Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Strömmätning till bil
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=56445

Författare:  kankki [ 22.45 2012-01-14 ]
Inläggsrubrik:  Strömmätning till bil

Jahapp, då var mitt slutarbete 'färdigt' och presenterat.

Det är ett system baserat på en 100A hall-effektsensor, atMega328 /m Arduino bootloader och en 16x2 display för att visa allt.

Schema:

Bilaga:
9.png


Strömsensorn (HASS 100-S) ger ut en spänning på 2,5 vid ingen ström genom den. Varierar då positivt och negativt i relation till strömmen genom den. Spänningen varierar dock mycket lite, även vid max belastning. (Fanns nog en formel någonstans för att räkna ut spänningen, men hittar den inte nu) Det måste ju fixas så man får vettig upplösning på AVR:ens 10bitars ADC.

Det åtgärdade jag med först en differential förstärkare som klipper bort allt onödigt offset. Sedan en vanlig icke inverterande stärk med ett gain på ~4. Sen ställer man CAL_POT1 så man får 2,5v ut igen, eller 512 på ADCn. Vipps, 4 gånger större område!

Spänningsmätningen är bara simpel spänningsdelare som man kalibrerar med en pot. Körde med ett simpelt RC-filter där, borde klara sig. Tänkte köra 4wire mätning, men ganska onödigt tyckte jag, eftersom spänningsfallet på matningstråden är ganska lågt, och stabilt (dvs, kan kompenseras för i mjukvaran, om det behövs).

Matningsfiltreringen, regulatorn är inte med på det där schemat. Men det är bara ett par låg-esr kondingar, någon keramisk, och genom en 470uH induktor och en diod till först. Också en 16V varistor parallelt med matningen. Panelmonterad säkring och strömbrytare utanför kortet.

Menyerna sköter man med en rotationsenkoder med inbyggd knapp.

Körde blandat SMD och hålat, tycker det är snyggast :D Och op-förstärkaren fanns bara i DIP vid Vasa elektronikcenter. Körde också med IDC kontakter och flatkabel. Ångrar det lite eftersom trådarna går av mycket lätt, vid lödningarna.

Bilaga:
11.JPG


Bilaga:
15.JPG


LCDn är bara en billig en från eBay, vade en med orange text eftersom den passar färddatorn i Saab 900.

Kabeln som går till motorrummet är bara en TP kabel med 4 par. Ansluter till kortet med en DB9. Så här ser båda ändorna ut:

Bilaga:
5.JPG


Tog även en liten video av när jag hade allt tillfälligt inkopplat och testade det i bilen: (ja, engelska menyer ser mera proffsigt ut 8))

http://www.youtube.com/watch?v=8vKGZerKj-0

Koden kan jag lägga upp om någon är intresserad.

Och, ja vet, jag är så dålig på att strukturera och presentera projekt :p

Nu återstår det väl bara att lägga in det i bilen på något sätt… återkommer :)

Författare:  Electricguy [ 22.51 2012-01-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Coolt! riktigt snyggt jobbat! :P

Författare:  Danny [ 23.17 2012-01-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Trevligt projekt :tumupp:

Författare:  gOry [ 00.33 2012-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Förpacka de snyggt, och sälja till bilstereotokar, sen gör du en version som passar fritidsbåtar som även håller koll på septitank och färskvatten.

Författare:  thepirateboy [ 09.37 2012-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Riktigt nice och proffsigt, bra jobbat! :tumupp:

Författare:  kankki [ 10.23 2012-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Tack!

@g0ry

Bra ide :) Då får de testa sina farads kondensatorer...

Författare:  säter [ 14.18 2012-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Det var mycket prylar på det där kortet.
Men, utför det något annat än att ersätta en vanlig Volt- och Ampere-meter?

Författare:  kankki [ 18.19 2012-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Visar effekt… :foliehatt:

Tja, värdena läses ju av en mikrokontroller, så möjligheterna är ju ganska stora. :) Dock har jag ju inte gjort någon utgång till minne eller PC så loggning av strömmen blir det väl inte...

Författare:  Andy [ 18.35 2012-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Kanske V2.0: :)
En sak som borde gå ganska enkelt att lägga till är att få en presentation av batteriets kondition. Spänningsfallet och strömmen (+temp) vid start ger en bild av batteriets inre resistans och ur detta kan man få någon form av CCA värde. Data lagras i EPROM och varnar när det är tid att rekond-ladda eller helt enkelt byta batteri. En OW tempgivare på batteriet och lite kod är väl allt som fattas.

Författare:  kankki [ 18.37 2012-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

^ Bra idé! Med nuvarande kort borde man ju kunna 'nolla' spänningen av batteriet vid 0A, och sedan räkna ut resistansen med ohms lag- smart!

Författare:  DeVille [ 20.16 2012-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Jag skulle vara intresserad av en sån där om du fixar så att man kan se förbrukade Ah.
Skulle passa bra både i båten och husbilen.

Antar att du inte beställde bara en PCB? :)

/DeVille?

Författare:  kankki [ 20.30 2012-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Amperetimmar vore ju en ide. Kanske med ett timer interrupt, men det fångar ju inte peakar så värst bra (eller, alls). Ett PCB och part list kan du få, men löda ihop det får du nog göra själv. ;)

Författare:  Johanb [ 20.43 2012-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Fler PCB tillgängliga? Pris? :)

Författare:  kankki [ 20.47 2012-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Jovars, jag har 7 kretskort kvar. Måste fixa lite mer dokumentation bara :) 5 €/st inkl. frakt?

Författare:  gOry [ 20.52 2012-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Har liknande hemmabyggd pryl i vår segelbåt, Den använder sig av ett shuntmotstånd finns de några fördelar med det?
Antar att hall-effektsensor är betydligt lättare att koppla in.

Författare:  kankki [ 20.58 2012-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Tja, med ett shuntmotstånd måste man ju kapa kabeln.. men det kan man hamna och göra med denna sensor också, eftersom man måste ju föra kabeln genom hålet.

Författare:  Electricguy [ 17.33 2012-01-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

modell tångamperemeter hade ju varit praktiskt. En sån där ferittkärna man klämmer på kablar för avstörning kanske? bara att linda en liten lindning runt ena kärnhalvan.

Författare:  Bosen [ 21.50 2012-01-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

riktigt snyggt!!!

Författare:  Niklas-k [ 08.53 2012-01-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Jävligt coolt!
Gillar kombinationen encoder och lcd display med menysystem. använder det ofta själv i mina projekt.
Flatkabel direktlödd på lcd är inge höjdare. Ett tips är att du gör ett kretskort för displayen och sätter dit motsvarande displayheader på den.

Författare:  kankki [ 14.25 2012-01-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

@niklas-k

Ja, nästa gång ja använder flatkablar blir det nog på det sättet :)



Bifogar .hex och arduino .pde filerna. Har inte orkat kommentera, men koden är ganska bra uppdelad i .h filer. :)

Bilaga:
strömmätning.zip


Här är delarna jag använde.

Strömsensor HASS 100-S 76-962-77. Pinout finns i databladet

Rotationsenkoder.. hittar den inte på elfa för att encoderkategorin har 0 produkter av någon anledning. Men det är en 2 fas (3 pinnars) encoder, med inbyggd knapp, inget speciellt.

Displayen är bara en enkel hd44780 kompatibel.

Processorn är en ATMEGA328P-AU i TQFP format.

Författare:  kankki [ 18.57 2012-01-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Har nu också rättat till pcb dokumentationen (småfel), om någon annan är intresserad av pcb.

Författare:  Zapro [ 08.45 2012-11-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Hej. Jeg fandt dit fantastiske system via søgning på Youtube. Er du interesseret i at sælge mig et print ? Jeg har selv komponenter og kan selv programmere Atmega'en. Send mig en PB, så kan vi handle :-)

Tak for inspirationen, det er et lækkert system du har lavet dér.

På forhånd tak,

Per,
Danmark.

Författare:  kankki [ 18.51 2012-11-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Hej Per!

Jag tar kontakt med dig senare, om det går. :)

Författare:  Icecap [ 18.57 2012-11-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Shuntmotstånd har egentligen ingen fördel.

Antingen kan man använda en bit kabel, den är ju per definition ett motstånd. Problemet med det är att det inte är många som förstår hur man kopplar sig in på den för att mäta, de kan hitta på att koppla under kabelskorna och det fungerar inte. Man ska koppla in en bit ifrån kabelskorna, då får man inte falska strömmar pga. dålig kontakt.

Men en sensor som mäter magnetfältet kring ledningen är en riktig bra lösning om övriga miljön tillåter det.

Författare:  PeterH [ 19.53 2012-11-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Skulle man kunna montera sensorn i en skärmad box där man har tagit ur för genomgående matningskabel (den som skall mätas på)

Typ som nedan... naturligtvis med två likadana halvor som kläms över kabeln.

Bilaga:
box.JPG

Författare:  Zapro [ 13.43 2012-12-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

kankki skrev:
Hej Per!

Jag tar kontakt med dig senare, om det går. :)


Yes. Jeg væbner mig med tålmodighed :-)

Nu er det begyndt at sne idag, så det er tid til at overvåge batteriet så jeg ikke ødelægger det.

// Per.

Författare:  YeetSkeet408 [ 17.11 2018-10-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Jag är intresserad av din kod

Författare:  YeetSkeet408 [ 17.14 2018-10-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Jag är intresserad av din kod

HELP! :humm: :humm: <3

Författare:  YeetSkeet408 [ 17.16 2018-10-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Jag är intresserad av din kod

HELP! :humm: :humm: <33333 :mrgreen:

Författare:  malman [ 17.39 2018-10-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Strömmätning till bil

Finns ju i ett par svar längre upp på sidan...

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/