Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 01.02 2020-04-04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 15.59 2016-08-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 24561
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
http://smorjkompaniet.se/abnox-fettspru ... 120cc.html

En liknande sådan kommer du långt med, har nåt liknande till fett och olja.

Den nippeln du har fungerar gott, har såna på min svarv. Får du tag på en sådan så fyller jag den gärna, posten fungerar fortfarande hoppas jag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.06 2016-08-29 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Tycker det låter perfekt tecno. Du har PM, så kan vi ta detaljerna där :tumupp:

Beställning av kullager från kullager.se genomförd och hemma i eftermiddag. Upptäckte nämligen att dom håller till i Uppsala och tillåter hämtning i butik. Medvind!
Har också läst lite om dom olika kapslingarna och resultatet blev att nedre (som är extremt utsatt för damm och annat) blev ett lager med dubbel gummitätning, som ska ha bästa skyddet.
Det övre blev ett ZZ (dubbel plåttätning), då det även kapslas in av plåten (som syns nedan) och motorlocket.

Ja, sen kom mina avdragare hem så nu kunde jag dra av det övre lagret.

Det kanske är lite väl mycket kort tagna, speciellt på "löjliga" saker som att dra av ett lager. Säg till om jag ska ta lite större kliv mellan inläggen.

Bilaga:
Avdragare.jpg
Bilaga:
Främre_lager_demont.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.15 2016-08-29 

Blev medlem: 11.33 2007-10-13
Inlägg: 1060
Ort: Varnhem
Kör på du med bilderna, det är alltid kul att se hur det ser ut.

Ett trevligt projekt du håller på med. Det inspirerade mig till att gå ut och fixa till min gamla pelarborr från Claes Ohlsson, där fläktvingen på motorn hade släppt och skrapade mot. Nu är den tyst.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.02 2016-08-29 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Tack för inlägget carpelux. Skönt att få tyst på sånt där ljud!

Jo jag tänkte lite så angående bilderna. Brukar vara lite klagomål/påminnelser om bildtorkan :wink:
Ja, vi fortsätter väl i sakta mak.

Ska bli skitkul att tvätta rent allt och smörja upp rörliga delar. Går just nu i funderingar hur "borrbåset" ska se ut. Funderar på att göra ett litet bås som Fran gjort; ett lite större filter med undertryck och sen ett riktbart munstycke för att blåsa bort dom där högarna som blir.
Dom där högarna har jag hittills tagit bort genom att tejpa en tygbit runt pekfingret och "svepa" bort efter ett hål. Blev lite mindre rolig upplevelse senast när jag fastnade med tyget i borret.
Skyller dock allt på sodjan, det var hans borr :wink:

Lite lustigt är det för nästan allt hon nämner i filmen har jag upplevt. Jag har också insett hur (ursäkta språket) förbannat duktiga många på det här forumet är. Det är verkligen ett riktigt hantverk att få till ett bra mönsterkort. Allt från layout till rent praktiska detaljer som storlek på lödöar, precision att borra med mera.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.48 2016-08-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.51 2007-12-13
Inlägg: 744
Ort: Stockholm
Kör på med bilder! Verkligen en mystråd. Jag följer i det tysta.... nästan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.21 2016-08-29 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Tack. Ja vi kör väl vidare :)

Fråga: Tittar just nu på rotorn och statorn, och dess smuts. Hur i hela friden får man rent det där?
Kan man pensla ganska friskt (alt. bada prylarna) med iso-sprit och sedan låta lufttorka?

Dom nya lagren kom hem idag och en beställning gjord på en Teleskop-fettspruta.

Bilaga:
Nya_lager.jpg

Bilaga:
Fettspruta.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.01 2016-08-29 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6332
Ort: Kristinehamn
På den lindareverkstad jag jobbade hade vi ett tråg med varnolen (lacknafta, white spirit) där vi tvättade rent alla delar inklusive stator och rotor med en elementpensel. Blåste sedan torrt med tryckluft och sedan fick delarna ligga och torka till nästa dag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.03 2016-08-29 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Fungerade det för er så nog fasen lär det fungera för mig. :wink:
Tack för det. Så får det bli!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.44 2016-08-30 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 22794
Ort: Upplands väsby
Ja jag misstänker att isopropanol och även T-sprit är medel som riskerar att lösa upp för mycket. Varnolen/fotogen/lacknafta är inte riktigt lika aggressivt vad jag förstått. Däremot penetrerar det bra (har låg ytspänning).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.38 2016-09-04 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Nya månad, ny surf!

Rengöringen har inte börjat än. Vill ta en kik på allt först.

Näst ut är det som kvalificerar mig till att få skapa en sån här tråd på EF, nämligen elektroniken :wink:
Ni som inte fått känna på en sån här strömbrytare tidigare har gått miste om något. Det är fritt fram att höra av sig för ett besök och lite praktik...
Den har original ingen markering för AV/PÅ, men det finns en liten chans att jag klämmer dit en dymotejp. Märkningen är något jag känt att den saknar om man ska flytta runt på den. Vi får se.

Bilaga:
Strömbrytare_i.jpg


Med brytaren ute så gick det skymta jordskruven. Efter demontering av denna kunde man föra ut allt kablage.

Bilaga:
Strömbrytare_ur.jpg


Första bilden nedan visar när strömbrytare "leder", och nästa bild när den brutit. Det är två små kontakter som leder fas och nolla till andra sidan (tredje bilden). Helt underbart. Dessa ska få sig en omgång och nya kablar med krympslang lödas på.

Bilaga:
Tillslag.jpg

Bilaga:
Frånslag.jpg

Bilaga:
Strömbrytare_baksida.jpg


Det blev stillstående en stund för att slita lite på strömbrytaren, men sen var det att ta sig i kragen och gå vidare.
Lampan. Den behöver kärlek. Reflektorn lite rostig, kabelgenomföringen trasig och sockeln lite halvrisig.


Bilaga:
Lampa.jpg

Bilaga:
Reflektor.jpg

Bilaga:
Knopp2.jpg


Förstod inte först hur jag kunde få bort kablarna för det fanns inga synliga skruvar. Visade sig dock ganska snart att dessa var dolda under klämman så ansluts till hållaren.

Nu börjar del 1 lida mot sitt slut, dvs demontering och inspektion. Nästa del blir rengöring och reparation. Återkommer inom kort!


Bilaga:
Lamphållare_sidan.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.28 2016-09-05 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.18 2009-04-29
Inlägg: 1079
Ort: Stockholm
Flotten kunde inte ha fått en bättre husse :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.03 2016-09-06 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.22 2008-12-17
Inlägg: 4469
Ort: Kävlinge
Intressant att jordkabeln till lampan är avklippt. Vet inte om du reflekterat över detta:

Magnus_K skrev:
@YD1150: Flott! Då sätter vi datumstämpel 1955 på maskinen tills jag är motbevisad :wink:

Men det elektriska måste vara bytt en gång om maskinen är från 1955. Med de färgerna så lär det ha hänt de senaste 40:åren (färgstandarden med blått/brunt/gulgrönt kom någon gång i början på 1970-talet).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.15 2016-09-06 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 22794
Ort: Upplands väsby
Med tanke på hur skruvarna till plintarna i lampan satt direkt under metallringen så skulle jag nog överväga att ändra lampan till klenspänning. Sätta en trafo på sladden så man får 24 V AC till den eller nåt sånt. Det känns som lite tveksam elsäkerhet annars.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.14 2016-09-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
@LeCanard: Tack, det värmde. Ska inte göra er besvikna :)

@anders_bzn & Nerre:
Jag tror absolut att någon har gjort om elen efter originalinstallation. Tex den blå kabelskon till jorden, den känns på tok för modern.
Årtalet drog jag bara till med på skoj. Det kan säkert vara en 70-tals maskin men jag tycks ha en dragning till 50-tals prylar, så därför slängde jag till med något, mest på skoj.
Älskar 50-talet, det verkar varit höga krav och "riktiga" saker som tillverkades då.
Motorn är jag också lite skeptisk till om den är original. Kollar ni tillbaka på bilderna, där man ser motorns remhjul demonterat, så ser man kapade slitsar vid motorbultarna, sominte ser direkt fabriksgjort ut.

Lampan är otroligt vacker och tanken är att putsa upp den, reparera det trasiga och få den att fungera. Sen kommer allt som har med lampan att göra åka ner i en kartong och förvaras.
Min tanke är att få till en betydligt arbetsvänligare belysning, som lämpar sig lite bättre för just kortborrning. Denna belysning ska inte heller kopplas ihop med maskinen utan vara helt fristående.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.46 2016-09-06 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.22 2008-12-17
Inlägg: 4469
Ort: Kävlinge
Men jag tror inte du är fel med 1950-60 talet.

Angående belysning: Något sådant här skulle du trä runt chucken: http://www.ebay.com/itm/121917185490

Länken är bara ett exempel.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010