Kvadratiska högtalarkablar - vad heter fenomenet som minska

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Kvadratiska högtalarkablar - vad heter fenomenet som minska

Inlägg av Walle »

Jag har noterat att vissa siter för audiofiler säljer högtalarkablar med kvadratiska ledare, som ska minska något elektriskt fenomen. Vad heter det, och vad är själva fenomenet, och varför motverkar kvadratiska ledare det?

Fenomenet ska tydligen existera på riktigt, om jag nte är felinformerad, däremot så lär ju knappast någon kunna höra skillnaden på ljudet :)
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Det handlar väl om att få ledarna närmre varandra?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

skineffekten?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

skineffekt...nja...fast då skall det vara "platta men breda ledare"
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Smörj in kablarna med gröt så låter det ännu bättre :happy: :drool:
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Skinneffekt? Nej, aldrig för signaler under 20kHz. Kablarna närmare varandra? Då är det bästa en hel homogen ledare.

Talspolar brukar ha kvadratiska ledare, men det är för att få upp så mycket koppar som möjligt på en begränsad yta.

Skulle inte förvåna mig om audiofilerna snart kommer på att man ska leverera alla signaler via en platt ledare, vilket innebär att högtalarkablarna blir en halv meter breda... Bara det är något nytt med något som kan påminna om vetenskaplig förklaring.

Finns de som säger sig höra skillnaden mellan kablar med "virgin" olivolja och varmpressad olja...

Personligen kan jag bara påstå att det låter DYRT.
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

Jo, det är skinneffekten som avses. Jag har också hört om det.

När frekvensen ökar tenderar strömmen att gå mer och mer på ytan av ledaren och det man menar är att med kvadratiska ledare (rektangulära också för den delen) får man mer ledaryta på samma kabelarea.
En solid ledadare vill man dock inte ha för då får man ju mindre ledararea igen.
Dessutom vill man ha bra isolering mellan kardelerna för att hindra signalerna att hoppa mellan kardelerna på vägen. Detta för att sådana hopp påverkar signalen på ett olinjärt sätt vilket ger distorsion.
I fina (läs dyra) kablar använder man den bästa isoleringen mellan kardelerna, luft.

Som tidigare nämts är detta ett fenomen som man knappast kan behöva bekymmra sig över vid audiofrekvenser.

Själv kör jag med första bästa kabel jag hittar. Det funkar bra.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16858
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

placebo
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur fungerar vanliga elkablar säg? Rejäla och billiga.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Har man "längre" kablar mellan förstärkare och högttalar kan ett grövre kabel vara vettigt men att köpa litze-kabel och allt vad HiFi-idioterna håller på med är ganska idiotisk.

Jag skulle påstå att det bästa man kunde göra i HiFi-sammanhang vore att bygga 2 st monoförstärkare och placera dessa mycket nära var sin högttalare, att leda signalerna är enklare på lågnivå då några meter vanligt elkabel har en viss motstånd.

Detta motstånd ger ju en serieimpedans som gör att kontrollen över högttalarens membran kan vara mindre exakt men att sedan ta monsterkabler är ju inte helt genialt heller, den logiska lösningen borde alltså vara att ta förstärkaren till högttalaren.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

grym skrev:placebo
:rofl
blueint skrev:Smörj in kablarna med gröt så låter det ännu bättre :happy: :drool:
För egen del fungerar kallpressad ormolja bäst! :mrgreen:
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Inlägg av Kjelle »

Det senaste på Svalander, apparatplattor, den som en gång provat den vill inte vara utan !

Jo Jo, bara 4595 kr :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tack Kjelle, texten var underbar!

Läs och njut:
Classic är en tvådelad basplatta där övre plattan är upphängd i ramen genom två slingor med hårt spända trådar.

Genom sin sinnrika konstruktion justerar den sig väl till olika belastningar och isolerar effektivt din apparat från underlaget och rummet.

Du kan justera spänningen på tråden om du så vill men den är manuellt noga injusterad från fabrik och kommer hålla optimal spänning i många år så det bästa är att inte röra trådspäningen.
Ormoljepoesi!! :lol:




Edit:
Hittade detta hos Svalander:
Denna platta är speciellt framtagen för utrymmen där du har ont om plats i höjdled - tex i ett rack.

Fungerar speciellt väl då underlaget är hårt tex glas, sten, trä eller laminat. Bör inte användas på tjocka mattor.
Lånat härifrån: http://www.svalander.se/shoppen/ssc-flatbase.htm
En njutning att läsa!!
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Man bör få mindre skinförluster på en kvadratisk ledare än en cirkulär eftersom mantelarean är större för den kvadratiska för samma ledningsarea. Dock bör diskontinuiteterna som hörnen utgör öka strälningsförlusterna.

Dock lär inget av det ovanstående ha någon betydelse på audiofrekvenser.

Edit: Lite nyårstrött
Senast redigerad av peter555 1 januari 2009, 14:18:46, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14954
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

jag kallar dessa för "kabeltattare"...
Skriv svar