Roger's projekt

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag tänkte samla alla mina projekt i den här tråden.

Det är tveksamt om geekjoan gillar detta men jag tar en rövare :)

Projekt #1: Knoppson AM Test Circuit KAM-14A [Ordinarie tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=74597]

Det här projektet är lite galet. Vad man ser på schemat är mest en drivkrets för en ferrit-antenn bestående av typ 20 varv med 1mm emaljerad koppartråd runt en ferritstav. Denna antenn driver jag med en Wien-oscillator och en så låg frekvens som runt 5kHz. Jag har uppmätt runt 2W i sändareffekt. Denna sändareffekt mottages sedan av en rent passiv mottagarkrets som bara består av en ferritantenn och ett Piezo-element (som mest är kapacitiv). Jag upptäckte nämligen att Piezon hade en resonans runt 5kHz där den faktiskt drog mycket lite effekt (har för mig jag uppmätte 1uW för hörbar ton på 1m avstånd).

Hela tanken med det här är att kunna sätta dylik passiv (och batteribefriad) resonanskrets på godtycklig pryl man inte vill tappa bort (t.ex nycklar, urladdade/avstängda mobiler) och sedan gå om kring med en fet sändare och pinga prylen.

Jag får i öppen luft och 2W en god hörbarhet på så stort avstånd som 2m.

Mottagarantennen är ganska skrymmande just nu så projektet är bara på planeringsstadiet. Jag har dock en ide' om en typ 5mm lång ferritstav (10mm grov, finns på ELFA) där jag lindar med typ 0,05mm koppartråd som då blir liten och kompakt. Kan kanske funka.

MVH/Roger
PS
Bifogar preliminärt schema och en video som typ bevisar att det fungerar.



STATUS: PROTOTYP
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:42:20, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projektsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #2: Knoppson Car Amplifier KCA-13A

Detta projekt är inte speciellt märkvärdigt. Det är bara en enkel bryggkopplad Klass B-förstärkare (och jag har byggt bättre Klass B-förstärkare i andra projekt). Fråga är dock om man kan göra den bättre mha CMOS-utgång modell HC14? Kan man kanske linjärt styra ett par komplementära MOS med gemensam Drain ut så att man slipper förlora 2,8V per rail? För skulle det vara gemensam Source ut så behöver ju styrande signal gå över rail. Samtidigt, 12V ger ganska låg uteffekt även om spänningsnyttjandet skulle vara optimalt (12Vp^2/2/4=18W som dock är en del om man nyttjar typ Lowther bredbandselement med hysterisk verkningsgrad modell 102dB/W/m).

MVH/Roger
PS
Lustigt, det är först nu jag ser att det här projektet faktiskt har utvecklingspotential :)

STATUS: SKISS
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Projektsortering

Inlägg av Platis »

Bra ide att samla sina projekt i en och samma tråd! :tumupp: Är själv inne lite på samma linje, lättare att uppdatera en tråd och lättare för andra att följa vad en viss person håller på med! Tycker dock du ska byta ämnesbeskrivning till nåt mer unikt typ "Rogers projekt" eller dyl! :)

Spikbräda är grymt underskattat! :tumupp: :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Projektsortering

Inlägg av lillahuset »

Och 3D-byggen med laminat som jordplan. :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33014
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projektsortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu är ju EF ett projektforum men på skitsnackforum so. HiFiforum och Faktiskt, där det är mer snack än verkstad har man en specialtråd där man listar folks projekt inom olika kategorier.
För oss som är duktigare på att påbörja än avsluta vore något sådant inte helt fel, fast en dan lista skule bli för låååååååång. Kanske skulle man redan från början lagt alla projekt i en tråd, och en tråd allena. :roll:
Jag har en allmän projekttråd på HF som heter något i stil med Ljudbrigade bygger klart, brum brum.

Något sätt att se EF-medlemmarnas alla projekttrådar hade varit bra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projektsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Platis skrev:Bra ide att samla sina projekt i en och samma tråd! :tumupp: Är själv inne lite på samma linje, lättare att uppdatera en tråd och lättare för andra att följa vad en viss person håller på med! Tycker dock du ska byta ämnesbeskrivning till nåt mer unikt typ "Rogers projekt" eller dyl! :)

Spikbräda är grymt underskattat! :tumupp: :)
Tack för din uppmuntran!

Jag tog dig på orden och bytte namn på tråden :)

MVH/Roger
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Roger's projekt

Inlägg av überfuzz »

Även om ni tror er veta att ingen kommer att använda era trådar för att söka och hitta information, så flaggar jag för att ni skiljer på samlingstrådar med projekt som avslutas och påhitt som aldrig riktigt blir något. :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33014
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Roger's projekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu hörs du väääääldigt dåligt Uberfuzz...... :humf:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #3: Knoppson JFET Amplifier KFA-13A [Ordinarie tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=68669]

Det här var ett mycket spännande och roligt projekt. Jag har länge älskat JFET-trissor (speciellt BF245A) men dylikt har aldrig funnits för effektbruk. Så en dag när jag var inne och snurrade i Electronics Point fick jag tipset om en Power JFET som heter LU1014D. Plötsligt kunde jag då bygga mig ett modernt Williamson Rörslutsteg fast med Transistorer (för JFETs biaseras på precis samma sätt). Så jag satte igång med att bygga drivsteget "Manhattan Style" där hela Williamson-konceptet är kopierat. Dock med undantag av "Cathodyne"-steget ty det visade sig att man inte kunde dra T1's Drain direkt till T2's Gate som Wiliamson gjorde. Jag fick alltså hitta på nåt annat som ni kan se i schemat och som blev bra men innebär också extra fasvridning. Utgångssteget är naturligtvis i ren Klass A så LU1014 monterades på ett par rejäla kylflänsar (32W förlust/st). Utgångstrafon (OPT) lindades manuellt mha en kollega. Trafon köptes i byggsats från Svebry och vi två lindade på 100+100+141 varv (8 Ohm d-d med 4 Ohm last). Här gjordes den första tavlan, jag kör 3A genom varje primär och använder samtidigt så klen tråd som 0,7mm. Jag använder 0,7mm för 1,0mm, som jag också hade, var för osmidig och skulle gett än större läckage. Eftersom det ändå blev några tiotal meter tråd blev resistansen runt 1 Ohm så jag tappar alltså 3V per primär här. Andra tavlan gjorde jag lite omedvetet när jag naturligtvis autobiaserar sluttrissorna vars bias blev runt 4V. Sen driver jag alltså alltihop med 12V. 12V-3-4=5V kvar! dvs jag tappar mer än halva spänningen! Och mycket riktigt, ut kom c.a 4W vid 1kHz istället för dom förväntade 12W (storleksordningen är rätt här i alla fall, runt 6dB tappade jag pga mina tavlor). Matningen utföres av ett Kinesiskt switchat nätagg med det charmiga namnet "Mean Well".

Uppgraderingside'er:
Autobias kan man inte göra så mycket åt, den tappar man (man kan dock kappa den men kondingen blir stooooor typ 0,5F :D ). Kopparförlusterna kan man dock göra nåt åt genom att t.ex linda 0,7mm bifilärt (halva förlusten). LU1014D tål bara 24V men man skulle kunna tänka sig att köra 24V istället för dom 12V jag kör nu (som mest har med Bil att göra...). För att få seriös nytta av den högre spänningen bör nog strömmen dubblas också varför 4^2=16W är att förvänta.

Matnyttiga data för LU1014D:
Vds=24V
Id=50A
Pd=69W
Rds(on)=0,0065
Kåpa=IPAK (idiotisk!)
Pins=Gate, Drain, Source

Här ser jag att effekttåligheten också är en begränsning så man kan inte riktigt göra som jag spekulerar ovan.

Slutligen skall det tilläggas att bandbredden hos OPT blev så dålig att jag lyckades pricka -6dB både vid 20Hz och vid 20kHz. Med andra ord är effekten i bandkanterna inte mer än 1W oavsett hur mycket motkoppling man använder :D

STATUS: PROTOTYP
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:44:23, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Nu hörs du väääääldigt dåligt Uberfuzz...... :humf:
:D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #4: Knoppson Function Generator KFG-96B [Ordinarie tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=64206]

Redan 1996 byggde jag A-varianten. Den byggdes in i en svart liten låda med fyra rattar och lite kontakter. Den blev ful men fungerade förvånadsvärt bra. Både A och B kan svepa från 20Hz till 20kHz med en enda ratt och inställning. A kunde dessutom svepa från runt nån Hertz men nådde då aldrig 20kHz, samtidigt kunde den svepa från några hundra Hertz till typiskt 50kHz och detta gjordes då med en områdesomkopplare. Min "kommersiella" B-variant kommer dock bara kunna svepa mellan 20Hz och 20kHz. Detta är inte bara av enkelhetsskäl utan det finns lagar som gör det möjligt att via takfall respektive stigtid bestämma frekvensgång både neråt och uppåt ganska väl, så andra områden tycker jag inte behövs. Frekvenssvep över tre dekader med en enda inställning är dessutom anmärkningsvärt bra. I B-varianten har jag sen infört en funktion kallad "Sine THD" där man kan trimma distorsionen antingen till ett roligt "rörklipp" eller till ett minimum. Kretslösningen är ett hopkok från Walther G. Jungs böcker.

Jag gillar inte riktigt lådan trots att den käckt sväljer ett EU-kort. Alla reglage och kontakter hamnar liksom för tätt och apparatarmen löper för lätt.

STATUS: SERIE
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:45:27, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #5; Knoppson Guitar Amplifier KGA-92B [Ordinarie tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=74497]

Detta projekt är inte riktigt färdigplanerat. Jag har preliminärt planerat att koppla ihop tre färdiga produkter för att ge en gitarrförstärkare av rör med steglös slutrörsdist. Produkterna är mitt MIC/RIAA-steg (KRA), mitt rörslutsteg (KPA) och min högspänningsregulator (KVR). Slutrörsdisten ges alltså av att man reglerar ner anodspänningen för de båda PP-rören så att man får den disten man vill ha vid önskad volym. Jag har hittat på detta själv men fick via EF höra att det var en "typisk ingenjörslösning" i negativ bemärkelse. Jag ser dock inget negativt med det utan finessen ger precis det som min bluesgitarrist till kollega klagar på dvs disten kommer vid för hög volym varvid han köpte en rörförstärkare med lägre effekt...

Jag har inte byggt denna än då jag helt enkelt inte har plats för den.

I dagarna har jag dock fått ett tips av en vän att kanske satsa på gatumusikanter istället. Jag har redan designat en Klass B-förstärkare som drar väldigt lite ström och ger nästan en Watt vid 9V (KTA, 7mA strömförbrukning standby).

STATUS: SKISS
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Proijekt #6: Knoppson Headphones Amplifier KHA-14A [Ordinarie tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=69890]

Jag velade länge innan jag faktiskt bestämde mig för en hörlursförstärkare med rör och BJT (emitterföljare). Jag kunde inte bestämma mig för om jag skulle satsa på min linjeförstärkare (KLA) eller min KHA. Det egna behovet täcktes av KLA som har balanskontroll istället för hörlursuttag (men detta är mest för att de båda fronterna skall kunna göras lika). Dock kändes det som en KHA vore mera kommersiellt gångbar som förförstärkare ty man kan t.ex ha den till datorn eller uppgradera sitt förstärkeri så man får en hörlursutgång. Båda förstärkarna har en förstärkning på c.a 10dB vilket är lite lågt men passar åtminstone min laptop med dito KWA (Knoppson Williamson Amplifier). Till KHA har det utvecklats ett speciellt litet kort (KHD, Knoppson Headphones Device) som hanterar likriktningen av glöd och försörjer de båda emitterföljarna med Klass A-ström. Likriktningen av glöd har framförallt valts för att kunna DC-försörja emitterföljarna (BC517).

STATUS: SERIE
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:47:08, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #7: Knoppson Hall Memory KHM-14A [Ordinarie tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=74703]

Det här är ett projekt som borde fungera. Initialt lyckas jag påvisa och nyttja remanensen hos en ferritstav som mha kompass visar att det fungerar. Men när jag sedan byter så att säga detektor till ett linjärt Hall-element så gör det bara utslag åt ena hållet. Jag begriper inte varför och har tom provat två likadana Hall-element men fortfarande fungerar det inte. Ide'n till den här kretsen kommer ifrån jobbet där dom galet nog nyttjar en hel processor (som dessutom strular emellanåt) till att hålla koll på om apparaten var av eller på senast tändningen var på. En hel processor med utvecklingsmiljö och ingenjörstimmar bara för att hålla reda på detta, fattar ni? Samtidigt är det en mycket önskvärd funktion i den mobila branchen.

Jag har en lösning mha ett FRAM-minne (KFM) som förmodligen fungerar men jag ger mig inte förrän jag fått denna mycket enklare Hall-lösning att fungera. Jag kan påpeka att EF rekommenderade spole runt ogalvad spik som jag först provade. Detta gick inte så jag kapade till en kort bit ferritstav från ELFA och körde den som drossel istället. Gick bättre men bara åt ena hållet, som sagt.

STATUS: SKISS
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:47:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Roger's projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Projekt #8: Knoppson Line Amplifier KLA-15A [Ordinarie tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=75829]

Detta är inget annat än en rörbestyckad förförstärkare som förstärker vad jag kallar linje-nivå (~0,5V) till slutstegsnivå (~1,5V). Den uppfyller precis alla mina önskemål med en gullig liten rörlikriktare (EB91), en förstärkande dubbel-triod (ECC82) och två emitterföljare (BF469). Många skulle förkasta min design utifrån att jag använder halvledare för att "impedanstransformera" utgången. Jag resonerar dock som så att så länge belastningen är mycket större än 1/gm (~100 Ohm) så påverkas inte utgångens amplitud det minsta ty trissans olinjäritet kan inte påverka ljudet. Samtidigt får man alltså den önskade drivförmågan av kablar (som har en kapacitans runt 100pF/m sen är det bara att räkna :) ). Linje-förstärkaren har samma mekaniska konfiguration på fronten som min hörlursförstärkare (KHA) men skillnaden här är att en balanspotentiometer sitter där istället för ett 6.3mm jack. Balansfunktionen är lite akademisk men något kul att ha speciellt om man har problem med att ena högtalaren kanske låter illa för då kan man enkelt balansera och jämföra. Jag hade stor nytta av detta när jag initialt fick problem med mina banddiskanter från Kina.

MVH/Roger

STATUS: SERIE
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 januari 2016, 19:48:37, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar