Tjena. Tänkte det kunde vara dags nu att posta lite fakta om mitt projektarbete som började vid höstterminen

Projektet är enkelt uttryckt att jag ska bygga ett mono slutsteg, men går under namnet "Fördjupning i effektförstärkare".
Målet med projektet är att jag skall lära mig så mycket som möjligt om förstärkare så att jag kan designa ett eget steg på fri hand. Jag har varit intresserad länge av förstärkare och har läst mycket och i sommras skaffade jag "Audio Power Amplifier Design Handbook /D. Self" och det som inte står där om förstärkare är inte värt att veta det kan jag lova

Det är stor fördel att kunna vad alla komponenter i kretsen gör för något. Inte minst med tanke på kretskortlayout som är ganska kritisk, felsökning och när man ska testa kretsen för första gången.
Nåja nu är iallafall schemat preliminärt klart och lite finjusteringar på Pcb layouten kommer det att bli nu under lovet och sen är det dags att etsa. Tänkte också jag skulle försöka få igång PSU:n under lovet.
Kretsschemat ser ut såhär, men det kan som sagt komma att bli någon mindre förändring..
Det är ett steg som är tänkt att arbeta i Klass-B och misstänker att det kommer hamna på runt 50W. Inga direkta nytänkande ideer här utan det mesta är ganska konventionellt.
Schema
Kommer att uppdatera tråden allteftersom arbetet fortskrider och så fort jag har tid. Har tyvärr inte så mycket roligt att bjuda på just nu men här kommer iallafall ett litet smakprov på vad komma skall!

Testuppkoppling för att kolla att layouten stämmer hyffsat

Mjukstart till trafon

Psu

Utgångsspolen =)

Denna skall också finnas med nånstans

Och slutligen skall allt rymmas i den här snygga lådan...

Som sagt, kommer försöka uppdatera tråden med mer bilder osv. Ni får gärna ställa frågor eller kommentera nånting om ni vill

Tack för mig!
*EDIT* 2006-06-12
Tänkte bara tillägga att ifall någon skulle vilja ha mönsterkortslayouten (kan fås i .pdf format) till effektsteget är det bara hojta. Layouten är mycket noggrant utformad och steget är mycket driftsäkert. Effekt är 1x50W i 8 ohm och 1x65W i 4 ohm.
//Fritzell