GM 6.2L diesel, knack i motorn
GM 6.2L diesel, knack i motorn
Efter lite dieselservice på min motor, där jag bl.a. bytte o-ringar till "spjällaxeln" i insprutningspumpen, har det blivit nya problem.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=82352
Det vart även byte av spridarrör, 1st spridare, locket till insprutningspumpen och spridartätningar.
En stund efter start fick jag problem med att en spridare hängde sig.
Då knackar det ordentligt, och man tror nästan att en vevstake har gått av.
Jag slog i en rejäl dos Diesel-nectar i tanken, och efter lite körning försvann problemet tvärt.
Efter det har motorn gått kanonfint.
För en vecka sedan skulle jag åka till lasarettet i Falun.
Tankade fullt, och efter någon kilometer börjar den knacka igen.
Jäktad till lasarettet fortsatte jag köra, knacket försvann och kom åter några gånger under färden.
Inför hemresan vickade jag åter i en rejäl dos Diesel-nectar, men efter några kilometer började den knacka på ytterligare en cylinder.
Väl hemma hade knackandet avtagit rejält, men inte helt.
Lite märkligt, hängande spridare brukar inte bli bättre undan för undan, utan det försvinner tvärt.
Nu har jag kört runt hemma på byn i en vecka, och detta lätta knack ger sig inte.
Man börjar bli fundersam om det verkligen är ett spridarknack man hör.
Knacket tilltar vid varm motor.
Hur går man vidare med detta?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=82352
Det vart även byte av spridarrör, 1st spridare, locket till insprutningspumpen och spridartätningar.
En stund efter start fick jag problem med att en spridare hängde sig.
Då knackar det ordentligt, och man tror nästan att en vevstake har gått av.
Jag slog i en rejäl dos Diesel-nectar i tanken, och efter lite körning försvann problemet tvärt.
Efter det har motorn gått kanonfint.
För en vecka sedan skulle jag åka till lasarettet i Falun.
Tankade fullt, och efter någon kilometer börjar den knacka igen.
Jäktad till lasarettet fortsatte jag köra, knacket försvann och kom åter några gånger under färden.
Inför hemresan vickade jag åter i en rejäl dos Diesel-nectar, men efter några kilometer började den knacka på ytterligare en cylinder.
Väl hemma hade knackandet avtagit rejält, men inte helt.
Lite märkligt, hängande spridare brukar inte bli bättre undan för undan, utan det försvinner tvärt.
Nu har jag kört runt hemma på byn i en vecka, och detta lätta knack ger sig inte.
Man börjar bli fundersam om det verkligen är ett spridarknack man hör.
Knacket tilltar vid varm motor.
Hur går man vidare med detta?
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
om en spridare läcker in diesel i cylindern då den inte ska blir det knack,
då det tänder innan öd och den cylindern får jobba mot ett extremt gastryck.
mao verkligen inte bra för motorn.
troligen smuts i spridaren/spridarna, mycket viktigt med renlighet då man skruvar i NÅGOT efter bränslefiltret.
då det tänder innan öd och den cylindern får jobba mot ett extremt gastryck.
mao verkligen inte bra för motorn.
troligen smuts i spridaren/spridarna, mycket viktigt med renlighet då man skruvar i NÅGOT efter bränslefiltret.
-
- Inlägg: 6180
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Knackande spridare är sotig eller smutsig. Har du varvat ur han ordentligt?
Annars, stetoskop är bra att hitta knackande spridare med. Eller en mejsel med långt skaft, bladet på spridarn, skaftet mot örat. Funkar också.
Annars, stetoskop är bra att hitta knackande spridare med. Eller en mejsel med långt skaft, bladet på spridarn, skaftet mot örat. Funkar också.
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Menar du att det är vevlagerknack jag hör?svanted skrev:mao verkligen inte bra för motorn.
Knacket kommer med halva motorvarvet.
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Det är inte ventilknack då ? är det hyudraliska eller mekaniska ventillyftare ?
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
har ingen aning om vad du hörsäter skrev:Menar du att det är vevlagerknack jag hör?svanted skrev:mao verkligen inte bra för motorn.
Knacket kommer med halva motorvarvet.
eller vad det är?
jag kom med en möjlig hypotes.
edit:
vad det än är borde spridarrenovering göra susen,
iofs inget litet jobb på en V8.
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Då kan det ju mycket väl vara lyftarknack.. svårt attveta genom text docksäter skrev:Hydrauliska.
Helt klart knackar det mest på tomgång.
Jag "botade" förra året en bensinmotor från lyftarknack med CRC engine flush, som är ganska billigt på mekonomen.
Jag trodde inte riktigt på iden, men startade motorn, hällde i flushen och efter någon minut lät det hälften så mycket, efter ytterligare en minut eller så så tystnade det helt.
jag körde hela tiden ut (10min tror jag) och bytte sen olja, och oljudet var permanent borta.
..permanent som i några månader iaf, sen kom det tillbaka fast mycket tystare (hörs bara utifrån, ej från kupen), ska flusha igen, har köpt mer engine flush
Är man rik så har STP en speciell produkt för lyftarknack också, kostar väl tio gånger pengarna som flushen kostar.
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Denna flushen menar jag: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa281952sv
Man får tänka på att varje flaska räcker till 3l motorolja, jag som har 4.5l tar då 1.5 flaska, en diesel lär väl ha mer olja i sig, kanske 6l ?
Finns en massa dyrare alternativa märken också, biltemas tex.
Man får tänka på att varje flaska räcker till 3l motorolja, jag som har 4.5l tar då 1.5 flaska, en diesel lär väl ha mer olja i sig, kanske 6l ?
Finns en massa dyrare alternativa märken också, biltemas tex.
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Om man läser msds på den verkar det väldigt nära en blandning av diesel och lacknafta som ju är ett klassiskt husmorstips för motortvätt.
.
.
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
vad jag förstått så innehåller dessa ofta samma typ av "tvättmedel" som motorolja har som ny, fast i större koncentration, utblandat med fotogen typ.
Det finsn speciella flusholjor också, men det är väl i princip bara ny motorolja blandat med samma sak, iden är väl att den ska kunna "bära" mer borttvättad skit.
Kan ju säga att oljan var RIKTIGT kolsvart när jag tömde den efter att ha kört flushen, och efter att ha hällt i ny olja och kröt en stund så var den oljan också
svartare än vad den normalt brukar vara efter ett oljebyte. ..Därför tänkte jag göra ett till oljebyte snabbt, men det blev inte så snabbt och nu ett halvår senare är det inte gjort, å andra sidan så har bilen bara gått 300mil på den tiden, så jag ska väl byta nu straxt.. med flush igen då
Det finsn speciella flusholjor också, men det är väl i princip bara ny motorolja blandat med samma sak, iden är väl att den ska kunna "bära" mer borttvättad skit.
Kan ju säga att oljan var RIKTIGT kolsvart när jag tömde den efter att ha kört flushen, och efter att ha hällt i ny olja och kröt en stund så var den oljan också
svartare än vad den normalt brukar vara efter ett oljebyte. ..Därför tänkte jag göra ett till oljebyte snabbt, men det blev inte så snabbt och nu ett halvår senare är det inte gjort, å andra sidan så har bilen bara gått 300mil på den tiden, så jag ska väl byta nu straxt.. med flush igen då
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
För att utesluta lagerknack och liknande, vickade jag i en burk Wynns SuperCharge.
https://wynns.se/produkter/motor/super-charge/
Motorn vart att gå mycket fint och skrammelfritt.
Knackningarna kvarstod.
Jag släppte på spridarrören, ett och ett, och vid spridare 7 tyckte jag att knackandet försvann.
Jag ska ta ur denna spridare och se om jag ser något onormalt.
https://wynns.se/produkter/motor/super-charge/
Motorn vart att gå mycket fint och skrammelfritt.
Knackningarna kvarstod.
Jag släppte på spridarrören, ett och ett, och vid spridare 7 tyckte jag att knackandet försvann.
Jag ska ta ur denna spridare och se om jag ser något onormalt.
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Jag har en gammal spridarprovare liggande.
Nog borde man väl kunna se en läckande spridare med denna?
Nog borde man väl kunna se en läckande spridare med denna?
-
- Inlägg: 6180
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Absolut, kolla på manometern, den ska öppna vid tryck och distinkt. Kolla också att det blir en fin dimma typ, inga strålar.
Så pumpa "sakta" upp till rätt tryck, det lär synas om den gör rätt.
Så pumpa "sakta" upp till rätt tryck, det lär synas om den gör rätt.
Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn
Nya spridare kostar 190 dollar på Ebay.
Det är ungefär vad man får betala för en spridare i Sverige.
Jag tror jag beställer dessa och provar.
Vad tror ni tull och moms går lös på?
http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-DELPH ... 7#shpCntId
Det är ungefär vad man får betala för en spridare i Sverige.
Jag tror jag beställer dessa och provar.
Vad tror ni tull och moms går lös på?
http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-DELPH ... 7#shpCntId