Renovering av två gamla strömkällor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Renovering av två gamla strömkällor

Inlägg av Macce »

Fick tag i två gamla strömkällor från skolan, som haft en radioklubb på 70-80 talet, så antagligen är de från ungefär den tiden.

Ampere/viktförhållandet är ganska dåligt, speciellt på den större, som väger 20kg+ :)

Bild

Den stora skall klara av att ge ut 0-24V AC/DC 10A. Den lilla 1.5A @ 6.3V och några mA på 150VDC och 15VDC. Närmare bild på den lilla.
Närmare bild på den stora.

Bytte kondingarna i båda, förutom en konding i den lilla som jag inte hade på lager, får byta den i ett senare skede.

Efter smått pillande fungerar båda, den stora ger dock ut lite fel spänningar (att ACspänningarna är för höga kan kanske bero på att strömkällorna är specade för 220V, och vi har 230V i Finland nuförtiden?).

Ställer jag in den på 0VAC ger den ut 0 enligt mätarn, 0,18 enligt multimeter.
Ställer jag in den på 5VAC ger den ut 4,9 enligt mätarn, 5,2 enligt multimeter.
Ställer jag in den på 10VAC ger den ut 10,8 enligt mätarn, 10,6 enligt multimeter.
Ställer jag in den på 15VAC ger den ut 15,5 enligt mätarn, 15,75 enligt multimeter.
Ställer jag in den på 20VAC ger den ut 21 enligt mätarn, 21 enligt multimeter.
Ställer jag in den på 24VAC ger den ut 26 enligt mätarn, 25,3 enligt multimeter.

Ställer jag in den på 0VDC ger den ut 0 enligt mätarn, 0 enligt multimeter.
Ställer jag in den på 5VDC ger den ut 5 enligt mätarn, 1,8 enligt multimeter.
Ställer jag in den på 10VDC ger den ut 10,2 enligt mätarn, 4 enligt multimeter.
Ställer jag in den på 15VDC ger den ut 15,9 enligt mätarn, 6,6 enligt multimeter.
Ställer jag in den på 20VDC ger den ut 21 enligt mätarn, 19 enligt multimeter.
Ställer jag in den på 24VDC ger den ut 26 enligt mätarn, 10,7 enligt multimeter.

På växelspänning ger den ut acceptabla värden, men vad kan vara fel när den ger så låga värden på likspänning? Skulle jag kanske behöva byta likriktarn mot en ny? Den gamla likriktaren består av 4st dioder fastsatta på plåtar.

Målafärgen på den stora's chassi är i ganska dåligt skick, så det skall jag fixa till lite.

Den lilla är lite modernare, använder likriktarbrygga istället för 4st lösa dioder. Den ger ut lite bättre spänningar,
7VAC där den skall ge ut 6.3VAC (sjunker spänningen kanske när man belastar?)
18,3VDC, där den skall ge ut 15VDC
146VDC, där den skall ge ut 150VDC
173VAC före likriktarn som ger ut 150VDC.

Har motståndens resistans ökat med åren, när spänningen är lägre än vad den skall vara? Eller blir likriktarna dåliga med åren, som med den större strömkällan? Spänningen borde ju vara högre nu och inte lägre, när ingångsspänningen är 10V högre. Eller kan låg spänning här bero på saknad av glättningskondensator?

Sist men inte minst, vad är detta för kondensator, är det 2st likadana i samma burk eller? Den har 3st anslutningar, chassi, gul och röd.
På kondingen står det - på sidan med chassianslutningen och + på sidan med den röda och gula anslutningen. På burken står det också "Dubilier drilitic br 16-16µF 500V DC Red O/S observe polarity".
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Kondingen är en dubbelkonding, helt rätt.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Okej.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Den där likriktaren ser ut som en selenlikriktare (före kisel) som fanns på 50-talet. Är du säker på att det sitter dioder på plåtarna?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

DC började fungera bra när jag hakade på en konding, får köpa en lämplig och lägga dit den.

Likriktaren chansade jag bara på att bestod av 4 dioder, när det finns 4 plåtar.
Får kanske byta den till något modernare, vrider jag spänningen till ca 20V och uppåt brusar den rätt bra.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Om det hjälpte med en konding på DC så kan det tänkas att din multimeter inte riktigt kan skilja på AC och pulserande DC. När du mäter DC så fixar den inte detta. En gammal analog vridspole är inte så kinkig för sådant. Det betyder inte att du har en kass multimeter men att den inte är filtrerad för den typen av mätning. Att byta till en kiselbrygga är nog en bra ide! 8)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

hehe, multimetern jag har har nog några år på nacken, men fungerar och har kapacitansmätning så jag har inte haft behov av att byta till en modell billig utan kapacitansmätning.

Skall nästa år börja på en elektronikgymnasielinje, då betalar skolan en del till verktygen så då blir det en nyare :)

Tror du dedär plåtarna räcker som bra kylning till en brygga á la modern utan att man kan steka ägg på strömkällan efter några minuter eller skall jag byta plåtarna till någon större metallklump på samma gång?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29992
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den blir inte varm såvida du inte belastar den.
Men ta t.ex en 70-203-32 på elfa. Den bör du bulta fast i en aluminiumfläns iaf lika stor som utrymmet de gröna plåtarna tar idag, med värmeledande pasta mellan.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Att den inte blir speciellt varm om man inte belastar den är jag medveten om, men är ju inte kul att behöva senare bygga om den för att man vill suga ut lite mer ur den. :lol:

Aluminium? Så mycket som den väger nu märker man inte så stor skilnad fast jag använder gjutjärn :lol:

Lyfter jag strömkällan i ena handen och en 10kg hantel i andra känns hanteln betydligt lättare :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29992
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, men en aluminiumbit är bra mycket bättre på att leda bort värme än vad en järnbit är. 3,9 gånger bättre närmare bestämt.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Okej. Lägger likriktare + plåtbit på inköpslistan.

Funderar på att lämna in frontpanelen + lådan på den större till en yrkesskolas artesanlinje så får de måla den vit + fixa detaljerna på fronten.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Du kan skruva likriktaren direkt i chassit när den gamla likriktaren är demonterad. Se bara till att göra rent plåten ordentligt och använd värme pasta som MadModder sa. 8)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Det var inte en dålig ide, kan ju lägga ett metallblock ännu mellan plåten och likriktarn borde den hålla sig "cool" :)

Har nu skruvat loss allt från strömkällan. Skickade email och frågade vad en yrkesskola skall ta för att måla den, är priset acceptabelt får de göra det, kostar det mycket mer än färgen gör jag det själv.
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Härliga apparater, sent 50-tal till 60-tal. Man blir lite tårögd....
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Macce skrev:Det var inte en dålig ide, kan ju lägga ett metallblock ännu mellan plåten och likriktarn borde den hålla sig "cool" :)

Har nu skruvat loss allt från strömkällan. Skickade email och frågade vad en yrkesskola skall ta för att måla den, är priset acceptabelt får de göra det, kostar det mycket mer än färgen gör jag det själv.
Måla den, du förstör ju den, den är väl fin som den är.
Skriv svar