Batterimätare för segelbåt (shuntbaserad)
Batterimätare för segelbåt (shuntbaserad)
OK. Den kvalar väl in som projekt nu
Har samlat infon tills vidare på denna webbsida
http://www.dalton.ax/battmeter/
Diskussioner kan vi föra här så kompletterar jag sidan vartefter. Nyckeldata:
PIC-baserad
Mäter över shunt i jordledningen (low-side)
Kapacitet 0..2000Ah, noggrannhet 0,001mAh
Kapacitet 0..12A eller 0.120A
Noggrannhet 1/3333,33
Har samlat infon tills vidare på denna webbsida
http://www.dalton.ax/battmeter/
Diskussioner kan vi föra här så kompletterar jag sidan vartefter. Nyckeldata:
PIC-baserad
Mäter över shunt i jordledningen (low-side)
Kapacitet 0..2000Ah, noggrannhet 0,001mAh
Kapacitet 0..12A eller 0.120A
Noggrannhet 1/3333,33
Någon föreslog att jag kunde använda en sådan här:
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/ina138.pdf
Problemet är att den varkar ha ganska litet dynamik? Om man läser databladet så skall insignalen vara mellan 10 och 500mV och antar man en 0,05ohm shunt så blir det 200mA till 10A?
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/ina138.pdf
Problemet är att den varkar ha ganska litet dynamik? Om man läser databladet så skall insignalen vara mellan 10 och 500mV och antar man en 0,05ohm shunt så blir det 200mA till 10A?
Skulle man inte kunna använda två olika mätningar för att få högre dynamik? T.ex en del som mäter 0,01 A - 10 A och sen en annan som mäter 10 A - 200 A. På så sätt tar man hand om små strömmar som ackumuleras under långa tider av stillaliggande med hög noggrannhet och stora strömmar t.ex. vid laddning eller extremt effektuttag med sämre noggrannhet.
Jag håller själv på att projektera för en SOC-mätare (State of Charge) till mitt elmotorprojekt och följer därför ditt projekt med spänning. Mitt problem är att motorn normalt drar under 100A men i extremfall KAN dra uppåt 300A i korta stunder. Jag vill ju gärna ha en upplösning på 1mA från 0 till 300A men det går ju inte så jag måste lista ut nåt annat.
Jag håller själv på att projektera för en SOC-mätare (State of Charge) till mitt elmotorprojekt och följer därför ditt projekt med spänning. Mitt problem är att motorn normalt drar under 100A men i extremfall KAN dra uppåt 300A i korta stunder. Jag vill ju gärna ha en upplösning på 1mA från 0 till 300A men det går ju inte så jag måste lista ut nåt annat.
Ja, det är en annan lösning. "There are many ways to skin a cat"Skulle man inte kunna använda två olika mätningar för att få högre dynamik? T.ex en del som mäter 0,01 A - 10 A och sen en annan som mäter 10 A - 200 A. På så sätt tar man hand om små strömmar som ackumuleras under långa tider av stillaliggande med hög noggrannhet och stora strömmar t.ex. vid laddning eller extremt effektuttag med sämre noggrannhet.
Prototypen jag har nu klarar ett omfång över 1000 med 0,1% noggrannhet vilket eg är ganska mycket. Då kan man mäta 12ma..12A, eller 120mA till 120A. NAckdelen är att del blir rätt mycket prylar. Skall även testa med en TI bq2018/2016 som om det fungerar bra minskar såväl komponenter som strömförbrukning. De kretsarna innehåller i princip samma som jag byggt disktret och har ett spann om 12,5uV till 200mV. Om du har en 0,7 mohm shunt, dvs 300A = 200mV (60W!) så blir minimi 18mA, men du kan eg mäta ännu lägre, det tar bara mera tid.
Kretsarna interfacas via I2C
Denna PDF har lite intressanta kurvor som beskriver ett batteris SOC som funktion av spänning och strömuttag.
Jag tänker mig ett system som tar fasta på flera tekniker och kombinerar dem, lite som du beskriver i under rubriken "Laddningsgrad från tomgångsspänning".
Man kan ju uppskatta batteriets SOC på följande sätt:
* Spänning vid ingen last. Uppskattas kanske tillräkligt bra om strömmen varit under XmA i X minuter. Relaterar ju direkt till SOC.
* Spänning vid visst strömuttag, enligt kurvor i PDF ovan. Man måste såklart ha rätt kurva för det aktuella batteriet.
* Ah-räkning.
* Kalibrering av SOC till 100% när underhållsladdning har skett i X minuter.
Finns det fler sätt som jag glömt? Givetvis måste man ha koll på temperaturen också då den inverkar.
Sen skulle man ju gärna ha mjukvara åt neuralt närverk-hållet som justerar t.ex. U-I-SOC-kurvan efter hur batterierna faktiskt uppför sig.
Vad tror du om den iden? Att kombinera flera metoder alltså.
Jag tänker mig ett system som tar fasta på flera tekniker och kombinerar dem, lite som du beskriver i under rubriken "Laddningsgrad från tomgångsspänning".
Man kan ju uppskatta batteriets SOC på följande sätt:
* Spänning vid ingen last. Uppskattas kanske tillräkligt bra om strömmen varit under XmA i X minuter. Relaterar ju direkt till SOC.
* Spänning vid visst strömuttag, enligt kurvor i PDF ovan. Man måste såklart ha rätt kurva för det aktuella batteriet.
* Ah-räkning.
* Kalibrering av SOC till 100% när underhållsladdning har skett i X minuter.
Finns det fler sätt som jag glömt? Givetvis måste man ha koll på temperaturen också då den inverkar.
Sen skulle man ju gärna ha mjukvara åt neuralt närverk-hållet som justerar t.ex. U-I-SOC-kurvan efter hur batterierna faktiskt uppför sig.
Vad tror du om den iden? Att kombinera flera metoder alltså.
Senast redigerad av AndersG 2 oktober 2008, 20:54:10, redigerad totalt 1 gång.
Precis så skissar jag på en strömmätare, fast bara upp till 10A och med high-side sensing. Två shuntar i serie, den ena sisådär 10ggr större R än den andra. "Finshunten", alltså den med högt R, kortsluts med en FET när strömmen överstiger en viss gräns, vilket också signaleras till mcu'n att "nu är det dags att mäta grovskala".gunne skrev:Skulle man inte kunna använda två olika mätningar för att få högre dynamik? T.ex en del som mäter 0,01 A - 10 A och sen en annan som mäter 10 A - 200 A. På så sätt tar man hand om små strömmar som ackumuleras under långa tider av stillaliggande med hög noggrannhet och stora strömmar t.ex. vid laddning eller extremt effektuttag med sämre noggrannhet.
http://www.faktaomfartyg.se/jens_kofoed_1979.htm
Helt OK som transportmedel betraktad. Jag flög till Stockholm och tog båten hem.
Helt OK som transportmedel betraktad. Jag flög till Stockholm och tog båten hem.
Japp, det är ju en elegant lösning för att slippa stora shuntar och därigenom stora förluster.Precis så skissar jag på en strömmätare, fast bara upp till 10A och med high-side sensing. Två shuntar i serie, den ena sisådär 10ggr större R än den andra. "Finshunten", alltså den med högt R, kortsluts med en FET när strömmen överstiger en viss gräns, vilket också signaleras till mcu'n att "nu är det dags att mäta grovskala".
Jag sitter och läser databladet för INA204 nu och blir inte riktigt klok på hur den funkar.
Den heter ju "Unidirectional Measurement Current-Shunt Monitor..." vilket borde betyda att den kan hantera ström i båda riktningarna. Men den har ju bara en utgång så hur indikerar den vilket håll strömmen går? Är det så att man får en negativ spänning på utgången vid ström åt ena håller och positiv vid ström åt andra? Vad ska man ha komparatorerna till?
Den heter ju "Unidirectional Measurement Current-Shunt Monitor..." vilket borde betyda att den kan hantera ström i båda riktningarna. Men den har ju bara en utgång så hur indikerar den vilket håll strömmen går? Är det så att man får en negativ spänning på utgången vid ström åt ena håller och positiv vid ström åt andra? Vad ska man ha komparatorerna till?