Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 22.19 2019-10-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 224 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.11 2014-12-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1655
Ort: Karl Gustav, Varberg
...och så här blev det på OSH Park's hemsida :)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.41 2014-12-09 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.54 2010-09-07
Inlägg: 2499
Ort: Malmö/Lund
Här är ett exempel på ett ställe som jag tycker ser lite väl tajt ut:
Bilaga:
image.jpg

Man skall ju få plats att löda lite också och har man inte laserprecision på handen eller nerver av stål så är det ju bra med lite marginaler.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.46 2014-12-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1655
Ort: Karl Gustav, Varberg
jag förstår hur du tänker, men det ser ok ut i eagle faktiskt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.48 2015-01-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.51 2015-01-23
Inlägg: 1
Ort: Vårgårda
Fantastiskt bygge Bosen. :bravo:

Jag hittade sidan när jag googlade MAX9926 och kom till din blogg, och vidare hit.
Håller just på att leta styrning till en Dodge låda som jag ska ha i min A-ford hotrod med 5.7 hemi.
Behöver bara en PWM styrning till "governor" trycket beroende av VSS.
Samt solenoiderna till overdrive och lockup. Plus några ingångar så klart
Men du har ju en färdig lösning om än lite extra funktioner.
Jag hittade ett forum som började spåna på en sådan låda som jag ska ha http://forum.diyefi.org/viewtopic.php?f=16&t=1823 men dom blev aldrig färdiga.

Du råkar inte ha en extra uppsättning komponenter och kort, eller en lista på komponenterna. :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: TunerPro RT
InläggPostat: 22.15 2015-02-05 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1655
Ort: Karl Gustav, Varberg
Jag och qrt skötte våra frågor och svar via telefon istället för denna tråden. Det var ett väldigt trevligt samtal. :)

Jag har beställt alla komponenter (tror jag) till mitt nya kort nu, så jag ska väl sätta mig ner och löda lite till nästa vecka.

Nu när jag börjar fundera på detta projektet lite igen så börjar jag att tänka lite på programvaran. För att "mappa" så använder jag nu ett ganska primitivt sätt med serieterminalen och hela "menysystemet i chipet" och det fungerar, men det är ju verkligen inte optimalt. Jag började skriva lite på en programvara python för några år sedan men det blev aldrig klart....

Jag har använt programmet TunerPro RT för att koppla upp mig mot min cheva pickup och det har funkat väldigt bra. Genom att skapa en egen "definition file" så kan jag nog få den att prata med mitt kort... Frågan är vad det ska säga till den :)
De äldre GM-bilarna skickar ut en sträng på 50-60 bits hela tiden, varav start bitsen alltid är 9 ettor och sedan all info och det var så jag tänkte mig att jag skulle göra också. Men när jag sätter mig ner och försöker skapa en .ADX (definition file) så går jag bet när jag inte hittar var jag ska fylla i startbitsen.
Det finns tillockmed en hjälpfil på http://www.tunerpro.net/tutorials/CreatingECUs.htm men den verkar vara till en äldre version av TunerPro och filformat och editor verkar ha ändrats :(

Är det någon som har lekt med TunerPro och kan hjälpa mig på traven?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.31 2015-02-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1655
Ort: Karl Gustav, Varberg
Bootloader samt den obligatoriska blink-koden är laddad :)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.41 2015-02-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.54 2010-09-07
Inlägg: 2499
Ort: Malmö/Lund
Grattis, så långt allt väl alltså!

Standard Arduino-bootloader då eller?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.25 2015-02-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1655
Ort: Karl Gustav, Varberg
Japp. Jag har inga behov av att ha någon annan bootloader.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.38 2015-02-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.54 2010-09-07
Inlägg: 2499
Ort: Malmö/Lund
Jag är inte så hemma på Arduino och trodde att standard-bootloadern förutsatte programmering sen sker via USB.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.47 2015-03-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1655
Ort: Karl Gustav, Varberg
Nu har jag testat lite till och alla utgångar funkar iallafall... En bit på väg :)
Jag har börjat att kika lite på L9346 chipets diagnostik...
Jag tror att jag behöver lite hjälp att tyda databladets diagnostik-tabell:
Bilaga:
image.jpg


Det jag inte riktigt förstår är hur jag får reda på övertemp. Som jag förstår av tabellen Så visar X att ingången inte spelar någon roll. Ska man då testa alla mönster på ingången och se om DIAG. fortfarande är låg?

Hela databladet finns här: http://www.premier-electric.com/files/STM/pdf/5396.pdf


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.03 2015-03-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1655
Ort: Karl Gustav, Varberg
Så här tänker jag just nu:

Testa för "short to GND" vid uppstart.
EN=LOW
Om DIAG.=HIGH så är det "short to GND".

Starta upp kretsen
EN=HIGH

IN=LOW
Om DIAG.=HIGH så är det "Load Bypass".
Om DIAG.=LOW så fungerar utgången som den ska.

IN=HIGH
Om DIAG.=HIGH så fungerar utgången som den ska.
om DIAG.=LOW så är det "Open load", men det skulle även kunna vara "Over load", men för att veta om det är det så måste jag även bevaka själva utgången, men det har jag ingen möjlighet till. Om jag nu skulle sätta EN=LOW och DIAG. fortfarande är LOW så skulle det kunna vara "Overtemperature", men kan jag vara säker på det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.31 2015-03-14 

Blev medlem: 17.00 2006-03-03
Inlägg: 1233
Ort: Södermanland
Det finns nog bättre sätt än detta:
EN=H och IN=H
Övertemp = DIAG=L direkt.
Öppen utgång =DIAG=L efter tD IOU
Överlast = DIAG=L efter tDOL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.50 2015-03-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.54 2010-09-07
Inlägg: 2499
Ort: Malmö/Lund
Jag tolkar det bara som att OUT är avstängd (off) och DIAGx låg oberoende av ENx och INx så länge övertemp föreligger.

Skillnaden jämfört med överlast tycks vara att övertemp-tillståndet är latchat tills du sänker INx emedan överlast upphör så snart strömmen sjunker under tröskelvärdet. Övertemp är alltså "sticky" tills man återställer.

EDIT: Överlappande post. Jag tror du tänker rätt i hur man avgör vilket feltillstånd som föreligger.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.11 2015-06-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1655
Ort: Karl Gustav, Varberg
Lite updatering i min tråd är väl på sin plats :)

Den nya styrningen sitter i bilen sedan ett tag tillbaka. Allt fungerar, men eftersom jag har skrivit en ny firmware från grunden och har varit lite dålig på att dokumentera min gamla styrning så stämmer inte växlingstabellen riktigt. Jag får helt enkelt "mappa-om" framöver. För att göra det så enkelt för mig att göra detta, så har jag nu suttit och knåpat på ett GUI i processing.
Så här långt har jag kommit:

Bilaga:
Skärmbild-TCU_GUI_version1-1.png

Bilaga:
Skärmbild-TCU_GUI_version1-2.png


Det mesta är väl självförklarande, men en funktion är att trycka på [space] så kommer det i den vita rutan fram en loggning där det värdet som gällde när man tryckte på [space] hamnar längst ner och varje 0,25 sekunder tidigare hamnar varje rad uppåt.
Detta är givetvis för att veta var i tabellen jag skall ändra när jag till exempel vill att den skall växla ner vid ett visst tillfälle.
Varje cell går att ändra värde på genom att klicka på den med muspekaren, som ni kan se på den andra bilden.
En funktion som jag skall satsa på framöver är att den cellen som min styrning just nu kontrollerar (eller de två celler: nästa hastighet att växla upp och nästa hastighet att växla ner) skall vara i en annan färg. om vi t.ex säger att de skall vara röda så kommer det röda fältet hela tiden flytta sig i realtid beroende på vilken växel och vilken MAP-kolumn jag är i.
Programmet ä såpass klart att den seriella kommunikationen fungerar. Alla värden du ser på bilderna kommer från en arduino som simulerar den seriella delen i styrningen. Alla värden i tabellen är minnesplats 0-176 på eepromet på AVR-kretsen.

Min plan är att jag skall lägga några timmar på att få växlingstabellen bra nästa vecka, så det borde bli en liten updatering i tråden efter det :)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.19 2018-08-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1655
Ort: Karl Gustav, Varberg
Ett rejält trådlyft :D

Det är 3 år sedan jag skrev i denna tråden.
Bilen har funkat bra men eftersom att jag har en annan bakaxel som jag vill byta till med en annan utväxling så vet jag att jag kommer att få "mappa om" växeltabellen framöver och började därför att ta tag i ett GUI för detta igen.

Förra försöket att skapa ett GUI gjorde jag i Processing, men efter att ha jobbat en del med python så föll valet på att göra ett program i Python istället och använda mig av pyQT.

För att kunna komma in i själva programmeringen och för att framöver kunna testa mitt GUI på ett enkelt sätt så började jag faktiskt med att göra ett "emulator-program" för växellådan. På så sätt kan jag försöka få till en bra seriekommunikation och dessutom så skapade jag ett "virtuellt" EEPROM med hjälp av en tabell som jag kan skicka och ta emot värden från.

Här kommer lite bilder på Emulatorn:
Bilaga:
Skärmbild-4L80E TCU emulator.png

Bilaga:
Skärmbild-EEPROM tabell.png


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 224 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: halle, LittleFish och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010