Project 807: a tube amp is born... (mycket bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Project 807: a tube amp is born... (mycket bilder)

Inlägg av Illuwatar »

Nu är det dags för Illuwatars vinterprojekt 2004. Som vanlig går detta i elektronrörens tecken. Denna gång ett single-ended klass-A slutsteg på 2 x 10W baserat på 807-röret.

Jag har utgått från denna konstruktion:

http://members.home.nl/triode.dick/807_ ... erker.html

Själva förstärkaren är i stort sett oförändrad. Nätdelen kommer dock göras om för att få bättre egenskaper. Bygget kommer pågå under de närmaste månaderna i takt med att material och tid finns. Det mesta av det elektriska är införskaffat men det återstår några mekaniska problem att lösa.

Självklart blir det bilder i mängder - inget för modemare med andra ord...

Bild
Grunden är ett stålchassi från Hammond. Detta är kraftigt nog att hålla upp tre tunga trafos. Jag kommer nog ändå ge det extra stadga med fyrkantsbalkar av aluminium under transformatorerna.

Bild
På tal om tyngd - dessa järnklumpar skall in i bygget. Dessa trafos köptes från Ask Jan First. Utgångstrafona och drosslarna är standarddelar men nättrafon är specialbeställd.

Bild
Förstås behövs det komponenter. Och rör... ;) På bilden ser man två 807'or, tre 6SN7, en 5U4, en 0D3 och en 0C3. Resten i lådan är motstånd, kondensatorer och diverse annat som behövs för att få till en förstärkare.

Bild
Denna bild visar hur jag har tänkt mig layouten på förstärkaren. Det skall helst se snyggt ut men även fungera så optimalt som möjligt. Regulatorrören är till exempel placerade så långt bort från signalrören som möjligt eftersom dessa rör är fina störningskällor.

Bild
Borrplan - maskeringstejp skyddar chassits ovansida under arbetet samt gör det enklare att märka upp.

Själva borrningen har kommit igång men avstannade ganska fort när det visade sig att jag inte har en handborrmaskin som tar större borr än 10 mm. Detta behövs för hålsågen som skall fixa hålen för rören. Så det blir en resa till Claes Olsson. Tills dess får jag roa mig med Half-Life 2... :twisted:
Senast redigerad av Illuwatar 2 januari 2006, 20:38:51, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Väntar med spänning :). Håller själv på med en rörfärstärkare. Om allt går som det är tänkt så blir den klar imorgon. Dessvärre går ju sällan allt som man har tänkt.

Ha så kul med HL2. Jag blev lite besviken.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Bör man inte ha en ringkärnetrafo i ett audionätagg?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Om man lyckas hitta en som passar är dessa bättre - men att få tag på en ringkärna som ger ifrån sig 380V är inte det enklaste. Dessutom är denna typ av trafo dyrare. De flesta rörförstärkare använder EI-trafos, så det borde fungera bra för mig också...
SmourF
Inlägg: 267
Blev medlem: 13 april 2004, 15:33:58
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

har alltid undrat :)

är rörförstärkare bättre elelr ?, de verkar bättre då många bygger de :)

vad för effekt kan man få ut ur de och vad är "förlusten" så att säga ? :)

hoppas på fler bilder :)

jättebra

mste rusa nu, föreläsning :p

MVH SmourF
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Intressant bygge. Fast själv föredrar jag trächassien :wink:

Hur ska du kappsla in trafosarna?

807 är ett kul rör, Måste bygga nått med mina nångång oxå
Fast först får jag bygga färdigt mitt andra project, Å efter det blir det troligen en 20W klass A med ett par 813 SE

Om bara min topplåt kan bli klar nångång...

Du har inget schema man kan ta del av?

Gärna på nätdelen oxå, Du kör inte med nån drossel i nätdelen eller?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Fronten på chassit blir i trä, annars föredrar jag att arbeta med metall. Inkapslingen av transformatorerna är ett problem som återstår att lösa. Det blir kåpor som jag får tillverka på egen hand, måste bara hitta lämpligt material.

Schemat som jag utgick från finns på sidan jag länkade till. Min variant på det hela blir tillgängligt efter provkörning - jag vill inte släppa ut något som inte har testats.

Nätdelen kommer köra med kombinerad traditionell filtrering (drossel + kondesatorer) och elektronisk stabilisering för förstegsspänningarna. Alla glödlindningar utom för likriktarröret blir stabiliserad DC.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Hehe Denna gången va jag extra blind:p Allt jag fråga efter fanns ju redan....

Blir intressant å se hur det slutar
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Dom där rören ser rätt maffiga ut :twisted:
Lycka till med bygget. Ser spännande ut
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har fått till de stora hålen i chassit (för rören). Planen är att fästa rörhållarna på ett inre chassi så man inte ser alla skruvar. Detta inre chassi tillverkas av 2 mm aluminium så att det blir stadigt nog för att tåla trycket när man sätter in rören i hållarna. Svarteloxerade skruvar kommer hålla det inre chassit på plats. Allt detta för att få ett renare utseende. Dessutom kommer detta förenkla bygget då förstärkaren kan byggas i moduler (audiodelen och nätdelen kommer sitta på separata chassin).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

De inre chassina är klara med rörhållarna monterade. Ljuddelen och nätdelen får separata chassin:

Bild

Dessa gör det möjlig att bygga förstärkaren i moduler vid sidan om det stora chassit som blir ganska tungt med trafona monterade. Dessutom är det en designgrej för att gömma rörhållarna och få ner antalet skruvar som syns.

Bild

Idag fick jag lite mer delar till bygget. Dessa är till för att höja "pimp"-faktorn hos förstärkaren... :D

Bild

Dessa ringar skall placeras vid rörsocklarna så att den fula plåtkanten inte syns. De är svarvade ur massiv aluminium (stort tack till dig som gjorde detta åt mig!) och kommer garanterat höja utseendet på bygget.

Bild

En provriggning bara för att visa hur dessa är tänkta att användas.

Samma person som svarvade ringarna gjorde en massiv aluminiumratt som skall pryda fronten. Det blir den enda kontroll hos förstärkaren (förutom power-switchen som kommer placeras baktill mellan trafona).

Bild

Även detta är en provriggning för att visa tanken - ratten kommer förstås sitta mitt på fronten... ;). Materialet i fronten är massiv teak som är oljad.

Bygget går lite sakta - håller på med ett annat projekt vid sidan om som jag vill få klart snart. Mer kommer dock vartefter som projektet framskrider.
Senast redigerad av Illuwatar 2 januari 2006, 20:39:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10677
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Snyggt! Du kan bygga en till mig också om det blir lika bra ljud som det ser ut! :wink:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Alltid skönt att höra om nöjda *kunder*. Det blir ju riktigt fint med ringarna runt rör socklarna och ratten har sin rätta *tyngd* på fronten. Följer bygget med nyfikenhet. Ta det lugnt och bygg klart!

mvh
Tecno
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Bygget kommer gå lite sakta för tillfället eftersom jag väntar på lite delar från Antique Electronics (http://www.tubesandmore.com/). Jag har nämligen reviderat designen av nätdelen och kommer följa originalet mer troget. Detta innebär att jag måste ha andra kondensatorer. Valet föll på Solen MKP och det är dessa som jag väntar på. Jag skall dock börja löda ihop audiodelen under tiden eftersom denna har jag alla delar till. Dessutom är väskdatorn nästan klar, vilket ger mer tid över för detta bygge.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Illuwatar:

Det var på ett annat ställe på forumet som någon frågade efter ett schema till en hörlursförstärkare. Då jag kollade runt på nätet så "snubblade" jag på det här:

http://headwize.com/projects/showfile.p ... ur_prj.htm

....kan det va nåt för dej som är ....."rörbiten" :roll:
Skriv svar