ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av KLset »

Har jag förstått det rätt att pinnarna börjar ta slut och att LCD:n tar upp hela 6 stycken? Jag är novis på elektronik men jag tror att ett skiftregister (eng. shift register) är lämpligt. Registret kopplas mellan Arduinon och LCD:n. Då borde du bara behöva tre pinnar; en för att mata en bit till registret, en för att "skifta" bitarna i registret så att du kan mata in nästa bit och en för att signallera till registret att mata ut sitt innehåll parallellt till LCD:n.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av KLset »

Du kan också använda I2C på andra pinnar! ATmega328 har vad de kallar för "TWI - 2-wire Serial Interface" som är I2C-kompatibelt. Det är alltså implementerat direkt i hårdvaran, och pinnarna ADC5/SCL och ADC4/SDA används för detta. Men man kan också implementera I2C på egen hand i mjukvaran och använda vilka pinnar man vill. Jag hittade https://github.com/Testato/SoftwareWire som är ett Arduino-bibliotek för just detta.
Joe
Inlägg: 1649
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Joe »

SPI kräver fler ben än I2C och vad jag förstår så är antalet tillgängliga ben problemet?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av hawkan »

Det går att vinna två pinnar till ur en atmega328 men då får du nästan göra ett eget kretskort och löda fast atmegan direkt därpå. Och inte använda en färdig Nano. Det är de två pinnarna till extern kristall/oscillator som går att använda. Atmegan har en intern 8MHz kristall, för att aktivera den istället för den externa 16 MHz oscillatorn behöver man ladda ner en ny bootloader. Det är lite pilligt men inget omöjligt. Du vinner två pinnar, men halverar hastigheten.

Det finns lösningar med mjukvaru-iSP och I2C. Man får se upp bara för de brukar behöva en Timer för att fungera och snart kan antalet Timers ta slut.

En Mega2560 är lika snabb (lika långsam?) som en atmega328p, men har fler pinnar, mer minne, fler Timers, mer mer. Löser nog det behov du har. Själva processorn 2560 har väldigt små pinnar (tqfp) så inget man lödar utan vidare själv på ett kretskort. En Arduino Mega2560 är ju enkelt men stor.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Inga foton, än. Men så här löser jag det nog då jag redan provat. Två NANO på varandra med lite olika programmeringar. På den översta som skall kopplas till SD-kortet kommer jag att använda den 6 poliga pluggen rakt av och jag tar bort reset och ersätter det med tex D6 som cs. Fungerar inte detta så får det bli en annan lösning.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag nästan lovade en bild på lösningen...
IMG_20180201_183017.jpg
KLset: Riktigt novis är du inte! Det är bra förslag med att använda andra pinnar för I2C än just dom 2 analoga. Med "min" lösning så räcker pinnarna ett litet tag till men jag kanske hittar på fler hyss? Jag skall ju ha en realtidsklocka också, tror jag och det får nu bli en med SPI, det borde funka...
hawken: Jag tror (hoppas) inte jag behöver gå så långt att jag behöver stjäla kristallpinnarna, men som sista option...
Att trycka dit en Atmega2560 kittlar ändå lite, själva lödjobbet ser jag inget större problem med då jag gjort det ett par gånger förut, för det är väl en 4 x 25 benare, finepitch? Själva mönsterkortet är nog bara att rita och sen sjuss iväg till Kina.
Joe: Antal ben klarar sig precis inte med SPI (4 istället för 2) men jag hittar ingen SD-kort läsare utan SPI... Nu skall tilläggas att jag är urdålig, nä kass på att hitta nåt på nätet!
edit: ändrade från PCI till SPI då jag nog blandat ihop dom olika bus-systemen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Janson1 2 februari 2018, 16:18:20, redigerad totalt 1 gång.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Skogen »

Finns ju färdiga "mini-Mega", jag har ett par sådana:
https://www.ebay.com/itm/New-Small-Medu ... SwyQtVnMbp
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ja där slapp jag uppfinna den! Bra att ha i bakfickan utifall att...
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

En annan elektronist, Baron3d skall komma på besök i dag och kolla in läget på motor, ECU, övervakning, kanske lite avlusning också? Inte på oss, bara programmeringen... Det är bra när han är med, det blir alltid nån aháupplevelse inom programmeringen, den kan helt enkelt göra ett jättekliv till det mycket bättre. Jag hoppas på att förstå vitsen med interrupt men inte gjort det än, kanske mest för att det inte behövs i mina alster, än... Mitt nästa delmål är en realtidsklocka med SPI-bus, det blir till att beställa en, Electrokit verkar ha såna.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av KLset »

Janson1 skrev:Jag hoppas på att förstå vitsen med interrupt men inte gjort det än, kanske mest för att det inte behövs i mina alster, än...
Vitsen är enligt mig att man inte behöver instruera processorn att vaka över en input (polling loop) i väntan på att något ska hända. Istället kan den köra någon annan kod som gör något nyttigt. När ett hårdvaruavbrott sker lägger processorn allt åt sidan för att köra den ISR (Interrupt Service Routine) som du bestämt, oavsett vilken annan kod som kördes just då. I slutet på din ISR lägger du till en return-instruktion (reti i AVR) som gör att processorn återgår till det den gjorde innan avbrottet. Inget mer sitta och vänta i en loop. (Mjukvaruavbrott har jag inte mekat med än, så det har jag inget att skriva om.)
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

KLset: TWI från github fungerade alldeles utmärkt både med SDA,SCL och med egna valda ben. Men inte ihop med mitt SD-kort som har SPI.
Jag bestämmde mig för att skaffa en RTC med SPI ochså, hängslen och livrem... Då skall jag väl få nåt att fungera fullt ut.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av KLset »

Janson1 skrev:TWI från github fungerade alldeles utmärkt både med SDA,SCL och med egna valda ben. Men inte ihop med mitt SD-kort som har SPI.
Kul att det fungerade! Då är det väl som det ska, för biblioteket var ju för I2C och inte SPI. Stödet för SPI i ATmega328 är också inbyggt i hårdvaran och det är pinnar som är dedikerade till den funktionen. Är SPI-pinnarna upptagna?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

I dag är SPI pinnarna upptagna till SD-kortet men hoppas kunna köra RTC parallellt med SD-kortet och bara ha två olika chip selekt...
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av KLset »

Det lät som en bra idé. Jag kommer att använda SPI och/eller I2C i ett av mina egna projekt, så jag försöker hänga med lite i den här tråden och lära mig.

Jag har läst att det går att koppla SPI-enheter seriellt i en så kallat daisychain för att slippa dedikera pinnar till chip-select. Är det något du kommer att testa tror du?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Själva inkopplingen (tycker jag utan att ha läst på) borde vara parallell med varsin Chip Select?
Nu i går cadade jag ett nytt kort (PCB) som jag kommer att kalla NANOMEGA, helt enkelt ett NANO fotprint med 45 extra I/O, 8 Extra Analoga och resten digitala, dom flesta har även dubbelfunktioner typ MOSI/MISO, SDA, SCL mm. Den kommer att kräva ett 25 kronors NANO kort i botten (med amputerad processor) för programmering/läsningsbiten, så slipper jag uppfinna det också...
10 kort (PCB) kostar 110 kr från Kina med TNT fram till dörra.
Skriv svar