Vad tycks om mitt förstärkar bygge?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bose
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 oktober 2005, 20:48:10
Ort: Blekinge

Vad tycks om mitt förstärkar bygge?

Inlägg av bose »

På denna adressen har jag lagt upp lite bilder på min förstärkare. Skriv lite kommentarer och så. Modulerna är köpta från LC Audio då jag inte har kunskapen att bygga dem själv.
http://hem.passagen.se/bose87/
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Sätt in hela nätdelen inuti lådan så blir det ok. Jag skulle nog ha satt 2 st flänsar med lodräta fenor längs sidorna, att ha den i botten sådär gör den i det närmaste verkningslös.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevligt med trä-chassi! :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Trächassit får en 10-a. Om själva förstärkaren vågar jag inte uttala mig eftersom mina kunskaper inte sträcker sig längre än till GE-steg och enkla OP-förstärkare.

:tumupp: Lycka till med resten!
Buffi
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 april 2004, 19:28:44
Ort: Stockholm

Inlägg av Buffi »

Mycket vackert chassi som sagt!
Användarvisningsbild
bose
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 oktober 2005, 20:48:10
Ort: Blekinge

Inlägg av bose »

Tack =)

Tekko:
Jag har haft lite problem med vart jag skulle placera transformatorn. Jag ville ha en ovanlig förstärkardesign med en liten låda. Det kanske blir så att jag sätter transformatorn brevid på en träplatta. Jag ville ju förstås att man skulle se den eftersom den är så stor =) det är ju elfas fetaste. Sen var anslutningskablarna till denna lite korta med för att placera den någon annan stans. Får se hur det blir i framtiden...
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Kablar får att skarva med lite lödning och krympslang i samma färg som tåtarna från trafon.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

bara några funderingar, trä är snyggt men en metallinnerdel som skärmbox är inte helt fel

att placera transformatorn i en separar låda en meter ifrån kan vara riktigt bra om man gör det rätt, men då behövs det gärna dubbelt med kondigar i nätdelen, trafon i separat låda med likriktare ocj glättningskondingar och sedan grov flätad kabel till förstärkaren och ytterligare glättningskondingar, har man två kanaler med samma nätdel så är det bra att ha dubbla kablar upp och separata glättningskondingar vid förstärkaren till varje kanal
Användarvisningsbild
bose
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 oktober 2005, 20:48:10
Ort: Blekinge

Inlägg av bose »

grym:
Jag har med funderat på skärmbox inuti. Men jag tycker inte att det kommer in så mycket störningar. Transformatorn i en separat låda är ju en bra idé som jag med funderat på. Problemet blir ju anslutningskablarna som behöver vara ganska mäktiga. Jag ska höra med min morfar om de har något hemma som skulle fungera.
De jag köpte modulerna av rekommenderade att man skulle använda deras nätdel (självklart att de gör) men på den sitter bara 2st 10000µF kondingar och de sa att de märkt av att mellanregistret blir sämre vid större kondensator bank så jag låter det vara som det är.

Hur skarvar jag på kablarna från transformatorn bäst? Löda och krympslang eller typ krimpa dom och sedan löda?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Vad kostade det att få chassit tillverkat?
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag tycker du ska montera tranformatorn i lådan och ha ett plexiglasfönter på sidan så man ser in i lådan, sen lite lysdioder som lyser upp innuti :)
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Inlägg av Greve Hamilton »

bose skrev:De jag köpte modulerna av rekommenderade att man skulle använda deras nätdel (självklart att de gör) men på den sitter bara 2st 10000µF kondingar och de sa att de märkt av att mellanregistret blir sämre vid större kondensator bank så jag låter det vara som det är.
Hur kan mellanregistret bli sämre av större kondensatorbank? Någon som vet?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Låter osannolikt
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Basregistret brukar bli sämre om man har för klen nätdel. Har inte märkt något på mellanregistret.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Greve Hamilton
Hur kan mellanregistret bli sämre av större kondensatorbank? Någon som vet?
Nja...jag har huserat en del på DIYaudio...å där har denna fråga kommit upp...gällande nätdelen till Gain-Clone.

EN förklaring som har tagits upp är att större kondensatorer inte sällan har en något större induktans...vilket gör att nätdelens impedans stiger i detta frekvensområde. Vet inte om det stämmer..men det har varit åtskilliga som tagit upp ämnet så jag tror inte det handlar om nån placebo. Hur som helst så kan men ju använda sig av spänningsregulatorer för att på så sätt sänka utgångsimpedansen på nätdelen.
Skriv svar