Radiokontrollerat relä
Radiokontrollerat relä
Någon som har tips på hur det skulle kunna lösas? Räckvidd nånstans runt 100m kanske. Helst utan flashiga uC:s och gärna ganska litet. Allafall mottagaren.
//jack
//jack
http://www.rusta.se/category.asp?c=25&sc=25
http://www.rusta.se/category.asp?c=26&sc=26
För flera kanaler är deras fjärrströmbrytare perfekt, lätta att bygga in i annat. Jag har byggt om så det funkar till taklampan och datorn, inte allt för stort kretskort i. Fjärren är liten och smidig.
http://www.rusta.se/category.asp?c=26&sc=26
För flera kanaler är deras fjärrströmbrytare perfekt, lätta att bygga in i annat. Jag har byggt om så det funkar till taklampan och datorn, inte allt för stort kretskort i. Fjärren är liten och smidig.
Hmm.. Verkar som om spänningsregleringen sker via en likriktarbrygga + nån konding + en zener på 5V. Målet är att få den att fungera på ett 9V-batteri som regleras till 5V.. Men var kan jag koppla in batteriet? Kan jag sätta in det efter original-regleraren eller måste den tas bort först? Tips mottages gärna.
Edit: Var nåt 3-pack med en vit fjärr för 200kr. Verkar fungera bra faktiskt.
Edit: Var nåt 3-pack med en vit fjärr för 200kr. Verkar fungera bra faktiskt.
Ska skruva upp en av mina. Återkommer.
Köpte den svarta, under den du köpte på hemsidan. Jag ville ha dimmerfunktion, därför gick din bort.
Men tycker du inte det är lite stor fjärr? Kanske inte kommer annvändas på vanlig sätt.
edit: Min tar ner spänningen och liktiktar den med två kondesatorer, sen två dioder, tror jag läst om det i AoE.
Resten består av en ic, en spole, en transistor och lite annat jokel. Verkar inte vara så avancerat. Men som sagt, denna har dimmer och styrningen skiljer sig nog en del.
Köpte den svarta, under den du köpte på hemsidan. Jag ville ha dimmerfunktion, därför gick din bort.
Men tycker du inte det är lite stor fjärr? Kanske inte kommer annvändas på vanlig sätt.
edit: Min tar ner spänningen och liktiktar den med två kondesatorer, sen två dioder, tror jag läst om det i AoE.
Resten består av en ic, en spole, en transistor och lite annat jokel. Verkar inte vara så avancerat. Men som sagt, denna har dimmer och styrningen skiljer sig nog en del.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag köpte den med vit fjärr och 4 kanaler (Co/Tech) på Clas, och det är ju lite sisådär... Först och främst är det inte en sändare/mottagare av riktigt godkänd typ (iaf inte för några år sen). Var tvungen att be en på jobbet att trimma in den på exakt frekvens för räckvidden var ju kass till ett par mottagare. Han sa att det var en superregenererande typ. Tror jag det var han sa... I vilket fall stör den alldeles för mycket för att få vara godkänd. Kanske kraven har sänkts pga EU eller nåt. Sen beror det på var jag är med fjärren. Sitter jag framför datorn med lysröret tänt är det lögn att styra nånting alls. 
Men nu ska inte jag själv använda fjärren, utan min 486:a i serverskåpet, och därifrån funkar det bra.

Men nu ska inte jag själv använda fjärren, utan min 486:a i serverskåpet, och därifrån funkar det bra.

Tyvärr har jag ingen kamera i närheten för tillfället.
Men jag öppnade en till nu
Och på den har jag runt 24V över zenern och på reläspolen. Där jag trodde att jag hade 5V på den andra, innan jag tog isär den helt. Kan hända att jag mätte fel på den första. Det skulle ju förklara vissa saker (reläet är märkt med DC24V), men jag ser ingen egen spänningsmatning till de 3 IC:s som sitter på kortet. Kan de gå på 24V? Har testat att mäta på kretsarna men inte fått fram något...
Men jag öppnade en till nu