Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b+t)
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=82805

Författare:  danielr112 [ 07.32 2016-06-05 ]
Inläggsrubrik:  Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b+t)

Info
3 första inläggen kommer innehålla grunddatan av projektet. Men för att få hela berättelsen så bör man ha läst hela tråden. Rubriken kommer spegla uppdateringsdatumet. Jag köper sakerna från Ebay, Solcellsexperten, Biltema, Jula samt Byggmax i detta skedet. Jag ska försöka dokumentera ner allt jag köpt.

Kommer ifrån: viewtopic.php?f=4&t=82693

Bakgrund
Har alltid haft intresse i att kunna klara mig själv. Och i detta ingår möjligheten att fixa min egen el. Nu är inte detta huvudskälet för samtidigt är jag extremt bekväm av mig.
En stor del är också miljön samt att det finns pengar att spara. Att tjäna pengar på det hela räknar jag inte med.
Källor där jag hittat mycket info rörande detta är t ex:

Plan
3 faser
1. 4kw med batteribank och 1 fas driven. Uppkopplad större delen av hus/verkstad. Framförallt servrarna.
2. 8kw och 1-2 faser. Ej helt bestämt Fas3 ersätter nu fas 2.
3. 12kw och 3fas online/offgrid system där det finns möjlighet att sälja överskottet

Inköpslista Fas 1

Blandade frågeställningar
1 fas eller 3 fas?
-
-- Fler kommer som jag har besvarat under tidens gång -

Status Fas 1

Nästan helt ihopbyggt. Saknas detaljer samt denna projektsidan ska skrivas.

Slutsatser Fas 1

Bilder Fas 1

Författare:  danielr112 [ 07.33 2016-06-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid)

RESERVERAD

Inköpslista Fas 2
http://www.mppsolar.com/v3/mpi-hybrid-series-2/ 10kw invertern beställd.

Fler paneler. Ej köpt ännu
Mer material till uppsättning - köpt
Modbus kort samt elmätare för modbus köpt och anlänt

DC brytare 1000v och åskskydd x 2. Köpt och anländer 2016-07-12

Status Fas 2
Projektering påbörjad och papper till EON inskickad.

2016-07-07 EON har godkänt anmälan Nu väntar jag på Montör och elektriker för att göra AC sidan.

Slutsatser Fas 2

Bilder Fas 2

Författare:  danielr112 [ 07.33 2016-06-05 ]

RESERVERAD
Fas 3 är nu fas 2.

Författare:  danielr112 [ 07.46 2016-06-05 ]

Så dags att börja detta projektet.

Nu har jag redan kommit liten bit men beskriver det som om jag precis börjat.

Inköpt Inverter 5kva samt 15 paneler inkl 100 meter kabel och kontakter.

Solpanelerna på taket
Panelerna monterade på Taket till Verkstand. Dessvärre har detta taket bara en lutning på ca 16 grader så vad jag gjorde var att öka lutningen något och har nu 21 grader på panelerna. Bra sida med mycket info om detta: http://bengtsvillablogg.info/tag/lutning/
Taket går rakt åt söder och det finns ingen skuggning någon gång under dagen och detta är bra.

Bilaga:
20160608_173155.jpg

Notera att dom sitter något snätt. Jag ska justera detta så fort jag gjort de riktiga fästena samt längre skruv.

Solpanelerna kopplas så jag har 5 serier (strängar) med 3 i serie. Detta ger mig en arbetsspänning på ca 95v ut under drift. Invertern som sådan är specad att ha arbetsområde 60-115V. Hade man valt solpaneler med 70+ celler istället hade man legat i toppen och bör fundera på att bara ha 2s. Men 60 cellers som jag valde funkar bra.

Jag valde att dra varje sträng var för sig ner till en kopplingsbox. Detta pga av att jag faktiskt köpte 100meter kabel men även för att kunna göra underhåll utan att ta ner hela systemet om det nu behövs. Nu räckte mina 100 meter precis och fick 1.5meter över :)

Bilaga:
20160608_173248.jpg

Givetvis mätte jag fel först därav den skarvade biten. Saknas riktig genomföring. Kommer lägga en gummiduk i kanten för att sedan göra en täckadne plåt över som limmas och skruvas fast.

Panelerna är monterade på taket med hjälp av Tryckimprengerade brädor som reglar under och dessa sitter med vanliga vinkeljärn. Taket är av plåt.
Nu har kanske inte trä delen samma hållbarhet som riktiga rostfria reglar eller liknande men samtidigt är det lätt att byta om så skulle behövas i framtiden. Tänkte jag ville spara in några tusenlappar här så vi får se hur det går.

Bilaga:
20160608_173213.jpg

Den övre brädan är högra än den nedre och detta resulterar i en högre lutning och därav sparar jag in några grader.

Bilaga:
20160608_173219.jpg

Det hela gick extremt smidigt att montera. Resulterade dock i lite solbränna på ryggen....

Jag drog sladdarna på utsidan av huset och ner. Detta är inte kapslat ännu men ska göras i närmaste. Fästena till solpanelerna är vanliga plattjärn som är formade något. Har inte gjort änd-fästena ännu och det ska också fixas till. Nu valde jag dessutom något i kortaste laget när det kom till skruvar. (90mm). Solpanelerna är 40mm höga och plattan tar några mm. Så ska byta dessa till 110mm istället så man har tillräkligt med fäste vid nästa storm.

Bilaga:
20160608_173225.jpg

Viktigt att tänka på är att man om man som jag gör monterar detta vid fullt solsken kan få ganska hög spänning om många kopplas i serie och det kan vara direkt farligt!

Kontakterna som jag köpte till var extremt lätta att använda. Inga verktyg mer än skalare till kablen behövdes.

--
Bilder kommer under dagen för denna delen och fylls i i detta inlägget.
Nästa del handlar om hur jag kopplat ihop panelen med all el.

Författare:  Micke_s [ 12.43 2016-06-05 ]

Blir spännande att följa, bor tyvärr i lägenhet just nu. Annars så hade jag nog börjat fundera på off-grid

Författare:  danielr112 [ 12.21 2016-06-09 ]

Bilder upplagda i ovan inlägg så dags att komposera nästa inlägg.

Elen

Delar upp detta inlägget i 2 delar. Första den teoretiska där jag går igenom ett par punkter om hur jag vill göra samt en skiss.

Vart sätta den?

Då jag sätter alla paneler på verkstan vill jag också ha styrningen där. Dessvärre är inkommande el på andra sidan tomten vid huset. Orsak att jag inte sätter på huset är att vi senare i sommar ska byta taket på huset...

Rakt under där panelerna är idag hittade jag ett hål där det hela ska skjutas in. 35cm bredd och 2meter högt hål jämte ett skåp där jag haft skräpmaterial. Detta gör att jag kan stänga in för ev damm och ventillation utåt för ev värme.

Batterierna hamnar då i skåpet jämte som också kommer få ventilation.

Så vad behövs?

Inkommande ström till inverter

* Batteri
* Solpaneler
* Nät

Alla dessa 3 kräver brytare och avsäkrat.

Batteri delen får en huvudströmbrytare 1 polig från maskinsidan och ska klara sig att bryta 200A. Säkring saknas på den sidan då den inte kommit men blir en 120A automatsäkring för DC. Kablar från batteribanken blir 35mm2 och mellan batterierna kör jag 16mm2. Detta pga av att jag har 2 banker om 4 i varje.

Batterierna är 12v 100ah och kopplade 4 i serie sedan paralellt.

Solpanelerna drar jag varje sträng ner till en box. Säkrat med 10A på varje inkommande ledning för att sedan mynna ihop till en huvudströmbrytare här också på positiva sidan innan det går in i invertern. Solpanelernas kablar är 4mm2 och gjorda för just solpaneler och utomhusbruk. Kablen mellan boxen och Inverter är 16mm2.

Nät sidan inkommande:
Där vill dom egentligen ha 4mm2 eller grövre pga av att avsäkringen ska vara 20A. jag har kopplat inkommande på 2.5mm2 3 fas handske idag tills vidare att det är helt ombyggt. Avsäkrat 16A. Boxen i sig har en huvudbrytare som bryter Nollan och fasen som går in. Jorden låter jag således vara inkopplad. Där sitter även en 16A automatsäkring.
Kablen mellan denna boxen och inverter är 6mm2 så det är förberett för vad det bör vara.

Utgående Ström

Likadant här rekomenderar de grov kabel pga av strömuttaget som är 4kw konstant och 8kw peak. Jag har här dragit med 6mm2 kabel.
Detta går till en box som har huvudbrytare på Nolla och fas samt sedan ett flertal automatsäkringar efter. Kommer i nuläget dra en kabel till huset som kommer ha en 20A huvudsäkring. Osäker på dimension o.s.v just nu men jag vill ju flytta inkommande el till verkstaden istället för huset men kommer senare...
Har även avsäkrat några 10A säkringar. Blandannat till en del av verkstan för belysning samt även till servrarna i ett annat hus. Detta draget med 2.5mm2 kabel i redan befintlig nedgrävt rör sedan tidigare.

Det är mycekt brytare och grejer men tanken är att man måste kunna bryta bort all ström till invertern säkert samt alla in och utgångar måste vara avsäkrat. Jag har följt deras rekomendationer på själva avsäkringen samt hur det ska brytas. Jag har även satt 1 box för varje del för att separera allt.

Nu till det luddiga och ja här finns det säkert någon som påpekar att så får man inte göra.. :)

Jag kommer dra kabel från detta systemet till huset. För att sedan plocka ut vissa befintliga säkringsgrupper och sätta i en ny säkringsbox som bara är inkommande el. Det som kommer plocka ut i nuskedet är alla som är rena lågförbrukare som lampor och uttag. Jag kommer även ta badrummets torkare/tvättmaskin/varmvattenberedare till detta. Men till den kommer finnas en omkopplare så man kan antingen välja nät-ström (och köra alla 3) eller välja Sol (och då få välja en åt gången)

Mycket fix och trix och någon kanske frågar sig varför jag inte kör 3 fas direkt?

Jo invertern för 3fas kostar 26t. (Vill ha en som klarar av att köra batteribackup) Solpaneler ytterligare för detta är 60t till. Handlar mer om att jag vill känna på hur det funkar i mindre skala innan jag skalar upp.

Mycket att läsa! Bilder kommer komma lite senare för detta skedet så bjuder på texten först.

Författare:  sodjan [ 12.24 2016-06-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Bara tänkte lite... :-) Hänger övre halvan av panelerna i luften?

Författare:  danielr112 [ 12.29 2016-06-09 ]

Ja och nej. Ja pga av att fästena sitter en bit in och nej för att ja fästena sitter bara en bit in :)

Jag tittade runt lite på hur infästnignar var och oftast ville man ha det spritt liten.
En nackdel med översta raden är just att det kan bli ett vindfång då dom sitter nära nocken. Ett problem jag vet om men har medvetet satt dom så högt upp för att få in 3 rader med denna lutningen för att ändå slippa skuggning. Det jag kommer göra är att fixa någon typ av vindfångare/brytare för att dom inte ska få extra lyftkraft.

Samtidigt är all kylning som man kan få bra kylning bra då det ökar verkningsgraden.

Rycker man i panelerna nu så rör man dem ingenstans utan det sitter verkligen fast. Jag var lite orolig att dom skulle kunna flexa men det är verkligen stabilare än man tror med den typen av ram som är där.

Edit: Mittersta raden samt även översta ska flyttas ner något för att få en jämnare fördelning på infästningen. För att få så mycket plats jag kunde när jag monterade så satte jag dem bara där jag höll dem :)

Edit 2: Det ser ut som mittersa sitter infäst i mitten av panelen men så är inte fallet om man räknar cellerna.

Författare:  swesysmgr [ 23.23 2016-06-13 ]

Du behöver knappast oroa dig för det tryckta virkets livslängd när det är monterat så där öppet och ventilerat och dessutom skuggas från solen av panelerna. Om du tagit dig tid att måla det då hade det hållit ytterligare 20 år extra :)

Det som oroat mig är risken för läckor i taket med den montage- och håltagningstekniken, det gick inte att klossa upp underifrån och fästa panelernas bärare uppe på "åsarna" på det korrugerade taket istället för direkt i reglarna (?) under i "dalarna"?

Är taket oisolerat under är det väl mindre allvarligt, du ser direkt vart det läcker men det vore tråkigt om det kommer vatten på något dyrt.

Författare:  danielr112 [ 11.11 2016-06-14 ]

Tror inte läckor är något problem. Nej jag litar inte att skruva direkt på nockarna bara utan vill ha det fäst i träreglarna under.

Det är fyllt med tätning under vinklarna, någon typ av butyl (namn?) så det kan inte läcka in i första taget. Enda sättet det kan läcka in är om vinklarna lossar pga av skruvarna inte sitter fast. Vattnet kan dessutom rinna vid sidan om vinklarna så det ska inte kunnas samlas upp några större mängder.

Taket har dessutom en plastväv på insidan som är tät och det är oisolerat så man ser om det nu skulle ske :)

(Hoppas det håller tätt ivf...) :)

Författare:  NULL [ 22.11 2016-06-15 ]

Hur hade du tänkt med snötyngden?

Författare:  danielr112 [ 22.53 2016-06-16 ]

Att dom klarar sig helt platt liggandes i vårat område medans det rekomenderas ha lutning så snön helst åker av.

Citera:
Robust aluminum frame ensures the modules to withstand wind loads up to 2400Pa
and snow loads up to 5400Pa.

Och det borde vara 550kg/m2. Så isåfall är problemet infästningen, te x överhänget i överkant som sticker ut något. Jag har ärligt inte forskta tå mycket mer än kollat och sett andra som "inte" har haft några problem. Nu har de något bättre lutning än taket och takte brukar inte snön ligga länge på och åker av så fort solen tittar fram.

Vi får se helt enkelt. Undersöker fortsfarande om detta.

Författare:  Lasp [ 14.26 2016-06-19 ]

Denna tråd var det!
http://www.tjugofyra7.se/globalassets/t ... 0_2016.pdf
Sidan 20!

Hoppas bara att inlägget inte retar upp någon ;-(

Författare:  Andy [ 16.49 2016-06-19 ]

Jag vet inte hur det är med vindarna där men jag skulle nog fästa dem betydligt annorlunda/bättre. När man sett saker som man trodde satt bra fast virvla bort som höstlöv är man lite försiktig.

Författare:  danielr112 [ 17.15 2016-06-19 ]

Andy det stämmer bra att man ska akta sig för vindarna och framförallt vid kanterna och vid nocken i detta fallet.

Jag håller på med bättre infästning som ska dit. Och det bör lösa detta problemet.

Författare:  danielr112 [ 17.19 2016-06-19 ]

Lasp: Intressant.

Som sas där är det extremt viktigt att man monterar allt fast och snyggt samt har avskiljare. Detta har jag i mitt och har följt alla dessa bestämmelser. Den jag inte sett innan är denna:
Citera:
„ I solceller där tomgångsspänningen är högre än 120 volt ska isolationsövervakning installeras

Nån som har mer info om det? Nu har jag inte över 120VDC i nuvarande system men det kommer ligga på närmare 450-500 på nästa och då blir det kritiskt att få med den punkten.

Författare:  danielr112 [ 20.41 2016-07-02 ]

Bilaga:
fästen.jpg

Skissat på nya fästen till systemet nu. Istället för att skruva en skruv uppifrån ner i träet så ser de nu ut så här:

Så det jag tagit är ett plattjärn som jag sedan svetsat på en m8 gängstång. Ovanpå använder jag samma bockade plåtbit som jag hadde innan.

Denna biten sitter skruvad sidledes istället uppifrån och bör således ge bra mycket bättre hållfasthet. Nu ska bara ett x antal sådanna tillverkas. Kostnad mot köpes är bra men tiden som går åt är kanske inte så billig. Men tror jag fått till och kan göra ganska många på en och samma timme.

Författare:  danielr112 [ 21.20 2016-07-02 ]

Har försökt skissa på en ritning över hur sakerna är kopplade men har inte fått till något program som gör smo jag vill...

Men i regel ser det ut så här:

3 st paneler i serie. x5 i paralell. Detta ger 15 paneler total.
Ingående spänning på ca 105v max och runt 90 vid drift.

PV -> Säkring 10A -> Sammankoppling -> Huvubrytare -> Inverter
PV -> Säkring 10A -> sammankoppling....
x5

Här saknas dock Överspänningsskydd samt jordning av panelerna. I nya anläggningen är detta inplanerat så det kommer om någon vecka eller 2. Får hoppas på att det inte åskar för mycket....

Batteri -> 150A säkring -> Huvudbrytare -> Inverter
50mm2 kabel mellan batteri och inverter. 48v och ca 200Ah

Inkommande ström -> Huvudbrytare -> Säkring -> Inverter
6mm2 kabel. Kopplat på ett 3fas uttag idag... Avsäkrat 16A. 3fas pga av att det inte är permanent inkopplat och kommer göras om.

Inverter -> Huvudbrytare -> Säkringar -> Ut till vissa delar av huset/verkstaden

Ni får visualisera hur detta ser ut. Jag ska ta ett kort på hur existerande ser ut. Jag har monterat allt på en större platta som sedan är uppskruvad på väggen.

Nu kommer denna uppsättningen bara finnas kvar en kort tid till innan jag byter till ett 3fas system efter mycket tittande och grubblande.

-------

Papper till EON för det nya systemet är inskickat. Det kommer bli 12kw 3 fas system med batteribackup. Invertern är på nominellt 10kw från batterier och max 14.5kw från Sol. Från nätet klarar den plocka in 16kw som mest. Detta kommer dock köras på 16A huvudsäkring på inkommande så får se vad EON säger om vad max Soleffekt faktiskt får vara.
Supporten och Elektrikern jag varit kontakt med kunde inte svara på detta. Teoretiskt kan man tycka det borde vara runt 11500watt (Snabbt höftat i huvudet)

Författare:  danielr112 [ 14.13 2016-07-03 ]

Nästan 50 fästen gjorda. Så här ser dom ut (Förutom att bara detta fästet är målat så långt)

Bilaga:
fäste2.jpg

Författare:  MiaM [ 00.12 2016-07-06 ]

Tänk på att alla omkopplare för att välja mellan inverter/reservkraft och vanliga elnätet måste vara riktiga reservkraftsomkopplare. De kostar flera tusenlappar styck (för en rent manuell). Orsaken är att det ej valda läget måste garanterat vara isolerat innan det valda läget kopplas in. Om det blir överledning mellan strömmen från din inverter och vanliga elnätet när det är strömavbrott på vanliga elnätet så grillar du nätägarens personal när de felsöker och du skickar ut ström baklänges.

Tyvärr är väl den mest prisvärda varianten att helt enkelt ha dubbla uttag för t.ex. tvättmaskin å sånt och flytta stickproppen, Inte nån jättebra lösning...

Är det inte bättre att se till att invertern är stark nog att orka driva hela huset, ha en enda reservkraftsomkopplare för i princip hela huset, och om solen inte räcker så mata både batteriladdning och inverter med lämpligt nätaggregat?

Fast nu verkar du ju ha skaffat en sån inverter som ligger "online" - då kan du ju inte ens ha nån omkoppling eller liknande, den "dör" så fort det blir strömavbrott och eventuellt val mellan att köra tvättmaskin & co på sol eller nät går inte att göra utan det kommer köras på det som finns. Möjligen om du har en enfasinverter och vill kunna välja att flytta runt laster till just den fasen, då är det dels vettigt att kunna göra det valet och omkopplarna behöver dessutom bara vara godkända för 400V AC utan särskilt mycket special så att säga.

Författare:  Nerre [ 07.13 2016-07-06 ]

Räcker det inte med att ha en "3-läges" omkopplare? I och med att den alltså passerar ett off-läge mellan de två on-lägena så är det väl i princip obefintlig sannolikhet att det skulle kunna bli fel?

Författare:  danielr112 [ 07.54 2016-07-06 ]

MiAm:
Nerre: Kravet som sådant är att det ska i grova drag: Finnas ett dödläge emellan, klara bryta max avsäkrad ström med marginal, samt gå att låsa den i ett visst läge.

Kan tillägga att den nye Online invertern är skickad. Och nej den stänger inte av sig om nätets ström dör. Den slutar bara mata ström mot nätet. Den kommer dock ändå förse mitt hus med ström.

Special med den är just att den har ett extra last-uttag. Detta kommer mata huset. Detta uttaget kan drivas på sol/batteri utan att nätet är inkopplat. Den kan också plocka in ström från nätet till just last-porten ifall att nät finns och det inte räcker till med solen. Dvs den agerar omkopplare.
Och valet föll på denna just pga av att jag vill kunna ha ström även om nätet dog samt slippa fippla med en manuell omkopplare. Detta gör att jag måste köra allt igenom den. Det kommer dock tillkomma en omkopplare på utsidan för att kunna plocka bort och serva invertern men något som läggs till vid senare skede.

Författare:  danielr112 [ 17.25 2016-07-06 ]

En brytare som denna skulle i regel kunna fungera. Dock är den inte låsbar men som jag förstod det från ena elektrikern här var att om man satte den i ett skåp som var låsbart och med indikering (t ex transparant lock) så kan det fungera.
Nu ska jag dock inte ha sådan utan jag kommer ha en riktig avskiljare innan invertern. Efter har jag 4poliga brytare som sitter i proppskåp.
Bilaga:
brytare.jpg

Fick idag papprena från EON att jag är godkänd för att producera 11kw solel till deras nät. Signerat och återskickat. Så efter det ska elektriker bokas in och få det inkopplat (Det som jag inte ens byggt ännu....)

Det som kommer inom kort är:

Bild på nuvarande inkoppling av elen samt batterier.

Författare:  Nerre [ 19.48 2016-07-06 ]

Det går ju annars att modifiera vredet så det blir låsbart. Kan får ju skilja på själva brytaren och det som den manövreras med.

Författare:  danielr112 [ 09.54 2016-07-07 ]

Går det med.

Sitter och tittar på köpare av elen. Inte helt lätt heller och en gigantisk djungel. En bra källa som jag tittat och läst mycket på är:
http://bengtsvillablogg.info/

Sedan spanade jag in Eons hemsida för att se status på mitt ärende.
Och min elektriker måste vara en jäkel på att va duktig:
Bilaga:
eon.jpg

:D

Författare:  danielr112 [ 08.28 2016-07-08 ]

Och nu har EON godkänt de inskickade papprena och har nu skickat arbetsordern till en montör för att byta mätaren.

Så med lite tur byts detta nästa vecka.

Författare:  danielr112 [ 21.54 2016-07-09 ]

Håller på att slänga upp för att sätta paneler på nästa tak också. Dessa kommer ligga helt dikt med samma vinkel som taket åt väster. ca 15 graders lutning.

Tog 2 kort på det ivf så man får en hint om hur det är infäst. Här kommer också de nya fästena användas direkt. Blir 1 sträng med 18 paneler på raken på denna.

Börjat lägga reglarna. Panelerna hamnar 60mm ifrån taket så det bör räcka med kylningen.
Bilaga:
tak1.jpg

Infäst med vanliga vinkeljärn och butyltätning bakom i mängder för att det ska hålla tätt.
Bilaga:
tak3.jpg

Författare:  Eli [ 04.45 2016-07-10 ]

"samma vinkel som taket åt väster. ca 15 graders lutning"
Inte så bra.
Det skulle säkert löna väl sig att ha lite spridning mellan panelerna och luta varje individuellt med lämpligare vinkel åt söder i stället, även om det är besvärligare att få till.

Författare:  danielr112 [ 08.33 2016-07-10 ]

Eli: Nja njä. Om vi räknar på det lite fort. För att jag ska kunna luta det på 30 grader eller mer åt söder på det taket så kommer jag kunna ha ca 12 paneler om de inte ska skymma varandra stora delar av dygnet. Detta pga av taket idag.

Visserligen kommer jag då upp till ca 99% effektivitet mot nuvarande 85%

0.99*260*12 = 3088w
0.85*260*18 = 4071w

Så med nuvarande får jag ut beräknat nästan 1kw mer i effekt. Samt kan fånga kvällssolen.
Ovan är alltså taket som vetter åt väster. Eftersom det är så låg lutning så är det helt ok.

Tar vi taket som är rakt mot söder. Taket där är också ca 15 grader. Jag har satt dessa på 21 graders lutning nu.
på 15 grader söder har man 93%. på 21graders lutning som jag har idag som är max om jag ska få upp 24 paneler får jag ut 95%
Lägger jag dessa ner på söder taket till 15 grader så kommer jag således sänka verkningsgraden något. Men det jag vinner är att jag istället kan ha 4 paneler till.
dvs:
0.99*260*24 = 6177w
0.95*260*28 = 6916w

Så vad är nackdelarna? Givetvis kostar det mer med fler paneler men det är en investeringsfråga och över tiden sparas det in.
Nackdelen med att man låter de alla vara lyfta mot söder? Jo snön kommer fastna mellan panelerna.

Fördel med högre lutning är att snön åker lättare av samt att man får mer solel på vintern. Däremot slår det jämt ut över ett helt år då sommaren ger mer instrålning och i sverige har vi mest sol på just sommaren så det är där jag optimerar.

Sedan så ser det också snyggare ut om alla paneler ligger dikt an :D

Så på dit påstående om att lönar sig säger jag, nej det lönar sig inte i det långa loppet. Då jag måste upp i mer än 30 graders lutning och då får jag så pass färre paneler. För att inte tala om så pass mycket jobbigare att bygga ställnignar för panelerna.

Långt utlägg men lika bra att jag förklarar tankarna. Jag har i början också jagat 40graders lutning rakt mot söder men tittar man på antalet paneler kontra vad man egentligen förlorar i effekt så är det inte värt det i mitt fall.

Edit: Men jag är öppen för förslag samt att förändra vad jag tänker. Så länge det baseras på minst 15 år frammåt.

Författare:  Nerre [ 11.07 2016-07-10 ]

Det är visserligen sant att vi har mest sol på sommaren, men det är också då elbehovet är som lägst.

Men du kanske får ett fast pris per kWh oavsett tid på året? Då är det ju vettigast att optimera på sommaren.

Författare:  danielr112 [ 16.30 2016-07-10 ]

Priset man säljer för beror helt på vilken operatör jag väljer. Dvs fast alt rörligt. Timpris/dagspris o.s.v.

Då inkommande sol vintertid är ganska begränsad. Har sett siffror som ligger mellan 15-35% på Dec/Jan.
T ex: http://bengtsvillablogg.info/fakta-solceller/

Nu har jag inte personligen räknat på det utan ganska villt höftat just på denna fronten då priset på elen som sådan inte svänger lika stort mycket som intaget sol gör och således optimerar jag där jag har mest intag med sol. (Eller det gör jag ju inte heller då jag faktiskt kör en standard installation rakt på taket)

Mitt personliga elbehov är bara marginellt större på vintern (Några få % som mest)
På sommaren kör jag med varmvattenberedare och på vintern eldar jag. Det som dock drar upp att jag använder något mer på vintern är att jag har Luft-pump i verkstaden. Nu vet jag att du syftade till överlag (Nerre) och det är nåt man ska titta på. För 3 år sedan tjänade man på att sälja dagtid för att köpa kvällstid. Man gick rentav plus då man kunde dag tid sälja till högre än man köpte. Tyvär är det inte så längre.

När det kommer till optimering så tror jag personligen hellre på att sätta en farm på marken som antingen är manuellt inställbar beroende på årstid eller för den delen solföljande.

Och som jag sa tidigare. Orsaken att jag inte optimerar lutningen just på taken har ganska många faktorer som jag vägt in. Jag ser det dock inte som en omöjlighet att jag efter denna första vintern kanske bygger om allt och helt enkelt går på linjen att optimera med bättre vinkel för att få ett större intag över hela året. Fördelen just nu är ju att försäljning kontra köp av el beräknas på ett helt år. Så även om jag kör in 75% av totalen på sommaren så sprider det ut sig. (Man får inte sälja mer än vad man köper i nuläget för att inte få betala extra...)

Bra med att få lite input. Man har långt att gå ännu och som sagt ens egna erfarenheter finns bara i det man läst så här långt.

Författare:  danielr112 [ 16.44 2016-07-10 ]

Ny bild. Denna gången lägger jag för hur elen sitter. Allt var inte helt genomtänkt placerat så blev lite dumt men det har funkat. En prototyp för att testköra allt i fas1.

Jag har följt (hoppas jag) Standarder för vad som krävs i kabeltjocklekar samt säkringar och dylikt överallt. Jag har inte satt fast samt lagt kablar från solpaneler samt batterier i skyddande rör dock. Det kommer det ligga för nästa version.

[attachment=0]solpanel el 1.jpg[/attachment

Jag har monterat allt på en skiva som jag sedan skruvade upp på väggen. Nästa system kommer byggas in i skåpet jämte samt detta hörnet. Där kommer vara filter och fläktar för att se till att erforderlig kylning och ren luft finns. Detta pga av att det är i verkstaden.

Det återstår dock att se så fort elektrikern varit här nästa vecka hur det faktiskt kommer bli eller om det sätts på annat ställe.

Författare:  Eli [ 16.58 2016-07-10 ]

Om jag sätter in och jämför
42 grader lutning mot syd
med
15 grader lutning mot väst
i beräkningsprog. http://solarlab.se/solpanel/el-produkti ... verige.php
Så visar det 25% mer energiproduktion/år för det första fallet för samma yta. Inte försumbart!

På höst & vårdagjämning är optimal lutning ca 60 grader, så visst det kan också löna sig att kunna justera lutningen t.ex ett par ggr/år kanske manuellt genom att använda olika hål i stag som reglerar lutningen.
På vintern ger större lutning också fördelen med snökana.

Det är så dålig lönsamhet i solpaneler, än så länge, så man bör ta vara på de optimeringsmöjligheter som finns.

Författare:  danielr112 [ 17.09 2016-07-10 ]

Givetvis men att sätta paneler mot syd på ett tak som vetter mot väst är inte riktigt lönt. Då är det bättre jag sätter dem på gräsmattan :)

Orsaken att det inte är helt lönt är att jag får inte in hälften av antalet paneler istället samt måste bygga alt köpa ganska komplicerade ställnignar. Räknar vi in tiden det tar att bygga alt kostnaden det kostar att köpa denna ställningen så kan jag likväl köpa ett par extra paneler för att kompensera.

Men du har helt rätt och man måste överväga just detta med placering. Och just att kunna justera ett par ggr per år tror jag mycket på! Än bättra med system som ställer in sig själv. Och mitt nästa (om det blir nästa) eller när jag bygger om ska helt klart följa solen.

Men samtidigt som många räknar när de sättar plant inkl mig är att: visst det tar nåt år extra att räkna hem. Men man slipper pilla samt lite mindre utlägg.

edit: Ang snö så är det en stor faktor som spelar in. 30grader eller mer så behöver man i regel inte oroa sig för att snön sitter kvar. Men ärligt. hur mycket snö har vi här? :D

Författare:  Eli [ 17.18 2016-07-10 ]

" Följa solen" ger inte så värst mycket jämfört med rätt lutning.
Atmosfären tar bort det mesta morgon & kväll och detta är också betydligt krångligare mekaniskt än att ställa in lutningen rätt.

Författare:  danielr112 [ 17.25 2016-07-10 ]

Beror väl på. Följer den solen så behöver du inte ställa den mot solen på vår/sommar/höst/vinter.

Dock så verkar det finnas få riktiga körnignar med hur mycket man sparar in. Som jag fattar det så kan man öka med runt 25% jämfört med en helt optimal 40grader mot söder installation.

Har du sett något vettigt test/exempel som faktiskt jämför?

Att mekaniskt bara ställa lutning är helt klart rellativt enkelt men krävar oavsett en ställning för varje rad.

Författare:  rikkitikkitavi [ 07.13 2016-07-11 ]

Finns en stor jämförelse utförs på solcellsparken utanför Västerås.

Kolla på bengtsvillablog.

Kontentan är att på en kommersiell anläggning lönar det sig inte. Min reflektion är att ifall man gillar att meka och kan gjuta fundament billigt så kanske det går.
Men det blir en betydligt mera komplex och dyrare anläggning.

Att vinkla upp panelerna mot 90 grader ger mycket riktigt lite mer effekt vintertid än optimal vinkelpå ca 40-45 grader, men energiproduktionen sett över hela året tappar betydligt.

Det är nog viktigast för off grid där man dimensionerar för någon form av vinterkapacitet vilket ger en stor överkapacitet sommartid.

Jag funderar på att sätta mina på carportstaket, bara 10 grader lutning ca men optimal azimuth.

Vintertid hade det varit coolt att fälla upp en reflektorpanel bakom som skullr öka solfångarytan med betydande area, fast grannarna hade nog haft synpunkter :)

Författare:  danielr112 [ 07.22 2016-07-11 ]

Är ju så :) I mångas fall handlar det ju om att få det bekvämt med. Dvs monteras en gång sedan sitter det där. likadant med utseendet. Monteras plant för att sitta där.

Författare:  danielr112 [ 20.22 2016-07-11 ]

Idag har fler vinklar inhandlats så nu har jag nog allt.

Imorgon kommer DC brytare samt åskskydd. Schenker ringde i morse om leverans så det går att koppla imorgon.

Väntar dock fortsfarande på elektrikern och om jag måste ta hem kabel eller inte.

Fick föresten också ett MODBUS kort samt en elräknare för MODBUS. Kopplas till invertern så den håller reda på vad jag säljer och vad jag själv förbrukar. Även om jag kan kolla på EONS mätare så är det inte helt fel att se direkt själv. Ska fota dessa grejer lite senare.

Författare:  danielr112 [ 17.48 2016-07-13 ]

Kom en klump på 50kg idag.

Bilaga:
mpp2.jpg

Samt lite annat igår:
Bilaga:
brytare (2).jpg

Författare:  Jennie [ 22.13 2016-07-13 ]

Vad fränt projekt, vill också ha solpaneler i framtiden när jag fått mer kunskap (och pengar ;)).

Har en fråga - brukar man inte ha någon slags DC-DC-konverterare i såna här solpaneler som bara liksom ska öka spänningen extra innan det hela går vidare till en inverter som omvandlar det till AC?

Författare:  danielr112 [ 07.46 2016-07-14 ]

Du tänker kanske på en Power optimizer som vissa kallar det.
SolarEdge kör t ex med detta:
http://www.solaredge.com/us/products/power-optimizer#/

Min inverter har inte stöd för ovan typ ivf. Samt att då jag inte har någon som helst skugga så har jag inget behov av att kunna optimera individuella element.
Jag får också förlita mig på att alla mina paneler håller sig ungefär lika under tidens gång men det brukar fungera.

Power optimizers är i första hand till för att optimera utgående spänning t ex vid delvis skuggningar.

Författare:  Nerre [ 08.54 2016-07-14 ]

SolarEdge verkar köra en MPPT per panel, och det är väl för att hantera skillnader mellan panelerna, men MPPT i sig handlar väl om att maximera uttagen effekt baserat på solinstrålningen?

Författare:  danielr112 [ 09.07 2016-07-14 ]

Nerre det är korrekt. Mppt ser till att plocka ut ström där du får högst faktiskt effekt.
Med power optimizers så påverkas inte hela slingan om 1 panel skulle vara skuggad.

I mitt fall som kör 2 mppt kanaler bara. Dvs 2 slingor så skulle en panel skuggas tappar jag effekt från hela slingan.

Värt att notera är att Power optimizers eller för den delen micro inverters som också finns blir dyrare per panel. Men återigen har man skuggor som vandrar så får man ut större uttag över en större tid än utan.

Författare:  Nerre [ 10.57 2016-07-14 ]

Även om det är öppet mot himlen så finns det ju moln som är svåra att undvika, och de kan ju skugga panelerna ojämnt.

Men visst, det handlar om hur mycket man är beredd att betala för de där sista procenten i verkningsgrad.

Författare:  rikkitikkitavi [ 11.20 2016-07-14 ]

Det är väldigt sällsynt att moln orsakar delskugga över hela installationen.

Det är fasta förmål som skuggar som är problemet som man eliminerar med solaredgesystemet, mikroinverters osv. Det ökar dock priset med ca 20-25 % för panelerna. Observera att de inte ger mer effekt/ energi utan de gör att skuggade pneler inte sänker hela strängen.

Vid oskuggad belysning blir det ingen skillnad i princip.

Det går att lösa med andra metoder, tex tunnfilmsceller som inte är lika känsliga för delskugga.
De ger också högre modulspänning så färre behövs för att nå rätt spänning.

Kr/w är ungefär detsamma för medelsolcellen av kiseltyp och tunnfilms. Det krävs dock mer yta av tunnfilm.

En fördel med de senare är att de är mörka/svarta i sig själv, vilket ger en snyggare installation mot ett mörkt tak. Billigare polykristallina är ju blåaktiga, det får bli monokristallina kiselceller som är dyrare (men bättre verkningsgrad)

Tunnfilm har också lägre verkningsgradsförlust pga temperaturen.

Författare:  danielr112 [ 12.19 2016-07-14 ]

Precis som ovan skrev. Molnen som sådan är inte det stora problemet utan när man har skortstenar, hus, träd eller andra föremål som skuggar.

Jag har inget sådant.

Författare:  danielr112 [ 17.38 2016-07-14 ]

Ja hur står jag till nu. Nedan kan en bild synas där jag hängt upp den nya invertern. Det gamla systemet har fått plats på sidan istället tills vidare.
Jag har plockat bort ena skåpet så den får gott om plats men det är en tung sak. 47kg och 60cm hög och 50cm bred gör att det behövs lite plats.

Bilaga:
20160714_180622.jpg

Här har jag satt in en brytare samt åskskydden i en låda. Jag kommer ha en låda per sträng. Man kan i regel lägga det i samma men jag vill ha det helt åtskillt.
Bilaga:
20160714_181951.jpg

Jag hoppas att kabel samt strömställaren för AC sidan kommer imorgon så jag kan planera ut vart det ska sitta. Jag måste även skaffa kabelkanal att dra de olika kablarna i så man kan gömma undan det lite.

Reflektion över invertern är att den tyvär inte är dammskyddad och det är lite synd. Det finns många som är just skyddade för detta men denna är inte det. Sedan har den både brytare för PV sidan samt även AC sidan så den är i regel godkänd utan att ha detta externt. Nu kommer jag ha externa ändå då de på invertern inte är låsbara samt svåra att överblicka då de sitter under.

Författare:  Jockeh [ 06.41 2016-07-16 ]

Hej! snyggt projekt! kul att se!
tänkte själv testa PIP-4048 men såg att du nu skall köra på Mpi hybrid nu?

hur tänker du i och med detta ? velar själv om man skall köra 3 st PIP-4048 eller en hybrid..
hybriden bättre eller? inte insatt ialla funktioner ännu...

Författare:  danielr112 [ 21.06 2016-07-17 ]

Skillnaden mellan de olika serierna är just "hybrid"

dvs Hybrid serien kan man sälja el/skicka ut el på nätet igen samtidigt som man också har en last källa som kan vara som UPS.
Därav att jag ska köra med Hybrid

Jag kommer till en början ha kvar min 4048. Mest för att jag inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra. Ev kan hela den enheten inkl alla brytare och så komma till försäljning men inte närmaste månader eller 3 :)

Uppdatering: Nej har inget sedan sist. Har inte gjort något mer i helgen då det varit svensexa samt måste bli klar med veden. Räknar att Kabel samt brytare kommer imorgon. Då ska den sättas upp samt jag ska dra ekkx kablen från befintligt mätarskåp till verkstaden. Blir att gräva ner den. Ca 80 meter....

Författare:  danielr112 [ 19.30 2016-07-18 ]

Eons elektriker kom innan idag. Tyvär kunde han inget göra då min elektriker inte gjort det han ska, dvs byta brytaren i huvudskåpet till en 4 polig samt sätta dit klisterlappar.

Så efter att jag fick tag på han lovade han att komma ut nästa måndag de första han kan då han var tillbaks från semestern.

Ingen brådska för min del då jag också har saker kvar att göra innan jag kan börja producera någon el mot nätet i större omfattning.

Författare:  danielr112 [ 04.54 2016-07-22 ]

Roadtrip på 400km idag. Så får man se vad man kommer hem med.

Författare:  danielr112 [ 20.29 2016-07-22 ]

Detta har anlänt:
Bilaga:
paneler.jpg

Har även byggt ihop inkommande el. 3fas handske som är skyddad åt båda hållen dvs båda är "honor". Denna är godkänd för 32A.
Bilaga:
in.jpg

Den som är flink ser även att brytaren inte är rätt. Sitter en 3+1. Hoppas rätt kommer nästa vecka dvs 4 polig så jag kan bryta nollan med. Nu är inte denna kritisk då det sitter en 4 polig på maskinen samt sätts en 4 polig vid mätarskåpet men jag vill ha det rätt här med.

Utgående panel. Denna kommer skicka backupström till huset nu i början tills jag funderat på ev kraft-omkopplare. Blir dock först när mätarskåpet är flyttat. Har bara kopplat in ett 1-fas uttag som ska sitte där inne i skåpet. Kommer vara utgående 3-fas smo går till servrar samt huset. Då alla invertrar som kör Sol kopplar ifrån sig om nätspänningen försvinner och så gör också denna på matande sidan. Fördelen med denna invertern och det extra uttaget.
Bilaga:
ut.jpg

Sido note så här långt: 3 fas kontakterna ovan har omvänd ordning mot kablen och dess färger. Så man får vrida ledarna innuti för att det ska passa ihop. Något störigt och något extremt jobbigt med 5g10 kabel men det går.

Elektrikern kommer på måndag så hoppas ha allt monterat tills dess samt en slinga paneler på taket till så jag kan testa. På tisdag alt onsdag ska byte ske av mätare och så.

Författare:  rikkitikkitavi [ 12.44 2016-07-23 ]

Solcellsgrossen.se har nu bra pris på trina 275 W mono paneler, 1850 sek/st

60 cells, 1640*99x mm alltså.

Jmfrt med en budget 250W ger denna alltså 10% mer

Författare:  danielr112 [ 20.00 2016-07-23 ]

Mycket bra pris för att vara MONO och bra effektivitet helt klart! Hade jag vetat om dessa hade jag köpt dem istället helt klart.

Men för skojs skull så räknar vi lite på det bara för att se hur de ligger till :)

250w har jag fått pris på 1500kr st. Dvs 6kr/watt (Dock fick jag priset efter jag köpt de 260w panelerna så orkade inte krabba med olika paneler samt min order på 40 paneler)
Såldes vanligtvis för för 1650sek/st och det skulle vara 6.6kr/watt
De jag köpte var på 260w för 1750 sek. 6.7kr/sek

De du länkade är 275watt och blir då 6.7kr/watt

Så ja helt klart bra pris. Är nästan så man blir sugen att köpa en omgång till då det är just mono :) Men ja jag kan inte nyttja mer än jag har då jag ändå bara har 16A huvudsäkringar.

12 paneler till uppe på taket. Ligger just nu 13st kvar i kärran som ska upp. Har även provstartat nya invertern. Men imorgn ska vi se om vi kan producera lite el.

Författare:  rikkitikkitavi [ 22.34 2016-07-23 ]

Mono mest för utseendets skull.
Men priserna sjunker ju hela tiden, så om några år är vi nere i 4 kr/W.

Författare:  danielr112 [ 22.40 2016-07-23 ]

Ja det lär vi vara och effektiviteten ökar dessutom. Finns ju som sagt paneler med >21% idag men tyvär är priserna något höga ännu.

Det är som all teknik. Väntar man på att få det mest effektiva kan man likväl flytta ut i skogen och skita i det... Det ändras för varje dag. 8)

Författare:  lillahuset [ 22.44 2016-07-23 ]

Det är som med all teknik, man får försöka hitta en lagom punkt på pris-prestanda kurvan. Allt som är nytt idag är omodernt imorgon.

Författare:  danielr112 [ 20.35 2016-07-24 ]

Idag fick jag upp 18 paneler på taket samt körde igång den nya Invertern på allvar och det funkar. Det som känns segt är ju att max ut på en fas är 3300w när man vant sig vid den andre som kan trycka ut 4kw :)

I-lands problem dock.

Har just nu 15+18 paneler kopplade mot den. Har 7 till som ska upp senare nästa vecka. Har även en del skyddande av kablar till panelerna att göra samt kabelkanaler ska upp med. Imorgon ska elektrikern komma förbi "hoppas jag".

Bilder kommer senare på hur det ser ut.

Författare:  rikkitikkitavi [ 07.38 2016-07-25 ]

Det är väl inte ofta du får max från panelerna och säkringarna på försörjningen begränsar?

Ja, om några år när det är dags att lägga om taket har priset fallit så då blir det nog lite paneler...
Svarta mono eller tunnfilms matchar snyggt.

(Huset går i rak nord sydlig riktning med 45 graders fall på taket och enligt PVGIS får man då ut ca 850kWh/kWp installerat )

Kanske det finns rimligt prisatta semitransparenta för uterummet då också (rakt i söder, 22 m2 kanalplasttak)

Turligt har vi 25A huvudsäkringar men nätägaren tar max 16A enfas

Författare:  danielr112 [ 07.47 2016-07-25 ]

Säkringarna på försörjningen lär inte vara något problem då det är säkrat bra mycekt högre... (63A)

Problemet är att på lastsidan som är som en UPS kan jag bara driva teoretistk 3300w per kanal. Larmar redan vid 2500... Medans den andre inte larmade förräns vid 4000W...

Nu är ju detta som sagt ett I-lands problem då jag ändå kommer driva allt via Grid utgången och inte last utgången. Last kommer bara köra servrar/datorer/nät och såadnt som jag hellst inte vill ska gå ner när strömmen försvinner.

Författare:  danielr112 [ 06.34 2016-07-26 ]

Nu har elektrikern varit här. Lika konfunderad han ovh visste inte vilken typ av brytare smo faktiskt ska vara i skåpet. Sätter dom en 4polig som i regel ska vara enligt föreskrifter så bryter dom också min eventuella jord till maskinen och måste således ha någon typ av frånskiljare samt egen jordning.

Så varför krånglar detta till det? Jo hade det varit en vanlig grid-tie inverter endast hade det inte spelat någon större roll. Men då jag har en med backup så vill jag ha jord efter också och jag får inte koppla egen jord som är inkopplad kontinuerligt. Inget problem heller då just en frånskiljare kommer lösa detta. Han skulle undersöka det samt snacka med EON för att helt enkelt se hur vi ska göra för att inte gå över ån efter vatten.

Ny rapport imorgon som det ser ut.

Författare:  danielr112 [ 21.58 2016-07-26 ]

Elnissen var här. Skyltar beställda samt en box att sätta över nuvarande brytare. Efter mer forskande så är det faktiskt godkänt med en 3polig brytare och man behöver inte bryta något annat. Och detta betyder att jag kan använda nuvarande Jord jag har framdraget via befintligt.

Så vi kommer sätta en låda över nuvarande brytare som man kan låsa med hänglås samt lite dekaler sedan så kan EON komma ut och göra sitt (Beroende på semester)

Författare:  danielr112 [ 08.28 2016-07-28 ]

Det händer saker nu!

Författare:  Lasp [ 08.58 2016-07-28 ]

Jamänn! Vad?

Författare:  danielr112 [ 12.41 2016-07-28 ]

Elektriker 1 och 2 har varit här. Så nu kan jag officiellt börja tillverka el ut mot nätet och det rullar på. Trycker just nu ut ca 8kw mot nätet i fråga.

Återstår en hel del för mig själv men nu kan jag på allvar börja använda elen jag tillverkar.

Nästkommande steg är i korta drag:

* Fler paneler på taket (ligger 7 till i verkstan)
* Koppla in min egna elmätare i skåpet samt dra kabel för övervakningen
* Fixa till där invertern sitter. Måla samt bygga klart med fläktar och filter för damm.
* Koppla in åsk-skydden
* Få mitt el-abbonemang bytt mot en leverantör som faktiskt betalar (Väntar på flytten nu)
* Samla ihop alla kvitton och liknande och ansöka om bidraget på 20%

Säkert glömt flertalet men det kommer.

Författare:  danielr112 [ 20.25 2016-07-29 ]

Kopplade in en extra mätare vid EON´s mätare så jag lättare kan se vad jag importerar samt exporterar.

Samt detta är dagens produktion på 8k2 paneler. Syns även att det var av en stund på dagen samt lite skugga.

Bilaga:
produktion.PNG

Författare:  danielr112 [ 22.47 2016-07-30 ]

Så här ser det ut på väggen för tillfället:
Bilaga:
install.jpg

Saknas kabelkanaler samt uppmärkning. Ska även rivas så bakgrunden får lite färg på sig.

Grävde ner en ekkx kabel för modbus delen på mätaren i skåpet. Och ja den ligger grunt. Är inte tänkt till att vara långvarigt då skåpet ska flyttas till verkstaden senare i år alt början av nästa år.

Bilaga:
grävt.jpg

Författare:  danielr112 [ 19.09 2016-08-01 ]

Snittar lite drygt 43kwh per dag just nu med alla dessa jäkla moln. Får väl ändå anses ok.

38 av 40 paneler på taket så långt. Fick även hem en 1200w microinverter idag som tar 4 paneler in och får 1fas ut. Ska bli intressant å testa.

Väntar på grejer så man kan koppla in elmätaren i skåpet till datorn med och inte bara invertern. Sedan ska det göras mer. Har inte heller kunnat gå upp på taket och snygga till kablar o.s.v då det regnat av och till. Och plåttak och regn är ingen hit....

Författare:  Jockeh [ 22.07 2016-08-08 ]

ser ju bra ut ! liiite avis! :)
43kw per dag? hur mycket skickar du ut på nätet ?
vad var det för inverter ? fick igång en 1200W mpp solar 1212HS nu, skall ha lite mer paneler på den bara ..
skall användas till UPS/backup av det viktigaste som vatten o värme.

Författare:  danielr112 [ 23.40 2016-08-08 ]

Tjena,

Jag har inte helt fått igång övervakningen och visningen av vad som går ut på nätet. Men jag har toppat 55kwh en molnig dag så här långt. Och då jag över ett helt år snittar runt 43kwh om dagen så får det anses helt ok.

Men ska försöka sammanfatta lite mer vettiga siffor senare.

Författare:  danielr112 [ 09.38 2016-08-13 ]

Så här ser produktionen ut för de första dagarna detta året. Har ju inte varit lika mycket sol länge.

Detta tillverkat på 38*260w paneler.

Bilaga:
dagligt.PNG

Författare:  danielr112 [ 19.45 2016-08-20 ]

Har tillverkat en hel hög med hållare till för panelerna. Dessa ska bytas ut på det jag instalerade först så jag får samma överalt.

Har även börjat på en solföljare. Köpte ett kit (elektroniken) för detta så håller på med hårdvaran så att säga. Använder mig av hjullager från en 850 för rotationen och sedan har jag fått tag på lite skrot för vinklingen. Återkommer med bilder och annat.

Hoppas kunna göra test på en axel imorgon om solen tittar fram.

På denna ska det sitta 6*260w om allt går vägen. Planen är att kunna jämföra med det som är på taket och se hur mycket extra man faktiskt får in. Samt då att kunna utnyttja morgon och kvällstimmarna ytterligare något.

Författare:  Eli [ 03.32 2016-08-21 ]

Billigaste och mest tillförlitliga sidleds solföljaren? Byggs för någon tjuga av en 24 timmars timer.

Den följer solen även bakom moln och på natten och skyddar då panelerna för snö & sot.

Timern monteras fast under de vridbara solpanelerna och switchen på samma axel som de.
( Alternativt med ett par extra kugghjul för att få motsatt riktning kan den monteras i toppen. )

Switchen kopplas via t.ex relä eller hellre MOSFET att styra drivande motor som kommer att gå en liten bit
( beroende av switchens hysteres) varje gång armen hinner ikapp.

Elöverföring via släpringar eller sladd om kompletterad med lite mer komplicerad el & mekanik för återgång på kvällen.
Bilaga:
IMG_2520.JPG

Författare:  danielr112 [ 09.20 2016-08-22 ]

Njä vill ha en som aktivt följer solen och det är det jag bygger. Den ska även reglera i höjdledd (om det nu heter så)

Är inte så mycket till det. 4 sensorer och en opamp och några relän för att driva 2 motorer.

Författare:  Eli [ 09.42 2016-08-22 ]

Tror att det blir mycket reglerande i onödan på reflexer från moln, som inte ger någon energi.

Ständig reglering i höjled gör nog också mer skada än nytta. Solen går stadigt och hoppar inte upp och ner.
Det är så liten ändring som behövs t.o.m över en hel månad att det är bättre att manuellt ( eller via en mcu.) köra motorn ett litet steg t.ex en gång i veckan.
Panelerna bör rotera runt en axel som är // med jordaxeln som är optimalt vid vår/höst dagjämning och sedan finregleras +/- från denna vinkel.

Skall den själv hitta tillbaka på morgonen?

Författare:  Gimbal [ 10.36 2016-08-22 ]

Håller med Eli här, aktiv följning är nog bra om solens rörelser vore svåra att förutsäga. Men nu går ju solen som en klocka och då är en klocka alldeles utmärkt att använda då den inte blir lurad av smuts, blänk eller skuggor.

Åkte förbi en skaplig anläggning för några månader sedan, mulet väder och panelerna var till synes slumpmässigt orienterade. Bryter solen fram får man hoppas att de vrids rätt, går den sen i moln antar jag att många paneler vrids åt fanders igen. Ser inte riktigt fördelen med sådan aktivitet.

Författare:  Nerre [ 10.44 2016-08-22 ]

Det är ju bara att använda tillräckligt lång tidskonstant på filtreringen för att slippa onödiga ändringar. Solen flyttar sig ju långsamt så man kan styra baserat på ett medelvärde över 5 minuter eller nåt sånt.

Om man bygger en följare som riktar sig mot ljuset så går den väl per automatik tillbaka på morgonen?

Författare:  danielr112 [ 19.05 2016-08-22 ]

Går nog tunea in.

Men frågan är om och isåfall hur mycket tjänar man på att ritka om dem vid moln? Har testat lite under dagen och verkar som om man får bäst instrålning nästan rakt uppifrån jämfört mot solen när det kommer moln ivägen. Är detta bara båg eller kan det vara så?

Jag får nog ta och mäta upp skillnaderna och se. Borde ju rellativt lätt gå att få fram ett % värde på detta....

Nerre: Jo dom går tillbaks på morgonen. Den elektronikboxen jag har nu ställer man t ex min "ljus"värde för att dom ens ska röra sig. Dock finns det ingen inställning för hysteres eller tid men går ju lägga tid. jag är lite sugen på att hänga på en uC.

Oavsett om en manuell historia funkar och att man vet vart solen finns så är det alltid roligt att kunna styra dem :D Nu får man inte glömma att just denna biten är utöver nuvarande anläggning.

Författare:  Nerre [ 20.36 2016-08-22 ]

Om sensorn består av solceller så kommer den ju att rikta sig åt det håll som ger mest el?

Bygger man sensorn med LDR eller nåt blir det ju dock kanske "fel" riktning när det kommer moln. Å andra sidan kan väl tidskonstanten vara flera minuter, då kommer den inte rikta om sig särskilt mycket vid enskilda moln.

Författare:  danielr112 [ 20.58 2016-08-22 ]

Yes den jag har är med 4 miniatyr paneler.

Författare:  Eli [ 13.20 2016-08-23 ]

Uppskattad 60%-ig prissänkning på 15år anledning att vänta?
http://fortune.com/2016/06/13/solar-to-get-crazy-cheap/

Författare:  danielr112 [ 13.31 2016-08-23 ]

Bra fråga. Datorer sjunker mer än 60% under den tiden kontra prestanda. Väntar du där med? :)

Ärligt talat så är det bara 60% på 15 år så säger jag nej. På 10 år har du ju ändå tjänat in investeringen.... Hade det varit 60% på 1-2 år hade läget varit annorlunda.

Är många som uttryckt att ja dom väntar pga av att priserna ändras.. Men ja jo... Slår du ut vad du sparar på ett helt år så är det inte tillräkligt för att motivera att vänta. (Enligt mig ivf)

Författare:  danielr112 [ 07.45 2016-10-03 ]

Så nu har en månad till gått till ända.

Tiden har varit dålig men så här ser det ut:
September inbringade 858kwh och månaden innan 1138kwh. Detta på 38*260w paneler.

