S: IBM Model M

Kategoriregler
• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: S: IBM Model M

Inlägg av ElectricMan »

Fuck it. Vi kör bud från 500 kr här. :)
En tangent är ju trots allt utbytt, vilket borde reducera värdet lite.

Jag har tyvärr ingen märkning på det, lappen har försvunnit.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det är skön känsla i de gamla IBM-tangentborden men man behöver nästan hörselskydd. Fast det kanske var innan det här. :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Kontakt:

Inlägg av Electricguy »

Jo dom är rätt trevliga att skriva på, de där.. Det är lite som Cherry MX Blue med sand i.. :D
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

säter: Industrivarianter brukar som sagt gå dyrare, kolla ebay kanske?

ElectricMan: Säker på att en är utbytt? Det ser snarare ut som att själva hatten saknas för 'å'? Det mörkgråa under är delen av knappen som trycker mot fjädern, på de flesta Model M så är det tvådelat med en hatt med tryck ovanpå.
hsd

Inlägg av hsd »

Åååå nej, jag slängde ett par sådana .................
Användarvisningsbild
Electricguy
Kontakt:

Inlägg av Electricguy »

Japp, det ser helt klart ut som att en "key cap" saknas. Inte alls för ovanligt. Du kan rycka loss en annan key cap och jämföra dom.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

lillahuset skrev:Det är skön känsla i de gamla IBM-tangentborden men man behöver nästan hörselskydd.
Poängen var att de skulle låta och kännas som IBM's skrivmaskiner så att de som använde dem skulle känna igen sig...
Tänk dig förr i tiden när kontorsmiljön var tung av cigarettrök och ljudet av smattrande skrivmaskiner.
Purre skrev:Varför betala 2' när man kan få ett nytt med USB och win-knapp betydligt billigare?
Ju äldre de var, desto mer gediget byggda var de. Den senaste generationen -- den som Unicomp tillverkar -- har tunnast metall och plast.
Jag har haft två st till synes likadana där den äldre vägde ca ett halvt kilo mer än den andra.
säter skrev:Ett IBM tangentbord i plåt, vad är sådant värt?
Snackar vi Beam Spring (hög profil) eller en Model M eller Model F-variant?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

De lyckades aldrig komma upp i samma ljudnivå som de där moderna elskrivmaskinerna med kula vad de nu hette.

Jag har svårt för HP/Compaq men deras tangentbord till stationära datorer är/var bra. Jag är inne på mitt andra, som är nästan lika trevligt som mitt första vars vänstra <ctrl> jag nötte ut. Inte roligt när jag köpte något modernt. Hittade ett hyfsat Compaq hos en kund och bytte. Kund glad. Jag glad. Mitt första fick jag tag på begagnat och använde säkert över tio år. Mitt andra var begagnat och det har jag använt nästan fem år. Men vissa tangenter har blivit lite "svampiga".

Jag har ett par riktigt skapliga tangentbord med den stora DIN-kontakten liggande. Inte som IBM men ändå trevliga. Någon som vet om det finns adaptrar till helst USB eller till nöds MiniDIN?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

IBM Selectric.

Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Findecanor skrev:
säter skrev:Ett IBM tangentbord i plåt, vad är sådant värt?
Snackar vi Beam Spring (hög profil) eller en Model M eller Model F-variant?
Det är ganska likt det som är på bild.
Jag har glömt var jag har lagt det nu. :)
Det är nytt i kartong.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Hur sitter sladden fast in i tangentbordet? på modell M så är sladden utbytbar. det brukar vara det lättaste sättet att se om det är rätt.

Jag har några riktiga modell M liggandes hos mina päron, nästan alla är helt kompletta, och fullt fungerade. jag får spara dessa tills jag ska gå i pension, för den verkar ju inte bli bättre med åren :)
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Model M i metallhölje? Är det verkligen samma layout?
lillahuset skrev:Jag har ett par riktigt skapliga tangentbord med den stora DIN-kontakten liggande. Inte som IBM men ändå trevliga. Någon som vet om det finns adaptrar till helst USB eller till nöds MiniDIN?
Jodå. "Stor-Din" till mini-DIN finns och det är bara en passiv adapter för det är samma signaler i båda. Om du inte hittar en adapter på eBay eller i någon gammal datorbutik så kan man ju löda själv. :)
För mini-DIN - USB se mitt tidigare inlägg på sida 1.
frownlayer skrev:Hur sitter sladden fast in i tangentbordet? på modell M så är sladden utbytbar. det brukar vara det lättaste sättet att se om det är rätt.
Nu pratar jag om de vanliga med plastlåda, men på nyare Model M så är sladden fastmonterad.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Hittat adapter på eBay. ~30kr inkl frakt från UK. Ska beställa idag. Tack för informationen. :D

Edit: Det satt en sån adapter på ena tangentbordet. Jag har alltså använt en sådan men för så länge sedan att jag glömt det. :roll:
Senast redigerad av lillahuset 17 mars 2016, 14:25:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ElectricMan skrev:Fuck it. Vi kör bud från 500 kr här. :)
En tangent är ju trots allt utbytt, vilket borde reducera värdet lite.

Jag har tyvärr ingen märkning på det, lappen har försvunnit.
känns som buddelen försvann 500 bjudet,
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Det är som vanligt på EF. ;)

Det är som EG noterade, bara den övre keycapen som saknas.
Sedan är inte kabeln löstagbar, om det spelar någon roll.

Men bud på 500 kr noterat!
Skriv svar