K: Cirkulationspump

Kategoriregler
• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

K: Cirkulationspump

Inlägg av orvar-e »

Köpes en vanlig grundfos cirkulationspump med unionkoppling. Förr kunde man utan krusiduller köpa en över disk på kanske inte grundfos men liknande på jula biltema med flera, men nu har dom bara såna där elektroniskt styrda pumpar. :(
Och jag vill inte lägga en smärre förmögenhet på en pump till det här projektet. Nån som har en pump skräpandes nånstans??
Användarvisningsbild
PaNiC

Re: K:Cirkulationspump

Inlägg av PaNiC »

EUs pumpdirektiv, finns bara elektroniskt varvtalsstyrda pumpar nuförtiden. På det hela ger det en enorm energibesparing.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag fattar inte hur man kan motivera de reglerna. Det är helt okej att ha infravärme på altanen eller värma polen. Men man får inte ha en vanlig pump eller lampa.

I vilket fall så har jag några pumpar, två med unionkoppling och en med fläns tror jag. Jag kan återkomma med beteckningar.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

På Tradera finner man ibland pumpar.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

danei skrev:Jag fattar inte hur man kan motivera de reglerna. Det är helt okej att ha infravärme på altanen eller värma polen. Men man får inte ha en vanlig pump eller lampa.

I vilket fall så har jag några pumpar, två med unionkoppling och en med fläns tror jag. Jag kan återkomma med beteckningar.
Du skulle bara veta hur mycket pumpar det finns ute som drar kolossalt mycket energi helt i onödan.
Själv har jag varit på ett ställe där vi fick ner pumpeffekten till 1/12 utan större ansträngning. Från 12kW/st till 1.
Jag tycker att reglerna är väl motiverade iallafall. Det är väl just det, helt i onödan, medan poolvärme och infravärme på altanen ger nytta.
Senast redigerad av PaNiC 29 januari 2014, 19:41:17, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det räcker väl med att pumpägaren blir bestraffad via elräkningen, har man köpt elen kan man väl lika gärna driva en ineffektiv pump som att värma uteluften via infravärme eller en pol.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Nope, det räckte ju faktiskt inte.
Användarvisningsbild
GoldenChamp

Inlägg av GoldenChamp »

Jag har några pumpar liggandes.
Kan kolla i helgen.
Påminn mig via pm om du inte hör något..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

PaNiC skrev:Nope, det räckte ju faktiskt inte.
Håller med, det räcker inte med elräkningen, därför att pumpägaren ofta kan fakturera vidare.
Dessutom så är pumpägaren dummsnål och inser inte sitt eget bästa.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag ska ha pumpen till att cirkulera värme till garaget under den kallaste tiden på året max 2 månader, att då lägga ut 2500 kr på en alpha pump känns väääldigt omotiverat.
Du förstår TomasL, eller också gör du det inte det kan bara du själv avgöra. Man kan inte dra alla situationer över en kam, det finns alltid nån situationer där det som först ser dumsnålt ut kanske ändå är logiskt.
Till husets cirkulation köpte jag en grundfors alpha2 för 2500:- för kanske 3-4 år sedan just därför att det var lätt mattematik i det fallet.

Min jobbar kollega är också en sån där herre som gärna dumförklarar folk fort han kan för han 'vet' ju alltid hur saker ligger till. Han tyckte att vem fan har nån användning av för ett skjutmått i plast, vilken onödig dinkytoy pryl, rostfritt ska det vara. Ett tid senare tog batteriet i uret slut så han gick till urmakaren och skulle få det bytt, urmakaren tog fram sitt skjutmått i plast och mätte batteriet på bredden och tvären, tog sedan ett nytt batteri och gjorde samma sak utan problem.

danei .... ska bli intressant o se vad du har att sälja mig.
GoldenChamp .... väntar på svar från dig med. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag har inte dumförklarat dig, utan förklarade orsaken till att det inte finns vanliga pumpar kvar att köpa, jag kan hålla med dig dock, att det i många lägen är fullständigt vansinnig, men, å andra sidan, kostar de nya pumparna inte mycket mer än de gamla traditionella
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En Grundfos UPS25-40 180 180mm lång, den gick som cirkulationspump hos mig innan jag bytte panna.
och en Wilo RS25/70r 130mm lång, den satt som cirkulationspump till plattvärmeväxlaren.

Jag skulle tro att Grundfos pumpen är den som är lämpad för dig. Men det går nog att hitta datablad gissar jag.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: K: Cirkulationspump

Inlägg av orvar-e »

Klockrent, du har PM :)
GFEF

Inlägg av GFEF »

PaNiC

>EUs pumpdirektiv, finns bara elektroniskt varvtalsstyrda pumpar nuförtiden.

Beror på vad pumpen skall användas till.......

Har försökt ställa in min flödet genom ett luftvärme batteri med strypventiler.
Utan att få något godtagbart tills vi öppnade locket på pumpen och såg en elektroniskt varvtalssyrning.
Enligt markskylten på locket skulle det vara en pump utan varvtalsstyrning.......

Leverantören fick byta ut pump till en ny utan varvtalssyrning.

För att förhindra frysning krävs ett minme flöde i ett luftvärme batteri vid frysrisk.
Energi besparingen där är stoppa pumpen vid ingen frysrisk.
Stig A

Inlägg av Stig A »

Hej!

Jag har också letat efter billiga cirkulationspumpar, och hittade i somras av en slump, en serie pumpar för 399 kr på Biltema.

M.V.H.
Stig A. :lol:
Skriv svar