Jag satte dit en Victron batterimätare som på ett mer exakt sätt mäter batterierna samt vad som är använt och inte använt.
Håller på att försöker få ihop till LiIon pack istället men är inte lätt att hitta tillräkligt med celler och att köpa nytt är inte lönt i sverige om man räknar till brukbar kwh som man kan få ur dem.

Jag ska också ta och införskaffa minst 10 paneler till. Vill ha paneler som även sitter mot öst och plockar morgonsolen och jag har tak åt det hållet på verkstaden också. Får se när detta blir av då man ska ta sig ner och hämta dem.

Författare:  MiaM [ 01.54 2016-10-31 ]

danielr112 skrev:
Sido note så här långt: 3 fas kontakterna ovan har omvänd ordning mot kablen och dess färger. Så man får vrida ledarna innuti för att det ska passa ihop. Något störigt och något extremt jobbigt med 5g10 kabel men det går.

... eller så vänder man på kabeln och monterar kontakten i andra änden? :)

P.S. jag håller med de andra. Solens position går att förutse såpass exakt att det inte är värt att följa manuellt.

Vet inte hur dina fästen ser ut men om du vill så kan du ju hänga på något som ger manuell påverkan på bakåt-framåt-lutningen på axeln som är parallellt med jordaxeln, för att kompensera för årstidsvariationerna. Den lär bara behöva justeras nån gång i månaden eller liknande för att ge en vinst jämfört med om den inte fanns alls, så det är ju ingen större idé att ha motor till den.

(Däremot är jag lite mer skeptisk till "astro-ur" med kalendergrej för att styra belysning, de har ju ingen aning om hur ljust/mörkt det är pga moln å sånt).

Författare:  danielr112 [ 09.16 2016-10-31 ]

Problemet är ju att andre änden sitter i invertern så svårt att vända. Eller du tänkte på annat sätt?

Jo för tillfället är inte den automatiska följningen helt nåt som jag ev slutför... Utan blir nog en semi-auto som det ser ut :) Vi får se när tiden ges.

Författare:  danielr112 [ 20.11 2017-03-04 ]

Kort uppdatering.
Det har hänt ganska mycket tyvär så har allt som hänt också gjort att jag inte hunnit göra uppdateringar då det kräver lite tid att både skriva och lägga in sakerna.

Vill man följa mig så har jag börjat att bli lite mera aktiv på Youtube. Delvis för att det har gett lite utdelning.
https://www.youtube.com/user/daromeresperyd (Jag är inte helt bekväm att lägga fram allt kanske men aja :) )

Jag har ju under en tid samlat 18650 celler. Har just nu ca 25kWh utav detta och det har tagit en del tid. Jag arrangerar dessa i 80p klasar.
Dessa kommer ligga i 14s80p. nedan ser ni en hel del av dem.
Bilaga:
1.jpg

Jag säkrar av alla dessa celler som en extra säkerhet. Ca 10mm och kör med 35AWG förtennad kopparwire som då är gjord för avsäkring. Specad till ca 5A men på detta kortare avstånd krävs 7-11A i genomsnitt. Testat och beräknat. Varje sträng säkras också av. Max uttag per cell var i första skedet satt till 1A men i nuvarande då jag fått tag på mer lagring kommer jag inte över 0.5A.
Bilaga:
11111.jpg

För att gå igenom så här många celler så behöver man ju då också något att testa dem med. De storskaliga testerna kör jag med 10st Opus BT-3100. Alla inbördes testade mot varandra. Så att jag med säkerhet vet att spänning och kapacitet stämmer någorlunda. Nu sorterar jag inte mina pack till 110% nogranhet utan mer per 100mAh. Och detta är typ vad en Opus kan fela utan större problem. Med lite slumpmässig byggande så bör packen vara lika. Processar ca 80st per dygn. Vill jag köra snabbare går det men jag har inte haft tid eller celler till att köra högre temp. (Har 35st laddare för 18650 på annat bräde...)
Bilaga:
11.jpg

Nu har jag visserligen fått tag på lite LifePo4 batterier. Närmare bestämt 12v 130Ah paket. Sägs använts ca 500 cykler och är god för över 2000 cykler till 80% och 5000 cykler till 65% om man cyklar dem ca 90&. Cellerna är på 1400mAh och 400 st i varje paket :) Jag har testat dessa i min iCharger och mätt upp 120Ah i genomsnitt. Orsaken att jag inte fått ut hela är framför allt att jag inte har laddat dem helt fullt upp. (Samt lite annat) Dom har presterat mycket bra.
Bilaga:
111.jpg

Och så här ser de ut utanpå. 20Kg och 130Ah är inte så dåligt. Inbyggd BMS slav. (Kräver extern enhet). 12St hemma och 20 st kommer nästa vecka...
Bilaga:
1111.jpg

BMS systemet sades vara förstört men jag tror bara huvudenheten är kass och enheterna i batterierna i sig lyser grönt = inga fel. Dock är detta kanske inte aktuellt i mitt fall då jag håller på med eget BMS system.

Det liknar mycket batrium men med aktiv balansering samt lite mer funktion för hemma-pularen. Vi får se hur detta går. Slavarna finns nerritade och ska nästa vecka prototypas och testköras. Programvaran är under uppbyggnad. Vi är 3 st som jobbar delvis aktivt på fritiden med detta samt 1 som hoppar in.

Nästa uppdatering? Borde vara när jag fått in och kastat ut Bly-Syra ackarna. Samt då även när det kommet en pall med solpaneler till....

Författare:  danielr112 [ 07.34 2017-03-06 ]

Och så här ser taken ut idag:
Bilaga:
screen_e434faf1b01d1a7f_1483273883000.jpg

Syns att det får plats några till :)

Författare:  eeedis [ 21.15 2017-04-04 ]

Nu blev man ju inte mindre sugen på solceller... :vissla:

Men fastnade lite och kollade på dina filmer på tuben, massa saker man funderat på att göra, men inte kommit till skott med. Inspirerande! :tumupp: :D

Författare:  danielr112 [ 21.27 2017-04-04 ]

Tackar.

Jo testar mig lite fram. Har ändrats lite sedan ovan så är väl dags för nån ny uppdatering.
Försöker helt klart att fundera ut hur man skulle kunna göra för att förenkla vissa saker. Sverige är ganska insnöade att göra det på visst sätt medans i många andra länder faktiskt går löst och testar sig runt.

Givetvis ska man hålla sig inom ramarna för vad som är tillåtet o.s.v :)

Författare:  MiaM [ 22.51 2017-04-20 ]

danielr112 skrev:
Problemet är ju att andre änden sitter i invertern så svårt att vända. Eller du tänkte på annat sätt?

Jo för tillfället är inte den automatiska följningen helt nåt som jag ev slutför... Utan blir nog en semi-auto som det ser ut :) Vi får se när tiden ges.

Jag antog att kabeln inte var typ "superlimmad" i invertern utan att den går att lossa även i den änden. Väl lossad och vänd på så borde ledarnas ordning passa lite bättre i trefashandsken.

(P.S. detta med att säga trefashandske, nog är det ett arv från de farliga gamla platta Semko 17-donen?)

Författare:  danielr112 [ 07.09 2017-04-21 ]

Kan mycket väl vara så ang kablen. Har faktiskt inte kollat.

Ja trefas-namnet hmm.. :)

kan väl lägga en blänkare om vad som hänt.

Pågående diskutioner med en tillverkare av BMS för att utöka deras sortiment så att vi kan styra ett par typ av inverters till.
Har även redan nu instalerat ca 38kWh med LiFePo4 Valence batterier. Ligger lika många till på golvet som ska kopplas in och sedan ska 30kwh Liion batterier in på en annan del också. Så lite drygt 100kWh total kapacitet. Bör räcka en dag eller 2 när det regnar ute.

Väntar på ytterligare 22 solpaneler med som inte kommit ännu...

Författare:  danielr112 [ 09.14 2017-05-04 ]

Snabb uppdatering angående systemet:

https://www.youtube.com/watch?v=MHKRFT2HIBc

Författare:  danielr112 [ 20.29 2017-08-04 ]

Flyttar över ev framtida uppdateringar hit istället:
http://www.diypowerwalls.com/t-Esperyd- ... all-system

Ser it så här just nu

Bilaga:
__3.jpg

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme