Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=81709

Författare:  HUGGBÄVERN [ 12.49 2016-03-11 ]
Inläggsrubrik:  Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Stavade jag rubriken rätt nu månne ... :humm:

Bakgrund
För många många år sedan hade jag byggt en ljudmojäng åt yngste sonen. Några rattar och knappar och en SN76477, en ljudkrets framtagen för att simulera allehanda knasiga och oknasiga ljud i främst spelapparater (TV-spel typ).
För inte så länge sedan förvärvade jag ett mönsterkort till en synthmodul som byggde på samma krets eftersom jag fått tag på en ny krets. Mer om det projektet - SN-Voice.
Kretsen som sedan länge är borta ur produktion men som kan hittas den här och där är väldigt universell och kan göra ganska mycket. vilket följande bra länkar visar:
Wikipedia
Texas datablad
Länkar till flera apparater
Utkast med SN76477 + enkortsdator
Universalapparat

Kortet till SN-Voice har jag fått ihop jämte det som ska pryda en panel. Och att den blivit klar beror på ett samtal från Linus far, min älste son, som mindes ljudapparaten från tidiga stenåldern och undrade om jag inte kunde knåpa ihop en sådan åt hans grabb - Linus. Därmed var stenen (från yngre stenåldern i rullning).

Projektbeskrivning
Avser att knåpa ihop en låda med rattar och knappar med vars hjälp det går att skapa olika ljud åt en 7-åring som utforskar världen.
Lådan som är en plastlåda, typ installationsbox är ca 200 x 120 x 70mm, skall prydas med rattar och knappar som styr en ljudkrets inuti. Dessutom och för att göra det hela mer spännande ska det stoppas in en 8-stegs sekvenser för att ge lite större möjligheter att trixa (9 rattar till).
Apparaten ska nog enbart ha nätdrift även om en 9V ackumulator kunde vara bra ha. Enbart batteridrift ger onödigt höga driftskostnad åt föräldrarna. Nät OCH batteridrift är ju optimalt. Tills vidare inga möjligheter att kunna spela musik men det kan ju vara en tanke för framtiden.
Alla potar och omkopplare måste vara organsierade så att man ska kunna förklara principerna för en analog synth. De ska grupperas och märkas upp så tydligt det går även om det blir lite ont om plats. Handbok??!!
Viktigast är väl schemat. Kretsen ansluts till en rad kondenssatorer och potentiometrar jämte omkopplare och valda värden ger olika ljud. Det finns också möjlighet för köra in analoga signaler för att styra. För att få en sorts begränsning i eländet har jag valt att följa dessa scheman:
Ljudkrets (pdf)
Sekvensern, men med potar istf LED. Kanske en LED för att indikera steg #1.
Bilaga:
LED-Chaser.jpg

Genomförande
Lådan ska borras/filas och märkas upp. Efter tips från EF-medlemmar ska jag testa pappersdekaler. Alternativet hade varit stora klisterark men jag ville testa det här.
Hela kretsen innehåller tre IC - SN76477, ljudkrets, CD4017, dekadräknare och 7555, klockkrets där de två senare utgör sekvensern och en hel mångd passiva komponenter.
Sekvenserkretsar får ett eget kort och SN76477 placeras på något sätt på ett annat. Problemet är att den här kretsen har funnits i två skepnader - en standard DIl (0.1" delning) och en icke-standard DIL (0.065-0.070" delning) och det är den mindre jag har fått. Inga big problem men lite pilligt ändå och special-special eftersom ingen sockel eller experimentkort klarar den här udda delningen.

Besvärligheter
Som nämnts - kretsens bendelning. Fixas genom att använda två rader stiftlister mellan vilka kretsen spänns ut.
Platsbrist (på ytan). Mycket pill och plock ska nog kunna lösa det. Potar och vipponkopplare är ju inte stora direkt. Rattarna är små och jag hoppas ändå tillräckligt stora för att en 7-åring ska kunna vrida runt omkopplarna.
Omkopplarna ja ... fick ett paket om fem men utan muttrar och bricka. Brickan brukar ju ha en pigg som spärrar omkopplaren. Antingen skiter jag i det eller får det bli en specialare ...
Nät/batteridrift. Om batteri så en chassilåda för batteriet och automatisk omkoppling för laddning/drift.
Barnsäkert. Lillasystern är drygt ett år och rattarna är av typen "träs på" även om de sitter ganska bra. Det är väl till att utdela strikta order - HÅLL LINUPHONEN BORTA FRÅN ISABELL!!!!

Bilder
Så här ser kretsen ut med en normal IC-sockel som jämförelse.
Bilaga:
IMG_8211.jpg

Alla pryttlingar som ska fästas i locket jämte den preliminära skiss jag gjort i Illustrator.
Bilaga:
IMG_8209.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 14.28 2016-03-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Snabb uppdatering:
Det ska ju in en liten högtalare också och två trissor (2SN3904/06) som ska driva densamma om jag nu inte hittar någon enwattare (IC) i mina samlingar.

Med rattar på plats (tillfälligt) och allt utplacerat lite sådär på ett ungefär (efter funktion) kan jag ju få plats med allt. Jag tror dock det är något viktigt att se till att jag kollar upp allt mot ritningarna.

Bilaga:
IMG_0387.jpg

Tillbaka till ritbordet ... 8)

Författare:  MadModder [ 19.50 2016-03-12 ]

Det blir ett ljuddemo sen antar jag? :)

Och om du inte syftar på den gamla gruppen Noice, så stavas det noise... ;) (Om det inte ska stå voice förstås)
Och sequencer... :roll:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 22.48 2016-03-12 ]

Jag ska försöka fixa det om jag kommer på hur. Får konsultera Linus farbror; han kan nog det mesta om ljud och musik på datorer.

Egentligen borde man ju byggt en RIKTIG minisynth med tangenter men antingen får jag lägga jobb på att leta upp ett tangentbord eller fixa ett sådant där med etsade kopparytor som liknar tangenter och en bananplugg - inte kuligt alls. Sekvensern får bli en kompromiss och mer rattar att ... ratta. :), sådant gillar nog kidsen.
Jag hade en lite annan tanke med. Jag beställde två optomotstånd (säger man så?) och funderade på att göra något optotheremint kanske ...

Författare:  MadModder [ 23.57 2016-03-12 ]

Fotomotstånd. :)
Som Jimmys gamla projekt viewtopic.php?f=3&t=9018

Författare:  HUGGBÄVERN [ 07.31 2016-03-13 ]

Nu hade jag inte Jimmys optiska maskin i tankarna men jag känner till den.

Har precis vaknat, ska käka frukost och löda IC (och en del annat). Dax att borra kanske??

Författare:  HUGGBÄVERN [ 09.42 2016-03-13 ]

Ett grubbleri:
Ska lägga på en sådan där dekal med lite noteringar så det är lättare att hitta men ska den på INNAN jag borrar eller EFTER?
Och kan jag baka ABS plast i 130 grader?? Verkar tveksamt (LÄNK). Tre dagars torkande i rumstemperatur då. :(

Författare:  jrl [ 11.51 2016-03-13 ]

Kanske en pappersutskrift under en plexiglasskiva?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 12.02 2016-03-13 ]

Jag har ju decalpapper för laser och har klart att det går att skydda med (vattenbaserad) klarlack.
Jag funderade på om det är jobbigt att lägga på dekalen efter jag borrat hålen, alltså det spricker upp när jag ska peta igenom dekalen för att få dit alla potar och omkopplare.

Författare:  MadModder [ 13.05 2016-03-13 ]

Vattendekaler sitter ju inte så hejdundrans hårt så risken är att det lossnar och fransar sig runt hålet när du trycker borren genom från kopparsidan.
Jag tror jag skulle ha satt dekalen efter borrning. Efter det torkat stuckit hål överallt med en syl, och sen lackat. :humm:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.17 2016-03-13 ]

Jag får pröva en kompromiss. Lägga på dekalen och när den är lagom torr, peta genom dekalen där hålen är med vass skalpelle (Skinn-Johan även kallad)..

Dags för bild. Jag passade på att testa (den inte alltför bra) påskruvslinsen som gör mitt zoomobjektvi till ett makroobjektiv. Jag har lött på snuttar av virtråd på benen och spänner upp kretsen mellan två rader siftlister. Jag har fyra sådana här helveteskretsar kvar varför det frestar att ta fram ett litet adapterkort. :idea:

Bilaga:
IMG_8218.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 08.46 2016-10-29 ]

Dekalen siotter på plats (se bild i nästa inlägg). Dock har jag testat sekvensern och skrivit kort notis i en miniprojekttråd. Miniprojekttråden är ju perfekt för smågrunkor man pysslar med och som inte tarvar mer än 3-4 inlägg med kommentarer och svar.

Jag blev inte så lite lack på 555:an och kan liksom inte fatta att den inte betedde sig som jag ville. Den är numera dumpad till förmån för en CD40106 som jobbar på bra som oscillator. Dessutom använder jag en av inverterarna till att generera triggpulser till enveloppgeneratorn.

Oscillatorn:
Bild

Triggpulsgeneratorn (typ bara):
Bild

Idag har vi gäst till middag men det kan finnas viss chans att jag hinner montera sekvensern på ett litet labbkort (beställde ett tio- eller tjugopack kort på 5x7 från Kina) och ansluta till potarna. Det som jag tyckte var lätt märkligt var att lysdioden som är kopplad till synken kan ses blinka till när pulserna kommer men när man kör negativa pulser är de nästan omöjliga att upptäcka, dvs LEDen slocknar för någon bråkdels sekund.

Bilaga:
IMG_8791.JPG

Författare:  HUGGBÄVERN [ 09.28 2016-10-29 ]

Eftersom jag lovade bilder i nästa (det här) inlägget skriver jag ingen text utan lägger bara upp bilderna.... :humf: .... ingen text?? :doh:

Bilaga:
IMG_8820.JPG

Bilaga:
IMG_8821.JPG

Jag skulle kanske skrivit text på varje ratt och knapp men grabben får komma underfund med hur det fungerar själv.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.14 2018-02-01 ]

Plundrade min 32-stegssekvenser på lite omkopplare och potor och fick ihop till en panel till nogot ljudande som jag ska ha klart först och som delvis ska ersätta Linuphonen med SN76477.
Ska löda klart panelen och koppla den till kretskortet, förhoppningsvis ganska snart.
Om någon undrar - Noise Toaster på MFOS.

Bilaga:
IMG_4763.jpg

Författare:  arvidb [ 16.22 2018-02-01 ]

Vad tyckte grabben om det hela då? Ser ju skitkul ut, man blir riktigt sugen att börja skruva på vreden och se (höra) vad som händer! :)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.30 2018-02-01 ]

Han har inte fått den än. Ska löda ihop delarna med början idag. Originalmaskinen skulle ha en 8-stegs sekvenser menn det kanske jag skulle bygga till den här så går det ju nästan att få ihop lite slingor. Det finns möjligheter att modifiera kretsen för yttre styrspänning och förhoppningsvis för att trigga envelopgeneratorn.

Författare:  arvidb [ 16.59 2018-02-01 ]

Jag tänkte på Linuphonen - fick han aldrig den? Den såg cool ut iaf! :tumupp:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.00 2018-02-01 ]

Den är inte färdig. Den får gå till något annat barnbarn (plastbarnbarn).

Författare:  Lasp [ 17.28 2018-02-01 ]

Snyggt må jag säga! Hoppas att det låter lika bra som det ser ut!

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.52 2018-02-01 ]

Bra och bra, det ska låta kul.

Här är lite ljudexempel: https://www.youtube.com/watch?v=smFKx6gfOd0&t=11s

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.32 2018-02-02 ]

Äskar lite förslag och idéer. Även om "Oljudsrostaren" kan åstadkomma en massa störande oljud skulle det vara kul med en sekvenser. I originalschemat till Noise Toaster finns extern VCO-ingång som ett modifieringsförslag (se nedan) menn även om pga av kretsens enkelhet det knappast går att "släcka ner" utsignalen helt i VCAn (spänningsstyrda förstärkaren för dem som är synthnoviser), funderar jag ändå på en ingång till ADn (Attack/Decay) och funderade på att lägga en extra ingång över den manuella triggningen och undrar lite om någon har en synpunkt. Trissan Q10 triggas med en hög signal från tryckknappen. Då måste väl en PNP-trissa till +Vcc kunna göra samma sak?! (se nedan)
För sakens skull - BP/+ ligger på 4,5V och BN/- på -4,5V. BP - Batteri positiv, BN - Batteri negativ.

ADns externa ingång:

Bilaga:
NT_AD_ext.jpg

VCOns externa ingång:

Bilaga:
NT_VCO_ext.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.47 2018-02-03 ]

I väntan på Godot, fortsätter jag vidare. Usch, det här tar tid. Satte på en skiva samtidigt som jag började löda dit 20-talet sladdslumpar på omkopplare och potar och får göra jobbet halvvägs eftersom kortet ska monteras ovanpå och "skymmer" en del anslutningar. Det blev till att märka upp alla snuttar. :sick:

(Gillar inte idén att använda EF som nån sorts djäkla blogg, utan här ska vi vi ju fritt utbyta åsikter (och fakta). Men här blir ett sorts blogginlägg ändå, då).

Problemet ovan får jag helt enkelt testa.Enklast är ju att köra direkt från en CD40106 och "isolera" med en diod. :idea:

Bilaga:
IMG_4766.jpg

Jag ska ha minst en, kanske två LM386 hemma ....men var 17 är den/de? :humm:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 19.23 2018-02-03 ]

Jag är impad över mig själv. En timme att löda alla sladdar på panelen samt märka upp dem och 45 minuter att löda ner dem på kortet. Ska utreda hur 3,5mm kontakten fungerar. Det är en brytande kontakt men kan det vara så djäkligt att den bryter jorden??
Det här var en bra förberedelse till (minst) två liknande projekt där mångasjutton sladdar ska lödas från panel till kretskort

Och var 17 är 386:an???? Om sladdarna tog <2 timmar att löda lär letandet efter min förstärkare ta dubbla den tiden. :roll:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 11.12 2018-02-04 ]

Färdig (med den sketna förstärkarkretsen) men nåt är galet. FEL, en hel del är galet. Jag som hatar felsökning!!! :x

(Det kommer ljud men volymen från VCOn är får låg, bruset från brusgeneratorn tränger igenom, AD-generatorn verkar inte ha någon kontroll över kretsarna och VCAn verkar inte göra något alls. VCFen däremot funkar perfekt).

Författare:  Housepainter [ 10.00 2018-02-05 ]

soundbrigade skrev:
Färdig (med den sketna förstärkarkretsen) men nåt är galet. FEL, en hel del är galet. Jag som hatar felsökning!!! :x

(Det kommer ljud men volymen från VCOn är får låg, bruset från brusgeneratorn tränger igenom, AD-generatorn verkar inte ha någon kontroll över kretsarna och VCAn verkar inte göra något alls. VCFen däremot funkar perfekt).

Felsökning är jobbigt. För min del för att jag är så kass på det. Hoppas du hittar felet!

Författare:  HUGGBÄVERN [ 10.49 2018-02-05 ]

FELET!!?? Tror det är flera ... :cry:

Ett har jag nog redan hittat - en felvänd diod i AD-generatorn vilken gör att kondingen aldrig laddar upp/ur.

Jag kan dela med mig av scheman:

Bild

Bild

Den felvända didoden är endera av D2/D3.

Ska börja löda ihop min 6V6-amp och därefter ägna mig åt lite feslökning. Hoppas det blir en lätt uppgift ändå, då det mesta funkar nästan som det ska - ingen rök och ingen total tystnad.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 22.04 2018-04-21 ]

Fixat AR-generatorn men plötsligt funkar inte LFOn ...

Författare:  HUGGBÄVERN [ 09.40 2018-06-22 ]

Jag fick för mig att jag visade upp en lämplig låda till Oljudsrostaren, men det gjorde jag kanske aldrig. Nu vete 17 om detta är den låda jag sköt ihop till slut. Med skjuta avses att jag sågade 12mm skitplyfa till rätt format, limmade ihop den och sköt med en speciell spikpistol på jobbet ihop den. Spikarna var mer som avklippta häftklamrar.

Bilaga:
IMG_5165.JPG

Och är inte detta "rätt" låda, så är "rätt" låda 3 cm högre för att få plats med högtalaren.
Efter samma princip körde jag ihop en lite större låda till MFOS-synthen. Jag har lagt ribbor på insidan för att fästa panelen och den i sin tur har fått bockade aluzinkplåtbitar på undersidan för att fästa kretskortet.
Lådan ska putsas och lackas/betsas/laseras/oljas/vaxas, vad jag nu får för mig i sista stund.

Bilaga:
IMG_5269.JPG

Bilaga:
IMG_5270.JPG

Bilaga:
IMG_5271.JPG

Bilaga:
IMG_5272.JPG

Författare:  Lasp [ 10.03 2018-06-22 ]

Var är MP3 filerna!

Författare:  HUGGBÄVERN [ 10.12 2018-06-22 ]

De hittar du på MFOS' hemsida:
http://musicfromouterspace.com/index.php?MAINTAB=SYNTHDIY&PROJARG=SOUNDLABMINIMARKII/page3.php&VPW=1546&VPH=751

Finns en hel del på Tuben:

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Inser att det vore bra att knåpa ihop en sekvenser (har ju skelettet till en och några programsnuttar för en Arduino).

Författare:  HUGGBÄVERN [ 10.14 2018-06-22 ]

Här har du en intro till Oljudsrostaren:

Länk

Författare:  HUGGBÄVERN [ 11.31 2018-06-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Istället för att som somliga, starta en ny tråd för varje ny fråga eller delprojekt i större projekt låter jag alla ljudapparater hamna i den här tråden.
Jag har alldeles för mycket på G men men ny långledighet om någon månad kanske jag kan snickra ihop allt gammalt mög som blivit liggande och då kan ju allt presenteras här.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.07 2018-06-23 ]

Här är låddan med Noise Toastern. Bakom gallret sitter högtalaren.

Bilaga:
IMG_5277.JPG

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.06 2018-07-10 ]

Annat som ska låta har fått ohemula lager grundlack och spackelsprej och är nu lent som ett barnarschle men ska ändå slipas ner mer (800-korn). Dessutom har de goda kineserna skickat över lite gyllene godis till min Strutofaster.

Bilaga:
IMG_5319.JPG

Bilaga:
IMG_5321.JPG

(Jag vet att stämskruvarna sitter fel, men de sitter där för "syns skull").

Bilaga:
IMG_5324.JPG

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.22 2018-07-10 ]

Dagens sista tjurighet, de två missade missljudskorten från MFOS, blev ju ett litet kort för en bipolär PSU (från en enekl AC-spänning).
Jag har ju en trafo på 2x12V och med bara lite fnul och pul kan jag ju använda kortet för en passande +/-12V-regulator till min synth.
Inget ont utan att det har något ganska gott med sig.

http://musicfromouterspace.com/analogsynth_new/WALLWARTSUPPLY/WALLWARTSUPPLY.php

Bild

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.54 2018-07-12 ]

Jag såg att någon kämpade med att penselmåla plysa i en annan tråd. Jag kan ju tycka att min plywood inte är den allra vackraste, men duger ändå. För att få lite "fjong" på den har jag valt att betsa den; här i röd mahogny och sedan vaxad.
Använder Herdins bets i pulverform.

Jag ska göra två snarlika lådor till och minst en av dem ska bli betsad i "ek".

Bilaga:
IMG_5332.JPG

Författare:  HUGGBÄVERN [ 11.33 2018-07-23 ]

Sköt, som sagt, ihop en box till någon av mina ljudgrunkor när jag passerade jobbet idag. Tanken var först att ha en sluttande panel och, visst, det ska bli en sluttande panel men den ska slutta åt alla håll (två i alla fall).
Har inga bilder än och lådan ligger på jobbet där det ska köras lite i slipmaskinen, men ungefär så här är det tänkt:

Bilaga:
snedbox.jpg

jag gjorde helt enkelt s¨att jag tog en kort trästav, snedsågande den och drog i fast en plåtbit i rätt dimension och vred den lite. Sedan tog jag en plywoodbit , höll den mot plåtbiten och ritade av, sida för sida. Jag får se hur det blev när jag är klar med allt.

Panelerna är färdiga förutom ett lager skyddande klarlack. Plåten är någon sorts "lyxig" silverplåt och dekalerna är från Kina - man printar med laserskrivare på den här typen. Korten till de här grunkorna är beställda, fellevererade och förhoppningsvis har man skickat nya. Det får vi se vad tiden lider.

Det var definitivt lite pilligt att få till hål och dekal då originalskissen blev mindre än stipulerat.

Bilaga:
IMG_5384.JPG

Bilaga:
IMG_5385.JPG

Författare:  HUGGBÄVERN [ 11.05 2018-07-24 ]

Hittade felet i Brusrostaren - en kallödning på LFOns potentiometer. Fixat! Ska till jobbet i em och slutrolla mina högtalare och bockar till en lagomplåtabit att täcka botten på lådan med och gör en bock så jag kan få dit batteriet (utifrån).

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.47 2018-07-24 ]

Min sneda låda blev inte riktigt som tänkt men det fixar jag till.

Bilaga:
IMG_5391.jpg

Bilaga:
IMG_5392.jpg

Fixade ett batterifack till Brusrostaren men det är lite för tajt. Jag fixar enkelt genom att kapa bort plåten som sticker upp ur hålet. Det var, till min förvåning INTE aluminium.

Bilaga:
IMG_5394.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.18 2018-09-25 ]

En del har blivit klart faktiskt.
Elgitarren är färdigmonterad och strängad men strängarna töjer sig lite och maskineriet måste efterjusteras. Fick lite hjälp med andra justeringar som måste göras på gitarren. Det fattas nu bara en förstärkare till densamma.

Däremot har jag lött klart Ekoraketen, men måste åtgärda lådan. Panelen blev de berömda bitarna av aluzink och ett printatpapper fäst med sprejlim och lackad med klarlack. Dock kom det med för mycket på printen eftersom originalet var en pdf-file.

Här är bilder på underverket. Ska noteras att jag fick löda tåtarna som gick från potarna under kortet till kortet först och etikettera dem. Sedan skruvade jag fast kortet och kunde löda resten av tåtarna och behövde då inga etiketter.

Bilaga:
EchoRockit-004.jpg

Bilaga:
EchoRockit-006.jpg

Bilaga:
EchoRockit-005.jpg

Med de komponenter jag beställde och beställde rätt har jag kompletterat en Noise Toaster till (den står näst på tur) och två udda syntmoduler från Ken Stone. Tyvärr har hans nätsida stängts ner men många av hans moduler hittar man på annat ställe:
Elby Design
Modulerna är en brusgenerator med skiftregister och EXOR-grindar samt ett analogt skiftregister(på något sätt).
Jag har länge grunnat på hur jag ska hantera dessa moduler men funderar på att bygga en rack med samma bredd som min MFOS Soundlab2 och godtycklig höjd. Det kan bli lite fler moduler som någon liten sekvenser, ringmodulator och annat kul.

Bilaga:
CGS31+34.jpg

Sedan skäms jag över att min andra Mintysynth inte kommit längre. Ett par motstånd, liter sladd och batterihållare är allt som fattas. Det här är en sorts sekvenser med en del programmerbara funktioner och ljud. Mitt original ligger i en liten pastillbox medan den här som ska vara "barnvänlig" sitter i en större platslåda.

Bilaga:
mintysynth.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 09.10 2018-09-30 ]

Ska putsa till Ekorocket-lådan, betsa, lacka och montera panelen. Sedan blir det test.

Mitt i alltsammans och lite för att göra mina stunder framför datorn mer "produktiva" har jag grävt fram en 2x8/1x16-stegs sekvenser från Practical Electronics för att se om jag kan ta fram en layout till ett kort. Det finns en layout i tidningen och jag har lyckats extrahera tidnings PCB-layout och med hjälp av en risig bild över komponentplaceringen lyckats få ut alla komponenter och börjat plocka med layouten.
Dock vill jag göra en del förändringar. Kortet i original är strax över Europaformat (175×105). Det går lätt ( :vissla: ) att dra ner det till 160×100. Sedan vill jag ha lite standard vad gäller komponenterna. Motstånd och kondenstaorer har förutsatts ha extremt långa benavstånd. Motstånden 12.5mm och en konding pp 1µF hela 22.5mm. Det är lagom med 10mm för motstånd och många (plast)kondingar klarar sig med ett benavstånd på 5mm.
Detta kommer att ta sin lilla tid ...

Bilaga:
PE_Sequencer_comp.jpg

Ett annat projekt som ligger halvklart och som bara väntar på en panel med lite rattar och knappar är SN-Voice. Den bygger på TIs gamla musikkrets SN76477 men har försetts med lite hjälpkretsar för att få den att fungera som en standalone-synth.

Bilaga:
IMG_6125.JPG

Författare:  Oskar [ 13.52 2018-09-30 ]

Väldigt stiliga oljudsmaskiner! Det jag är nyfiken på, som totalt oinvigd novis på detta område, är - hur låter det? Har du någon ljudbit från nån av dina kreationer? 8)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 14.39 2018-09-30 ]

Njaeeee inget eget oljud men MFOS Echo Rockit och Noise Toastern finns på tuben:

Länk

Länk

SN-Voice:

Länk

Ken Stones analoga skiftregister:

Länk

Mintysynth:

Länk

Författare:  HUGGBÄVERN [ 14.51 2018-09-30 ]

Glömde Soundlab:

Länk

En annan variant av Nutube distpedalen:

Länk

Den första Soundlab-synten:

Länk

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.56 2018-10-02 ]

Jaha, då har jag (troligen) CADat MFOS' 32-stegs sekvenser men jag håller lite på det för TÄNK om man kan programmera en Arduino att fungera som, i alla fall, styrlogiken till en sekvenser.
Med styrlogik avses knappar och rattar som startar sekvensen, kör den upp/ner/upp-ner/random, enkelstegar, stoppar, startar, väljer om det ska vara 1x32 eller 2x16 steg och om det ska ev vara färre steg och slutligen frekvensen.

Bara för att ... har jag tagit fram panelen till den Soundlab Mk2, den lite större synten från MFOS. Genast inser att jag faktiskt haft en låda från Electrokit, märkt Saoundlab 2, men var 17 den är vete fasen. Jag behöver hursomhelst tre motstånd på 5K1 och två opolariserade kondingar på 1µ. De senare var nog tänkta att vara elektrolyter men jag har plastkondingar. Jag har alltid haft lite ångest för det här jobbet men efter två mindre moduler inser jag att det är ganska lätt, bara man har koll på alla sladdar. (En potentiometer är fel, ska vara linjär men jag har fått dit en logaritmisk).

Bilaga:
panelwiringnormal[1].gif

Författare:  kodar-holger [ 16.24 2018-10-02 ]

Citera:
TÄNK om man kan programmera en Arduino att fungera som, i alla fall, styrlogiken till en sekvenser.

Det är klart man kan. Borde vara lättare än att bilda en regering just nu.

Har själv drömt lite om att ha en modulär synt nån gång men har bara en fraktion av en sån där PE-synt från 1973 och för många andra projekt. Kanske det borde tas fram en EF-standard för syntmoduler. En där det är mer än strömförsörjning i "bakplanet"...

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.32 2018-10-02 ]

Fast det finns väl någon sorts "standard". Det där med 1V/oktav är ju en sak. Sedan inbillar jag mig att det finns någon sorts standard på hur signalerna ska se ut - pulslängd och spänning för allt annat - synk/gate.

Jag har dock emellanåt stött på modifieringar till diverse projekt där man haft en sorts anpassing av ut- och innivåer för att man ska klara att kommunicera med andra maskiner.

Jag borde egentligen bygga klart Wilsons första minisynth, den som bara kallas Soundlab, sedan ta en titt på de moduler jag precis skrivit om och se hur de ser ut spänningsmässigt. Saker och ting matas med +/-9V, +/-12V och +/-15V. Fast det kanske är det lilla bekymret.

Förresten hade du allt material till PE-synthen. Jag drog ner massa Practical Electronics från den där American Radio History och där finns alla tre (fyra) synthar. Jag har inte kollat upp den som är rackmonterad men det kanske är en variant av deras Minisonic bara.

Sedan har ju ETI en rad maskiner, de där 3600, 4600 och 5600 samt en ETI2000. Den senare är ganska strippad med bara en oscillator osv.

Sådär nu har jag bytt log-poten två gånger. Lyckades sätta dit en annan logaritmisk potentiometer. Nu tar vi och löder lite, fast utan motstånden. :kortis:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.15 2018-10-04 ]

Det blev ett litet antiklimax när den låda jag beställde från H&M sedan var struken när jag fick leveransbesked. Köpte, vad jag trodde var, en identisk låda på Överby idag men måtten var lite annorlunda och jag fick göra om min layout lite.
Så här är det tänkt med de två 16-stegskanalerna överst med justerpotar, lysdioder och omkopplare som kopplar förbi gate/trigg-signalen så steget hoppas över (blir tyst).

Bilaga:
IMG_6127.JPG

Lådorna är riktigt snygga faktiskt.

Bilaga:
IMG_6128.JPG

Mitt uppe i att dra sladd på panelen. Det blir värre med nära 100 förbindelser mellan kort och panel. Blev förvirrad när Ray Wilson (MFOS) ritat en kontakt som en brytare.

Bilaga:
IMG_6129.JPG

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.28 2018-10-22 ]

Så besvärligt livet är. Jag hade nu lyckats löda dit 25 motstånd på mitt minsta klaviatur för att göra en motståndskedja samt en blanktråd som förbinder en andra kontakt på klaviaturet.
Jag mätte upp allt mycket noga innan så jag visste hur kontakterna var funtade men nu när jag kontrollmäter igen verkar ALLT sitta ihop. Så frustrerande.

Jag misstänker att den 'busbar' som går tvärs igenom kontaktlementen till stor del är boven i dramat. Min extremt första och snabba tanke var att köra in alla kontakter (ena sidan) till en priority encoder för att samtidigt få en binärkod som kunde bli analog i en DA-omvandlare (nämnt på annat ställe här) och samtidigt få en strobe som kunde användas till diverse andra kretsar (se bild).

Bilaga:
IMG_6208.JPG

Efter lite funderingar och knuffar från syntfolk kom jag på att jag kunde gott använda de dubbla kontakterna, där den ena kontakten får användas till motståndskedjan till VCOn och den andra till att trigga en enveloppgenerator. Men nu känns det som om jag är tillbaka på ruta 1. :humm:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.56 2018-11-02 ]

Sitter och löder ihop en Konstig LjudGenerator (Weird Sound Generator), ytterligare en (o)ljudgenerator från Ray Wilsons Music From Outer Space. Det är en enkel maskin med ett oscillatorer som är hopkopplade på något fnurligt (inte fInurligt) sätt för att skapa coola ljud.

Den består av en sådan här del och en likadan (minus filtret).

Bild

Jag hämtade ut Geekjoans panel igår och har börjat bestycka den, även om jag inte dragit åt muttrarna riktigt än. Det är ett par småsaker som ska fixas först:
Panelen är skitfin men lite 'wobblig' och jag fixade en plåtvinkel på jobbet idag och ska färsta den mellan dragpotarna och kontrolldelen för att staga upp lite. Troligen lägger jag en skena under potarna också.
Vidare såg jag att min fundering hur jag ska göra med lysdioderna kom på skam. Ray Wilson monterar sina lysdioder på panelen så här:

Bild

Men jag såg till att göra det liiite för trångt, men jag ska göra något liknande men använda en längre bit av ett experimentkort och montera flera dioder på stripsen. Så det löses också.

Så var det slutligen det där med lådan. Jag sågade till några brädor (små träpinnar) på jobbet idag för att tillfälligt kunna fästa upp panelen i något och sågade givetvis efter panelens yttermått :doh: . Jag skulle ju köra yttermåtten MINUS träbitarnas bredd. Hur fasen tänker man egentligen. Men det får jag fixa och jag vet hur.

Hursomhelst här är panelen halvt bestyckad.
Uppifrån och ned:
32 skjutpotar som läses/skannas av en och en efter olika mönster. Antingen en låååång sekvens på 32 steg eller två sekvenser på 16 steg som går samtidigt. Spänningarna från potarna används t ex i spänningsstyrda oscillatorer.
En rad lysdioder som visar vilken pot som är aktiv och en rad "inhibit-brytare" till varje steg. Elektroniken genererar pulser till synten så att det kan komma fram en ton för varje steg, men omkopplarna kan koppla bort en sådan puls för att lägga in en paus.

Längst ned styrningen och jag tror texterna på panelen förklarar ganska bra. De två omkopplarna ställer sekvenslängden; man kanske inte vill ha fullt 32 eller 16 steg. Dessutom finns en randomfunktion där det kan bli Malin Kossilanders blandning - intressant!

Bilaga:
IMG_6236.jpg

Författare:  4kTRB [ 17.34 2018-11-02 ]

Du som gillar rör. Ska du inte bygga en med rör?

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Erica-Synths-Fusion-VCO/21VW

Bild

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.27 2018-11-02 ]

Nja ... bygger ju en rör-VCA. Rör är alltid besvärliga då de saknar transistorns icke-linjära karaktäristik, vilken ju är till fördel i ljudgeneratorer då man får den där fina log/exp-kurvan.
men vi kan ju titta. Jag har ju nio små småsignalrör som inte kräver så mycket kräm precis.

Författare:  4kTRB [ 19.05 2018-11-02 ]

Ska tydligen vara tillverkad i Estland. De är tydligen kunniga på rör österut.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 19.28 2018-11-02 ]

Kostade som en Polyvoks (min drömsynt) ...... :shock:

Författare:  4kTRB [ 20.05 2018-11-02 ]

LuLiLuLi vit är marken LuLiLuLi vit är barken...
Rysk sång.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 23.10 2018-11-08 ]

Lulilu på dej med!

Imorgon börjar det roliga ( :roll: ) jobbet att programmera en Arduino Nano till sekvensern. Det värsta lär bli bithanteringen, att räkna upp och räkna ned och kanske bara slänga in binära slumptal .. jag, slänga ut menar jag. Vi får se hur det går. Tyvärr hittar jag ingen bra beskrivning på bitmanipulation och i mina böcker nämns ämnet bara flyktigt.

Något som är mer kul är något jag råkade springa på nyligen. På AliX har jag hittat en udda speldosa. Skulle man kunna göra något kul av en sådan, eller rentav göra en elektromekanisk variant.
Mechanical Music Player

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.49 2018-11-09 ]

Provisorisk låda till Geekjoans panel samt bild på undersidan med plåtbiten som stagar upp ganska bra.

Bilaga:
IMG_6238.JPG

Bilaga:
IMG_6239.JPG

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.41 2018-11-11 ]

Jag skäms lite grann. Det känns som om jag nyttjar EF som min ploggplattform men försvarar mig med att jag minsann försöker uppmärksamma mina fellow withlimbs (svengelska) och deras allehanda kuliga projekt och försöker svara på frågor.

Hursomhelt, idag var en regnig skitdag och jag vet i sura äpplet och lödde massa sladdar hit och dit på verokortet med ljudgrunkan från yttre rymden. Jag ändrade layouten på panelen liten men jag har full koll på läget. Imorgon blir det att löda 10-talet sladdar från kortet till panelen. Kortet, förresten, är fastskruvat i två smala plåtbleck fästa i högtalaren. Mer bilder när jag fixat en låda och verifierat funktionen.

Bilaga:
IMG_6242.JPG

Författare:  Magnus_K [ 23.49 2018-11-15 ]

Du har inget att skämmas för. Det är snarare jag som ska göra det då jag kommer med en egoistisk fråga istället för att kommenterar dina byggen.
Dock utan din tråd så hade jag aldrig kommit på den här idén. Du är ändå den genuina ljud-nörden här på forumet.
Det är alltid lika roligt att läsa om dina byggen HUGGBÄVERN, men här ska du få en nöt att knäcka.

Mina tjejer är 4 & 6 år och verkar (av någon anledning) gilla ljud i alla dess former. Barn-synthen med inbyggd mikrofon har åkt i backen så många gånger nu så jag har helt tröttnat på att laga den fler gånger.

Vad skulle du rekommendera för kul ljudpryl? Det absolut bästa är om det är en byggsats där dom själva kan få medverka så dom förstår lite vad för arbete som ligger bakom. Dvs tar bättre hand om sina saker.

Ps. Lill-pruttan hade en bra upplevelse när hon var hemma med vattkoppor och fick hjälpa mig ratta på ett mixerbord under reparation. Så många rattar är bra. Det tycker pappa också... Ds.

Bilaga:
20171213_102120.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 09.09 2018-11-16 ]

Jag tycker nog MFOS Noise Toaster är perfekt av flera anledningar. Dels kan den generera olika fnasiga ljud och dels har den en struktur som lite påminner om om en nynth med LFO, VCO, VCA, VCF och A(DS)R.

Du har beskrivningen HÄR.

Du kan handla naket kort, kort med panel eller komplett kit HÄR.

eller HÄR.

Författare:  Magnus_K [ 00.31 2018-11-18 ]

Kanontips :tumupp:
Kanske lite dyr, men ska kika vidare. Vore riktigt snyggt med en låda men integrerad förstärkare och högtalare, och enbart en DC-adapter som matning.
Men tack än en gång. Kommer återrapportera vad det blev då det nog blir en rolig julklapp!

Nu ska jag inte störa mer :)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 08.31 2018-11-18 ]

Här är det ingen som stör. :)

Jag har precis CADat kort till Noise Toastern och grubblar om jag ska skicka ... det kunde vara något. :humm:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.44 2018-11-22 ]

Jag fick hem mina Besynnerliga LjudGeneratorkort häromdagen. De ser väldigt fina (bilder sen). Kontrollelektroniken (kortet) till sekvensern hade fastnat i "translationen" men idag fick jag loss den och från PCBway går det fort. :)

Jag frågade efter 3mm skruv och fick tack vara hummel en träff.
Den här bildrna förklarar situationen:

Bilaga:
IMG_6250.JPG

Bilaga:
IMG_6252.JPG

Jag ska ha ner potarna några mm och då kan knapparna ta i skruvskallarna.

Lite "torrsimning":

Bilaga:
IMG_6253.JPG

Knapparna kom i blandade färger så hur ska jag använda dem???

Bilaga:
IMG_0879.JPG

Författare:  kodar-holger [ 07.11 2018-11-23 ]

Dé é ett ljussken över staden,
nåt stort och gult som alla ser.
Banankontakt av tredje graden,
en fruktraket som alla ser.

Passar bra med music from outer space...

Snyggt. Nu vill vi höra den också.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 08.31 2018-11-23 ]

Korten till den är i produktionslinan, skruvar på gång. Jag måste fixa till en VCO, eller åtminstone noch ein mal, se om min Anushri funkar. Sedan ska vi se om det går att snickra ihop lite Livet i Filmskogarna (spelad på bälgkamera).

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.43 2018-11-23 ]

Eftersom jag ÅTERIGEN skaffat 7000 nya projekt och jag liksom inte får någon ordning på något som ger mig någon sorts röd tråd genom livet får jag nöja mig medan jag grubblar över hur fasen jag beställde från Electrokit till nedanstående grunkor. Det fattas någon konding här och något motstånd där och hade jag tänkt till och hiat mig lite skulle jag beställt några 4069UB också till en VCO.

Här är de söta Ken Stone-modulerna (Elby-Design, Australien)

Bilaga:
IMG_6259.JPG

Närbild på rörVCA:n.

Bilaga:
IMG_6260.JPG

Röret är ett direktupphettat låspänningsrör från Ryssland. Jag har tio sådana om någon känner behov sådana - 1Ж24Б/1SH24B.

Lite annat, här en "komplett" synt med SN76477: har oscillator, enveloppgenerator, filter, förstärkare, brus,mixer, lfo ... Det fattas en panel.

Bilaga:
IMG_6262.JPG

Och under rubriken senaste mönsterkortet - WSGn:

Bilaga:
IMG_6261.JPG

Författare:  Magnus_K [ 10.53 2018-11-24 ]

Det är så det kittlar i fingrarna med den där MFOS 32an :D
Hur går det för dig, hittar något "till salu" där hemma?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 10.59 2018-11-24 ]

Nu väntar jag på 52 kilo skruv för att fästa upp potarna OCH kontrollkorten. Dock är det lite snävt i kassan, så det blir nog inget byggande denna sidan nyår. Tyvärr.

Hittar jag något?! Fick du inte ett PM om det. Jag prövar igen.

Författare:  Magnus_K [ 11.04 2018-11-24 ]

Oj, här sitter jag och väntar. Måste ha missat något :doh:
Hojta till vad du behöver så ska jag rota lite. Ligger "lite" efter i tråd-läsandet.

Författare:  Magnus_K [ 19.11 2018-11-28 ]

Idag tog jag emot ett riktigt gottepaket. Fruktansvärt välpackat och tack så hemskt mycket för "det extra" :D

Försökte förklara över PM vad jag vill bygga på för funktion, men lyckades nog inte riktigt. Dock efter en del surfande så hittade jag det: Theremin!

Ska bygga ihop den här MFOS Noise Toastern nu som julklapp, sen får Thereminen komma efteråt.

Tack än en gång HUGGBÄVERN!

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.38 2018-11-28 ]

Vars å god!
Göra bara lite okulärbesiktningjust in case.

Och ha det nu så skoj!

Författare:  Magnus_K [ 17.23 2018-11-30 ]

HUGGBÄVERN skrev:
Knapparna kom i blandade färger så hur ska jag använda dem???
Ner i en burk och montera det som kommer upp.

Förstår att man tycker sånt här är roligt. Ljud är kul.
Fick alla delar till frontpanelen idag så snart blir det väl examensprov hos TS :wink:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.44 2018-11-30 ]

Nähä du. Jag sitter med schema till en udda VCO (med CMOS) för jag måste ha något att testa grunkor med men just idag är jag riktigt djävla låg. Kanske tagit ut mig för mycket när jag kritiserat gubbslemmet i partistyrelsen och oroar mig för att jag kanske får stå ensam när det gäller.

Hur som helst, jag åker till Kristinehamn och Karlskoga imorgon och får kanske lite inspiration.

Det får nog bli så här:

Bilaga:
IMG_6368.jpg

Författare:  SeniorLemuren [ 11.58 2018-12-01 ]

Här är en länk till någon som verkar ha byggt det mesta som går att bygga när det gäller ljud. (många bokstavskombinationer?) :)

Edit: Här är ett litet rörbygge. Kolla hans imponerande hemmabyggen bakom.

Ett till: Kolla den goa gubben på panelen. :)

Författare:  kodar-holger [ 17.58 2018-12-01 ]

Vet inte om jag kunde bidra till inspirationen men tack i alla fall för ett trevligt besök.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.10 2018-12-01 ]

Jodå, nog bidrog du allt. Det är ju oerhört givande när en oförväntade och outtalade förväntningar av möten uppfylls. det var skönt att träffa kloka människor och få prata om det som "normala människor" (äkta människor ...) pratar om.
Nyss hemkommen och har planer redan för lådorna jag fick med mig. Tack Holger! :tumupp:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 14.06 2018-12-11 ]

Har precis gått på, inte en, utan två minor. Den ena är tillverkad av MOOG åt Radio Shack, ett amerikanskt hobbyföretag som just nu är på väg ner i ett slukhål. Minan benämndes Realistic Concertmate MG-1 och var en billig synth med balla funktioner. Man blir lite blöt i brallorna när man studerar den här och hör vad den kan göra. Var hittar man sunkiga andrahandsbutiker i Chicago??

Bild

Den andra minan är också mycket intressant och kräver haklapp. I tidningen ETI (Electronics Today International) presenterades med jämna mellanrum synthbyggen som hette, typ 3600, 4600 och 5600. Modell 4600 fick en hel specialtidning för sig själv. Det var en avancerad grunka med 4 oscillatorer, tre enveloppgeneratorer, 2 filter, förstärkeri, equaliser och ett patchboard. Det har min våta dröm i slutet på 70-talet. Idag kan jag bara konstatera att projektet, igår och definitivt idag, är överambitiöst². Vissa CMOS-kretsar skulle vara av speciellt fabrikat osv.

Bild

Hursomhelst, de här maskinerna var fin-maskiner men så togs det fram en enklare maskin som liksom inte fick heta ETI utan såldes som kit och som färdigbyggd av Powertran och fick det exotiska namnet Transcendent 2000. Har skakat ffram ritningar på denna enkla tingest och hittat modifieringsanvisningar (men MIDI ...??? neeeeee). Det mesta är straight forward, inga knaskretsar även det finns många som gått ur tiden men ändå är lätta att hitta som 3080 (förstärkare), CA3140 (BiMos OPamp), massa 741 och någon 748. FETarna som sitter i oscillator och filter är kanske lite knepigare men MPF102 är en typ som dyker upp här och där. De CMOS-kretsar som sitter där är standard och inget sägs att de ska vara från någon exotisk tillverkare. Kretskortet är STORT, så stort att mitt PCB-program vägrar hantera det. Alla potar och omkopplare sittet på kortet varför man kan krympa det väsentligt om man lyfter bort dem. Det här blir ett jobb efter jul. Jag kanske har fått lite energi att slutföra massa andra projekt och kan kröna dem med en T2000.

Bild

Författare:  kodar-holger [ 21.55 2018-12-11 ]

Om det funnits en dregglande emoji hade jag använt den nu.

:dreggel:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 22.04 2018-12-11 ]

Här är min theremin. Ska spika fast några kopparrör och börja kolla upp den. Och kom nu inte med några dumheter om att Beach Boys körde med theremin för det var möjligen en tannerin de spelade på.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electro-Theremin
Citera:
Most famously, Tanner played his Electro-Theremin on three songs by The Beach Boys: "I Just Wasn't Made for These Times", "Good Vibrations", and "Wild Honey". The instrument used in "Good Vibrations" was a Heathkit tube-type audio oscillator coupled to a mechanical action that allowed the player to mark notes along a ruler-type scale where notes could be located quickly and precisely

Bilaga:
IMG_0896.jpg

Min theremin har flera olika inställningar för flera udda ljud, vågform, pitch range, volume range, skew, symmetry (engelska ord) osv.

Tillägga till dräggelmojin ( :drool: ) att ett par syntarna ovan var budgetsyntar men idag kostar de båda hornhinnorna, en njure och minst halva levern. Jag har span på Radioshack-maskinen och då kostar den typ 3-400USD i befintligt skick (kräver TLC). Den andra , T2000, hittar jag inte alls.

Författare:  Pedalosaurus [ 23.03 2018-12-11 ]

Riktigt snygga grejor du bygger. Funderar på en liten ”noisebox”. Har kollat på lite olika scheman. Tänkte ta idéer från lite olika håll.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 23.06 2018-12-11 ]

Syntarna ovan är INTE mina. Jag tittar efter dem men de kostar lite för mycket. Får se om jag kan göra lite detektivarbete när jag är över i USA i vinter.

Det finsn en del ryska syntar som dock heller inte längre är billiga. Den vanligaste är en maskin som kallas Polivoks.

Författare:  Pedalosaurus [ 23.22 2018-12-11 ]

Jag tänkte på bilderna i början.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 05.32 2019-01-09 ]

Som ickemusiker och ickeproffs har jag kanske lite svårt att bestämma mig för nån sorts vettig nivå på stolligheterna. Visst vore det mysigt att få till en Maxi-Moog men någon lagom stor/liten estradmodell vore inte heller fel.
Samtidigt är jag BARNSLIGT förtjust i smågrunkor som ryms i pastillaskar eller något större smågrunkor som ryms i cigarrlådor.
Den här Macchiaton kunde jag inte låta gå mig ur händerna, dels för att den kunde (enligt Youtuben) framställa en del balla ljud, dels var billig och så snabb frakt till temporära adressen i Chicago så jag kunde plocka hem utan att betala dyr frakt över Atlantiska pölen + moms + postens administrativa avgifter.
Jag skippade optioner som låda (kartong) och väggbula. Lådan får jag grunna på men något cigarrlådeaktigt vore fint.
Maskinen är byggd på ett kort med, vad jag tror, är nån Atmegaprocessor och kapacitiva tangenter. Ytmonterat är redan monterat och en påse blandat för hålmontage medföljer. Man kan se vad som ska lödas vart men jag ser inget schema tyvärr.
Det blir hursomhelst lite jul i timmerstugan när jag kommer hem 8) .

https://zeppelindesignlabs.com/product/macchiato/

Bild

Författare:  kodar-holger [ 07.40 2019-01-10 ]

Har du sett den här?

https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=_doZDexfNV8

Så enkelt sätt att göra en sequenser. Lite svårt att få ut CV ur den men hur många gate-signaler man nu kan önska sig går ju.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.58 2019-01-10 ]

Det ska nog kunna gå att göra med, CV alltså. Att blanda mekanik med elektronik för att göra ljud är definitivt häftigt. Tänk Vintergatan.

Jag har den här speldosan på min önskelista. Tänkte sätta en motor på den och så kanske göra en jigg för att håla hålremsan. Hålen kan ju gå till en DA-omvandlare och kanske ett par hål till trigg och oktav.

Bilaga:
A82E4D72-E40A-467E-B73D-160A1257FE87.jpeg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 11.26 2019-01-27 ]

Jag byggde ihop Zeppelinaren ovan men den låter inte fullt lika skog som jag förväntat mig. Det kan vara så att en del komponenter (potar) löds ner mot ett stort jordplan och att det där blivit kallödningar (bokstavligen). Dock har jag packat ner alla mina småmoduler inför flytt och lägenhetsvisning så det får dröja innan jag biter i det äpplet.

Jag funderade, ovan, på Maplin-synten T2000, en enklare maskin med en VCO och, enligt uppgift, en VCF, som låter som en gäll katt när den oscillerar, (VCO - oscillator, VCF - filter).
Sedan läste jag om en udda sak från Radio Shack/Moog; också omnämnd ovan - MG-1. Jag låg häromkvällen och spanade på en serie Youtubefilmer där det berättades om denna sak och jag blev VÄLDIGT intresserad, där VÄLDIGT ska skrivas med STORA bokstäver. Den har två VCO OCH är dessutom polyfonisk. Alla dessa oscillatorer kan kombineras på ala möjliga sätt samt det finns andra möjligheter också. Ett livstidsprojekt vore att bygag den här. Scheman finns , se nedan.

Estradmaskinerna är rätt behändiga för allt är färdigkopplat medan en modularmaskin kräver några kilometer patchkablar. Å andra sidan kan man bygga in massa balla och udda funktioner i sin modular. Men om jag får behålla hälsa och förstånd får det väl bli en modular (minst) och en estradmaskin och det rimligaste alternativet är denna Moog-variant.

Jag har plockat hem en rad balla kretsar till T2000 men som nu passar i RadioSchack-Moogen. Jag saknar en brusgenerator och -:2-kretsarna till polyfonin, det blir en massa 4013 om det nu inte går att programmera t ex en Attiny84 eller kanske en Atmega328, att plocka in 6-12 pulståg från TOGen (Toppoktavgenerator) och dela ner med -:2. Man kunde kanske fixa en AR-generator till åt VCAn (förstärkaren).

Grubblar, grubblar grubblar ....

Manual till Concertmate MG-1
Scheman och instruktioner till MG-1
Moog Realistic MG-1 - 4-5 delar.

Manual till Transcendent T2000
Scheman - renritade till T2000

Typisk modularsynt:

Bild

Typisk estradmaskin:

Bild

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.40 2019-02-21 ]

Det nämndes för mig någon gång att till min sekvenser skulle det sitta fint med en kvantiserare (Quantisizer), så jag har lagt någon timme på att CADa ett kort till en sådan.
En kvantiserare fungerar så att den tar in en analog signal och kvantifierar den. Det innebär att den matar ut spänningar i fasta steg. Lite så här:

Bild

Stegen väljs så de, när de matas in in en VCO, ger "riktiga" toner eller halv- eller kvartstoner och ingenting däremellan.

Jag plankade av en färdig layout och gjorde några små justeringar och tänker, när jag kollat igenom layouten skicka en order till Kina. Några kinakort blir ändå så mycket billigare än att köpa färdigt.

Bilaga:
quantisizer.JPG

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.13 2019-03-05 ]

Jag har ännu inte skickat mina gerberfiler men har kommit på andra tankar lite grann. Ray Wilson har gjort designen mycket enkel och det är inget fel i det. Men jag funderade om det inte blev ”enklare” att använda fixa och färdiga DACar. Jag har själv en DAC0800, vilken är lite ’tjurig’ med +/- - spänning, och en ZN425. Den senare har, om man spanar både ett register som sätts parallellt (8 bitar) och en räknare - bara att välja. Oavsett vad, skulle just ZN425 göra ett himla bra jobb.

Och inte nog med det, är ADCn i en ATmega eller en ATtiny84 tillräckligt bra för att digitalisera en signal som ska vara en utgångspunkt för en tempererad musikalisk spänning; se inlägget ovan.
Nu skulle man kunna bygga en kvantiserare med ett ytterst fåtal komponenter, en dubbelopamp för in- och utgångsbuffert, en mikrokontroller och en dubbel DAC eller två enkla, eller kanske bara en enkel.

Det här blir nog lätt att testa. :)

Författare:  Pedalosaurus [ 22.08 2019-03-05 ]

De där oreanga sakerna var ju riktigt snygga! Om du vill bygga en riktigt kompakt VCO kan jag rekommendera den här som är baserad på CD4069.

Men jag bytte ut ”current sinken” mot lösningen nedan. Man ansluter Q2:s kollektor till T2:s position. OP:n U1A används ju inte. Den trackar excellent och är som sagt riktigt kompakt :)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 22.50 2019-03-05 ]

Vi ska titta på det där ... sen när jag är på plats. Jag skulle nog till ett framtida modularprojekt behöva några VCOer. Och det kan ju tänkas att tankarna kring en "estradsynt" splittras så jag plockar godbitar ur olika maskiner. Moogens VCF lär vara himla läckert, sägs det.

Sedan tycker jag det är lite kul att försöka hitta enkla lösningar även om man tvingas skriva lite C-kod.

Författare:  Pedalosaurus [ 10.17 2019-03-06 ]

Jo Moog:s Ladder VCF är ju i en klass för sig...Men det finns också 12dB Vcf:er som låter mycket bra. Kanske inte lika bombastiskt fett, men mer ”musikaliskt” i vissa avseenden.
Det finns ju flera intressanta lösningar med bl.a AtMega och liknande. Byggde en Midi till CV converter med ett chip från Midimuso i England. Den kör ju 5V men använder PWM på utgången ihop med en OPAmp som filtrerar och drar upp 0-5V till 0-10V för alla oktaver. Testade med keyboardet jag köpte av dig och ovan nämnda VCO och den trackar fantastiskt bra. Så det finns ju fantastiska möjligheter för den som kan programmera.
En annan intressant finess med det chippet är att det kan köras polyfoniskt och kan stackas för mer polyfoni. Ett chip ger 4 CV och gate ut, 2st ger 8 osv.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.02 2019-05-07 ]

a) Jag beställde speldosegrejsimojjen från föregående sida och börjar fundera.
Tänk om man satte en motor på den.
Göra jigg för att håla hålremsa.
Antingen göra en resonanslåda till den så det hörs när man spelar, eller typ led/fotodiod för att få något elektroniskt digitalt som kan matas in i en DAC.

b) Paneler för min första SoundLab, ett antal skumma moduler från Ken Stone (Cat Girl Synth) är på väg att bli klara. Jag har valt en modulhöjd på 4HE (7").

c) Kvantiseraren jag filat på vilar men jag har ju de magiska DAC-kretsarna ZN425/ZN428 (med räknare+register/enbart register). De här gör projektet mycket enklare men jag får fila på designen på kopplingsdäck först.

d) En liten Atmega-baserad mikrosynth har poppat upp i form av en liten plastlåda med fem potar och fem tryckknappar. Den kan jag bygga klart med en gång.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.06 2019-05-07 ]

Längst till vänster SNVoice en minisyntmodul baserad på SN76477 (panel klippt men ej borrad), SoundLab minisynth, fem olika moduler från CGS, det stora kort längst till höger är en udda skapelse som tar in brus och skapar slumpvisa spänningar för random music.

Bilaga:
IMG_7034.JPG

Författare:  Platis [ 11.06 2019-05-08 ]

Kul, jag är lite nyfiken på hur SNVocie låter, du får spela in en truddelutt! :)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 11.15 2019-05-08 ]

DEn ligger lite längre nr på listan och även om den bara är ett antal hål i en panel från färdig får du nöja dig med de här trudeluttarna:

https://www.birthofasynth.com/Thomas_Henry/Pages/SN-Voice_samples.html

Det käcka är att jag har alla funktioner (nästan) i en krets (på ett kort).

Författare:  HUGGBÄVERN [ 09.54 2019-05-14 ]

Det är en hel del timesharing här i hyddan. Tyvärr ägnas alldeles för lite tid åt sådant som dels för projekten framåt och sedan har jag fortfarande en lägenhet att fixa färdig.

Eb ekplankan (hyllplan) jag köpte, ska det bli en låda till sekvensern. Bitar kapade, jag har borrat för skruvarna (skall försänkas), lackas/vaxas/oljas/betsas ...
Jag fick snitta lite på gavlarna för att potarna skulle få plats, annars verkat det bra och rimligt. Gör väl, hoppas jag, Geek-Joans panel rättvisa.

Bilaga:
IMG_7074.JPG

Bilaga:
IMG_7075.JPG

Bilaga:
IMG_7077.JPG

Författare:  kodar-holger [ 10.29 2019-05-14 ]

Snyggt. :bravo:

Ser inte riktigt hur du gjort i hörnen. Hoppas du sinkat ihop dom med laxstjärtar.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 10.37 2019-05-14 ]

Må vara att jag fick en tand lagad häromveckan men det hjälper inte till att knapra fram lax-. eller duvstjärtar (dovetails) här. Jag har inte verktygen. Här är det nödvändiga mängder vitlim (så det inte tränger ut) och åtta "snabbskruvar", ärligt stulna på jobbet som gäller.

Jag funderar på att gå med i seniorernas hobbyklubb till hösten. Då får man tillgång till lite vettiga maskiner.

Författare:  kodar-holger [ 12.03 2019-05-14 ]

Maskiner???

https://www.youtube.com/watch?v=Zuybp4y5uTA

Författare:  HUGGBÄVERN [ 12.23 2019-05-14 ]

Jag vet att somliga har "kloka händer", som ryssarna säger. Men jag har ju inte ens de sorters sågar, än mindre någonstans att klämma fast mina träpinnar ... :( Och, framför allt, jag har inte det tålamodet.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.28 2019-06-07 ]

Jag fick mina mönsterkort till kvantiseraren och arpeggiatorn idag men hade samtidigt fått tummen ur och riggat upp en enkel historia för att kolla hur lätt/svårt det var att nyttja Arduinon att utgöra en kvantiserare.
Michael Barton som står bakom konstruktionen av de beställda kretsarna nyttjar en PIC-processor för att ta in en analog signal, göra den digital, skala om den för att passa lagom roligt musikalisk skala och sedan göra den analog via kretserns PWM-funktioner och skicka ut den till ett filter.
Jag tänkte häkta på en riktig DAC till Arduinon och ersätta Nanon på bilden med en ATtiny84.
Jag lyckades tydligen, men någon har kanske en synpunkt, få till det så att jag skriver ut min kvantifierade signal som en byte till port B.

Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
int sensorPin = A0;    // select the input pin for the potentiometer
int sensorValue = 0;  // variable to store the value coming from the sensor
byte myValue = 0;

void setup() {
  DDRB = 0xFF;
}

void loop() {
  // read the value from the sensor:
  sensorValue = analogRead(sensorPin);
  delay(25);
  myValue = sensorValue/17;
  delay(25);
  PORTB = myValue;
}

Här skulle det vara roligt att hitta ett bra sätt att kunna ändra faktorn för omvandlingen. Jag delar invärdet med 17 (ville sätta nämnaren till 16 men det blev inte riktigt bra) vilket dels delar ner maxvärden, 1024, till 256 = 1 byte och sedan till 64 = 6 bitar, vilket är precis lagom i musikaliska sammanhang.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.35 2019-06-16 ]

Hittat enADSR för Arduino Nano, men jag tror mig ha avkodat allt och tänkte mig en ATmega328p, en MCP4921 och några potar. Det blir nästa projekt.

Fick inte tag i "rätt" 10nF-kondingar till arpeggiatorn utan började labba med SMD-kondingar. Det blev sådär ... :eh: . Jag fick köra med den sort jag fick från Electrokit. Inte snyggt men det funkar.

Bilaga:
IMG_7178.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.13 2019-07-18 ]

Mina fem första moduler är snart klara.
Klockan ska bara vara en CD4060 som klockar på bra och med lagom neddelade klockpulser till mycket annat som är klockstyrt såsom brusgeneratorn, det analoga skiftregistret och den oändliga musikgeneratorn.
Här är det inget som vinner skönhetspris men det kanske ser lagom vettigt ut när jag är klar. I röret finns ytterligare ett gäng moduler som VCA, ADSR, Arpeggiator och Quantizer och kanske en simpel VCO. I Gerber-format ytterligare en brusgenaror/Sample-Hold, VCF, VCO och en ringmodulator.
Jag borde kanske göra en panel till tangentbordskontrollern.

Bilaga:
IMG_7275.jpg

Det STORA STORA projektet har jag troligen antytt om. Tydligen var RadioShack/Moog-synten inte bara billig och enkel men även himla "effektfull". Jag har en tanke att skala ner korten till densamma. Bör inte vara något stort jobb då man tagit till ordentligt med långt benavstånd och enkelsidighet. Dock är det en del pul och jag vet inte var jag ska börja men hade en fundering att börja manuellt, alternativt lägga ut alla komponenter, binda ihop dem med kontaktnät och sedan börja trycka ihop successivt så allt till slut fick plats på maximala kortbredden (i programmet) på 30cm. Det uschligaste är att det finns ett gäng kretsar jag inte hittar direkt. Det finns någon som tagit fram nån sorts ersättare (DYRA).

Så här ser huvudkortet ut i alla fall:

Bilaga:
MG1 Service Manual - 40A.jpg

Och jag löder samtidigt på min sekvenser.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 10.11 2019-07-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Jag beslöt mig att lägga Moogen i en egen tråd. Det kändes som om det projektet skulle kunna bli ganska omfattande i tid och rum. Jag skulle ju kunnatdela upp det i typ 25 trådar i samma anda som hos somliga andra, men så oöverskådligt vill jag inte ha det.

Egentligen ville jag lite grann kommentera londs Youtubeklipp där en Loopervisas upp.
Tittar man runt bland gubbar (och gummor?) som tar fram udda moduler hittar mycket i den här vägen. Det är antingen självkomponerande moduler eller moduler som samplar och spelar upp lite grann vad de samplat.
Jag har i min samling en Infinite Melody-modul som samplar en slumpvist varierande spänning (brus) och genererar ett antal styrspänningar som i sin tur ska styra oscillatorer filter, förstärkare mm.
Populärt just nu är Turingmaskiner. YOUTUBE.
Jag såg något som kallades Music Thing Radio Music

Och min Infinity Melody Infinite Melody YOUTUBE

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.33 2019-08-15 ]

Tre moduler klara, och sex till på G.

Bilaga:
IMG_7501.jpg

Bilaga:
IMG_7502.jpg

Några av dessa tillhör version V.1 och med nyare version har följt förändringar. Det är inget dramatiskt men tillräckligt för att sätta ett litet krokben. Som tur är har jag hittat en sajt som har scheman och slikt på de äldre versionerna.

Min "turingmaskin" tillhör det här modulgänget men jag kämpar med att få ner storleken på panelen men ändå inte så smått att jag inte kan ratta alla potar som ska dit.

Författare:  Platis [ 17.16 2019-08-15 ]

https://youtu.be/Le26BIqB8Y8?t=5
Det var ju riktigt coolt, men förstår inte varför det kallas "Turing machine"? :humm:
Hur är dom konstruerade? Mikrokontroller eller endast ttl/cmos-logik?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.20 2019-08-15 ]

Blandad teknik kan jag tänka mig.
Man kan väl tänka sig dem som en sorts (analog) slumpgenerator lite som ett skiftregister med återkoppling som skapar en pseudorandomgenerator:
http://sharetechnote.com/html/Handbook_Communication_LFSR.html

Den populäraste turingmaskinen finns presenterad här:
https://musicthing.co.uk/pages/turing.html
Den är ju inte överdrivet avancerad, inget schema men en bygginstruktion.

inFinite Melody ser ut så här - inga programmerbara kretsar:
https://www.elby-designs.com/webtek/cgs/cgs32/cgs32_infinite_melody.html

Här är det analoga skiftregistret:
https://sdiy.info/wiki/CGS_analog_shift_register_(previous_version)

Jag har fyra paket Gerberfiler som ska iväg till Kina om några veckor. Det ska resultera i en analog brusgenerator+S&H, VCF, VCO och ringmodulator.

(Måste fixa en låda att sätta modulerna i OCH ett nätaggregat (+/-12 resp 15V).

Författare:  HUGGBÄVERN [ 22.06 2019-10-03 ]

Mitt kabinett är klart och så här ska det användas. Här finns ingen riktig standard, bredd (innermått) är 19" (ca) och den tänkta höjden är 7" (ca). Modulerna ska få ett lite skruvhål, eller en slits och fästas i tacken med små fina träskruvar - inget fancy.
Jag räknar med att racken ska klara av de moduler jag har klara idag, jämte några oscillatorer, filer, och några andra mer "vettiga" moduler. Dessutom tänkte jag mig göra plats för två kompletta syntar.

Bilaga:
IMG_7716.jpg

Författare:  kodar-holger [ 05.59 2019-10-04 ]

Om du inte redan sett det så har alla E hamnat åt fel håll utom det i mode på ADSR-modulen...

Snyggt för övrigt. :tumupp:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 06.55 2019-10-04 ]

Det är teckensnittet - Ebola - som gör så med E:na. Det ska vara så. 8)

Här har jag lite en del att tänka på, somliga moduler matas med +/-12V somliga med +/-15V ...

Författare:  Platis [ 19.23 2019-10-08 ]

Snyggt! :) Vad gör du modulerna i ? Plåt? Aluminium?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.48 2019-10-08 ]

Gratis är gott. Kör med 0.8mm aluzink-plåt från EX-jobbet. Visst hade det funkat bättre med 1,5-2mm aluplåt men jag kör lite egen standard. Ett blankt PCB till en modul kostar runt hundralappen och det får det vara värt för att slippa etsa själv medan paneler kostar100-150 och det är inte alltid man kan hitta dem i samma höjdenhet.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 19.35 2019-10-20 ]

Jag besökte en kompis igår och såg hans "skotfynd": en Korg Polysix och en Yamaha DX7, båda i behov av lite healing men ändå. En P6 går ju loss på runt 15.000 på eBay. Och nähä då, jag är inte avundsjuk alls ... INTE DET MINSTA, NÄÄÄÄÄ!!!!

Själva byggprojekten har gått i stå delvis för att "mitt beslut härom (V)eckan", planering inför kommande resa, och studiecirkeln i ryska jag leder och så DIY-träffen nästa lördag.

Men kort:
Fick till rätt plåtbockning för den infinita melodigeneratorn - inte borrad men ändå.
Försöker med en ny frontpanel till lilla Soundlab minska storleken lite. Jag får leta reda på mindre rattar, för det blir trängre på¨panelen.

Moogen då?! Usch ... jag kan köpa potar och omkopplare på eBay för 2000:- men det är lite för surt för mig, så jag får suga lite på den karamellen, samtidigt som jag:
a) börjat studera föreslagna modifieringar. En del enkla som att byta en trimpot mot en vanlig pot för att kunna variera duty-cycle på VCOernas kantvågsutgång. Mer komplicerat är en smärre ändring på EGn där en extra liten krets ger mig möjlighet att reglera Sustain. En del annat rör sig ändra komponentvärden i filtret, omkopplare med två kondingar för att justera LFOns frekvensområde maximalt.
b) bara sneglat på att bryta upp schemat i moduler vilket är en aning komplicerat då ALLT sitter ihop, och baklänges ingenjörsskap är svårt ...

Råkade kastade ett halvt öga på det som jag för något år sedan utsett till "ett riktigt estradsyntprojekt", dvs ETIs T2000. Huggbävern är tvehågsen, har svårt att besluta sig och är definitivt ambivalent - björk eller asp .... vilket är godast?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 19.20 2020-03-31 ]

I princip har jag lött (INTE LÖDAT :evil: ) färdigt korten, dvs, jag har lött upp alla komponenter jag beställde. Det finns dock glipor och jag inser att jag kan ha klickat fel, räknat VCFen två gånger och VCOerna bara en. Jag fattas massa 1N4148 och inte minst 100nF och jag måste ha två OPA2134, och de var tydligen inte "halva reapriset". Nu måste jag också gå igenom potar och omkopplare. Jag tror att jag har beställt felande potar från Thailand men jag kan ju ha räknat fel .... IGEN.

Så här ser det i princip ut. Jag har sedan fotot togs tryckt i alla kretsar i socklarna för att se vad som fattas.

Bilaga:
IMG_8257.JPG

LFO, VCA och ADSR är helt klara och kan testas. Måste till ett +/-12V ... 15V aggregat.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme