Bygga egen smps

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Bygga egen smps

Inlägg av Tekko »

Jag planerar att bygga en liten smps till elektor stärkaren men vet inte vilken av kärnorna på elfa som e den rätta.

Och nu står den första prototypen och spelar med elektor stärkaren.

Ful och dåligt gjord men den funkar:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Avslutar med en liten video:
http://hififorum.knaak.dk/Tekko/smps/fi ... 20smps.avi

Till den skarpa versionen kommer jag att använda en trafo tagen från ett datornätagg som jag lindar om samt en TL494.
Senast redigerad av Tekko 28 november 2005, 22:10:47, redigerad totalt 1 gång.
dannan
Inlägg: 55
Blev medlem: 19 september 2004, 23:58:49
Ort: Stockholm

Inlägg av dannan »

Jag tror inte det finns såna på lager oss någon faktist.
Som jag har fattat det så brukar man först bestämma vilket ship man ska använda, därefter tillverkar man en trafo som passar. Dvs, Kärntyp, material, antal varv, Förhållandet mellan primär/sekundär osv.

Elfa har rena Ferit-kärnor så man kan surra ihop en själv.
Jag har ifs aldrig själv gjort det, så hur man går tilväga kan jag inte svara på än..(!).

/Danne
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10673
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Du behöver gå en kurs i lödning... :roll:
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Det där är en quick and dirty prototyp, min allra första någonsin också. Har ju ändrat saker varje minut, då blir lödningarna sådär fula till slut.

Nu kan den kräma över 2A om man kopplar amperemetern direkt på utgångarna, inte illa för ens första smps nånsin.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Du har inte lust att lägga ut schema?
Har oxo suttit å mekat lite med switchat, nyfiken :)
Är det primärswitchat förresten, dvs direkt från 230V?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

pagge, nej den är primärswitchad från 12v :wink:

Schema av min prototyp, bygg INTE denna, det är bara en test:
Bild
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Kan du stava till Thumbnail?

Resize!
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

EEEEEEK :shock: :shock: :shock: :shock: Lindade en ny trafo på kärnan från en flyback trafo från en dataskärm och jösses, över 60V ut rätt in i stärkaren som bara ska ha 40, nåra sek senare brann utgångsdioderna samt ena kondingen som bara va på 35v, men stärkaren höll sånär som på nån skadad krets som gör att stärkaren numera oscillerar på 1-2Hz på tomgång samt fräser lite som en katt.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Du hadde inga planer på att mäta spänningen före då?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Det va inte stärkaren det blev fel på, det va emi filtren som var avsedda för fel frekvenser. Datornätagg switchar ju i ca 50khz, medans min smps i 100+. Nu hör man bara lite switchstörningar när jag kör helt filterlöst.

Har nu kopplat en 22000µF konding på 12v matningen.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Två ampere med de där små kärnorna, inte illa. Trodde det skulle bli problem med mättning av kärnorna om man körde flyback så hårt. Då kanske jag skall ompröva min tidigare diss av flyback.

Har du räknat nå på kärnmättning eller bara kört lite på känn?
Om du har räknat är jag intresserad av hur :)
Speciellt då med avseende på mättning, annars är jag med på hur det funkar.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Inga beräkningar alls, toroiden tog jag bara på måfå från ett emi filter från ett 350-00w nätagg, och andra kärnan från en datorskärm flyback trafo (den med en fet röd kavel på) och det funkade mycket bättre.

Lite nya bilder:
Bild
4 varv primär med flera tunna ledare och 2st 9 varv sekundärer med 2st paralella tunnare tåtar.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Aha, men den där kärnan var rätt redig, trodde de små vita toroiderna tidigare var din huvudtrafo.

Varför vill du hellre använda en TL494? Den är inte så bra på att driva mosfetar då den endast har open collector utgångar. Den där regulatorn du har där borde väl fungerar fint även i en starkare version?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Jag löste problemet med att den måste ha min 16v för att starta, en startkrets med 2 kondingar, en resistor och en diod.

Nu har jag hittat en annan controller, SG3842M som sitter på ett kort med alla nödvändiga komponenter på vilket kommer att bli min andra prototyp bara jag har rensat bort det som inte behövs. Faktiskt samma kort som jag tog hv trafons kärna ifrån.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Nu har jag börjat på andra prototypen, baserat på smps delen från en dataskärm som jag moddar lite för 12v in och 2x5-60v ut.

Såhär nånting, än återsår en del jobb med att tabort och/eller byta ut komponenter:
Bild
Bild
Bild
Skriv svar