Gamla lysrörsarmaturer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pmagi
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 april 2020, 16:20:24

Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av pmagi »

Har en lokal med en massa gamla lysrörsarmaturer, de brummar lite och jag har för mig att om man byter från drossel till HF don blir de tysta?

Kan man bara köpa HF don o skruva in i de gamla armaturerna eller måste man göra ngt mer?

Hur ska man koppla?

/Petter
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av SM4UKE »

Jag kan nog tycka att det är bortkastade pengar att bygga om gamla armaturer till HF-don. Men det beror på skicket. Ofta är lysrörhållarna dåliga på gamla armaturer och även ledningarna blir spröda av UV-ljus från lysrören. Eftersom de är gamla är det säkert T8-rör och då bör det vara enkelt att byta till LED-rör. Det enda som behöver ändras är att den gamla glimtändaren byts till den som följer med LED-röret (är bara en säkring). Belastningen på drosseln minskar markant med LED och då blir du kanske av med brummet.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av Haralt »

Gamla lysrörsarmaturer från ca 1980 talet håller länge. Vi har sådana i en lokal ca ett 20 tal och funkar fortfarande efter ca 40 år. En kväll började det ryka från en armatur och droppad ner smält plast. En illa dold signal från dem att de vill gå i pension och ersättas av yngre förmågor. Då funderade jag och undersökte litet hur man ska göra för att få dit LED-lysrör. Det är nog lägre kostnad att byta ut hela armaturen mot LED-lysrörsarmatur. De kostar inte mycket, men håller säkert inte 40 år.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av hsd »

Det är ofta reaktorn /drosseln som brummar, byter man den så blir det tyst igen
Dock så är det inte helt gratis och gamla armaturer har ofta blivit spröda i plastdetaljer så det kan jäklas lite
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av Glycol79 »

Jag har aldrig sett så mycket skrot i återvinningen på firman som det är nu. Det är alltid överfullt av LED-armaturer. Och det är i 90% av fallen drivern som är kass.
Så att man skall få ut samma livslängd eller mer med LED-armaturer det tror jag inte på. De är däremot sjukt billiga. Så att bygga om befintliga armaturer känns ändå inte lönt att göra.
De gamla armaturerna är oftast gjorda för just lysrör som är rundstrålande. LED-rören är inte det och därför får man även bättre ljus på köpet med en armatur som är LED från början.
pmagi
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 april 2020, 16:20:24

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av pmagi »

Glömde nämna att jag är fotograf och vill ha dagsljus av mkt hög kvalitet, tror inte det finns LED rör med samma CRI värde som bra dagsljuslysrör typ 965, eller? Och beställde just 72st 120cm dagsljusrör, som man väl iofs kan returnera....men då det gäller 72st vill jag spara varje krona som går, och även en hel del jobb att plocka ned alla armaturer, kanske enklare byta drossel tänkte jag....
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av säter »

Jag kapar den här tråden lite.

Jag har ett större antal armaturer där drosslarna är kass.
Kan man använda dessa genom att montera LED-rör?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av mrfrenzy »

pmagi: att hitta LED-rör med bra färgåtergivning brukar vara oerhört dyrt eller omöjligt. Jag hade fortsatt med lysrör i ditt läge.

Det kan låta banalt, men kolla först så att armaturerna är fastskruvade ordentligt! Jag hade en mängd armaturer som brummade, tillslut ramlade en ner och det visade sig att elektrikern använt alldeles för korta plugg så dom hade arbetat sig ur betongen.
Efter fastskruvning med nya plugg var det bara en som brummade och till den köpte jag en ny elektronisk drossel från Osram.

Om du lägger upp ett foto på armaturen så man ser alla delar kan vi ge förslag på lämplig ersättare.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av limpan4all »

Säter: Ja definitivt. Drosseln/reaktorn fyller ingen som helst funktion för LED-rör de är snarare en nackdel för dom genererar onödig fasvridning och ökar förlusteffekten. Det enda du behöver från en "gammal armatur" är G13 kontaktdonen i varje ände. Drossel skall bort och faskompenseringskondensatorn (stor brandfara) också för bästa möjliga funktion. Alla moderna LED-rör har enbart 230V AC matning från ena änden. Den andra ände har bara en mekanisk funktion (eller leder strömmen vidare till andra sidan via glimtändarersättaren som bara innehåller en säkring) om man inte kopplar om armaturen.
Ja, jag kan detta. Alla LED-rör+glimtändarersättare som säljs inkräktar på mitt patent (som jag inte har någon glädje av annat än som "bragging rights" då det togs fram som ett konsultuppdrag).
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av Teknikern »

Jag är just i färd med att byta armaturer i verkstan mot begagnade vanliga lysrörsarmaturer, dom som sitter där nu är öppna för kontor egentligen (ja är man fattig får man ta det som är gratis) och dom "nya" har suttit i en lackbox och ska bara tvättas rena från 30 års slipdamm men helfräscha och inte en gnutta färgstänk finns det på dom. Jag tittade också på LED och konstaterade att till det priset kontra livslängden får jag mycket lysrör av traditionell sort och energibesparingen från LED kontra lysrör är inte någon jättesumma så den uteblivna besparingen kan jag leva med då även dom "nya" armaturerna är gratis.
Som vanligt blir det "laga inget som inte är trasigt" och LED-armaturer hade blivit dyrt och med en förväntat kort livslängd gentemot traditionella lysrör. Min erfarenhet är hittills att dom 20,000 timmar fabrikanten lovat sällan uppfylls då man maxar effekten genom att låta strömmen ligga på gränsen.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av limpan4all »

Tja, LED-rör och lysrör har samma verkningsgrad just nu dvs ca 100 Lumen/watt.
Det som gör att LED-rören har lägre effekt är att dom bara skickar ut ljuset i en begränsad vinkel (120 eller 200 grader är det vanligaste).
Då normala armaturer saknar vettiga reflektorer så kommer man undan med att halvera effekten och ändå oftast få mera ljus på ytan som skall belysas.

Biltemas rör är väldigt prisvärda, runt 80:- per st inkl moms (3000K eller 4000K 1200mm) vilket är 3 till 4 ggr dyrare än vanliga lågprislysrör, men då skall man ju också lägga på kostnaden för en ny glimtändare också (om man inte investerat i mera avancerade elektroniska). Så om man kör rören bara normal arbetstid ca 3000 timmar per år.
Då innebär det att varje rör kostar ca 60:- per år i elkostnad (ca 60kW) mer än vad LED-röret gör så jämför man med Biltemaröret så räcker det att det håller ett enda år för att det skall vara lönsamt.

Så det finns skäl att byta ut samtliga 1200mm rör omedelbart bara för att spara pengar, vilket man gör redan efter 3000 timmar. Vanligen så förbättrar man även ljusmiljön rätt så avsevärt. Så motiven att idag köpa lysrör kan allvarligt ifrågasättas...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av TomasL »

Vi bytte samtliga 80W rör i vårt höglager mot LED för några år sedan, med betydligt bättre ljus som följd, armaturerna är de gamla.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av limpan4all »

80W rör? Kool jag har aldrig sett längre rör än 1500mm som är 60W (58W med moderna T8 rör).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av TomasL »

Kan ha varit 60W också, de sitter 15 m upp i luften, så det är svårt att avgöra.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av mrfrenzy »

limpan: var köper man LEDrör med vettig färgåtergivning Ra 85 eller 90 till bra pris?
Skriv svar