CoolAir,vetenskap eller bluff ?
- Hobbyisten
- Gått bort
CoolAir,vetenskap eller bluff ?
Om ni som jag tittar på MSN ibland så har ni säkert sett denna lilla pryl som ska vara nån slags revolutionerande ny AC-princip. Är detta vetenskap eller bluff ? Jag mår dåligt av stark sommarvärme, så om denna lilla pryl är så bra som återförsäljarna påstår så vore det ett stort lyft för mig. Ibland kallas den AirCool också, och att skicka en länk är svårt då man får ett strängnamn på typ 500 tecken.
- Klas-Kenny
- Hobbyisten
- Gått bort
- prototypen
Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?
Vad jag kan se så transporterar den inte bort någon värme, bara gör den fuktigare.
Protte
Protte
Den kyler ned luften som passerar genom att förånga vatten.
Dock lär den inte göra så stor nytta om rummet är över 1m3 i storlek, då handlar det om någon 100-dels grad temperatursänkning.
Dessutom skapar den naturligtvis problem, genom att den blir en bakteriehärd, med potentionellt Legionella som produkt, förutom det att den fuktar ned luften och skapar en bra grogrund för mögel, kvalster mm.
Tekniken kallas för evaporativ kylning, blev i princip förbjudet i ventilationsanläggningar för typ 40 år sedan, då det skapade så mycket hälsoproblem, och även dödsfall
Dock lär den inte göra så stor nytta om rummet är över 1m3 i storlek, då handlar det om någon 100-dels grad temperatursänkning.
Dessutom skapar den naturligtvis problem, genom att den blir en bakteriehärd, med potentionellt Legionella som produkt, förutom det att den fuktar ned luften och skapar en bra grogrund för mögel, kvalster mm.
Tekniken kallas för evaporativ kylning, blev i princip förbjudet i ventilationsanläggningar för typ 40 år sedan, då det skapade så mycket hälsoproblem, och även dödsfall
Senast redigerad av TomasL 10 juli 2018, 12:01:05, redigerad totalt 1 gång.
bluff
om det är riktigt torrt kan en sådan sänka temperaturen någon grad, men höjd luftfuktighet
är det fuktigt händer ingenting
om det är riktigt torrt kan en sådan sänka temperaturen någon grad, men höjd luftfuktighet
är det fuktigt händer ingenting
- Electricguy
Den typen av kylning är fortfarande väldigt vanlig i de billiga golvstående luftkonditioneringar man kan köpa, samt i USA där det kallas för swamp cooler.
Om man har ett väldigt tort klimat kan det nog funka hyfsat. Nu har vi ju tämligen torrt, men en normal svensk sommar skulle jag absolut inte köra en sådan. Det blir bara fuktigare och ännu klibbigare värme.
Finns i princip inga fall i Sverige där man behöver befuktning (bostäder), snarare tvärtom.
- Electricguy
Jo, bor man i Florida, Texas eller Sahara så fungerar det tydligen rätt bra, men här är det i princip totalt värdelöst.
Köp inte. Inte värt pengarna. Blir bara fuktigare i rummet. Ångrar jag köpte. Installera en liten värmepump i stället.
.
.
Electricguy
>Jo, bor man i Florid
Luftfuktigheten i Florida är mycket hög, den kan nå närmare 100 % under sommaren
https://sv.wikipedia.org/wiki/Florida#Klimat
>Jo, bor man i Florid
Luftfuktigheten i Florida är mycket hög, den kan nå närmare 100 % under sommaren
https://sv.wikipedia.org/wiki/Florida#Klimat
- FormerMazda
Tumregler för att kyla sitt hem:
Det går åt mycket effekt!
Du måste bli av med värmen!
En "AC" på några hundra watt gör ingen skillnad.
En AC som är allt i ett utan utedel eller ens slang för varmluft ut kommer i princip bara värma rummet. Med slang ut kanske kyla ett litet rum lite.
Naturlagarna gäller än.
Det går åt mycket effekt!
Du måste bli av med värmen!
En "AC" på några hundra watt gör ingen skillnad.
En AC som är allt i ett utan utedel eller ens slang för varmluft ut kommer i princip bara värma rummet. Med slang ut kanske kyla ett litet rum lite.
Naturlagarna gäller än.