Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 21.28 2020-02-28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: 07.52 2017-07-19 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 1379
Ort: Lund, Skåne :-)
Nu bör filmen vara tillgänglig, hade glömt och "publicera" den :doh:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.06 2017-07-20 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 1379
Ort: Lund, Skåne :-)
Har beställt en hög med LM1815 kretsar som VR-pickupen kopplas till.
Datablad LM1815


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.00 2017-07-23 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 1379
Ort: Lund, Skåne :-)
Ett annat litet problem som behöver lösas, Det här gäller min kompis hoj, han har köpt ett färdigt cdi system som inte fungerar med
nuvarande pickup som ger för låg spänning.

Spänningen som behöver förstärkas är nog runt ca 50 mv ac eller däromkring, 0-200 hz.
Förstärkning ca 2-3 gånger, pickupen har 2 kablar, signal och jord.

Min op amp kunskap är lite dålig men skulle väl fungera med i princip vilken op amp som helst nästan?
Enkel eller dubbel matning?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.32 2017-07-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 24299
Ort: Aabenraa, Danmark
Nära nog vilken som helst fungerar.

Såklart enkel matning, att skapa ett virtuellt mittpunkt är definitivt det minste problem (2 st motstånd).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.53 2017-07-23 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 1379
Ort: Lund, Skåne :-)
Ok. Får koppla upp och testa lite. Har ju min egen svänghjuls/pickup krets att experimentera på.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.19 2017-09-03 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 1379
Ort: Lund, Skåne :-)
Efter att ha fått hem en signalgenerator från kina så kunde jag äntligen börja testa lite med LM1815N.
Sinus in ger en fin puls ut.

Bilaga:
20170903_184414.jpg


Bilaga:
20170903_184431.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.28 2019-05-05 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 1379
Ort: Lund, Skåne :-)
Dags och slutföra detta projektet kanske :humm:
Denna versionen är byggd med LM1815 som reluctanspickup förstärkare och som innan med Avr Mega8
där tändkurvan ligger.

Testad på labb bänk med signalgenerator och fungerar som tänkt. Saknas en del komponenter att monterar på
kortet. Blir ett riktigt kort vid senare tillfälle.

Ska monteras på min helrenoverade Yamaha RD350 inom kort.

Bilaga:
ignition_RD350.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.10 2020-02-06 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 1379
Ort: Lund, Skåne :-)
Med förnyade krafter så kanske jag slutför projektet detta året :D
Lite ändringar, istället för att köra som original med dubbel tändspole blir det 2 separata tändspolar
och därmed inget waste/spark system.

Blir separata system till vardera cylinder till att börja med.
Effekt delen kommer oxå att ligga i separata boxar, blir lite speciell. betydligt mer gnistenergi än original.

Konceptet med separat styrning till vardera cylinder är testat och fungerar, gjorde en test för en väldig massa år sedan
men kom inte längre då. Den gången använde jag bara en optokopplare från pickupen till mikrokontrollern istället för LM1815
som det blir nu.

Länk till testet

Bilaga:
RZ350-CDI.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.41 2020-02-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 23607
Ort: Norr om Sthlm
Kör RD350 wastespark alltså ? ..det brukar man ju undvika på tvåtaktare, Suzuki kör ju tex dubbla tändspolar på tvåtaktstwinnarna men wastespark på fyrtaktarna.


Kommer du att beställa riktiga PCB när allt fungerar eller köra med verokorten ?

(Jag menar inte att det är fel att köra med verokort..)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.01 2020-02-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.11 2005-09-06
Inlägg: 1439
Ort: Storsjö, Sorsele
Stort tummen upp, både till att du fått till en fungerande tändning, samt till RD350:an. Vore riktigt kul att ha en sådan hoj!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.05 2020-02-07 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 1379
Ort: Lund, Skåne :-)
Japp. RD350 och även RD500 har waste/spark systemet.
Blir troligtsvis ett riktigt PCB när allt fungerar som tänkt.

Eftersom jag har 2st 350 och 2st RD500 som oxå ska få nya tändsystem så
får det bli riktiga PCB.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.29 2020-02-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 23607
Ort: Norr om Sthlm
Kul, jag ångrar fortfarande att jag inte köpte RD500'an jag provkörde för ca 15 år sen, 15k skulle han ha för den inkl extramotor med skurna cylindrar, det tror jag inte man får en för idag.

Jag har aldrig kört ett fordon med så mycket ketchupeffekt som den :) först snäll som en 125'a tills varvräknarnålen passerade nån gräns, då var det som en hästspark.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010