Crescendo

Berätta om dina pågående projekt.
danne_linkinpark
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 december 2005, 20:34:02

Crescendo

Inlägg av danne_linkinpark »

Nu är mitt effektslutsteg äntligen klar!! Det ändå som är lite dåligt är att det brummar i högtalarna och att det självsvänger, nån som kan nått om sånt här men självsvängningar och brumm?
Senast redigerad av danne_linkinpark 4 maj 2007, 23:03:27, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Är du säker på att den självsvänger? Har du mätt utgången med oscilloskop?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23606
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Är egentligen inte insatt i förstärkare men brum kan mycket väl komma från trafona om dom är nära elektroniken. Sen så har du väl inte kopplat skärmjord till nätjord? För det hade kanske kunnat orsaka någonting sådant här.
danne_linkinpark
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 december 2005, 20:34:02

Inlägg av danne_linkinpark »

Ja har mätt med oscilloskop och det självsvänger nån ide hur man kan få bort brummet då??
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Om den självsvänger är brummet ditt minsta problem... Har du tur så är slutstegstransistorerna fortfarande hela... Går det säkringar? Har du ritat kretskortslayouten själv eller har du köpt den?
Självsvängningar kan bero på dålig kretskortslayout, långa ledare som bildar kapacitans eller om du missat att löda fast nån utan småkondensatorerna, Men också om det är en dålig design. Jag tror jag har hört fler som haft problem med Crescendon..

edit: Ser att det är fler som byggt samma så det är troligtvis en färdig layout. Har du etsat kortet hemma? Isåfall kolla _väldigt_ noga så att alla ledare överallt är okej och mät gärna att det är kontakt. Sen vet jag inte hur det står till med dom där kondensatorerna du använt, dom som ser ut som små fyrkanter... jag hade nog använt vanliga foliekondensatorer..
Såg även att nån på diyaudio skrev att han hade haft problem med självsvängningar pga trådlindade resistorer (?)
Senast redigerad av Fritzell 30 december 2005, 10:40:38, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

självsvängning, kolla att du inte har några kablar vid gatarna på mostrissorna, ev öka motstånden vid gatarna,

brum, skärma, kolla jordslingor, kolla ripplet på matningspänningen, kolla så man har likriktarbryggan avstörd, skärma, skärma, ev en liten induktans i varje sida på kraftmatningen och dela upp kondensatorpaket på två delar, pi filter
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Som du kanske vet så utvecklade jag detta steg just med tanke på att det självsvängde mycket lätt. Det tråkiga är att det är svårt att få bukt med utan att försämra steget alltför mycket.

Som första steg kan du öka gate-motstånden upp till 470 ohm. Självsvänger det med ett par MHz? Självsvänger det mer när den positiva halvperioden av utsignalen överstiger ett visst strömvärde? Om ja, så är det 2SK135 som har en lokal självsvängning. När utströmmen ändrar sig så ändrar sig även transistorns kapacitanser som är starkt spännings- och strömberoende.

Grundproblemet är att kretskortslayouten inte håller toppklass, tyvärr. Avkopplingen är lite bristfällig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

danne_linkinpark: Litet tips när du lägger upp bilder: Förminska dem! :)
Bilder behöver inte vara på över 2000x2000 pixlar. Personligen tycker jag att max ligger runt 800x800. Det blir mycket överskådligare (särskillt när det inte finns någon beskrivning vid länken) och det går fortare att ladda ner, särskillt när det rör sig om många bilder.

(Det går att förminska bilder i "paint" i Windows.)
danne_linkinpark
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 december 2005, 20:34:02

Inlägg av danne_linkinpark »

ok
danne_linkinpark
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 december 2005, 20:34:02

Inlägg av danne_linkinpark »

peranders

Det självsängdet med ca 200khz till 400khz! Vad kan man göra åt brummet skärma av eller?
Men ljudet kan man ju inte klaga på det var i topp-klass tycker jag i alla fall!
Senast redigerad av danne_linkinpark 30 december 2005, 11:33:11, redigerad totalt 1 gång.
danne_linkinpark
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 december 2005, 20:34:02

Inlägg av danne_linkinpark »

Här är scheman om nån kan hjälpa mig:
Vilken är gate-motståndensom jag ska ändra till 470 ohm?
Senast redigerad av danne_linkinpark 28 oktober 2006, 14:16:26, redigerad totalt 1 gång.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Gatemotstånden är de som är in på gatarna, dvs R23-R26.
Eftersom steget självsvänger i så pass låg frekvens tror jag inte att det rör sig om parasitoscillation i mosfetarna, de brukar sjunga höge 1Mhz-10Mhz, därför borde det inte hjälpa att öka motstånden (Även om du naturligtvis bör testa för att utesluta).

Den låga frekvensen skulle jag tro beror på att effektsteget är för långsamt vilket ger global instabilitet. Därför skulle jag pröva att SÄNKA värdet på gatemotstånden för att snabba upp effektsteget. Öka värdena på R7-R10 förbättrar också global stabilitet. Du kan även testa att öka värdet på C12-C13 (även om det är sista utvägen, de är redan väldigt stora).

Försök att få en så exakt som möjlig mätning på självsvängningsfrekvensen, och framförallt är jag nyfiken på om den ändras med värdet på gatemotstånden. Om jag gissat rätt borde frekvensen öka med mindre motstånd (och förhoppningsvis försvinna tillslut), och sänkas med större motstånd.

Edit: Kollade fel på schemat, C12-C13 är avkoppling och har inget med stabiliteten att göra, glöm vad jag sa om dessa.
danne_linkinpark
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 december 2005, 20:34:02

Inlägg av danne_linkinpark »

Nån annan som har nån bra ide vad jag kan göra?
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Så min var inte bra =(
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

pagges beskrivning är klockren, har du provat den?
Skriv svar