Förvara kemikalier och blandningar till etsning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
shootking
Inlägg: 163
Blev medlem: 27 juli 2004, 14:11:09

Förvara kemikalier och blandningar till etsning

Inlägg av shootking »

Jag ska precis testa att etsa mitt första kretskort här i veckan var det tänkt. Jag har dock lite fundering kring förvaringen av de kemikalier som jag kommer att använda. Jag har köpt pulver till etsning och framkallnig på Kjell o co. När detta är blandat och använt vill jag kunna förvara det någonstans. Fungera PET-flaska om man inte har en lufttät kort på den? Eller måste jag skaffa speciella kärl till dessa kemikalier?

Ska man tänka på något när det gäller förvaring av icke-blandade kemikalier, dvs pulvrena?

Mvh Shootking
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

PET-flaskor fungerar bra. Men tänk på att inte sätta på korken förrän det har gått kanske ett dygn sedan du blandade till det. Annars sugs flaskan ihop! Händer det så måste man trycka på flaskan och SAKTA skruva upp korken medan man sakta släpper trycket på flaskan. -Gör man inte det så vill luft ner i flaskan med följden att etsvätskan sprutar upp!

Men som sagt: väntar man med att sätta på korken och även ser man till att inte förvara flaskorna i solljus eller annat varmt ställe så fungerar det. -Samma gäller glasflaskor, men då märker man inte ifall det blir undertryck...

Pulvrena kan man förvara torrt och svalt, i en plastburk eller i samma påse man fick dem i.

-Märk upp allt som innehåller kemikalier och de skålar, pincetter mm som du använt, så att man ser vad som är vad. (Spara ettiketten från orginalförpackningarna, t.ex klistrade på flaskorna.)
Det är även bra att skriva datumet när du blandade till det, så du vet hur gammalt det är. Enkla medel som gör att man har bra koll på allt.


Lycka till (och använd gummihandskar)! :)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

PET har inte funkar för mig, min bokhylla vet om det...

Skulle köra med glas som man gör små hål i korken på, sen lite tejp som inte sitter för hårt över hålen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30116
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ett tips är att blanda till lite etsvätska som precis går åt till kretskortet, och sen hälla ut det när det är klart. En glassbunke eller så är bra att etsa i om man inte har riktig etstank. Färdigblandad etsvätska håller inte särskilt länge, och blir mer och mer kraftlös.

En av tillverkaren rekommenderad koncentration av etsmedel är en matsked (15ml) pulver till 1dl vatten. Strunta i vad som står på påsen/papprena som följer med.
Om det verkar som det inte händer nånting, ha inte i mer pulver! Lösningen bli då mättad och kan inte längre lösa upp kopparen.

Jag spar inte etsvätskan, men om jag gjorde det skulle jag använda glasflaska, med borrhål i korken med en tejp över. Enkel säkerhetsventil. :)

Framkallaren däremot håller i princip hur länge som helst, och går bra att ha i PET-flaska.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag har både framkallare och etsvätska i hembränt dunkar. På den med etsvätska i har jag borrat ett hål och satt en möbeltass över som säkerhetsventil. (tror jag fick det tipset av någon här).

Har varit med om att etsdunken såg ut som en ballong inne i klädkammaren en gång - det var efter det jag satte dit säkerhetsventilen.

Tror förresten det var Icecap som tipsade om att förvara kemikalier mörkt och svalt - typ i kylen. Så lyckas man övertala hona om detta så kanske det är bra.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Det står ju även på påsarna att man ska bereda färsk blandning till varje gång. Jag tror inte det blir speciellt bra att etsa ett kretskort och sen spara vätskan till en annan gång. Bättre att göra som Madmoder säger att dosera så det räcker till ett kort sen hälla ut vätskan. Jag har etsat i en glassburk med 75ml etspulver (ca halv påse?) till 0.5L vatten och det funkar väldigt bra.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7040
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Hälla ut???
Är det inte miljöfaliga vätskor?
Är det inte bättre att gå till miljöstationen med förbrukad blaning?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det står på förpackningen att man kan hälla ut om man samtidigt spolar mycket vatten. Ringde även till någon komunsnubbe som sa samma sak.

Det värsta är koppar(jonerna?), men de kunde rena det riktigt bra idag.
Skriv svar