Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 17.34 2020-01-29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 1118 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 71, 72, 73, 74, 75
Författare Meddelande
InläggPostat: 22.05 2019-09-21 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 7342
Angående kaminerna i serie: Huvudsaken är väl att den kamin som inte eldas inte har nåt luftflöde ut i skorstenen, typ.

Angående temperaturen: Med ett system som tål tryck så kan man ju faktiskt komma en bit över 100 innan kokning. Det farliga med kokning är ju annars att förmågan att avkyla blir väldigt mycket sämre, varpå risken finns för lokala överhettningar. Minns inte hur dessa kaminer är byggda, om det är typ nån slags keramik eller liknande mellan elden och de vattenburna delarna så är det kanske inte så stor risk för lokal temperaturökning. Det verkar däremot mer riskabelt med en tunnare metall mellan eldstad och vatten. Visst, järn lär ju inte smälta på nolltid men risken är väl att nåt deformeras och det händer dåliga saker.


Angående det jag föreslog här om dagen: Visst blir det en smula mer komplext, men i praktiken så är det ju enbart en termostatventil och några rörkopplingar som tillkommer, om du inte också vill ha ett gäng avstängningsventiler. Vet inte om man kan köpa termostatventiler med hyggligt stort reglerområde - och vet heller inte vilken temperatur som kan vara vettig.

Förresten, jag ser ett allvarligt problem med systemet, och det är att ifall du behöver uppvärmning, enbart värmer med värmepump, och uppvärmningen kräver lägre än cirka 40 graders framledningstemperatur så blir det kanske svårt att ordna vettig temperatur på tappvarmvattnet. Shunten verkar ju enbart kunna reglera mellan skållhett "rött vatten" och fisljummet "orange vatten", där det sistnämnda verkar vara den temperatur värmepumpen åstadkommer i tanken.

I princip så kommer ju varmare vatten från värmepumpen att röras uppåt i tanken så att kranvarmvattnet blir varmare än "orange", men det förutsätter dubbla "orange" anslutningar på tanken så att cirkpump för VP och för radiatorsystem inte ser till att vattnet i "orange" anslutning på tanken nästan står still (d.v.s. vattnet från VP går direkt till kalla sidan av shunten). Worst case kan det ju rent av bli så att vattnet cirkulerar just så och den enda värme som hamnar i tanken är temperaturen du har på returledningen från VP.

Sidospår: Åtminstone vissa bergvärmepumpar verkar ha en utgång för att styra en växelventil så att värmepumpen mestadels enbart driver radiatorslingan direkt, men vid behov växlar till att enbart driver en tank vars syfte är att ordna tappvarmvatten. Nackdelen är ju att emellanåt så svalnar radiatorslingan en stund, men fördelen är att du slipper problemet att radiatorslingan och värmepumpens cirkulationspumpar tar ut varandra som jag förutspår i föregående två stycken.

P.S. vet inte var man får tag på dem, men det finns ventiler som kan styras av shunt som har tre ingångar och en utgång, perfekta för den här typen av applikation. Har nåt vagt minne av att de förekommer i vissa solvärmeinstallationer och att prisläget på ventilerna är ruskigt högt om de inte köps som del av solvärmeanläggning eller nåt sånt. Om jag minns storyn rätt så är det relativt låg marginalkostnad att tillverka ytterligare sådana ventiler när man väl har produktionen igång, men rätt höga startkostnader att börja produktionen, så resultatet är väl att de säljs för vad industrin är beredda att betala, och sedan säljs några till klart lägre pris till solvärmebranschen (med krav på att de inte får hamna "i industrin"), eller hur det nu var.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.26 2019-09-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1951
Ort: sthlm
Shuntventilen jag har ritat in är en fyrvägsshunt. Det kan alltså ta kallt, fisljummet eller varmt vatten och blanda enligt lämpligt recept.

Edit: Typ denna ventil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.42 2020-01-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1951
Ort: sthlm
Nu har jag fått tummen ur och kopplat in den "nya" värmepumpen tillfälligt:

Bilaga:
2020-01-15 10.19.05.jpg

Bilaga:
2019-11-06 15.52.45.jpg


Den tuffar på och allt funkar som det ska! Nu blir det till att ta tag i övervaknings/loggningssystemet igen.

Sjövattenpumpen är en Speck Bettar 12.
Bilaga:
2019-11-11 15.43.09.jpg

Bilaga:
2019-11-11 15.44.23.jpg


Denna vill jag styra med en frekvensomformare så att den inte går på full spätta hela tiden. 2 kr/kWh ger en årskostnad på 6000 spänn om pumpen går konstant halva året så det är väl värt att lägga nån tusenlapp på en frekvensare. En omformare på ca 0,75 - 1 kW med enfas 230 V in och trefas 230 V ut borde väl vara det jag ska ha? Och gärna styrning via modbus så jag kan styra allt från PLCn.

T.ex. denna SINAMICS V20 - 6SL3210-5BB17-5BV1. Eller är det någon som sitter med en frekvensare på hyllan som jag kan få köpa?

Sen har jag i förlängningen planer på att kanske frekvensstyra även kompressorn (Toshiba PA200X2CS-4KU1) i värmepumpen men jag lyckas inte ta reda på om det är lämpligt att köra denna typ med frekvensare.
Bilaga:
2019-11-06 15.45.51.jpg


Är det någon som vet om det är lämligt att driva en Toshiba PA200X2CS-4KU1 med frekvensstyrning? Inom vilka intervall bör man i så fall hålla sig?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.55 2020-01-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1951
Ort: sthlm
Nu är övervakningssystemet online! Inte klart men det loggar i alla fall temperaturer och skickar dem till ett Google Sheet som genererar lite fina grafer.

Bild

Bild


Grafer över aktuell status finns ovan som ni kan se och även på https://stor-erik.com/?page_id=3765.

Då återstår att få till loggen på elmätaren så jag kan börja optimera pumphastigheter etc för att få bästa möjliga COP. Och att göra en snygg installation av allt. Och att implementera en frekvensare. Och att ta de automatiska avstängningsventilerna i bruk. Och...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.25 2020-01-22 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 7342
Snyggt!

Tips (kanske från Captain Obvious): Lägg på grafer som visar skillnaden mellan framledning och retur på de olika delarna som har fram/retur.

För radiatorkrets kan du rent av också lägga på en kurva som visar (framledning - returledning) / (börvärde inomhus - faktisk temp utomhus). Kolla om du kan fiska upp vindhastighet från nån onlinetjänst också (om du inte är sugen på att sätta upp egen mätare). Luftfuktighet kan också vara intressant. Vet inte riktigt vad dessa mätningar kan säga, men kanske något om hur vind och fuktighet påverkar uppvärmningsbehovet?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.43 2020-01-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1951
Ort: sthlm
DT la jag precis till på grafen över senaste timmen. Planen är att framöver analysera datan med avseende på alla möjliga variabler, men just nu är fokus på att få till en stabil insamling av data.

Temperaturproberna ligger nu mot utsidan av rörkopplingarna med värmepasta och fastsatta med buntband. Åt minstone på sjövattnet skulle jag vilja ha dykrör då det är viktigt att hålla koll på temperaruren nära nollan. Och så misstänker jag att själva höljet på värmeväxlaren leder värmen så att yttemperaturen på kopplingarna inte är representativ för vattnets temp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.05 2020-01-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1951
Ort: sthlm
På styrkortet till VP så kan man koppla cirkulationspumpar till brine och värmekrets så att de styrs av VP. Dessa utgångar slås på och av med relän som heter JZC-32F (datablad här) och som verkar palla 5A@240VAC vilket ju är typ 1200 W. Dock står det i databladet även
Citera:
Contact Rating (resistive) 5A/240VAC,250VAC,28VDC;6A/120VAC;10A/125VAC;4.2A/277VAC
Motor load:1/4HP 277VAC
Lamp load:TV-5


Vågar jag koppla sjövattenpumpen (Speck Bettar 12, 0,69 kW) på det relät utan att det brinner upp?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.39 2020-01-23 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 7342
Om det inte är busenkelt att köpa nya reläer och byta ut dem så skulle jag nog kört en separat kontaktor emellan. En kvarts hästkraft är väl en bra bit mindre än vad din pump är på. Fast om din pump har inbyggd frekvensomvandlare (marknadsförs väl som mjukstart osv) så kanske det går, men verkar lite vanskligt att chansa.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 1118 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 71, 72, 73, 74, 75

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: larky, PeterH och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010