Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 01.19 2020-05-31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Det Ultimata Tangentbordet
InläggPostat: 16.42 2020-05-22 
Användarvisningsbild

Forumfrågor via tangentbordet.

Datorerna har funnits i våra liv under många år nu, så även våra tangentbord.
Den där svarta saken man skriver på, men det duger inte med vad som helst.
Elektronik blir bättre för varje år, så jag skriver en tråd om våra tangentbord.

Skriver..

Bilaga:
SEF Det Ultimata Tangentbordet.jpg

För det är det vi gör, vi skriver på dom. När man gjort det ett tag slits dom ut.
Då köper man ett nytt, eller som jag klistrar på etiketter som inte slits ut helt.
Men slits ut gör dom ändå, så jag tänkte vi kunde prata lite om Kvalitetsbord.

Såna som håller, med Svensk layout.

Det jag skulle vijla veta mer om är vad det finns på marknaden, vilka är bäst?
För mig vore ett med vita eller ev gråa tangenter med stor svart text det bästa.
Numera kan man tydligen designa sitt eget tangentbord, någon här som prövat?

Många frågor, några svar?

Elektroniken i dom avgör vad vi trivs bäst med, men även mekaniken är viktig.
Eftersom alla har någon form av tangentbord så finns det mycket att lära här.
Därför skapade jag tråden, för att hjälpa både mig själv och andra att hitta rätt.

Det Ultimata Tangentbordet

Detta är skönt, men svårläst som fan (tangenterna original) om man ser dåligt.

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 16.47 2020-05-22 
Användarvisningsbild

Problemet är ju att alla har olika smak.

Jag gillar INTE tight layout, jag vill ha fullstort
Jag formligen kräks på tangentbord med chiclet-tangentbord, jag vill ha vettig slaglängd och mellanrum
jag gillar inte slimmade tangentbord, alltså när "ramen" runt tangenterna är väldigt liten

Sen vill jag ha mekaniska switchar med taktil feedback men utan klick, jag vill ha ljusa tangenttoppar med tecknet i mitten,
och det ska vara ingjutet så det inte slits bort, det är knappt ett tecken kvar på mitt nuvarande tangentbord.

Jag vill dessutom ha normal qwerty-layout, inget jävla delat "natural keyboard", usch usch USCH..

..För alla dessa finns det säkerligen lika många som tycker exakt tvärt om :)

InläggPostat: 17.14 2020-05-22 
Användarvisningsbild

Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
ABC 806

InläggPostat: 17.18 2020-05-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Och jag vill ha svart tangentbord samt "Ergonomiskt" Använder MS Sculpt, vilket jag tycker är kanonbra. Konceptet med lös nummerdel är också nånting som är synnerligen praktiskt, speciellt när man cadar, eftersom högerhanden är upptagen med musen, så kan vänsterhanden köra siffrorna.

InläggPostat: 18.20 2020-05-22 

Skriver man mycket så är det nästan omöjligt att veta hur många tecken som det blev av varje bokstav om det inte finns mekanisk återkoppling.
Svampdynor helt utan återkopplande känsla och man måste först titta på tangentbordet och sedan skärmen för att verifiera varje bokstav.
Det är jobbigt, skrivtakten går ner och frestar att ständigt behöva växla fokus mellan tangentbord och bildskärm.
Med bra tangentbord och man följer hela tiden det man själv skriver, genom att titta på bildskärmen, man ser direkt om något blir fel i formatering eller när det är dags för radbyte.
Tangentbordet måste dessutom stå stabilt och på samma ställe för att jag ska hitta knapparna. Nuvarande tangentbord är lättvikt billighetsbord som numera stabilserats mha dubbelhäftande tjock tejp.
Sedan finns vissa tecken som är omöjliga att skriva utan att flytta fingersättningen och därmed behöva titta på tangentbordet var man sätter fingrarna.
@ är ett sådant tecken som tar mer tid att skriva än övriga tecken men även [{}] är nästan lika knepiga om man programmerar och de senare kan verkligen ta mycket programmeringstid om man råkat få dit en för lite/mycket, som det lätt blir utan tangentbordsåterkoppling.

Förr var detta aldrig ett problem, på äldre tangentbord som nästan var outslitliga. Nuvarande tangentbord började kärva i space-tangenten efter 2 veckor, pga undermålig mekanik, lite flimsiga plastbitar som ska medge tryck på bägge sidor har börjat krokna.
Eftersom jag försöker undvika att se på tangentbordet så är det inte så viktigt vad det står på tangenterna men det är väl snaras regel i dag att tecknen är skrivna mha färg ovanpå tangenttoppen och de flesta tangenttoppar är i övrigt identiska för billigare tillverkning så tecknen är inte nedsänkta för bättre livslängd.

InläggPostat: 18.51 2020-05-22 

Mekaniska brytare är fantastiskt, och få som provat vill gå tillbaka till billigare grejer efter det. Det vanligaste är ju Cherry MX-brytare i olika "färgmodeller". Själv gillar jag Brown bäst av dem, har taktil känsla utan att klicka så förbaskat som Blue.

Men efter många år med Cherry MX har jag sen ett år tillbaka hittat den ultimata brytaren (i mitt tycke), Topre. Dessa är egentligen en kombination av rubber dome och mekanisk switch, och finns typ bara i deras egna tangentbord. Jag har ett Topre Realforce (https://www.keyboardco.com/keyboard/swe ... yboard.asp). Det är så sjukt bra kombination av smooth och solitt på nåt vis.

Men jag kan också förstå att många skiter högaktningsfullt i detta och använder random tangentbord för hundralappen. :P

InläggPostat: 19.40 2020-05-22 
Co Admin
Användarvisningsbild

Tycker inte färgen på tangenterna spelar så stor roll. Det är ju inte så att jag tittar på dem hela tiden. Bara lite. :mrgreen:
Har just nu ett svart tangentbord där bokstäverna lyser lite svagt. Har ställt in färgen till nånting som liknar ljusblå.
Ganska behagligt faktiskt. Och det är skönt att skriva på. Corsair Raptor K40.
Gillar inte små kompakta tangentbord, och särskilt inte laptoptangentbord.
Fingrarna hamnar tillräckligt snett ändå på ett fullstort. :lol:
Och jag gillar inte heller när det lyser runt om tangenterna.

Annars ett snyggt tangenbord är gamla IBM model M, men blå kontrolltangenter. :)

InläggPostat: 20.35 2020-05-22 
Användarvisningsbild

Jag tycker att det är viktigt att påminna Er unga om att tangentbordet "QWERTY" är ett missfoster för att det skulle vara svårt.
Jag är häpen att slikt kvarstår i vår moderna tid. Kolla hastigheten på en riktig telegrafist! När jag började med datorer, på sjuttiotalet, gjorde jag ett sfäriskt tangentbord som passade under en pålagd hand. Det borde vara rätt fortfarande.

InläggPostat: 20.58 2020-05-22 

Sådant här kanske?
Bild

InläggPostat: 21.00 2020-05-22 
EF Sponsor

Hurra för vita tangentbord med tydlig text på knapparna. Det här moderna påfundet att funktionstangenterna skall vara något slags andrafunktion på knappar man aldrig använder gillar jag inte heller. Gillade verkligen DECs LK401-tangentbord när det begav sig. På PC är väl det jag gillar bäst KeyTronics ErgoForce-tangentbord.

Gillar inte tangenter som säger klonk-klonk-klonk när man skriver på dom. Och laptop-tangentbord är ju en hemsk upplevelse. Vem gillar såna?

InläggPostat: 21.19 2020-05-22 
Användarvisningsbild

Ja den var rolig Palle500.
Jag tror att det var tre knappar för varje finger och en funktionsväljare för tummen.
Har ingen bild men större än en tennisboll och mindre än en halv handboll.
När kan man prata direkt till datorn?

InläggPostat: 21.27 2020-05-22 

Jag är lite kluven. Å ena sidan vill jag ha ett fullstort tangentbord eftersom jag använder så gott som alla funktioner de medför, fast å andra sidan tycker jag numpaden trycker ut musen för långt åt höger. Samtidigt är det smidigt att kunna trycka till enter (på numpaden) med höger tumme direkt från musen.

Så ett tangentbord med alla knappar fast ändå inte fullt så brett borde ju passa bra, efter tillvänjning. Hittade Cherry g80 1800 vars layout ser rätt snitsig ut. Men tydligen är kvalitetskänslan inte så hög, enligt en bunt okända tyckare på nätet. Layouten är dock helfräsig.
Bilaga:
Cherry g80 1800.jpg

Verkar ha samtliga funktioner som ett normalt fullstort tangentbord men inte alls lika brett. (Tyskt bord på bilden)

Leopold FC980M är ihop tryckt på ett liknande sätt och ska vara av bättre kvalitet men är inte fullt lika snygg (på ett nostalgiskt vis) och saknar en rad med knappar.
Har dock köpt en sådan för enklare moddning.

InläggPostat: 21.31 2020-05-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Real programmers code in binary.
Bild

Senast redigerad av baron3d 21.32 2020-05-22, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 21.32 2020-05-22 

Visst är "QWERTY" allt annat än optimalt för engelsk layout. Addera försvenskningen som lyckades med konstycket att möblera om med betydligt mer än för åäö.
Får mej att tänka på SECAM, ett franskt system för TV-modulation så gjort att man bara behövde ändra några detaljer så gick det inte längre se på en TV.
Tanken var att förhindra olika franska ö-kolonier från att skicka information till varandra genom att bestämma att varje enskild ö skulle ha sin unika version av SECAM.
Det är så med tangentborden, när de försåg dom med svensk layout.

Problemet är att jag med visst gnetande äntligen lärt sej var de olika tangenterna sitter och antagligen förlorar på att försöka lära nytt.
Kan hyggligt svenskt "QWERTY" och kan växla till engelsk version efter några minuters intrimning.

Man kan tänka att den nya generationen skulle söka något mer ergonomiskt när man inte längrer behöver tänka på att typ-armarna på skrivmaskinen inte längre är ett problem men utvecklingen går åt andra hållet.
Förr var det förväntat att en sekreterare skull kunna skriva maskin i gott tempo och klara att ta stenografi vid intervjuer, dvs handskriva i samma takt som någon pratade.
Numera är det inga sådana krav på sekreterare. Är man journalist, förr ett ansett yrke med gedigen skolning, numera samma där, behöver inget kunna, varken skriva eller författa.
Lokala tidningsblaskan har mer än hälften av artiklarna inhämtade genom att kopiera och klistra från TT och i undantagsfall tar man in utrikes artiklar som Google får översätta.
Istället för tangentbordet-ryttare är det mer värderat att kunna hämta hem andras material och lägg in i tidningen utan att ens korrekturläsa..

Det är ju lite så även på mobilen, det handlar inte längre om att skriva utan man får sakta leta upp ett par bokstäver på tangentbord utan någon återkoppling och hoppas telefonen fyller i resten.
Det är en generation som vant sej vid att det är så man skriver och de skulle rent av känna sej bekväma med att ha detta system även på vanlig PC och att skriva långa texter är typ 20 tecken via någon chatt-tjänst.

I engelska språket men även i många snarlika språk så dominerar 4 bokstäver (E,T,A,O) och om det vore optimalt skulle dessa fyra vara de mest centralt på tangentbordet, under pek och långfinger för de bägge händerna, för optimal skrivhastighet och för minsta ansträngning.

Tror inte detta kommer hända. Kanske kan vi inom måttlig framtid få ett tangentbord som skriver vad vi tänker. Det finns redan funktioner där man tittar på en bokstav på en teckentavla så avläser en dator vad vilken bokstav som avses.
Det är ett långsamt system och som ofta krånglar, men kanske blir det bättre i framtiden.

Inmatning genom bokstavering med rösten eller där datorn omvandlar tal till text fungerar riktigt i de bättre systemen för engelsk accent. Optimalt är ju sedan om man inte heller behöver kunna läsa bokstäver utan låta datorn sköta avkodandet.
Exempel, tryck på play-knappen här: https://www.naturalreaders.com/online/? ... 20Document

InläggPostat: 22.47 2020-05-22 
Användarvisningsbild

Jag håller ännu hårt i mitt gamla DELL-tangentbord från antagligen förra millenniet, åtminstonde med windows-flaggan i nedre hörnet som ser ut som win3.11 eller så... :) Väldigt bekvämt att skriva på indeed... mitt tangentbord på jobbet har tunna tangenter, dock fullstort och går ju att skriva hyffsat snabbt på o så, men det känns inte riktigt bra. Köpte även en HP laptop nyligen med ett hiskeligt tangentbord dessvärre, är bra sugen på att byta den till en betydligt slöare thinkpad bara för tangentbordet.

Skitigt o så just nu, men kvalitén kan maninte klaga på!
Bilaga:
_20200522_233802.JPG

:tumupp:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme