOUTHERN, SOUTH-EASTERN AND WESTERN
BALTIC.
MILITARY EXERCISE NORTHERN COASTS 2017 (NOCO)
IN PROGRESS.
A LARGE NUMBER OF AIR-, SURFACE- AND UNDERWATER
UNITS ARE PARTICIPATING.
NAVAL COOPERATION AND GUIDANCE FOR SHIPPING
(NCAGS) WILL BE EXERCISED.
ONE SCOPE IS TO EXERCISE ESTABLISHING OF SAFE
ROUTES FOR MERCHANT SHIPS AND TO COMMUNICATE
WITH AND ESCORT MERCHANT SHIPS.
SHIPS ARE REQUESTED TO KEEP CLEAR OF MILITARY
SHIPS AND TO PAY ATTENTION TO SIGNALS.
MERSHANT SHIPS WILLING TO PARTICIPATE IN SOME
WAY ARE ENCOURAGED TO CALL "4645586647 OR
EMAIL NCAGS(AT)WIPS.MIL.SE.
PARTICIPATING WILL NOT CAUSE ANY DELAY OR
DEVIATION TO MERSHANT SHIPS.
NNNN

Författare:  xxargs [ 19.26 2017-09-17 ]

Oj, där hade du minsann S/N tillräckligt för typ QAM-256 i modulation om det nu erbjöds sådant!!

Författare:  AndersG [ 19.52 2017-09-19 ]

Tänkte fixa kort för RF-delen. Ett kort som sedan piggybackas på processorkortet. Synpunkter på schemat mottages med tacksamhet före jag caddar.

Bilaga:
Schema_2017-09-19_21-45-46.png

Klicka för större bild

Lokaloscillatorn skall genereras av en DDS på processorkortet, men jag har lämnat plats för komponenter för att ha en på kortet om man av ngn anledning vill köra den fristående. AGC genereras från processorkortet.

Kortet har matning för aktiv antenn.

Författare:  E Kafeman [ 20.45 2017-09-19 ]

Om lokala radioplatsens jord innehåller RF-störningar så blir den jorden nu direktkopplade till antennens jord via strömförsörjningen till externa LNA.
Lägg serie-induktor även på spänningsmatningen till antenns jordsida så minskas problemet något.
Om LNA strömförbrukning är känd och den kanske bara behöver 5-6 Vol, lägg serieresistanser i serie med induktanserna, så det blir spänningsfall på ~1 Volt.
Välj motståndets effekt så det överlever kortare antenn-kabel-kortis och säkringen lär inte behövas. Motståndet förbättrar filtreringen mer än vad induktorn ger.
Helst samma filtrering på jordsidan.

Författare:  AndersG [ 06.43 2017-09-20 ]

Tack! Bra synpunkt. LNAn skall ha 12-15V, me jag misstänker att den fungerar med lägre. Kan enkelt testa.

Tyckte att en självreparerande PTC-säkring var ganska elegant, men varför inte tillåta flera alternativ? En MFR010 från Bourns har en inre resistans om 4,5 ohm. Antennen tar 150mA.

Har även jumpers så att ingången kan hållas helt flytande om man inte behöver "fantommatningen"
Bilaga:
Detalj_2017-09-20_08-38-47.png

Har även en riktigt dum fråga: Jag antar att det inte har någon betydelse hur jag kopplar sekundären på t2 till u1. Dvs om jag kör 4->1, 5->2 eller 4->2, 5->1? Det enda som ändrar är ju fasen.

Edit: Nästa dumma fråga: Jag antar att det är onödigt att ha NP0 kondingar annat än på frekvensbestämmande platser? dvs C5, C8 och i kretsen kring resonatorn, om jag använder den.

Författare:  AndersG [ 07.23 2017-10-05 ]

@E Kafeman

OK. Jga har nu läst om alla dina inlägg om antenner och det kan hända att jag helt skippar den aktiva antennen, även om möjligheten kan finnas kvar som alternativ.

Inimpedansen på ingångstrafon är 500ohm enligt databladet. Har en 100p konding i serie, för att blocka DC om jag fantommatar en aktiv (vilket jag inte gör nu). Från trafon går ca 5m CAT5 där jag tagit ett tvinnat par. I änden av den sitter ett järnrör, nerkört i marken någon meter från huset. Det är jord. Antennen är en monopol i form av en "longwire" kanske 10m som hänger mest horisontellt, sitter på ett icke-ledande klädstreck.

Så, skulle en vertikal dipol, kanske 2x4m någon meter från husväggen (trä) och matad på mitten med en CAT5 fungera bättre, tror du? En sådan antenn blir väl synnerligen lågohmig?

Författare:  YD1150 [ 08.31 2017-10-05 ]

Kopplingen T2 till NE/SA612, påverkar inte signalen. Är som att vända högtalarkontakten på en mono FM-radio
du kommer inte att höra någon skillnad. Har ingen "absolut fas" i det här fallet.

Dipolen kommer att bli högohmig då den är kort i förhållande till våglängen typ 600 meter.

MF-Transformatorn på ingången har 500 ohm då den har rätt belastning på "andra sidan" (typ 50-80kohm)
Uppgifterna finns säkert i databladet. En JFET är nog rätt högohmig vid 518kHz så den kommer inte
att belasta resonanskretsen lika mycket så Q-värdet blir säkert lite bättre, blir lite mer "skarpare" i resonansen.
Det är i så fall en fördel i det här fallet för då följer det inte med så mycket annat "skräp" då den filtrerar lite bättre.

En idé var att koppla en kapacitansdiod till PIC-processorns klockkristall och mata den via en D/A som en
"AFC-funktion" man behöver nog inte kunna ändra frekvensen så mycket för att hamna rätt.
Det ser ut att finnas en liten bärvågsrest mellan de två tonerna, går det inte och lägga ett smalt bandpassfilter
på den och låta den senare styra kapacitansdioden så stationen "sugs på plats".

Författare:  AndersG [ 08.40 2017-10-05 ]

Citera:
Kopplingen T2 till NE/SA612, påverkar inte signalen. Är som att vända högtalarkontakten på en mono FM-radio du kommer inte att höra någon skillnad. Har ingen "absolut fas" i det här fallet.

Puh! Då har jag fattat rätt

Citera:
En idé var att koppla en kapacitansdiod till PIC-processorns klockkristall och mata den via en D/A som en
"AFC-funktion" man behöver nog inte kunna ändra frekvensen så mycket för att hamna rätt.
Det ser ut att finnas en liten bärvågsrest mellan de två tonerna, går det inte och lägga ett smalt bandpassfilter
på den och låta den senare styra kapacitansdioden så stationen "sugs på plats".

Jo, men är det inte litet väl "Heath-Robinson" om en 2,5ppm oscillator kostar 2€ :)

Författare:  YD1150 [ 08.43 2017-10-05 ]

Nä, 18kr är väl inte så dyrt :)

Men du lär väl ändå dela ner frekvensen till 517kHz och då blir frekvensdriften ännu mindre.
2,5ppm gäller vid 10MHz så felet blir ännu mindre vid lägre frekvenser. :D

Författare:  AndersG [ 08.45 2017-10-05 ]

Precis, så här har jag räknat:

MHz   PPM      LO
10000000   0   19,34235977   517000
10000010   1   19,34235977   517000,517
10000050   5   19,34235977   517002,585
10000100   10   19,34235977   517005,17
10000150   15   19,34235977   517007,755
10000200   20   19,34235977   517010,34
10000250   25   19,34235977   517012,925

Har jag räknat rätt?

Författare:  rvl [ 10.25 2017-10-05 ]

Det ser rätt räknat ut. @YD1150: :D Ja, delar man t.ex. ned till 1 Hz, så får man ned felet till ca 2,5 ppm. :D
T i TCXO kostar väl några få mA också. Men behöver frekvensen vara rätt ända in till sista mushåret?

Författare:  AndersG [ 10.33 2017-10-05 ]

Jo, felet i Hz minskar, men PPM hålls. Dej jag kikade på tar 6mA. Naturligtvis behövs antagligen inte bättre än typ 20ppm

Författare:  E Kafeman [ 10.39 2017-10-05 ]

Antenn-valet monopol eller dipol eller något däremellan och valet horisontal eller vertikal antenn-orientering brukar begränsas av vad omgivningen medger för största utsträckning med god höjd.
Polarisation och om det rör sej om rymdvåg eller direktvåg kan göra olika alternativ mer lämpliga. Väl balanserad dipol är normalt det som bäst undviker lokala störningar.
Om det finns möjlighet ger ett par kvadratmeter nedgrävt hönsnät eller gunnebo-stängsel betydligt mindre förluster än ett jordspett då man vill ha så liten impedansmässig övergångsförlust mellan antenn-jord och mark-jord. Mycket hänger även på typ av mark, fuktighet osv.
Har du möjlighet så gör praktisk test med horisontell dipol relativt vertikal monopol och jämför vilket alternativ som ger starkast nyttosignal.

En viktig sak att om man vill ha mest ut från sin antenn är impedansmatchningen. Impedansen in på trafon beror på impedansen på vad som finns på andra sidan av trafon.
Nätverkskabeln impedans ligger på ca 100 Ohm, men den är förmodligen kort relativt våglängden så det är nog inget att räkna på.
Problemet är antennen, som oavsett om det är dipol eller monopol har en besvärlig impedans som består av tre delar:
1. Nyttoresistansen vilket är den resistans som inkommande radio-våg ser.
2. Förlustresistansen som är resistiva material-förluster i antenn samt allt som finns fram till första förstärkarsteg.
3. Reaktiva förluster främst i antennen.

Nyttoresistansen vill man ha så hög som möjligt och resistiva och reaktiva förluster så små som möjligt.
Grovt räknat oavsett antenn-val, så lär den bli ca 1/100 av våglängden. Nytto-resistansen blir då i storleksordningen 0.1-0.4 Ohm
Förlustresistansen vilken är ungefär det du kan mäta som DC-resistans från från yttersta ände av antenn till förstärkarsteg kan typiskt bli 1-4 Ohm. För att mäta korrekt så måste trafons lindningsresistans med och man får då mäta respektive sida separat.
Reaktiva förlusten är det som är den stora faktorn i sammanhanget. Den kan vara någon kOhm induktivt. Om nyttoresistansen är bråkdel av Ohm så inses att reaktiva förlusterna dominerar totalt och mer eller mindre sätta antennen ur spel.
Därför måste reaktiva förlusterna matchas mot ingångs-impedansen i första förstärkarsteg om inte mesta antenn-prestandan ska förloras.

Det är möjligt att man får viss kompensation genom att C5/Q2 ger kapacitiv last.
För att minimera förlusterna behövs helst att man kan bredbandigt vektor-mäta impedanserna för att avgöra hur bästa kompensations-nät ska se ut men det går komma en bit med smalbandig mätning.
Om man har signal-generator sätt den på 500kHz och mät hur stora reaktiva förlusterna är i bägge riktningar mätt från en lämplig punkt där man avser placera ett tuningsbart resonans-filter, förmodligen strax före eller efter trafon. Mätningen görs enklast med två-kanals oscilloskop med X/Y-läge enligt standard instruktioner för hur man mäter reaktiva komponenters värde med skåpet.
Är mätresurserna begränsade kan man chansa lite att tuna med en enkel parallelresonans-krets bestående av spole 10mH som man lägger en stor vridkonding över samt fast kondensator på typ 500pF-5nF. Man testar fasta kondensator-värden tills en tydlig resonans hittas någonstans mitt på den variabla kondensatorn.
Angivna värden är relativt lösa antaganden baserat på vad huvudräkningen anger som troligt för okänd antenn kopplad till ingångssteg med okänd impedans.
Hittas resonans så är det rätt smalbandigt men det kan vara en fördel då det minskar risken för att trissan ska bottna av lokalt skräp.
En sådan resonans innebär att man korrigerat för de reaktiva förlusterna. Komponenterna i i ett resonansnät innebär visserligen att man tillför resistiva förluster, som för all icke ideala komponenter, så om möjligt ska åtminstone spolen i tuningskretsen ha låga förluster. Lindningen ska ha låg DC-resistans och kärnmaterialet ska helst vara luft. Spolens placering bör vara sådan att den inte plockar upp lokal störningar.
Resistiva anpassningen löses enklast med en trafo. Det finns visserligen redan en trafo men hur pass väl dess omsättning passar beror på samma saker som de reaktiva delarna men i huvudsak är det uppmätt resistans vid 500kHz för antenn på ena sidan och C5/Q2 på andra sidan som bestämmer optimal omsättning på trafon.

I vanlig ordning lite mycket text som kanske låter komplicerat, men man kan skippa det mesta och på chans hänga upp en dipol och kolla om resonanskretsen verkar göra sitt jobb. Kan man finna en tydlig resonans och signal/brus är bra så behöver man inte jaga efter ytterligare onödigt bra prestanda.
Resistiva matchningen kan man bortse från om den inte är allt för tokig. En resistiv missmatch dämpar mottagen signal-nivå men dämpar också inkommande störningar och brus lika mycket så signal-brus förhållandet bibehålls i stort sett om man inte börjar närma sej rymdbruset. Det enda är att man möjligen bör kompensera missmatchen med motsvarande högre gain i ingångssteget.

Det är först om ingen resonans hittas alls som man får börja mäta reaktiva lasterna i de bägge riktningarna för att bättre avgöra hur duglig matchning bör se ut.

Byter man antenn-typ till t.ex. monopol av liknande längd så kan man behöva göra en mindre omtuning. Likaså kan vädret påverka antennen och evt jordning. Därför är det bra att ha en vridkonding som en del av matchningsnätet och som man enkelt kan gör mindre justeringar på.

Författare:  AndersG [ 11.00 2017-10-05 ]

Främsta begränsningen är väl vad jag får plats med på båten, men det är först ett problem i vår. Tills nu så kan jag ju labba med vad jag får plats med i trädgården. Några kvadrat hönsnät hade ju varit bra, typ för 13 år sedan då gräsmattan anlades :) Nu tror jag att några kvadrat uppgrävning skulle orsaka ett ganska stort "wife aceptance problem". Vad som däremot kunde vara genomförbart är att skära ned en koppartråd några meter i gräsmattan. Spåren av det försvinner snabbt.

Citera:
Om man har signal-generator sätt den på 500kHz och mät hur stora reaktiva förlusterna är i bägge riktningar mätt från en lämplig punkt där man avser placera ett tuningsbart resonans-filter, förmodligen strax före eller efter trafon. Mätningen görs enklast med två-kanals oscilloskop med X/Y-läge enligt standard instruktioner för hur man mäter reaktiva komponenters värde med skåpet.

Signalgenerator (HP) upp till 1GHz finnes, likaså oscilloskop. Menar du då att mäta strömmen med ena kanalen och spänningen på den andra för att se fasskillnaden?

Var menar du sedan att jag skulle sätta en resonanskrets? Sekundären på ingångstrafon, T1 är ju redan avstämd?

Tror att jag helt kallt fixar en hängande dipol en meter ut från väggen och testar.

Det hela blir ju inte enklare av att Tallinn sänder max 10 minuter, var fjärde timme...

Författare:  AndersG [ 17.53 2017-10-05 ]

Äh det regnade.. Testar en ca 15m logwire som går snett upp i ett träd. Riktningen är ungefär mot sändaren.

Testar dipol då det slutat regna...

Författare:  E Kafeman [ 18.30 2017-10-05 ]

Mätmetod med oscilloskop, se viewtopic.php?f=2&t=88799#p1342916
T1 är kanhända avstämd, men inte till antennen vilket är det enda som betyder något.
Evt resonanskrets för reduktion av reaktiva förluster hade jag testat att lägga precis innan ingången på trafon. Avstämma så att resistiva delen blir lika i bägge riktningarna kan trafon i sej fixa genom val av omsättning.
För att checka om man kan hitta och avstämma mha en resonanskrets förenklas om man kan lägga ut en egen bärvåg på ca 500kHz via signal-generator kopplad till en liten antenn.
Utsända signalen kan vara rätt svag om man sänder i närområdet. Nivån blir stabilare under tiden man avstämmer om man själv står för sändandet.
Närfälts-effekter kan spöka när man själv sänder så pass nära antennen, så finjustering bör göras mot sändare som befinner sej minst 10 våglängder bort och på rätt frekvens. Till det duger kanske färjorna.

Författare:  AndersG [ 18.35 2017-10-05 ]

Ah. Tack. Så antennen ansluter jag i stället för L i ditt exempel?

Författare:  E Kafeman [ 18.47 2017-10-05 ]

Ja. Men av praktiska skäl kan man stuva om arrangemanget,
Anslut vridpot till signalgenerator och kanal1 på skåpet. Andra sidan av potten ansluts till trafon istället för T1 samt anslut kanal2.
Ställ kanalernas spänningsgain så du har dubbla skalan på kanal2 och justera potten till på displayen synbart lika nivå på bägge kanalerna. Potten har nu samma resistans som antennens impedans, sett genom trafon.
Mha fas-skillnaden mellan signalerna på skåpet kan man räkna fram reaktiva delens reaktans.
Detta ska konjugatmatchas mot transistorn, som mäts på samma sätt som antennen.

Författare:  AndersG [ 18.58 2017-10-06 ]

Så vad du egentligen säger är detta:

T1 är avstämd, men på sekundären, men man kunde även avstämma på primären (antennsidan).

Gällande anpassning: Således skall jag mäta, på det färdiga kortet, spänninssatt, men utan T1 monterad, vad Q1 har för inimpedans vid 518kHz. Sedan mäter jag vad sekundären på T1 har för impedans?

Bilaga:
navtex-rf.JPG

Kortet. Jo jag vet att en SMA är litet overkill för LF, men de är rätt behändiga. Jumpers är för fantommatning av ev aktiv antenn, samt för att koppla bort lokaloscillatorn. Den keramiska resonatorn sitter pluggad. Jag har bara en. Kortet är tänkt att piggybackas på processorkortet och få en DDS-genererad LO sedan.

Författare:  AndersG [ 20.10 2017-10-06 ]

Notera att man kan kolla sina mottagna meddelanden mot verkligheten, här.

ZCZC UA94
261750 UTC SEP
PETERSBURG NAV WARN 304/17
GULF OF FINLAND
GEOPHYSICAL WORKS 27 SEP THROUGH 27 OCT BY VESSEL UMKA
IN AREA 60-00.5N 026-22.1E
60-01.8N 026-25.2E
59-57.1N 026-35.0E
59-56.5N 026-30.2E
ONE MILE BERTH REGUESTED
CANCEL THIS MESSAGE 28 OCT
NNNN

Författare:  E Kafeman [ 02.34 2017-10-07 ]

Citera:
T1 är avstämd, men på sekundären, men man kunde även avstämma på primären (antennsidan).

Jo det är riktigt. Transformatorn är också en omsättare av den impedans som råder på respektive sida så man kan lika väl matcha på valfri sida om trafon.
Antag ideal situation där antennen från T1 ses som en resistiv komponent som perfekt matchar den resistans man mäter på T1's primär. Då kommer resonansfrekvensen helt avgöras av T1's induktans+ reaktiva lasten på sekundären, i huvudsak kapacitans från Q2 gate och C5.

Ett problem är att olika antenner kommer bidra med olika mängd reaktiva last. I ditt fall gissar jag att antennens ekvivalenta krets är en rätt hög induktans motsvarande några kOhm i serie med 2-3 Ohm resistans.
Antennen kopplas till en parledare som om den är tillräckligt lång kan agera transformator av reaktansen till något annat värde. Dess typiska impedans kan även den spela roll. Den lär vara ca 100 Ohm.

Okända lasten i form av antenn+antennledare kopplas in på din transformator T1 och denna reaktiva komponent kommer påverka vilken resonans-frekvens som den ger upphov till tillsammans med T1+interna reaktanser.

Vid byte av antenn mellan t.ex dipol monopol ändras reaktiva lasten på T1. Om T1s avstämningsområde räcker kan en justering vara nog för att balansera så att man återfår rätt resonansfrekvens oavsett antenn.

Genom omtuning håller man reaktiva förlusterna låga för just önskad frekvens genom att kompensera för antenns förändrade bidrag.
Det som inte kan åtgärdas vid denna tuning är hur lasterna i de olika riktningarna förändras ur från resistiv synpunkt.

Ett förenklat resistivt exempel:

Antag att antennens resistans vid T1's primär mäts till 5 Ohm. T1 tillsammans med inre kretsar kan antas ge upphov till 500 Ohm rent resistivt mätt på primären.
Vi kan anta att önskad inkommande signal ger upphov till en olastad signalamplitud på 1 Volt från antennen, mätt oansluten, olastad, vid snittet T1s primär.
Under dessa omständigheter och lite förenklad matte:
Antag T1 är förlustfri och antennen ansluts på primären. På sekundären finns då 1^2/500 = 2mW som kan matas till trissan.

Vid ideal resistiv matchning, dvs med en trafo som har sådan lindningsomsättning att dess primära uppmätta resistans är samma som antennens resistans, 5 Ohm, då blir den optimerat överförda effekten på sekundären:
0,5^2/5= 50mW 0,5 Volt då spänningen halveras relativt olastad antenn-ledning. Tidigare faktiska lasten var 500 Ohm men det kan jämställas med olastat i detta fall, dvs med 1 Volt på T1s primär.

Skillnaden mellan dessa bägge ingångsresistanser innebär att man bara har 1/25-del av signal-effekten in på trissan vid 500 Ohms ingångsresistans jämfört med ett välmatchat system med 5 Ohm på T1's primär.

Matchning av både reaktans och resistans kan utföras före T1, efter T1, eller efter T1+C5. Valet av matchnings-punkt i kretsen är vad som är mest praktiskt.

För att utföra sk. konjugat-matchning, innebär det att man inför en tuningskrets som ser till att inkommande resistansen är densamma som den resistans som mäts upp in i denna krets när den är inkopplad och som sedan skickar signalen vidare i riktning mot Q2. Den reaktiva delen ska även den vara densamma i bägge riktningarna efter matchningen, men med olika tecken.

Efter att matchningen är införd, kan man bryta upp var som helst utefter ledningen och mäta resistans och reaktans och finna att de uppfyller konjugatmatchningen, för just denna punkt.
Det ska stämma även om man mäter vid snittet där antennen ansluter till matningsledningen såväl som vid gaten för Q2.
Faktiska mätvärdena skiljer mellan de olika snitten men vid varje enskilt snitt, uppmäts samma impedans i bägge riktningarna, men med olika reaktivt tecken.

Främsta anledningen till att jag föreslog att mäta på sekundär-sidan var att det gav enklare mätning. Bara att lossa gaten och löda dit en potentiometer, först mot T1 och sedan mot Q2 med tillägg för att man evt måste ge trissan en större resistor till jord, för att ge oförändrad DC-bias vid mätningen och signal-nivån från generatorn måste hållas så låg att att man inte nämnvärt påverkar trissans arbetspunkt.
Att mäta på primär-sidan av T1 går det också men man måste tänka på att det är ett balanserat system som kan göra mätningen mer krånglig.

Mätningen som sådan är väldigt enkel vid dessa frekvenser eftersom man kan använda enkel trimpot utan att fundera närmare över evt reaktiva förluster som den tillför mätningen.
Eftersom det är enkelt, även om nuvarande signal-nivå är mer än tillräcklig kan det vara intressant att veta hur väl matchad radions impedans är relativt antennens impedans.

Om enligt exemplet ovan mottagen effekt skulle kunna ökas 25 ggr, ca 15 dB, så innebär det förmodligen inte att man skulle få en förbättring så att man skulle kunna fiska upp signaler som nu ligger 15dB under detekterbar nivå, då man med ökad insignal även ökar mängden inkommande brus och störningar.

Är du nöjd med nuvarande prestanda så finns därför inget av ovan som är värt att krångla med, det kanske inte ger mer än marginell förändring.
Jag hade ändå mätt, bara för att få vetskapen hur matchningen ligger till på ett ungefär och hur mycket de olika antenn-alternativen påverkar tuningen.

För övrigt blev det ett snyggt och kompakt PCB. Bidrar till stabilitet, håller högfrekventa oscillationer i schack och minskar risken för att plocka upp lokalt påstrålade störningar jämfört med att bygga med trådade komponenter på porslinstorn. :tumupp:

Författare:  AndersG [ 08.09 2017-10-07 ]

Citera:
För övrigt blev det ett snyggt och kompakt PCB. Bidrar till stabilitet, håller högfrekventa oscillationer i schack och minskar risken för att plocka upp lokalt påstrålade störningar jämfört med att bygga med trådade komponenter på porslinstorn.

Ja. Dessutom ger ytade komponenter kortare trådar, man får att bra jordplan. Undersidan av kortet är i stort sett bara jordplan.

Som jag tolkar det så är anpassningen mest kritisk ifall signalens nivå är nära mottagarens eget brus. Om merparten av bruset kommer från antennen så påverkar anpassningen inte SN i någon större grad, eller hur?

Det skulle naturligtvis ändå vara kul att mäta och det faktum att antennen kommer att påverka avstämningen av den första resonanskretsen hade jag inte tänkt på.

Är hyfsat bra nu, men den "longwire":
WESTERN BALTIC
NW 7-11. TOMORROW W BACKING SW.
IN AFTERNOON 10-15. GOOD VIS, TOMORROW MOD VIS IN RAIN.
SOUTHERN AND SOUTHEASTERN BALTIC
NW 6-10, SOMEWHAT INCR. FM MORNING W,
IN AFTERNOON BACKING SW 10-15. GOOD VIS,
SATURDAY AFTERNOON RAIN AND MOD VIS.
CENTRAL BALTIC
NW 8-13. OVERNIGHT   M FM MORORNING_W,
LATER SW 8- GOOD VIBGQ_MHDPJHJHMSHWRS.
NORTHERN BALTIC
N-NW 8-13. TOMORROW 5-10, W OR VRB DUE TO LOW. GOOD VIS, LOU_EJM
GULF OF RIGA AND GULF OF FINLAND
NW 5-10. TOMORROW W-SW. MOD VIS IN SHWRS.
SEA OF AALAND, ARCHIPELAGO SEA AND
SOUTHERN SEA OF BOTHNIA N-NW 8-13.
TOMORROW W 5-10, FM NOON SOMEWHAT DECR. GOOD VIS, SHWRS.
NORTHERN SEA OF BOTHNIA
N-NW 7-12. TOMORROW 5 AND BACKING W W 3-8.
MAINLY GOOD VIS, TEMPO RAIN.
THE QUARK AND BAY OF BOTHNIA
N-NW 5-10. FM OVERNIG_T VRB DUE TO LOW.
_,_9ZYMYFFN W_TH __D _A__M_
__
ONN_____AAO B____UB__
ZCZC UA03

Och ibland helt strålande:
ZCZC UA94
261750 UTC SEP
PETERSBURG NAV WARN 304/17
GULF OF FINLAND
GEOPHYSICAL WORKS 27 SEP THROUGH 27 OCT BY VESSEL UMKA
IN AREA 60-00.5N 026-22.1E 60-01.8N 026-25.2E
59-57.1N 026-35.0E 59-56.5N 026-30.2E
ONE MILE BERTH REGUESTED
CANCEL THIS MESSAGE 28 OCT
NNNN

Fading är ett problem, kompromissen mellan att det drunknar i bruset, eller att de digitala filtrena bottnar, men AGC kommer ju delvis att avhjälpa det. Sedan kanske jag kan optimera detektering och felkontroll.

Författare:  E Kafeman [ 11.05 2017-10-07 ]

Citera:
Om merparten av bruset kommer från antennen så påverkar anpassningen inte SN i någon större grad, eller hur?

Nej, men det är hemskt illa om det är antennen som avger brus. :humm:
Antennval kan påverka brus/störnivå på flera sätt, i synnerhet om störningarna är lokala. Väl balanserad dipol och inga oönskade jordkopplingar kan minska problemet.
Att placera antennen långt från hus och kraftledningar och orienterad vinkelrätt relativt lokal kraftledning kan minska störningar.
Brus i form av rymdbrus och med detta relaterad fading är inte så mycket att göra åt mer än att högt och fritt placerad antenn ökar chansen för direkt mottagning utan rymdreflektioner.
Dåligt fungerande tuning/filtrering kan medföra att mer störningar letar sej in och undertrycker egentlig signal.

En sådan här krets är alltid händig att ha i verktygslådan för diverse experiment. Med filter framför så ger den dej AGC för önskad frekvens. Balansering får man fixa själv.

Författare:  AndersG [ 14.30 2017-10-07 ]

Mja, inte avger, snarare plockar upp. Jag vet ju att jag får en ren och fin signal om jag far ut på landet, men det är opraktiskt att släpa hela labbet dit så jag försöker hitta en lösning där jag får en någorlunda signal, så att jag kan testa resten.

Författare:  E Kafeman [ 18.51 2017-10-07 ]

Det enda konkret annorlunda man kan göra med rimlig storlek på antennen är loop-antenn på typ 1 m diameter. Den avstäms helst vid antennen mha en vridkondenstor.
Loop-antennen har ingen direkt riktverkan men den har två riktningar som signalen undertrycks ordentligt. Eftersom loop-antennens storlek är rimlig är det lättare att orientera den så att en specifik lokal störkälla blir undertryckt. God balansering är här mycket viktig.
Alternativt sätter man upp mottagaren på störfritt ställe och streamar/buffrar via GPRS, Lora, Sigfox eller Weightless.

På sådan här ställen kan du också hämta LF-signal för vidare bearbetning: http://on5kq.ddns.net:8073/

Författare:  AndersG [ 18.56 2017-10-16 ]

Jag gjorde det jag borde gjort för länge sedan, men det blir alltid sådant hallå då man bryter huvudströmmen, fimpar internet etc...

I dag em då jag kom hem sysslade dottern med analog läxläsning (bok) så jag började stänga av saker och ting, en efter en medan jag lyssnade (vilket innebar ett visst springande upp och ned). Till slut hade jag stängt av alla datorer, switchar, accesspunkter, stereo, TV etc. Knattrade fortfarande...

Slog av allt i övre våningens GC, knattrade fortfarande.

Slog av alla automatsäkringar i källarens HC. Då blev det tyst. Slog på igen och hittade den som knattrade: Teknikrummet. Där sitter värmeväxlaren och Leakomaticen. Det var Leakomaticens väggvårta. Slog sakta på alla igen fortfarande tyst. Slog på alla datorer. Tyst, slog på huvudbrytare till Stereo & TV, knatter, det var DVD-spelaren.

Så med leakomaticen av och DVDn urkopplad sänkte sig tystnaden över etern, en eter som plötsligt var full av Navtex:

ZCZC GA66
NAVAREA I 154
SHETLAND ISLES NORTHWESTWARDS. CLAIR RIDGE OIL FIELD NORTHWARDS. GB CHART 1233 (
INT 1500). SAFETY ZONE, RADIUS 500 METRES, ESTABLISHED AT 60-54.66N 002-32.26W.
NNNN

ZCZC GA65
WZ 1264
ENGLAND, EAST COAST.  LOWESTOFT SOUTH-EASTWARDS.
1. TEMPORARY EXCLUSION ZONE RADIUS 500 METRES ESTABLISHED CENTRED ON WRECK LOCAT
ED AT 52-25.2N 001-49.7E
2. EXISTING EMERGENCY WRECK MARKING LIGHT-BUOYS MARKING THE WRECK TO BE RELOCATE
D TO ENFORCE THIS AREA.
NNNN

ZCZC GA64
WZ 1263
SOUTHERN NORTH SEA, UK SECTOR. LEMAN GAS FIELD. PLATFORM 49/26-D, 53-00.6N 002-1
1.1E, UNLIT.
NNNN

Cullercoats UK. Nyss hörde jag Bodö i Norge. Nu kan det ju hända att det är extrema atmosfäriska förhållanden just nu, men det hela verkar lovande!

Författare:  rvl [ 20.02 2017-10-16 ]

Kul at höra. :tumupp:

Författare:  AndersG [ 09.43 2017-10-21 ]

Har labat vidare med DDSen. Tänkte eg ha en 9833 som är minst. så jag testade en 9834 som är snarlik och som jag råkade ha. Dock är det helt annorlunda att interfaca än 9835. Väldigt kinkig på SPI-timingen. Tycker även att den ibland matar ut "skräpig" (varierande frekvens) signal, men det kan ju vara överhörning på labbplattan.

Författare:  AndersG [ 11.24 2017-10-22 ]

Nattens skörd:

Cullercoats, UK:
ZCZC GA66
NAVAREA I 154
SHETLAND ISLES NORTHWESTWARDS. CLAIR RIDGE OIL FIELD NORTHWARDS. GB CHART 1233 (INT 1500). SAFETY ZONE, RADIUS 500 METRES, ESTABLISHED AT 60-54.66N 002-32.2
M
NNNN

Gislövshammar:
ZCZC JA07
291215 UTC AUG
GERMAN NAV WARN 470/17
WESTERN BALTIC. KRIEGERS FLAK.
RESEARCH PLATFORM  FINO II  55-00N 013-09E LIGHT UNRELIABLE.
NNNN

Rogaland, Norge:
LE88
211800 UTC OCT 17
ARKHANGELSK RADIO
WEATHER FORECAST NR 88
VALID 24 HRS
SOUTH EASTERN PART
OF BARENTS SEA
STORM WARNING: 01130
KANINO-KOLGUEVSKY REGION AFTER
MIDNIGHT EXPECTED VEERING
NLY NELY IN GUSTS TO 18 M/S
WEATHER SUMMARY: TROUGH OF LOH_OOW HPA 64 N 72 E
WIND: NLY NELY 9 TO 14 M/S
01130 KANINO-KOLGUEVSKY REGION
IN GUSTS TO 18 M/S
VIS: 3 TO 6 KM LOCAL
IN SNOW 1 TO 2 KM
SEAS: 1.5 TO 2.3 M;
NNNN

Örlandet, Norge:
ZCZC NA90
170702 UTC OCT 17
NORWEGIAN NAV. WARNING 675/2017
  CHART 29
  AREA VANYLVSGAPET
SKJEGGENE LIGHTBUOY 62-16.0N 005-19.6E OFF STATION.
NNNN

OOstende, Belgien:
ZCZC TE42
211408 UTC OCT
OOSTENDERADIO WX 42/1OU__ES,  JY AND BELGIAN COAST: SOUTHTHWESTERLY NEAR GALE TO GSKGK?R3&1975#23 5 59 23 5 -,$ 59,8&#5 $3:4 59  549,& ?433"3 59 ,3-3-4 &-)3 6-7. PARTLY TO VERY CLO WITH RAIN OR SHOWERS. MOD TO GOOD VIS.
NNNN

Tallinn:
ZCZC UA15
182359 UTC OCT
PETERSBURG NAV WARN 345
EASTERN GULF OF FINLAND
1. SHIPS EXERCISES 202100 THRU 252100 UTC OCT
IN AREA 60-00.5N 027-16.5E 60-05.4N 027-34.0E
59-53.0N 027-48.0E 59-48.0N 027-31.0E
AREA TEMPORARILY DANGEROUS TO SHIPPING
2. CANCEL THIS MESSAGE 252200 UTC OCT
NNNN

Niton, UK:

ZAA IA80
101215 UTC OCT
BALTIC SEA NAV WARN 028/17
THE SOUND.
TSS NORT OF HELSINGBORG&.
UNDERWATER OPERATION IZ_RESS
IN VB
ICINITY OF 56-04.1N 012-37.8E BY
CABLE ONE. THE VESSEL IS RESTRICTED IN MANEUVERABILITY.
PASS THE WORK AREAHH CAUTION WITH
DIRECTIONS FROM G GUARD VESSEL MERKUR.
NNNN

Rogaland, Norge:

ZCZC LA37
170800 UTC AUG 17
COASTAL WARNING ARKHANGELSK 38
PORT ARKHANGELSK
LIGHT FRONT LEADING BEACON
KEGOSTROVSKIY
64-31-39.1N 040-23-14.6E
TEMPORARILY UNLIT;
NNNN
ZCZC LA29
121200 UTC JUL 17
COASTAL WARNING ARKHANGELSK 30
KANDALAKSHSKIY ZALIV
BUOYS ESTABLISHED
66-31-18.0N 034-49-18.0E
TWO BUOYS;
NNNN

Saudanes, Island:
ZCZC SA95
N
-HAMBURG
211300 UTC OKT 17
NAV. WARN. 3O. 635
TSS TERSCHELLING-GOOLF_HTO
GREEN LZ_ REPORTED ADRIFTO39/D.
53-52,8N 007-11,9E AT 13.00 UTC.
CANCEL THIS MESSAGE 220100 UTC OCT 17.
NNNN
Z
LBPCYU
NCC-HAMBURG
031000 UTC OCTQFJW__BOCKELLLZ_M TIR
R
WESER APPROAB NEUE WESSSER NORD ZS.
A M_HOGSZSZJHMF_C
5
TEATIO.:52,5E.
NNNN

AA

AAAAAAAAAAAAAAAAABO
ZC SA61
NCC-T_HAMBURG

En annan märklig, U delas av Tallinn och Trieste. Tänkbart att denna störde Tallinn och sedan slog igenom då Tallinn slutade sända:
ZCZC UA26
212320 UTC OCT 17
MONDOLFO RADIO

COASTAL WARNING NR.901/17 OCT 03
ADRIATIC SEA - ANCONA
AREA BOUNDED BY FOLLOWING POINTS:
43 19.973N - 013 44.093E
43 40.523N - 014 25.830E
44 09.335N - 013 54.713E
43 55.422N - 012 56.167E
43 34.842N - 013 37.325E

Cullercoats UK:
ZCZC GE26
EXTENDED OUTLOOK
 MONDAY TO THURSDAY
 ISSUED BY THE MET OFFICE, ON BEHALF OF THE_ MARITIME AND
 COASTGUARD AGENCY, AT 212300 UTC

ON MONDAY EVENING AREAS OF HIGH PRESSURE WILL BE CENTRED
 ACROSS SCANDINAVIA AND TO THE S OF CULLERCOATS, WHILST A
 BROAD AND DEEP ATLANTIC LOW WILL BE CENTRED IN THE
 CENTRAL N ATLANTIC. A TROUGH WILL ALSO EXTEND SE ACROSS
 EERN PARTS OF THE UK. DURING TUESDAY THIS TROUGH WILL MOV
 E THROUGH THE N SEA, WITH LOW PRESSURE CENTRED TO THE N
 AND NW OF THE UK. A RIDGE OF HIGH PRESSURE THEN AMPLIFIES
 N DURING WEDNESDAY AND THURSDAY, DOMINATING CONDITIONS
 ACROSS MUCH OF CULLERCOATS, WHILST LOW PRESSURE TO THE NW
 GRADUALLY FILLS. WIDESPREAD GALES ARE EXP IN THE NE N SEA
 OVERNIGHT MONDAY AND INTO TUESDAY MORNING, WITH ISOL SEV
 GALES POSS ACROSS VIKING AND N UTSIRE. THESE BECMG
 CONFINED TO THE FAR NE OF CULLERCOATS BY LATE TUESDAY AND
 MODERATING BY WEDNESDAY MORNING. HOWEVER FURTHER STRG
 WINDS ARE POSS ACROSS FAIR ISLE LATER ON WEDNESDAY
NNNN

Grimeton:
ZCZC IB22
211625 UTC OKT
BALTIC SEA MET WARNINGS

NEAR GALE WARNING

SKAGERRAK: SE AT TIMES 15 M/S.
KATTEGAT: NIGHT TOWARDS SUNDAY, IN NORTHERN WATERS, SE 14 M/S, DECR SUNDAY MORNING.
NNNN

ZCZC IA80
101215 UTC OCT
BALTIC SEA NAV WARN 028/17
THE SOUND.
TSS NORT OF HELSINGBORG.
UNDERWATER OPERATION IN PROGRESS
IN VICINITY OF 56-04.1N 012-37.8E BY
CABLE ONE. THE VESSEL IS RESTRICTED IN LRLYLFSITY.
PASS THE WORK AREA WITH CAUTION WITH
DIRECTIONS FROM GUARD VESSEL MERKUR.
NNNN

Jelöj, Norge:
ZCZC MA72
212200 UTC OCT 17
NORWEGIAN NAV. WARNING 690/2017
  CHART 1
  AREA FREDRIKSTAD VESTRE LOEP
KROSNESFJELLET LIGHT 59-11.9N 010-5B1?/?: 85.
IONNIIIOOBO

ZCZC UTHO
2BWZMH_ OCT 17 GONORWZNKKBOCKEL3?SOYIOXWPQU

Holland:
ZCZC PE24

NETHERLANDS COASTGUARD

METEOROLOGICAL FORECAST NR. 24 220157 UTC OCT

FORECAST DUTCH EEZ ISSUED AT 23:52 UTC 211017 THAMES HUMBER GERMAN BIGHT SOUTH TO SOUTHWEST 8

DOGGER

WEST TO SOUTHWEST 7

SYNOPSIS

LOW, 988, OVER FORTIES, IS MOVING SLOWLY TOWARDS THE GERMAN

BIGHT, 1004. ASSOCIATED TROUGHS WILL MOVE NORTHEAST ACROSS

THE NORTH SEA.

FORECAST VALID SUNDAY 03:00 TILL SUNDAY 15:00 UTC

THAMES

SOUTH TO SOUTHWEST 7-8, FAST VEERING WEST TO SOUTHWEST 6-7.

SHOWERY RAIN, RISK THUNDERSTORM AT FIRST.

GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.

WAVEHEIGHT 2.0-3.0 METER.

HUMBER

SOUTH TO SOUTHWEST 7-8, FAST VEERING WEST TO SOUTHWEST 6-7.

WAVEHEIGHT 2.0-3.0 Z_N INCREASING 2.5-3.5 METER.

GERMAN BIGHT

SOUTH TO SOUTHWEST 6-7, FIRST RISK 8, VEERING SOUTHWEST 5-6.

WAVEHEIGHT 2.5-3.5 METER, DECREASING 2.0-3.0 METER.

Författare:  YD1150 [ 11.51 2017-10-22 ]

Är det med hemmabyggda mottagaren eller PIC24 avkodaren eller båda du kör med nu?
Verkar fungera bra nu.

Hur mycket svagare blir det om du lyssnar på 490kHz utan att trimma spolarna i ingångssteget med JFET.
Går det att höra något på Navtex 490kHz då? Annars kunde man koppla en trimkondensator
parallellt med spolarna i JFET förstärkarsteget. Trimkondensatorn kan kopplas in med ett litet
relä eller kanske en vanlig NPN BC848 eller alternativt med en diod.
Så får du två Navtex-kanaler 490 och 518kHz, LO:n kan du lätt ändra om du ska ha en DDS.

Författare:  AndersG [ 13.37 2017-10-22 ]

Hela rubbet. Kör med dubbla processorer :) En dsPIC30 som kör filter och avkodning och en PIC24 som hanterar minne, display etc. Skickar över datat via SPI till PIC24 som sedan lagrar i ett 23LCV512 SRAM. Samma PIC24 skall även presentera datat på en DOGM128 display, samt sända samma data över seriell.

Skall testa vad som händer på 490kHz, men den är inte så intressant i praktiken och för mig då det inte finns några stationer häruppe som sänder på den frekvensen.

På bilden en 9835, men där slapp den magiska röken ut så nu kör jag med 9834 och målet är som sagt var 9833. Minst storlek, minst antal kringkomponenter. Klockar nu allt från dsPICens 12MHz kristall, men bara den kommer så blir den en separat, 2,5ppm kristaloscillator.

Bilaga:
20171018_211154_resized.jpg

(Borde städa labb-bänken)

Författare:  AndersG [ 18.47 2017-10-29 ]

Bilaga:
20171029_194410_resized.jpg

Borde kanske gå upp till 240x128, detta är 128x64

(Utsändningen är från Niton, UK)

Författare:  oh2aun [ 23.19 2017-11-09 ]

Tjenare Anders.
Gratulerar dig för DSP mottagaren. Som du märkt, går tiden åt till att hitta de lokala störningskällorna.

Måste bara kommentera rykten om min mottagares bristfälliga känslighet. :D

Den är anpassad för en 20 meters wire-antenn. På båten har jag mitt sidostag som antenn, masten är inte kopplad till kölen.
RF förstärkare behövs inte pga. brusnivån på 500 KHz är hög nog ändå.
År 2002 fanns det dessutom starka MW sändare på 530 Khz som kunde överstyra blandare. Det problemet finns nog inte kvar mera.

Sen har mottagaren två grejer som måste vara rätt.

Den avstämda kretsen på blandarens kollektor får inte ha för stor ström igenom sig. Annars blir spolen saturerad, med förluster som resultat.
Beroende på komponenttoleranser och spolens karakteristik kan kollektorströmmen bli för hög.
Sen måste kretsarna stämmas av också, vilka en del byggare inte verkar klara av.

Kristallens frekvens måste matas exakt in i mjukvaran. Den används för att kalkylera vilken FSK ton som har mottagits.

FSK dekodern är en frekvensräknare med 16 gångers översampling per sampel, samt 12 sampel per TOR bit.

Vid låg lokal störningsnivå tar den in signaler från Svarta havet, Mellanhavet, NL, UK, SE osv. här i Södra Finland.
Lokala störningar kommer också från LCD displayen och från MAX232, så gedigen jordning, filtrering och avskärmning kan krävas.

Inspirationen för designen var att använda få och vanliga komponenter som fanns att tillgå samt att minimera strömförbrukningen, samt en gratis display (256x64) från en arbetskompis.

Med moderna komponenter skulle nog strömförbrukning gå ner ännu. Och blandaren borde vara dubbelbalanserad. Nu kommer LO signalen igenom blandaren, vilket dämpats med ett extra RC filter före OP-försärkaren, annars blev OP förstärkaren saturerad av LO signalen.

Tjosan /Mikael

AndersG skrev:
Detta är eg något jag funderat på länge. Finns en konstruktion av en gammal studiekamrat, OH2AUN här.

Dock får jag ingen signal och enligt artikeln här så har Mikaels konstruktion dålig känslighet.

Författare:  AndersG [ 08.26 2017-11-10 ]

Japp, jag har eliminerat de flesta nu och får som du in det mesta: England, Holland, Adriatiska havet, Vita Havet. Antennen är en ca 10-15m longwire.

Det är fullt möjligt att jag misstog "hörde inte signalen över störningarna" för "dålig känslighet". Jag trimmade nog in det hela med en extern HP signalgenerator, men fick ändå inte till det och i slutänden valde jag DSP-vägen, vilket dock inte är den strömsnålaste. Dock var det kul att lära sig litet mera om DSP på samma gång.

Kul att du hittade hit!

Författare:  AndersG [ 08.48 2018-01-12 ]

Någon frågade om att även ta in 490kHz vilket används av vissa stationer för lokala sändningar. Att ändra LO är enkelt, men även de avstämda kretsarna behöver ändra. Funderade på att switcha in en trimkodning (behövs ca 11p) med en switchdiod. Om Vband är hög är dioden spärrad, men tas Vband låg så leder dioden och kondingen kopplas in. Sedan samma på T2, pinne 1?

Bilaga:
Navtex_band_2018-01-12_09-43-50.jpg

Författare:  MiaM [ 07.28 2018-03-26 ]

Fundera på kostnad att bygga hela radiodelen, och fundera på om det är dåligt att missa vad som sänds på ena frekvensen när man lyssnar på den andra och vice versa, och avgör om det kanske eller kanske inte är bättre med två mottagare.

Författare:  AndersG [ 11.54 2018-03-26 ]

Bra poäng. Skall kolla hur sändningschemat ser ut!

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme