Då och då har det dykt upp frågor där någon behövt en av/på-funktion som styrs med en momentan brytare. Jag har ett tips på en sådan som bara kräver tre små komponenter:
När IN 'duttas' (i brist på bättre ord) mot +5v så lyser lysdioden. När IN 'duttas' mot GND (signaljord) så släcks lysdioden. Man behöver alltså inte ha IN hög eller låg hela tiden. UT stannar kvar i sitt läge ändå.
Vet inte om detta är en känd koppling, men jag kom på denna koppling när jag labbade med en 741'a.
Jag är lite rostig på OP-kopplingar men jag tror inte att jag har sett den här kopplingen förut. Är det en form av spänningsföljare som håller en potential på (plus) med en kondensator? Återkopplingen ser till att spänningen över kondensatorn blir ca 0V? Dvs att när du "duttar" mot 5V kommer även (minus) att få spännigen 5V. Om du "duttar" mot 0V kommer även (minus) att få potentialen 0V. När du inte "duttar" blir potentialen på plus den samma som utspänningen, eftersom spänningen över kondensatorn är 0V.
Om det nu är så den fungerar, finns det inte en risk att potentialen på (plus) driver iväg. Hur länge kan man räkna med att den håller potentialen konstant?
Om man har en för stor kondensator så blinkar lysdioden på utgången även när man sätter ingången till 0V. I schemat sitter det en på 10µF, men den borde nog bytas mot en ännu mindre. Värdena på komponenterna är de som var närmast till hands, har inte räknat fram dem med andra ord.
Jag har provat kopplingen ett 30-tal gånger och den har uppfört sig exakt likadant varje gång.
Jag betvivlar inte att det fungerar som du beskriver. Vad jag undrade är om det fungerar över en längre tid. T.ex. om du tänder lysdioden, kommer den att lysa efter en vecka eller kan den ha slocknat. Eller det motsatta, om man släcker den, är den släckt efter en vecka? Om det inte är säkert att det är så är det ingen äkta "flip-flop".
Jag har också funderat på det. Testade bara i några timmar, sedan behövde jag labbplattan.
Men om du har möjlighet får du gärna prova. Kan vara bra att veta.
Frod: Varför har du postat två identiska inlägg i två olika trådar??
Sedan skriver du "Äntligen en idé" när både karlstedt och jag redan tipsat om såna här kopplingar.... "Din" lösning är dessutom nästan likadan som karlstedt's.
Sedan är jag nyfiken på varför du använder två brytare när du skriver "Detta är alltså EN momentan brytare".
Plocka gärna bort ditt inlägg i den här tråden och behåll det som är i tråden du skapade. Den här tråden handlar om hur man löser det med minimalt antal komponenter och huruvida min koppling klarar sig "aktiv" längre tider.