Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 20.34 2020-02-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.52 2019-11-09 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6225
Ort: Kristinehamn
Fick min kinafräs häromdagen. Den har endast en kona för 1/4 tums fräs. Jag behöver alltså en eller ett par adapterhylsor med ytterdiametern 1/4 tum och innerdiametern 4 mm längd är inte kritisk, säg ca 18 mm. Skåran kan jag såga upp själv. Någon som kan hjäpa mig?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.12 2019-11-11 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6225
Ort: Kristinehamn
Det verkar inte vara någon som kan fixa till en sådan hylsa. Jag kommer att skicka efter sådana här från ebay, men behöver en att testköra med lite snabbt. Är det någon som vet vart jag kan köpa en hylsa i Sverige?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.28 2019-11-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Hej Senioren!

Om du skickar över en enkel ritning så ska jag fixa det åt dig. Förstår inte om den ska ha fasning eller inte.
Jag kan köra upp några stycken.
Betalning får du lösa genom att mata valfritt vilt djur.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.30 2019-11-11 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6225
Ort: Kristinehamn
Kanon. Det skall bara vara en rak hylsa 1/4 tum ( 6.35 mm ) utvändigt och 4 mm invändigt 20 mm lång. Jag slitsar upp den själv med ett metallsågblad.

Edit: Kom på att det är lättare att sätta en kapskiva i Dremeln.

När det gäller måtttoleransen så är det ju bra om yttertmåttet inte är större än 1/4 tum och innerdiametern inte är mindre än 4 mm eftersom frässkaftet skall passa. Det gör alltså ingenting om hylsan är några hundradelar mindre i ytterdiameter och några hundradelar större i hålet.
Bilaga:
adapterhylsa 6.35 x 4 x 20 mm.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.08 2019-11-12 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Ah, såpass enkel.
PMa över din adress så ska jag se till att du har dom innan helgen!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.57 2019-11-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Det blir tyvärr inte det beskedet jag hade hoppats på.
Har gjort 3 försök nu men kan inte få hålet centrerat. Tror något hände med dockan förra gången jag tappade en bit :(
Det börjar märkas att svarven tagit lite stryk...

Ledsen att jag fick upp förhoppningarna men får nog kasta in handduken.

Bilaga:
20191113_125140.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.18 2019-11-13 

Blev medlem: 10.40 2009-11-28
Inlägg: 1359
Ort: Stockholm
stål, aluminium? Jag kan handgöra ett par åt dig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.31 2019-11-14 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6225
Ort: Kristinehamn
Vanligt automatstål el likn.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.38 2019-11-14 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6225
Ort: Kristinehamn
På den tiden jag hade en svarv så gjorde jag några hylsor från 8 mm ner till 6 mm. Jag svarvade först ytterdiametern och sedan borrade jag ett centrumhål med en dubborr. Borrade sedan upp hålet med en vanlig 6 mm borr. 6 mm hålet blev ju inte exakt 6 mm men eftersom hylsan sedan skulle slistsas upp så fungerade det utmärkt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.27 2019-11-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Så gjorde jag nu med men mest troligt gör jag fel, och det är inget fel på svarven.
Borret går inte rakt dessa 20 mm.
Den hylsan jag till slut hann med att lägga på lådan körde jag med centrumborr + 3,9 borr samt 10mm djupt från båda håll. För att sen avsluta med en 4mm genomgående brotschning.

Hade jag bara gjort så från början så hade det nog löst sig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.49 2019-11-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18540
Ort: Säter
Vilket material körde du i?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.25 2019-11-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Automatstål eller annat ganska lättbearbetat stål.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.42 2019-11-14 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6225
Ort: Kristinehamn
Ok. Problemet är kanske att borren inte var perfekt slipad. Billiga eller slitna borr kan gå mer på ena skäret än det andra. Kör man med ett nytt borr av bra kvalite så skall det gå spikrakt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.48 2019-11-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Tänkte på det också men det var ett helt nytt Dormer.
Kommer ta och kika över maskinen lite.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.49 2019-11-16 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6225
Ort: Kristinehamn
Hylsan testad i fräsen. Fräste en 8 mm djup skåra i Corian. Bredden på skåran blev 4.00 mm, (så bra jag kunde mäta).Knackade ner en 4 mm tjock plexiglasbit i skåran. Passade som hand i handske. Så hylsan är klart godkänd. Stort tack till Magnus_K! :tumupp:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010