T: 3D-Utskrift

Användarvisningsbild
Euclid
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 juni 2019, 15:15:50

T: 3D-Utskrift

Inlägg av Euclid »

Hej!

Söker någon som har lust att skriva ut några(4) små plastbitar till mina hörlurar.

Är inte kunnig inom 3D-utskrivning så jag har ingen aning om vilket filament som är bäst för min applikation, valet är ditt.

Kompenseras självklart med en peng via Swish.

Bifogar STL filen nedan, samt ett exempel på hur det skall se ut:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 19773
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: 3D-Utskrift

Inlägg av Henry »

Är svart färg ett krav? Har annars vitt PETG i skrivaren just nu, har även någon dryga meter blå PLA kvar annars som jag kan byta till och som jag tror kan räcka. Båda plasterna borde funka lika bra men kan få till lite bättre ytfinish med PLA medan PETG är aningen starkare, även om testbiten jag skrev ut blev rätt ok i mitt tycke. Är ytfinish ett krav?

Sedan fanns det som jag trodde en stor risk att de där plattorna under hålen kunde sammanfogas, som de gjorde på testbiten, du kanske tänkt de som stöd för att skriva ut hålet men om du kan ta bort de så fixar programmet som jag använder det automatiskt och på ett sätt som minskar risken att de fastnar.
Användarvisningsbild
Euclid
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 juni 2019, 15:15:50

Re: T: 3D-Utskrift

Inlägg av Euclid »

Henry skrev:Är svart färg ett krav? Har annars vitt PETG i skrivaren just nu, har även någon dryga meter blå PLA kvar annars som jag kan byta till och som jag tror kan räcka. Båda plasterna borde funka lika bra men kan få till lite bättre ytfinish med PLA medan PETG är aningen starkare, även om testbiten jag skrev ut blev rätt ok i mitt tycke. Är ytfinish ett krav?
Vitt funkar fint. Jag hade tänkt att själv fixa ytfinishen, behöver bara själva plastbitarna.
Henry skrev:Sedan fanns det som jag trodde en stor risk att de där plattorna under hålen kunde sammanfogas, som de gjorde på testbiten, du kanske tänkt de som stöd för att skriva ut hålet men om du kan ta bort de så fixar programmet som jag använder det automatiskt och på ett sätt som minskar risken att de fastnar.
Det är inte jag som har gjort ritningen, men jag kan försöka att ta bort dem.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 19773
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: 3D-Utskrift

Inlägg av Henry »

Ok du kan förstås låta de vara kvar men då blir det jobb att ta bort dom, om det ens går.

Gjorde några test utskrifter med PETG och PLA 0.06 mm skikt på båda vilket ger bäst ytfinish. Men ytfinishen blev som väntat en hel del bättre på PLA än PETG. På PETG blev det dessutom väldigt trådigt och att den vill "flyta ut" lite mer än vanligt här och var, då den tyvärr kan ha dessa egenskaper, PLA har normalt inte dessa problem.

De är direkt från skrivaren inget alls fysiskt gjort med de, bara en runda i ett program för att få fram detaljerna då de var lite mörka original.

Svårt att få till bra bilder då det är så smått men du ser nog i alla fall vilken plast som kanske kan vara till belåtenhet eller ej:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1218
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: T: 3D-Utskrift

Inlägg av frallzor »

Gör ett försök jag med bara för att maskinen står tom :P Svart HIPS.
Skriv svar