Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 09.47 2019-09-19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 11.48 2016-04-27 

OP-förstärkare hittar du nog inga som är öppen kollektor. Det måste vara en regelrätt komparator.
LM311 och LM339 är ju klassiska. MIC7221 eller TL331 är två andra (enkel gate) alternativ. Notera att jag inte lusläst databladen, jag bara "name-droppar" några stycken som kan tänkas passa.

InläggPostat: 12.20 2016-04-27 
Användarvisningsbild

Ja du märker ju var min nivå ligger... Tack, jag kikar.

InläggPostat: 21.31 2018-05-08 
Användarvisningsbild

Jag tänkte det kunde vara läge att försöka få lite liv i det här projektet igen.
Fick lite nytändning efter att ha kört svarven med två 12v blyaccar. Det gick inte fort, eller orkade så mycket, men det snurrade!

Efter att ha fått hem en första version av styrkortet var det bara att konstatera att det smugit sig in en hel del småfel.
De flesta i form av fel, eller åt åtminstone inte helt bra footprints.
Övriga fel var tex att jag dragit ett isoleringsspår rakt igenom U1 (undersidan) så att man inte kunde se orienteringen, saknad orienteringsmärkning på annat och nån ful kopparbana.

Men, men, inget allvarligt (vad jag vet än). Dock kommer det bli ett reviderat kort när detta väl är programmerat och fungerar.

Displaykortet är ju lite enklare, så jag tänkte, esh, det kan jag bygga med experimentkort.
Mhm, jo visst, men det var inte så smidigt som jag tänkt. Om inte jobbet vore nog, så visade det sig att drivern på kortet tackat för sig.
Dock troligen mitt fel då jag kanske värmt lite väl för att plocka bort den från ett annat kort...
Så det blev att jag byggde upp displayen på en prototypplatta, vilket funkar bra. Får duga tills vidare och så får det bli ett riktigt kort när jag beställer rev1 av styrkortet.

Status nu är att jag har skrivit rutinerna för att kontrollera displayen, input-hanteringen är påbörjad och strax är det väl dags att försöka koppla in nån motor och försöka få nåt att snurra.

För att göra utvecklingen lite säkrare så har jag valt att inte mata kortet med nätspänning.
Istället så har jag satt en stiftlist för att kunna mata 5V från en telefonladdare, istället för "hi-link" modulen.
Motorn får istället 24V AC via en trafo och motorn i sig byter jag nog mot en permobilmotor. Den är lite lättare att lägga på utvecklingsbordet än svarven.

Men sen är det också ett kök som måste rivas och byggas om alldeles strax, så det dröjer nog en stund innan svarven snurrar.

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme