Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 18.42 2020-03-28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 522 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 31, 32, 33, 34, 35
Författare Meddelande
InläggPostat: 22.33 2019-12-18 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 886
Ort: Marks Kommun
Trots alla omprogrammeringar så har jag egentligen inte fått igång motorn kontrollerat med någon reda.
Men i dag kom en motor som jag egentligen köpte i försommars, men dök upp denna onsdag.
En liknande PD-diesel som sitter i min traktor, den har samma vevaxelgivare som behöver bytas, samma kamaxelgivare som kan behållas men alla kamaxeldrevets indikationständer skall bort förutom den för cylinder 4. Men, framförallt den har 12 volts spridare så jag behöver egentligen inte bygga om någonting i hårdvaran, kan behålla mitt första PCB med plats för 2 st NANO-ECU och en eller två st NANO till loggningen. Så, pååt igen!!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.26 2019-12-21 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 886
Ort: Marks Kommun
Exklusivt till er som läser, verkar inte var många som har nåt att tillägga i alla fall... Den sista motorn som jag nu fick hem skall hamna i båten till sommaren. Den har fullt reglerande spjällmotor på insuget som jag nog har tänkt använda, dels vid stopp, (en mjukstopp) då stänga helt för att undvika kompressionsstötarna och dels försöka labba fram en lagom strypning på lägsta varv så motorn får mindre luft/fyllnadsgrad och på så vis kanske kommer att vibrera mindre? En styrning tar sakta form, dels rent materiellt och dels i mitt huvud... Jag har bestämt mig för att köra vidare med Arduino NANO och Arduino:s egna IDE då dels så har jag lyckats bäst där och dels börjar jag förstå dess tänk...
Turbon, om den går att ha kvar rent platsmässigt så kommer den att stanna, det är väl bara frågan om jag behöver ladda en massa extra tryck? Originalmotorn på båten (Peugoetmotorn) är på någonstans 50-60 hästar och den räcker nästan till, denna motor är på 140 hkr i bilen med turbo, utan turbo så bör den landa någonstans rund 60-70 hkr? Detta kanske räcker? Ja annars så finns turbon kvar...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.35 2019-12-21 

Blev medlem: 07.54 2007-03-07
Inlägg: 892
Ort: Skellefteå
Är det variabel eller fast turbo?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.57 2019-12-21 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3569
Ort: Umeå
Citera:
dels försöka labba fram en lagom strypning på lägsta varv så motorn får mindre luft/fyllnadsgrad och på så vis kanske kommer att vibrera mindre?


är det ens möjligt på en diesel?
kompressionen med full fyllnadsgrad ger en temperaturhöjning som kanske är ett måste?
den kanske krävs för att antända insprutad diesel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.31 2019-12-21 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 886
Ort: Marks Kommun
Ja, det återstår att se. Lägsta kompression/fyllnadsgrad sätts till att den alltid skall starta, har den väl kommit igång så blir kompressionstemperaturen en bra bit över minimum, är dessutom motorn varm så borde det vara ännu bättre? Men som sagt, detta återstår att prova ut...
Själva turbon är en med variabla ledskenor. Jag funderar på att ha den max öppen hela tiden först, visar det sig att den måste strypas på dom lägre varven för att orka ladda/komma upp i fart så får det bli ett senare problem, jag vet inte ens om turbon får plats än.
Min Nano-modul har ett par ben lediga för PWM så det går ju alltid att lägga till turbostyrningen senare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.24 2020-01-30 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 886
Ort: Marks Kommun
Nu är den nya pd-dieselmotorn uppkopplad och provstartad, den startade nästan direkt. Först tände den på en cylinder men ville inte gå igång. Efter lite felsökning kom jag på att kamaxelns givare byter från att lämna aktivt låg till att lämna aktivt hög vid puls, mycket konstigt... Vis från föregående pd-diesel som nu sitter i Grållen (min traktor) så gjorde jag om i programmet och vips startade den och går som den skall. Så nu är motorn testad och funkar. Nästa steg är att montera in den i båten som är exklusivt införskaffad för just denna motor och dess hemmabyggda styrning. Jag har ju numera en dieselmotor till, en common rail diesel från 2012. Den kräver lite mer dels programmering och dels mer styrning, den har förutom spridarna även behov av att kunna styra högtryckssidan av bränslet både tryck och mängd.
Jag vet inte om jag skrivit om det förut men jag började med den i höstas, en forumsmedlem "baron3D" var med den dagen vi försökte få liv i den, men lyckades inte riktigt. Jag funderar på om det inte är kamaxelgivaren som spökar på denna motor med? Skall man göra en ny tråd nu när det blir en ny motortyp eller?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.06 2020-02-01 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 886
Ort: Marks Kommun
Jag har en logikanalyser för 8 kanaler modell Salaeo fast en kinaklon som jag aldrig fått riktigt liv i... Nu installerade jag programmet i min nyaste dator och se på f*n, jag tror det fungerar. Tanken är nu att sniffa av alla in/utgångar vid startförsök och sen kolla vad som ev går fel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.19 2020-02-22 

Blev medlem: 19.12 2012-09-22
Inlägg: 1
Janson1 skrev:
Den sista motorn som jag nu fick hem skall hamna i båten till sommaren.


Hej Janson1! Jag har följt denna tråd med stort intresse och blev ännu mera intresserad när jag såg att du tänker stoppa ner motorn i båten. Har själv haft samma tankar. Att köra motorn med din egen styrning verkar du ju ha bra koll på, väldigt imponerande! Hur tänker du med kylning, framförallt avgaslimpa, i båten? Vad tänker du använda för backslag?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.46 2020-02-22 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 886
Ort: Marks Kommun
Tja, jag har väl inte tänkt klart än men själva kylningen tänker jag ha den original VW värmeväxlaren som motorn har för att kyla dom återgående avgaserna när den hade avgasrening. Det behövs bara lite omkopplingar... Sen så har jag sökt avgaslimpor till denna motor men jag tror inte jag hittar nåt för lämpliga pengar, sen passar ju inte turbon då heller. Sista tanken är att ha dubbelplåtmantel runt avgaseriet inkl turbons heta sida. En rätt inställd diesel har inte speciellt varma avgaser så jag kommer nog att börja så. Den har ju en vattenpump för sjövattnet som först går till värmeväxlaren och sedan rinner ut vi avgasröret en bit efter turbon så avgaserna blir nerkylda innan dom lämnar båten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.41 2020-03-13 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3569
Ort: Umeå
tror att alla motorer monterade i båtar får heta avgaser oim att de går på så hög effekt långa perioder,
och det är ofta trångt i motorrummet så man vill inte ha ett rödglödande avgasrör där,
50+kW på motorn ger ju typ 100kW värme som ska ventileras ut, det mesta från avgaserna,
och det blir svårt med bara luftfläktar,
tror det blir jobbigt utan ett vattenkylt grenrör.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.18 2020-03-14 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 886
Ort: Marks Kommun
Ja svanted. Det kan hända att du har helt rätt där. På lågeffekter så blir det väldigt lite värme, det märker jag på min traktor som har samma motor fast utan turbo, man kan nästan hålla på avgasröret närmast motorn när man kör.(betydligt under 100 grader) Hela den här problematiken återstår att kolla noga sen när motorn är på plats och fungerar riktigt. Jag misstänker att vid detta propelleralternativet så kommer inte motorn behöva lämna någon större effekt vid fullvarv (Ca 4200 RPM).
I dag em så skall nog arbetet börja med att rycka ut den gamla Peugeotmotorn ur båten. Sen...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.38 2020-03-22 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 886
Ort: Marks Kommun
Nu är Peugeotmotorn ute ur båten och den har fått lämna av sig svänghjulskåpan och sjövattenpumpen till nästa motor.
Nu håller jag på att göra en adapterplatta mellan VW-motorn och original svänghjulskåpa, första prototyp i plywood är nu färdig.
Jag funderar på att antingen låta en firma vattenskära ut i 10 mm stålplåt eller själv plasmaskära ut det, tänker vidare...
Backslaget ja, det är ett vanligt Penta Aquamatic 280, tror jag det heter. Det satt på båten när vi köpte den och det har fungerat bra till den gamla motorn och skall enligt uppgift hålla bra vid lite större effekter också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 522 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 31, 32, 33, 34, 35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010