K: Videokablage BNC 75 Ohm RGB

Kategoriregler
• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".
johey
Kontakt:

K: Videokablage BNC 75 Ohm RGB

Inlägg av johey »

Jag söker videokablar i olika längder och utformningar. Det gemensamma för dem är att de ska ha BNC-hankontakter i åtminstone en ände och ha impedans på 75 ohm. Optimalt är de 5+ meter med fyra koaxialpar (RGBS) med BNC-hanar i båda ändarna, men även stumpar med en eller två kontakter går hem. Gärna bättre begagnade industriprylar, men å andra sidan finns det nog inte så mycket sånthär för konsumentbruk.

Jag ska använda dem för att koppla diverse retrodatorer och -tvspelskonsoler till en Sony PVM via en BNC-switch (Extron Crosspoint), så de allra flesta av kablarna kommer jag stympa i ena änden och sätta på en passande kontakt för respektive enhet.

Show me what you've got och säg ett rimligt kilopris. :)
MiaM

Re: K: Videokablage BNC 75 Ohm RGB

Inlägg av MiaM »

Antagligen inte det svar du vill ha, men:
Det vore kanske bättre om du kan få låna/hyra en crimptång för BNC som passar på typ klenaste sortens TV-koax som finns för billigt pris på typ "Biltema".

Jag har inte hittat nån rimligt prissatt källa för prisvärda kablar med flera riktiga koaxer, förutom att slakta scart-sladdar. Då har jag visserligen typ bara kollat vad Elfa tog för en massa år sen.

Praktiska studier visar att med en tjock-TV (specifikt Grundig 66-240) så funkar det rätt hyggligt att ha flera meter av Biltemas "printerkablar" för RGBS och även YC, dessutom via en fyra-till-en DB25-switch, också från Biltema.

Vad jag minns så är ljudkabel rätt kass för 75 ohm-signaler, men däremot funkar vanlig platt 2*0,75mm2 nätsladd hyggligt. TP-sladd har lite högre impedans, om du seriekopplar en ingång med lämpliga motstånd för att belasta med rätt impedans så kan nog en TP-kabel duga för RGBS. Med dagens skärmade TP-kablar så slipper du dessutom stråla i onödan. Jag har kört kanske cirka 10 meter TP-kabel (som bäst CAT5, kanske sämre) för RGBHV (med H+V på varsin ledare på sista paret) och fick acceptabel bildkvalitet för 1024x768-grafik. Inte bra nog för att arbeta med som sin primära maskin men fullt tillräckligt för att visa vad som händer på "andramaskinen". Då anslöt jag grafikkortets utgång via en inte så jättebra VGA-splitter (som kom från en tillverkningsmaskin, kortet tillverkat av företaget som tillverkade tillverkningsmaskiner) direkt utan impetansanpassning till TP-kabeln och på mottagande sida hade jag trimpottar på ett fåtal ohm i serie med RGB-ledarna och efter att ha ställt dem för minsta reflektion så labbade jag sen fram kondingar jag hade parallellt över trimpottarna för att bättra skärpan lite. Eftersom det blev klart lägre signalspänning så fick jag krana på kontrasten en del på monitorn.

Om du kan koppla bort 75-ohm-termineringarna på din BNC-switch så är det jackpot för dig. Då kan du sätta termineringar som passar TP-kabel och köra rakt av. Du kommer till och med att få lite starkare signal om du inte kör något motståndsnät i avsändaränden.

Kom ihåg att med koaxkablar så behövs bara impedansmatchning i mottagande ända om den impedansmatchningen är perfekt och om sändande ända ger en korrekt signal oavsett belastningens impedans (inom rimliga områden). Utgångsstegen för videosignaler i hemelektronik ger enligt min erfarenhet alltid en korrekt signal oavsett last. (Detta gäller för övrigt även RF-utgångar, varpå det faktiskt går att parallellkoppla två koaxer utan impedansanpassning om det görs direkt på kontaktdonet som sitter på RF OUT på någon enhet, men då får det inte vara någon nämnvärd kabelsträcka mellan RF OUT och grenen och dels så tappar man några dB mot en impedansanpassad switch).

Om vi vänder på steken, om du kan lossa termineringarna på BNC-switchen så skulle du å andra sidan kunna köra 50-ohm-kablar. Då tappar du så att signalnivån blir bara 80% av vad den skulle bli vid 75 ohm. Inte så jättebra men mycket lättare att få tag på gamla kablar, om nu inte alla kastat sina BNC-grejer.

Ett till alternativ är att skaffa adaptrar BNC-RCA och löda RCA-kontakter, eller lyckas få tag på BNC för lödning (eller som på annat sätt inte kräver crimptång).
johey
Kontakt:

Inlägg av johey »

Jag tackar för ett insiktsfullt och utförligt svar! Jag tror inte jag kan ta bort termineringsmotstånden i switchen. Inte med mindre än att våldföra mig på den. Nä, det lutar åt att antingen köpa 4BNC-4BNC-kablar från USA rätt dyrt, eller klämma egna RG59-kablar med crimptång och billiga Kinadon. I det sistnämnda fallet blir det ju väldigt många kablar, men man får väl försöka dra dem lite snyggt i någon kabellist.
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tips: Gamla KVM/VGA-kablar av bättre kvalitet innehåller ju oftast åtminstone tre 75-ohm-koax som bör vara bra nog. Om bilden går via RGB så borde övriga ledare av sämre kvalitet duga för synk/kompositvideosignalen. Det är visserligen synd att slakta kablar av den typen, men ändå.
jgb

Inlägg av jgb »

image.jpeg
Vga hane i ena änden , 5 bnc+jord i andra änden. 2 meter lång kraftiga ledare.

Har även kvalitets vga kablar +5 meter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
johey
Kontakt:

Inlägg av johey »

jgb: Har du många sådana VGA-BNC-kablar? Själv har jag två. Får jag fatt i 13 till så är jag hemma. :) Vad vill du ha för den/dem?

VGA-kablar går ju som sagt förstås att användas just för kabelns skull. Det kluriga blir att få tag på passande kontaktdon. Enklast blir nog att löda dit RCA-kontakter och sätta på RCA-BNC-adaptrar, men det vore skönt att slippa så många glappkällor som möjligt. Eller ja, om det gick att komma över några billiga och bra BNC-kontakter för crimpning som passar. Antar att RG59-kontakter inte kan sitta på så smala kablar som är i en VGA-kabel?
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Har en flyttkartong med BNC-VGA, har även en hel del RG59-kablar med BNC på båda sidor.

I övrigt har jag även S-video - 2 st BNC i varierande längder.

PM skickat...

/Göran
Skriv svar