Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=96122

Författare:  FormerMazda [ 08.39 2019-09-05 ]
Inläggsrubrik:  Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Min lillasyster håller på och ska få omtapetserat i sin lägenhet, och bakom sex lager tapet hittade dom resterna av något. Bilden förklarar. Men det är bara själva ramen och resterna av en sockel eller innanmäte till vad jag tror en återfjädrande knapp eller signallampa.
Kablarna är inte för starkström, det är ett par tunna solida ledare, en grå och en svart. Så nåt svagströmmigt.

Men denna sitter alltså inne i lägenheten, i hallen. Och detta i ett hus som jag gissar alltid har varit ett hyreshus.

Vad kan det ha varit till? Tända trappljuset?

Författare:  Wedge [ 08.47 2019-09-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Gissar vilt: Signalanordning från knapp vid porten, och tryckknappsfunktion för att låsa upp porten?

Författare:  FormerMazda [ 09.01 2019-09-05 ]

Bra gissning!
Men hur skulle man veta att nån är vid porten? Hittar inga rester av porttelefon?

Författare:  Wedge [ 09.08 2019-09-05 ]

Jag såg en strömbrytare i samma höjd som den okända manicken, så jag uteslöt porttelefon, den borde ju suttit högre tycker jag. Däremot nån enkel form av buzzer, kanske? Finns det inga spår alls av nåt signalsystem i huset? Vilken ungefärlig ålder på manicken kan det vara?

Författare:  MadModder [ 09.12 2019-09-05 ]

Det finns fler trådar om okända knappar i bostäder, men nu hittar jag ingen av dem. :D
Kanske ringklocka till dåvarande fastighetsskötaren?

Författare:  FormerMazda [ 09.25 2019-09-05 ]

Jättesvårt att bedöma ålder på detta. Och en ringklocka a´la gammal buzzer finns över dörren, och är infälld. Så den borde ha funnits där.

Kunde man ringa på fastighetsskötaren via knapp i lägenheten? Det skulle inte funka idag! :D
Men det är ju en möjlighet kanske.

Författare:  bit96 [ 11.06 2019-09-05 ]

Har sett exakt dessa i en villa där man från olika rum, även utomhus på altan m.m., kunde signalera som en vanlig ringklocka.
I köket finns en en elektromekanisk siffertavla där en siffra ramlar ner i ett fönster och indikerar om var det ringde.
T.ex. 1=köksdörr, 2=matsal, 3=altandörr(kanske om någon blev utelåst), 4=dörr på baksidan o.s.v.
Man lägger på ett plastlock och i mitten skruvas själva tryckknappsenheten i.
De som satt utomhus var dock av typen "vanlig ringklockeknapp".

Dom används nog inte i trapphus för ljuset, där behövs betydligt mer robusta knappar.

Men i lägenhet i hallen (vid ytterdörren)?
Kanske varje lägenhet hade varsin siffra i centralen hos värden/vaktmästaren för att påkalla uppmärksamhet av någon anledning?

Men det kanske är just en portöppnare i detta fall.
Gästen ringer nere vid porten på en tavla med en knapp för varje hyresgäst.
Vill hyresgästen öppna trycker denne på sin knapp.

Författare:  Lasp [ 11.09 2019-09-05 ]

Helt klart en signalknapp. Vi hade ett slikt system som fällde ner nummerflaggor i serveringsgången.

Författare:  FormerMazda [ 11.27 2019-09-05 ]

Så då är vi inne på signalknapp eller portöppnare.
Då jag idag tycker mig sakna spår av porttelefon eller liknande så lutar jag mer åt att detta var en signalknapp till vaktis. Kanske för att det är en roligare idé i min värld.. :)

Var det vanligt förr?

Författare:  MadModder [ 12.43 2019-09-05 ]

Det var definitivt vanligare förr att det fanns en portvakt på plats i ett (större) flerbostadshus. Värmepannan skulle ju skötas om t.ex.
Hur det var med signalsystem vet jag inte. Här finns iaf inget, hus från ’48.

Författare:  FormerMazda [ 12.47 2019-09-05 ]

Detta gjorde mig riktigt nyfiken! Skulle gärna läsa mer om hur detta gick till förr.
Det är lite .. romantiskt i brist på bättre ord, men att det fanns en farbror som skötte om fastigheten. Han bodde i källaren och hade en trasa och en oljekanna. :)

Författare:  Glenn [ 13.13 2019-09-05 ]

Man var väl så illa tvungen på den tiden.. i huset jag bodde i när jag bodde i lägenhet så fanns det en speciell vaktmästarbostad som numera användes som vanlig lägenhet, mn på 40-talet när huset byggdes var hela fastigheten uppvärmd med en kokseldad panna, och jag antar att vaktmästarens största roll var just att elda i den.. (hela pannrummet och koksförrådet var ombyggt till källarförråd när jag bodde där.. för huset hade då fjärrvärme)

Författare:  bit96 [ 14.21 2019-09-05 ]

Det behöver ju inte ha varit porttelefon.
Det fanns många hyreshus med en tavla utanför entrén med namnskyltar och en ringknapp invid varje namn.
Funkade som en vanlig ringklocka, en per lägenhet.
Man fick titta ut genom fönstret eller på förhand göra upp om att man kommer vid viss tidpunkt.

Har själv tryck på sådana som liten skit.
Tryck en gång, sen backa ut några steg och titta upp mot deras fönster.
Sen vinka (till föräldern ) eller göra nån ful grimasch (till kompisen).
Vänta lite, ett klick och ett surr under nån sekund från dörrlåset.
Snabbt rycka upp dörren medans det surrar innan de släpper knappen igen.

Lika effektivt som porttelefon. :)

Hm, mitt svar kanske skulle passat bättre i DDR-tråden.

Författare:  MadModder [ 14.25 2019-09-05 ]

Det var kokseldning här också. Koksförrådet är idag där fjärrvärmecentralen och vattenavhärdningen sitter, och i utrymmet allt annat som pannan, ackumulatortank mm var är idag föreningslokal. Det står en gammal oljekanna och en fettpistol med trähandtag nere i ett hörn.
Det fanns dock en ringledning med ett centralbatteri för lägenheternas rinklockor. Ett helt eget rörsystem mellan alla våningar och lägenheter med kopplingsdosor i trapphuset, som jag använt för att dra lite nätverkskabel i ner till hobbyrummet i källaren... :mrgreen:

Var portis bodde vete fasen. Finns inga spår av det, och det finns ingen i livet som har en aning om hur det såg ut.

Författare:  opampen [ 23.23 2019-09-05 ]

Former Mazda; Vet du hur gammalt huset är?

Men jag tror också på någon form av knapp för att öppna porten eller påkalla uppmärksamhet på något sätt! Kan det har varit någon service klocka till någon slags hembiträden, vaktmästare eller betjäning? Kan ha funnits sådant i äldre hus.

Portvakter fanns i nästa alla hyreshus i t.ex. Stockholms innerstad fram till 1950-60-talen. Han höll ordning på det mesta, allt från värmepannan, bytte glödlampor, städade och höll reda på vilka som hade i huset att göra. "Portis" viste allt om alla som kom och gick! Ofta hade han en lägenhet i bottenvåningen med utsikt mot porten till huset. Dessa skapade en trygghet för dom boende. Man kan se på lite äldre hus framförallt på Södermalm-Östermalm i Stockholm att det var en portvaktsbostad. Kunde även vara en lucka ut till passagen mellan gatan och innergården.

Författare:  Henry [ 00.11 2019-09-06 ]

I mina föräldrars hus som var från 1926 så hos oss och hos grannen under fanns det lite sådana här knappar strategiskt placerade men bara två där uppe men fler där nere då ovanvåningen var mer sovrum och för speciella gäster medan bottenvåningen var mer för vanligt inbjudet affärsfolk och dylikt. I tex ett visst rum i bottenvåningen som var matsalsbord på den tiden, och användes även av grannen för det, fanns det en knapp i golvet så att värden obemärkt kunde trycka på knappen utan att behöva säga något.

Dessa knappar fanns eftersom det på den tiden bodde både bankdirektörer, stora företagare och vet inte allt i huset så de hade sin egen en piga som skötte diverse sysslor och som hade sitt skyffe på vinden där hon bodde och det fanns en klocka som ringde om de boende ville något och hon var där uppe. Det var dock borta men man såg fortfarande kablarna till det men knapparna var kvar.

Om hon var i köket på bottenvåningen så fanns det, som andra nämner, en liten tavla där siffror visades som indikerade var det var någon som tryckte på en knapp som tex ytterdörren, dörren in till lägenheten, köksbordet eller vilorummet om någon ville ha en cigarr att bolma på tex och så.

När vi alla flyttade dit på mitten av 80-talet så fanns 3 batterier kvar som var minst 40-tal, kanske tom även original, och som förstås var brunstens batterier av storlek med coca flaskor. Vanliga D batterier funkade dock perfekt men det användes bara under något år av grannen för skoj skull, men det var kul att se att det ändå fungerade och det var kvar där efter att alla flyttat ifrån för några få år sedan och fungerade säkert än.

Efter att vi bott där några år så när min pappa var ute så kom en äldre dam förbi som bodde i nästa kvarter och berättade att hon arbetat som piga i just detta hus och hon hade mycket att berätta om tiden där vilket var väldigt intressant att lyssna på när min pappa berättade om det sedan. Visade sig även att hon var släkting till Balzar von Platen men kommer dock inte för mitt liv på vad hon hette förutom att hennes lilla pudel hette Pompe.

Edit: nu kom jag på det hon hette Rut.

Författare:  FormerMazda [ 05.57 2019-09-06 ]

Fascinerande historier! Och jag önskade att det tjänat som så även här.
Men igår fick vi reda på att huset är byggt 1984. Och det borde vara efter tiden för när man kunde kalla på portvakten/vaktis?
Samtidigt får jag inte känslan av att det skulle vara byggt 1984, det känns lite äldre än så. Men jag kan ha fel. Det finns en hiss som som verkar original och den passar väl in i tidsepoken.
I källaren fanns en par trassliga plåtdosor, men jag tyckte kabelfärgerna och dimensionerna till dom mer påminde om vad man finner i en ethernetkabel. Så troligtvis tele ut till lägenheterna.

Och är huset byggt 1984 så känns det väl som det bara kan vara en portöppnare?
Trappljus utgår helt? Det kan väl ha varit styrt av svagström?

Författare:  JanErik [ 06.33 2019-09-06 ]

Kanske din lägenhet var just gårdskarlslägenhet? Och det har kommit in ringledning dit eller larm från panna osv?
I mitt husbolag (byggt 1966) fanns en sån, numera uthyrd, och vid ytterdörren finns en gårdskarlsknapp.

Författare:  AndLi [ 06.37 2019-09-06 ]

Lampknappen bakom känns ju knappast som något man hittar i ett hus byggt 1984...

Författare:  FormerMazda [ 07.30 2019-09-06 ]

Håller med AndLi där, tycker också det rimmar dåligt med nåt som skulle vara byggt 1984.

Författare:  Bosen [ 10.53 2019-09-06 ]

Kan du inte ta en bild på själva huset också? :)

Författare:  FormerMazda [ 11.55 2019-09-06 ]

Från streetview, porten och lägenheten är inringade.
Lägenhetsdörren med knappen är förstås inte ut mot fasaden, utan in mot trapphuset.

Författare:  mrfrenzy [ 12.54 2019-09-06 ]

Det ser ut att kunna vara renoverat 1984 då man tagit bort balkongerna och bytt mot energibesparande fönster. Huset är förmodligen äldre än så.

Författare:  Nerre [ 15.18 2019-09-06 ]

Ja, 1984 hade man väl inte dosor där röret kom rakt bakifrån? (Ser det inte ut att vara pansarrör också?)

Författare:  MadModder [ 15.56 2019-09-06 ]

Mystiskt... Enligt info på nätet byggdes den fastigheten 1984, men den blå till vänster runt 1950. :humm:
Det kan inte bara ha varit helt tomt där.
Men jag skulle inte vilja kalla de gamla pappisolerade plåtrören för pansarrör direkt. Pansarrör är fler mm tjockt gods i stål.
Men nä det ser mycket äldre ut än 84. Inmurade plåtdosor utan skruvhål är typiskt första hälften av 1900-tal.

Författare:  mrfrenzy [ 16.01 2019-09-06 ]

Det är inte konstigt.
I fråga om taxeringsvärde så kan året för omfattande renovering räknas som byggnadsår.

Författare:  MadModder [ 16.04 2019-09-06 ]

Det är sant. Om alla icke bärande väggar (inkl ytterväggar fram och bak) blåsts ut och byggts upp igen exempelvis.
Skulle tippa på riktigt byggnadsår runt 1950 som den blå huskroppen till vänster.

Författare:  FormerMazda [ 17.00 2019-09-06 ]

Det divideras om informationen är fel, kanske byggt 1948?
Tapetseraren ansåg 1:a tapeten vara från 40-50tal-ish.

Så vi kan nog mer tro på 50-tal på kåken.

Hiss minns jag visst fel, det finns ingen. :D

Författare:  Nerre [ 17.40 2019-09-06 ]

MadModder skrev:
Men jag skulle inte vilja kalla de gamla pappisolerade plåtrören för pansarrör direkt. Pansarrör är fler mm tjockt gods i stål.

Jag trodde pansarrör var såna här? 1 mm gods.
https://www.storel.se/sto/Produktkatalo ... geNumber=0

Författare:  Henry [ 17.43 2019-09-06 ]

I föräldrarnas hus var godsen på vattenledningarna i källaren ca 4 mm+.

Författare:  MadModder [ 18.30 2019-09-06 ]

Nerre, ja det där går väl under det också, men det är inte sånt som finns i väggarna, iaf inte häromkring, förutom till spismatningen. Där är det ett ofta ett grovt stålrör i äldre kåkar.
Man kan se att det är väldigt tunn plåt och något svart inuti på dosbilden i första inlägget.
Det ser faktiskt exakt likadant ut här. När röret stuckits in i dosan har det nitats genom att fläka ut plåten mot dosans plåt.

De rör som är absolut vanligast från den tiden är gjorda i tunn plåt, ihoprullad plåt med en längsgående fals, och för att böja dem användes ett verktyg som gjorde små veck, "tuggor".
Inuti är det någon slags svart papp som isolering, som kablarna också glider bra på.

[edit]
Naturligtvis finns det många hus med pansarrör också vilket var vanligt på 40-talet. Men är inte det mer vanligt när det är öppna bjälklag, och dosorna i gjutjärn?

Författare:  jihe [ 18.47 2019-09-06 ]

Pansarrör är väl svetsade rör med ca 1 mm (skulle inte förvåna mig om det är 1,27 mm dock) gods? Såna har jag i mitt hus. Sen finns det en annan variant som är rullad och falsad i tunnare plåt.

Författare:  Sverige [ 18.55 2019-09-06 ]

mrfrenzy skrev:
Det är inte konstigt.
I fråga om taxeringsvärde så kan året för omfattande renovering räknas som byggnadsår.

MadModder skrev:
Det är sant. Om alla icke bärande väggar (inkl ytterväggar fram och bak) blåsts ut och byggts upp igen exempelvis.

Har väl inte varit nån omfattande renovering när det är kvar brytare sen krige...

Författare:  MadModder [ 18.59 2019-09-06 ]

Hittade en enda bild på rörtypen jag menar :p
Bilaga:
EE788DDA-2A19-484A-9BB5-398CE63770BD.jpeg

Man ser att det är tunn plåt, och veckad med ett verktyg i böjen.
Jag ser sådana rör nästan överallt i taket i gamla källare när jag jobbar i Stockholm, och där de går uppåt är de inmurade.

Sverige: det beror väl på. Dosorna som sitter i de bärande väggarna fick väl sitta kvar, och man brydde sig bara om resten? Eller så rev man bara ner fasadmaterialet, bytte tak osv? Vet inte vad som krävs för att kunna ändra byggår sådär...

En sak är säker: den dosan är INTE installerad 1984.

Det vore intressant att komma över fastighetens historia. :)

Författare:  Sverige [ 19.29 2019-09-06 ]

Ja dosorna får ju ofta vara kvar, men vid renovering byter man ju apparaterna (brytare, uttag).

Dom där rören tål ju knappt att ta i. I källare ser man ofta delbara 90° böjar.

Författare:  Nerre [ 10.59 2019-09-07 ]

MadModder skrev:

Jag tror att elektriker kallar även de där rören för pansarrör, även om de kanske inte formellt sett är det.

Författare:  Haralt [ 12.32 2019-09-07 ]

På Pipersgatan 16 i Stockholm, byggt tror jag ca 1934, var det plåtrör och plåtdosor i väggarna för elen. Väggarna består av slagg, avfallsprodukt som kom från gasverket (i Värtan antar jag). De hade svårt på den tiden att få folk att flytta in, så de fick bo gratis ca ett år,bara de flyttade in. Kungsholmen ansågs då som slumområde. Det var tyvärr före min tid ca 1985, som jag bodde där, så jag fick tyvärr betala för att bo.

I Madrid på gatan Príncipe de Vergara år 1999 hade de maskinist i fastigheten som hade en liten maskinistlägenhet i gatuplanet. Han hade även en liten kur i gatuplanet där man kom in. Där satt han under dagarna, tog emot posten av brevbäraren som var till folk som bodde i huset. Brevbäraren kom två gånger under dagen, på förmiddagen och även på eftermiddagen. Det var tydligen så att många advokatfirmor och notarier hade kontor i detta kvarter. Han sopade rent trottoaren utanför fastigheten. Han var klädd i blå overall, som alla andra maskinister.
Han började elda i kokspannan ca kl. 20:00 på kvällen och slutade väl fram på småtimmarna. Det kom koksleveranser ibland.
Man hängde ut tvätten på innegården, men man fick ta in den innan han började elda, annars fick man gå i klädd i aska. Man tror kanske att man inte behöver värmepanna i Madrid, men det ligger på ca 500 meter över havet, och blir kallt januari/februari. Jag tyckte allt det var litet omodernt att elda med koks år 1999. Två år senare byttes den gamla kokspannan ut mot modern gaspanna och maskinisten blev övertalig.

Författare:  MadModder [ 19.41 2019-09-07 ]

Här, byggt 1948, är det lättbetong från golv upp till halva väggen, och sen är det slaggsten upp till tak. Ett helsike att borra och fästa saker i. Sprött som glas och dammet är kolsvart.

Författare:  Sverige [ 14.52 2019-09-10 ]

Nerre skrev:
MadModder skrev:

Jag tror att elektriker kallar även de där rören för pansarrör, även om de kanske inte formellt sett är det.

Det har vi inte hört talas om.

Författare:  Nerre [ 15.58 2019-09-10 ]

Vad kallar ni dem för då? Jag har i diskussioner om elinstallationer aldrig sett annat än VP-rör, flexslang och pansarrör nämnas, så jag är såklart intresserad av att lära mig vad de egentligen heter. (Eller är det en yrkeshemlighet bland elektriker?)

Författare:  MadModder [ 17.21 2019-09-10 ]

De heter bergmanrör, eller B-rör.

Författare:  Sverige [ 16.43 2019-09-11 ]

Det har vi hört talas om. :wink:
(Kallas även för "bara" plåtrör.)

Pansarrör kallades även för OP-rör.

OVIR-kabel kallas av en del för lakritsrem.

Se sid. 29 för mer info...
http://www.byggnadsmaterial.lth.se/file ... 80-R59.pdf

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme