Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 17.46 2020-07-16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: K: Miniräknare/kalkylator
InläggPostat: 16.13 2018-09-01 

Är det någon som har en miniräknare/kalkylator att sälja?

Det ska vara en lite mer avancerad, gärna med möjlighet till grafer och liknande. Jag är inte proffs på nått sätt så det är därför jag frågar här.
Jag stod på NetonNet idag och höll i en sån här: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... gJsh_D_BwE men köpte den inte utan tänkte att nått liknande kanske finns att få tag på begagnat :)

InläggPostat: 16.31 2018-09-01 

Har en sådan i perfekt skick. Ett år gammal. Använd 2-3 gånger. Den är din för 500kr inklusive porto.

InläggPostat: 16.53 2018-09-01 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Ursäkta trådlånet...
Det står Enter på en knapp, men även TI och parenteser. Är där verkligen RPN-läge på den?

InläggPostat: 17.01 2018-09-01 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Är det för högskola/universitet-studier eller privat/på jobbet.

Är det privat/jobb så finns det gratis appar till telefonen som klarar lika mycket som Ti-82 och kostar 0kr

InläggPostat: 17.18 2018-09-01 

tgadler: Är det exakt en sån som du har? Den är intressant men den jag höll i idag kostade 599:- så jag kanske skulle vilja pruta lite till om det går :)

Micke_s: Det för privat bruk och jag har testat ett par appar men ogillar att använda telefonen. Jag gillar fler prylar :)

InläggPostat: 17.24 2018-09-01 
Användarvisningsbild

Jag har en Ti-82, fast utan "stats" tillägget. Bra skick har stått grabbens namn
på baksidan men syn knappt längre. Kan sälja den för 360kr med frakt inkluderad.
Annars har jag en Casio FX9750 för säg 250kr inkl frakt.

InläggPostat: 17.47 2018-09-01 
Användarvisningsbild

Kom på att ska du ha den för eget bruk så är nästan Texas ti-86 roligare
säg 350kr ink frakt för den. har även en Ti-89 om det är av intresse som ju har ännu fler finesser.
någon hundring mer för den kanske.

InläggPostat: 19.19 2018-09-01 

Glattnos skrev:
tgadler: Är det exakt en sån som du har? Den är intressant men den jag höll i idag kostade 599:- så jag kanske skulle vilja pruta lite till om det går :)

Micke_s: Det för privat bruk och jag har testat ett par appar men ogillar att använda telefonen. Jag gillar fler prylar :)

Exakt en sån, säg 400kr då? Lägre än så är jag inte villig att gå.

InläggPostat: 07.57 2018-09-02 
Tidigare soundbrigade

Jag har också hittat en TI-82 här hemma (med manual!!!).

InläggPostat: 10.56 2018-09-02 

För dom pengarna så skulle väldigt mycket hellre köpa en hp-räknare https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/ ... BB&sel=DEF

det finns ännu billigare algibraiska räknare hos hp som

http://www8.hp.com/se/sv/products/calcu ... index.html

men i min värld är räknare som inte har support för RPN och bred Enterknapp samt hanterar komplexa tal inga fullvärdiga räknare...

skulle gärna se att HP körde en omgång med HP42s igen i någon jubileums-sväng precis som de gjorde med hp15c, då skulle jag köpa på mig minst ett par stycken till (jo, jag köpte också hp15c när de fans - men hp42s är fortfarande favoriten)

InläggPostat: 11.16 2018-09-02 
Användarvisningsbild

Nej, tack för RPN :-) har aldrig lyckats förstå finessen med att människan ska anpassa sig till ett onaturligt maskinspråk..

InläggPostat: 11.45 2018-09-02 
Tidigare soundbrigade

Strunta i er omvända politiska mutation eller vad nu räknevarianten heter som ni tjatar om och låt Glattis avgöra. :wink:

InläggPostat: 11.59 2018-09-02 
Användarvisningsbild

Tvärtom, N:et i RPN står för "natural", det är precis samma ordning som när man räknar för hand. Skådar han ljuset så kommer han inte att gå tillbaka till parantesblobbmörkret.

Räknare är trevliga att räkna med men graf-funktionerna tror jag knappt jag använt en enda gång efter gymnasiet, PC är numera rätt överlägset för det, ex. kan man leka med det i den trevliga fria mjukvaran Geogebra: https://www.geogebra.org/m/vd6UC685

InläggPostat: 13.35 2018-09-02 

hp35s kan man välja inmatningsmode om man vill ha algebraisk eller RPN - men har man väl förstått poängen med RPN så vill man aldrig backa och betraktar de med olika former av algebraiska inmatning som närmast trasig inmatning på miniräknare ;-)

---

Håller med, inte avancerad grafisk räknare utan vanlig numerisk teknisk räknare för vardags-räkningar, håller man på det minsta med ellära, impedanser - lätt använd komplextal-support är närmast en nödvändighet (och i detta ser jag då hp42s svårlagen då det bara fungerar utan att behöva ställa in något alls i förväg eller välja specialmoder/visningslägen (utöver att välja polär eller retangulär visning) - för mobiltelefoner så använder man free42 och även fungerar på de flesta OS i datormiljö).

skall man hålla på med grafiska övningar så finns det massor av program/'kalylatorer' på PC, android mfl. som gör jobbet bättre än fysisk räknare med allt för ofta undermånlig skärmar och bökig inmatning.

En viktig poäng med fysisk minräknare är att den inte är för stor och kan slängas runt lite hur som helst samt det här med batterier är inget man skall behöva bekymra sig om mer än från någon till ett antal års mellanrum, äldre räknare kunde hålla ett årtionde på en uppsättning knappceller medans dagens med lithium-knappceller håller inte alls lika länge (för att elektroniken invändigt drar mer ström även vid tomgång/vila) - enklare räknare har ofta solceller och i princip aldrig behöver bytas batterier på.

Det här med storleken och att den skall vara rätt liten har man tyvärr inte förstått det hos de olika miniräknartillverkarna - titta på storleken av de olika miniräknarserierna idag gentemot hur de såg ut på 80 - 90-talet varav några tillverkare hade maskiner som var närmast episkt outslitbara.

InläggPostat: 05.36 2018-09-03 

Tackar för alla svar :)
Krille Krokodil skrev:
Tvärtom, N:et i RPN står för "natural", det är precis samma ordning som när man räknar för hand. Skådar han ljuset så kommer han inte att gå tillbaka till parantesblobbmörkret.
Är det Reverse Polish notation ni tänker på?
Allt är ändå rena grekiskan för mig. Jag använder OpenOffice på datorn för att göra beräkningsblad men för att fatta hur olika beräkningar fungerar och används så måste jag sitta i lugn och ro och läsa
om det. Det kan vara i sängen och liknande och då kände jag att jag skulle vilja ha en räknare att lite snabbt kunna testa sånt jag läser för att verifiera att jag förstått rätt och kan applicera det korrekt.
Dator och telefon använder jag till mycket saker men eftersom det finns kalkylatorer och jag gillar prylar så är det ju bara att skaffa :)

Enligt uppgift så ska en Ti-86 snart vara på väg till mig via post :)

Det med RPN har disskuterats förut har jag för mig och det verkar ju ganska intressant så eventuellt måste man ju prova det också, men kanske inte just nu utan man ska ju ha nått roligt kvar i framtiden också :mrgreen:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme