Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Larco
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 mars 2016, 11:22:18

Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av Larco »

Hej
Jag är ny här och inte särskilt väl bevandrad inom elektronik men har lite kunskap.

Jag sysslar med mobila trafiksignaler som brukar stå vid vägarbeten och vill kunna omvandla en växlande 0-12v ström (Gulblink) till en konstant 5v signal till en GSM modul.
Gärna att det krävs gulblink en liten stund innan 5v signalen går iväg så det inte blir så känsligt.

Går detta att lösa på ett väldigt simpelt sätt med någon komponent eller 2?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av Icecap »

Nej.

Du kan inte omvandla 0V till 5V, varken på ett enkelt sätt eller på ett besvärligt sätt.

Det går dock att lösa med ett batteri eller nätdel och lite elektronik.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av Magnus_K »

Välkommen till forumet!

Man bör kunna se signalen som halvvågslikriktad växelspänning och glätta därefter.
Snygga till spänningen med en 7805:a och beroende på hur din utsignal ska se ut så kanske en 555:a lämpar sig för att sköta timingen.

En annan variant är en mikrokontroller som läser av blinket och när önskad tid gått så ger den signal. Kräver dock lite programmerade.

Kan du ge lite mer information om hur skylten drivs, miljö, önskad utsignal?

Ursäkta det kanske invecklade svaret men det är lite för att få bollen i snurr. Det här ska gå att lösa.
Fossingarna
Inlägg: 208
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av Fossingarna »

Om jag förstår dig rätt, så är det 0V när lampan är släckt, och 12V när den lyser/blinkar. Det du behöver är något som gör om den blinkande till en fast signal, för att endast skicka ett larm.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1057
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av JohnGalt »

Så här kanske.
Värden lite lagom, t ex 1 k motstånd, 10uF/16V, 5.1V zenerdiod.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av jesse »

Men JohnGalt, nu får du ju ut 12V, inte 5V.

Jag är inte helt säker på att frågan har uppfattats rätt.

man vill omvandla en *signal* som är pulserande 12V till kontinuerlig 5V. Det står inte att man inte kan använda en annan strömkälla, bara att signalen ska omvandlas. JohnGalt är på rätt spår, även om kopplingen är lite primitiv. :)

Nu kan man lösa detta på många olika sätt, beroende på om man gillar att koppla ihop reläer och timer-apparater eller om man gillar att göra ett litet kretskort med IC-kretsar på som sköter hela jobbet? (Jag gillar ju det sistnämnda)

Jag föreslår därför: (detta är bara en snabbt framkastad idé, den kan säkert göras på bättre sätt)

1) en optokopplare på ingången (t.ex. ELFA Art.nr. 17510548) , med motstånd på ingång och utgång (strömbegränsare / pull-up).
2) ett lågpassfilter t.ex. 33 kohm och 470µF (t = 15s)
3) en OP , med kontinuerlig 12V spänningskälla, som kopplas som schmitt-trigger, triggar "positivt" vid 8 volt, negativt vid 4 volt.
4) utgången på schmitt-triggern till en spänningsdelare (två motstånd) som ger 5 volt.
5) vid behov, en "buffer" på utgången eller t.ex. en NPN-transistor som spänningsföljare (då sätts spänningsdelaren till 5.6 volt).

resultat:
Då "blinkning" startar tar det ca 15-30 sek innan 5 volten startar. Vid avslutad blinkning tar det ca 15-30 sek innan 5V-signalen stängs av.
Värdena på lågpassfiltret och schmitt-triggern kan anpassas till olika blinkfrekvens och fördröjning. Kopplingen kan enkelt simuleras i t.ex. LT-spice.

Har man ingen extern spänningskälla till detta kan man skapa en tillfällig sådan genom att "glätta" den pulserande 12V spänningen med en diod + en kondensator. Kretsen drar inte så mycket ström så glättningen behöver inte vara så stor.

Optokopplaren kan man hoppa över, om man vill. (Det är en yrkesskada att jag alltid vill ha en sån på ingången :) )
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av Icecap »

I frågan skrivs inget om att det finns spänningsmatning och att det är ett signal som ska dekodas.

Om det är så är svaret fortfarande nej:
"Går detta att lösa på ett väldigt simpelt sätt med någon komponent eller 2?"

Men om vi frånser detta med enkelheten är det självklart att det går att lösa!

Även jag hade tagit en µC och en optokopplare, då kunde man enkelt dels avkänna signalen och dels "bedöma" om det är gult blink enbart och om det har varit så "ett tag" innan signalen ges.

Det går såklart att göra på annat sätt men definitivt inte med en eller två komponenter.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av matsadona »

Som jag tolkar det hela så skall det gå ett larm via GSM när signalen felar - dvs ställer sig i "gul-blink". Är det inte då lättare att plocka ut något direkt från den PLC som styr det hela?
Lite mer förklaring om förutsättningarna och tänkt målbild vore önskvärt, för just nu skjuter alla från höften :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av Icecap »

Med tanke på min erfarenhet inom området kan det mycket väl vara så att det inte får/kan pillas i styrningen och att det enda verkliga signal är just lampans signal där det mer eller mindre är fritt fram.

Det finns ingen spänningsmatning att utgå ifrån och det enda verkliga som finns är spänningen till gula lampan som alltså slår på och av.

Att i det läge dels avkänna denna situation OCH lagra energi nog till att driva ett GSM-modem OCH att säkra en viss signalbehandling med ett fåtal komponenter är inte möjligt helt enkelt!

- En shitload supercap med rätt laddstyrning kan fixa strömmen.
- En liten µC kan fixa signalbehanflingen, slå på GSM-modemet och skicka SMS vid behov.
Men detta kräver en del mer än en eller två komponenter!

Men än en gång är det en tråd som TS inte besvarar eller kollar så utan riktig information är det lönlöst att gå vidare.
FormerMazda
Inlägg: 6123
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av FormerMazda »

Jag tror dessutom att det är blinkade växelspänning till lampan. :)
BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av BjörnO »

Kretsen som JohnGalt skissade borde fungera om man la till en diod så att kondensatorn inte laddar ur sig "bakvägen". Om 12V - blinken är växelström kan man helt enkelt börja med en diodbrygga.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av Icecap »

BjörnO: TS skrev "Jag sysslar med mobila trafiksignaler som brukar stå vid vägarbeten".

Dessa är (nästan) alltid drivna av 12V via blyackumulatorer.
FormerMazda
Inlägg: 6123
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av FormerMazda »

Missade det, trodde det var vanliga stolpar!

12V system är ju klart enklare!
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av ronnylov »

När ett trafikljus funkar som det ska är väl det gula ljuset endast på ganska korta stunder just under växlingen rött-grönt. Men när det blinkar för fel så blinkar det kontinuerligt. Kanske går att utnyttja det så att en kondensator laddas upp via ett motstånd om det blinkar men vid normala växlingar hinner den inte ladda upp sig så mycket? Man får koppla så den laddar ur sig när det inte lyser gult. Visst den skulle larma även om det lyste gult kontinuerligt men det får man väl också betrakta som ett fel.

Har inget kretsschema utan tänkte bara som princip. Typ en kondensator med motstånd i serie och parallellt över det ett urladdningsmotstånd så att den laddar ur kondensatorn något långsammare än den laddar upp. En diod i serie med det hela för att hindra att den laddar ur sig bakvägen. Men man behöver väl ändå någon triggerkrets som känner av när spänningen över kondensatorn når över ett visst gränsvärde och då ger 5V ut. Tänker mig att varje gulblink då ökar spänningen över kondensatorn mer än den minskar mellan blinken och så småningom stabiliserar den sig runt en viss nivå. Men en normal ljusväxling får inte spänningen att överstiga triggnivån eftersom kondensatorn hinner ladda ur sig mellan de korta stunder då det lyser gult.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Omvandla växlande 0-12v till konstant 5v

Inlägg av lillahuset »

Hur mycket drar en GSM-modul? Vilken effekt är lampan på?
Ponera att lampan är på 50W och duty cycle är 50%. Då har du 25W. Spänningen över kondingen kan rippla mellan 7V och 11V utan problem att reglera till 5V. Väljer man en buck-boost konverter kan det rippla mer.

Jag tror att man kan mata GSM-modulen med lampströmmen. Beroende på hur mycket modulen drar alltså.

Men Icecap har helt rätt i sitt första svar.
Skriv svar