Labbagg av ATX-nätagg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Labbagg av ATX-nätagg

Inlägg av simon78 »

Häromdan skrotade jag min första egna dator. En 300MHz:are som jag köpte 1997, den har varit igång istort sett alla dagar sedan dess. Men nu är den skrotad. Jag passade på att ta Nätagget, och såg vilka trevliga spänningar, och höga strömmar, det kunde leverera. Efter lite googling hittade jag denna sidan: http://web2.murraystate.edu/andy.batts/ ... supply.htm

Jag tyckte ju inte att det var sådär skitsnyggt med att använda orginalkapslingen. Efter lite rotande i skrotet här hemma hittade jag ett gammalt underligt mätinstrument som var monterat i en alldeles för fin låda. Lådan var målad, och av aluminium trodde jag. Jag försökte fattigmanseloxera den, utan resultat. Jag vet inte vad det kan varit för metall, men inte rent alu i allafall. Våtslipning fick duga för att få den tillräckligt snygg.

Hursomhelst, jag lyckades med några mindre ingrepp på kretskortet tillslut få plats med aggregatet i lådan, och alla banankontakter på plats. Strömbrytaren kopplades mellan POWER_GOOD (grön) och jord, lysdioden mellan POWER_GOOD och jord, medd ett 220Ohms motstånd emellan. På baksidan sattes lastmotstånd, om drygt 10Ohm, kopplade till +5V. En liten fläkt lyckades jag också få plats med, också den är kopplad till 5V.

Hursomhelst så blev jag riktigt nöjd, ett kompakt, riktigt kraftigt nätagg till nästan inga pengar alls. Hyffsat snyggt också, snyggare än oscilloskopet IAF.


Bild


Bild

Bild

Det ger följande spänningar:
12V 8A
5.0V 22A
3.3V 14A
-12V 0.5A
-5V 0.5A
5V standby, 0.1A

Plus alla kombinationer man kan få ut av ovanstående.
Senast redigerad av simon78 1 mars 2007, 18:30:31, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Var kommer luften ut?
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Det finns ett stort hål i bottenplattan. Där kommer luften in, går förbi kylflänsarna, och sedan ut genom fläkten.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

jaha, ja just bilden är underifrån.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Vad är "fattigmans eloxering" ? Hur går det till ?
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Man tar kaustiksoda (natriumhydroxid) i ljummet vatten. Sedan lägger man i den biten man vill eloxera (ren alu). och väntar någon minut. Sjölj av. Om man vill ha mer är det bra att köra en stund till. Man kan även polera av den med autosol. Då blir den blankare än transmissionskåpan på en välvårdad HD.
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Hur är det med säkringar i ett ATX-agg? Är det bara avsäkrat i 230V-änden?
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Det sitter i detta agget bara en säkring. Jag skulle helst vilja satt en automatsäkring på varje uttag, men...

Om jag belastar för högt (0.5Ohm på 12V tex) så lägger det av, och sedan är det bara att starta om det igen.
J.Reimers
Inlägg: 273
Blev medlem: 9 april 2007, 12:50:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av J.Reimers »

lite tråkigt med bara +12v, höll själv på med att modda för ~13.8v men lade ner projektet för tidigt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lådan kan vara gjord av zink. Samma färg som alu (typ :D ). Elfas skärmboxar är gjorda av zink.
Senast redigerad av MadModder 13 augusti 2007, 22:42:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Då är det säkert zink. Har för mig att det är en gammal elfalåda, såg en liknande på tradden för länge sen.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Kul, men notera att ATX agg är ganska dåliga som "labbagg".

Behöver normalt en min-last för att vara stabil (bränner onödig effekt).
Kan ge onödigt hög ström på 5V'en. Kan ställa till stor skada även vid enkla missar. Sönderbrända labbplattor o.s.v.
Saknar justerbar strömbegränsare (för att undvika ovanstående).

Men förrutom det så... :-)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det är ju inte mycket till labb-agg. Men funkar ju som strömförsörjning hur som helst.
Ang. min-lasten sitter ju ett gäng effektmotstånd på baksidan för att ta hand om detta. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Som ju då är onödig effektförlust. :) Därför inte sagt att jag någon gång tänkt att seriekoppla 2 eller 3 agg och göra spänningen reglerbar.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Visst är ATX-agg suboptimala på många sätt. Dom har dock en stor fördel: priset!
Skriv svar