Väskdator Illuwatar style (mycket bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Väskdator Illuwatar style (mycket bilder)

Inlägg av Illuwatar »

Vid sidan om rörförstärkaren bygger jag en dator i en Clas Ohlson-väska. Många bygger sådana så detta är inget nytt. Dock kommer jag ge bygget en lite speciell touch...

Iden till bygget föddes när jag rotade runt i min skrotsamlig. Där låg bland annat ett överblivet socket-A moderkort (det första jag köpte när dessa kom ut på marknaden) samt en trasig plattskärm. Plattskärmen räddades från jobbet när vi rensade ut förråden vid flytten från Nacka Strand till Telefonplan (jag jobbar på Ericsson). Då tänkte jag att den kanske gick att fixa - den hamnade i högen för kommande projekt.

Test av skärmen visade sig att PSU'n var kass - resten fungerade som det skulle. Dessutom gick den på 12V, vilket var mycket praktiskt för det jag tänker göra.

Moderkort + platt skärm = väskdator med allt i...

Bygget blir med andra ord en komplett PC att bära med sig. Tangentbord och mus skall förvaras i väskan tillsammans med resten av datorn.

Chassit blir en väska av denna typ (den större modellen):

Bild

I denna placeras moderkortet på en aluminiumplåt. Genom att sätta moderkortet på en separat plåt blir det hela enklare att jobba med. Processorn är en Duron 1800 MHz med 266 MHz buss (moderkortet är för gammalt och klarar inte 333 MHz). 768 MB PC2100 ECC RAM kompletterar detta (hade detta RAM liggandes på jobbet - man tager vad man haver, moderkortet skall klara ECC).

Bild

För att få plats med allt krävs lite fantasi. DVD-läsaren är av laptop-typ, vilket sparar plats och ström. Hyllor blev lösningen på monteringen - visserligen ryker några PCI-platser, men dessa kommer ändå inte behövas.

Bild
Bild

Hårddisken placeras på den översta hyllan. En 80 GB Seagate skall användas (den på bilden ligger där bara för fotots skull).

Bild

Bildskärmen dissikerades och själva panelen plockades ut. Tanken är att montera denna i locket på väskan. För att kunna göra detta försågs skärmen med två fästskenor.

Bild
Bild

Detta är vad jag har i bilder för tillfället - mer kommer.

Övriga specar på maskinen: ett ATI Radeon 9550 står för grafiken - detta kort är passivt kylt, har låg profil och TV-ut. Ljud - inbyggt på moderkortet. LAN - ett PCI-kort, har ett Realtek hemma för tillfället som är otestat. Nätagget är av Shuttle-typ (mycket kompakt) och är specat 220 W.
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2004, 22:05:14, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag riktar alla tummar upp för projekt som detta!
Har något liknande på gånge själv som jag förshoppningsvis kan visa upp snart nog...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Coolt. Ser fram mot fler bilder...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Nu kommer det mer - har fått färdigt allt som skall borras i själva väskan, så monteringen kan börja.

Bild

Först sattes skärmen på sin plats - för att kunna få plats med VGA-kabeln (orkade inte kapa den) utnyttjades platsen bakom skärmen. Straps med tillhörande självhäftande fästen är mycket praktiskt i sådana sammanhang:

Bild

Moderkort och tillhörande fästen för DVD-spelare och HD sattes på plats:

Bild

Hårddisken återstår att montera - den har inte kommit in tíll Webhallen ännu.

Förstås måste man kunna komma åt DVD-läsaren på utsidan. Nätagget kräver också access utifrån:

Bild

Dessa väskor är ganska veka i sin konstruktion. Det som ser ut som kraftig aluminium är bara ett tunt lager limmat på 5 mm MDF-liknande material. Därför går det lätt sönder när man borrar och kapar i det...

Detta är så pass långt jag har kommit:

Bild

Det som ligger närmast i projektet är att beställa en plexiskiva hos glasmästaren. De på Classe är för små för att fungera på det sätt jag tänkt. Moderkortet skall nämligen täckas av ett "lock" av plexi. I detta lock kommer hål för CPU-fläkten att göras och fästena för grafik- och nätverkskort kommer modifieras så att de kan fästas i plexit.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Blir det ett intert eller externt tangenbord/mus?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Oj, litet nätagg! Iofs ingen monsterdator som äter ström på bredden och tvären ( :wink: ), men ändå... special?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Nästan sådan hittade jag i skolans dataskort, 6st. Alla fungerade fast 150W, lite klent men för små byggen o så är dom utmärkt!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Nätagget är av den typ som används i Shuttles barebones. Det är märkt 220W och borde inte ha några problem med de enkla delar som används. Shuttle-datorer använder standardkomponenter fast de är hoptryckta på en mindre area. Ett standardnätagg hade inte gått in i väskan tillsammans med moderkortet.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Nu är bygget nästan klart. Plexiskivan som skall täcka över det hela är klar och alla detaljer är monterade och anpassade. En första provkörning av systemet har gjorts.

Bild

Plexibiten borrad & klar. Hålet för fläkten blev inte perfekt, men ett galler kommer sitta för och skymma kanten.

Bild

Fläkt och OLED-display monterad. Displayen kom till på slutet bara för att få lite mer "pimp"-style på bygget. Neon och dylikt har uteslutits pg a att detta skulle störa skärmen i locket (jobbigt med blåa ljusreflexer underifrån). En display däremot passar fint.

Bild

Närbild av fläkt och display. Fläkten är en Zalman lågprofil 80 mm avsedd för deras heatpipe-kylare. Jag valde denna pg a dess låga profil - en vanlig 80 mm hade blivit för hög för att passa in mellan fläns och plexiskiva. För att vara en tyst fläkt låter denna rätt så kraftigt...

Bild

Plexiplattan placerad i väskan. Första provskottet sker utan att montera ihop systemet helt. Det återstår bland annat att löda en kabel till displayen samt fixa upp USB-portarna på ett smidigt sätt (tyvärr bara USB 1.1 - moderkortet klarar inte mer).

Bild

Mer av innanmätet från en annan vinkel.

Bild

Beviset på att maskinen startar. Har hittils bara startat upp till BIOS, men disk och DVD hittas korrekt, likaså minnet. Jag lär dock behöva uppdatera BIOS eftersom min Duron dyker upp som "Unknown" (dock med rätt hastighet). När allt är på plats är det dags för installation av OS. Vad det blir är inte bestämt än, men jag är sugen på att göra en dual-boot på Windows 2000 Pro och Suse Linux 9.1 eller 9.2 (beror på vad jag kan få tag på). På så sätt har jag tillgång till båda världar när jag vill leka runt - detta är tänkt att vara en extra test-maskin.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Mycket stiligt bygge!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Kan bara hålla mä!. :)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Snyggt!

/d
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det saknas bara ett lågprofilstangentbord som du kan få plats med i väskan, så har du en koplett dator i väskan (en mus kan man väl alltid klämma ner?).

Hur blir det med temperatirerna på HD och eventuellt andra punkter under långvarig drift? Med tanke på att insidan av casen är klätt med något isoleringsliknande...?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Är det bara för mig bilderna inte fungerar/laddar sig på 3 minuter?
Skriv svar