Går det inte att använda förstärkare till att styra moto
Går det inte att använda förstärkare till att styra moto
Kan man inte använda en förstärkare typ 2 utångar på vardera 20 watt.
Med tanke på att man kan få pulsen ut både possetiv och negativ.
Till 2 mindre motorer givetvis
Med tanke på att man kan få pulsen ut både possetiv och negativ.
Till 2 mindre motorer givetvis
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det ska fungera fint. Har för mig att det finns några trådar om det.
Det man bör tänka på är:
*Impedansen.
*Att man troligtvis får ut en sinus-liknande vågform om man matar in fyrkantvåg.
*Frekvensomfånget på förstärkaren. Det är inte många förstärkare som är helt linjära igenom hela frekvensområdet. Men med lite extra-elektronik är det enkelt att lösa den biten.
Sedan beror det förstås på vad det är för motor.
Det man bör tänka på är:
*Impedansen.
*Att man troligtvis får ut en sinus-liknande vågform om man matar in fyrkantvåg.
*Frekvensomfånget på förstärkaren. Det är inte många förstärkare som är helt linjära igenom hela frekvensområdet. Men med lite extra-elektronik är det enkelt att lösa den biten.
Sedan beror det förstås på vad det är för motor.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Vilken smart idé. Här sitter man och surar över att man inte har några styrkort, men i princip fått färdigt Z-axeln på CNC-fräsen. Har en 4x20w förstärkare som man skulle kunna använda. 
Det är ju skitsmidigt. Då kan man ju dessutom använda ljudkortet i datorn för att styra motorn.
Ska nog också prova det här när jag får tid.

Det är ju skitsmidigt. Då kan man ju dessutom använda ljudkortet i datorn för att styra motorn.
Ska nog också prova det här när jag får tid.

Har meckat som fan hela kvällen. Men nu slutade det med en explosion, så nu är det nog läggdags. Dock kom det aldrig någon magisk rök. Men en av de två stora kondingarna i nätdelen på förstärkaren står och bubblar. Den andra har också buffat upp sig fast där har vätskan/skummet redan stelnat och blivit gult. Jag tror det är dags att byta kondensatorer i nätdelen kanske. 
För övrigt så verkar det funka skitbra, även vid låga hastigheter. Jag körde min Nema23 motor i 0.33 rpm och den var råstark, gick inte att hålla emot. När jag körde den i 0.12 rpm däremot så kunde man få den att hoppa tillbaka varje gång den ena lindingen gick mot noll. Har för övrigt kopplat förbi lågnivådelen i förstärkaren då jag aldrig fick ut någon ljud. (Skulle kanske kunna bero på att nätdelen är paj och lämnar dålig spänning så någon IC-krets får krupp?). Antagligen är det väl där DC-block kondingarna sitter.
Håller för övrigt knåpa ihop ett litet program för att styra ett par stycken stegmotorer. Tyvärr är programmet bara för Mac OS X än så länge, men om någon har det i labbet så är ni välkommna. Kommer självklart göra själva "styrkoden" plattformsoberoende. Vore ju fint att trycka in koden i en liten AVR med några D/A och ett USB-interface.

För övrigt så verkar det funka skitbra, även vid låga hastigheter. Jag körde min Nema23 motor i 0.33 rpm och den var råstark, gick inte att hålla emot. När jag körde den i 0.12 rpm däremot så kunde man få den att hoppa tillbaka varje gång den ena lindingen gick mot noll. Har för övrigt kopplat förbi lågnivådelen i förstärkaren då jag aldrig fick ut någon ljud. (Skulle kanske kunna bero på att nätdelen är paj och lämnar dålig spänning så någon IC-krets får krupp?). Antagligen är det väl där DC-block kondingarna sitter.
Håller för övrigt knåpa ihop ett litet program för att styra ett par stycken stegmotorer. Tyvärr är programmet bara för Mac OS X än så länge, men om någon har det i labbet så är ni välkommna. Kommer självklart göra själva "styrkoden" plattformsoberoende. Vore ju fint att trycka in koden i en liten AVR med några D/A och ett USB-interface.

Jo, jag har haft lite problem med det. Datorns ljudkort är AC-kopplat så jag får inte ut någon vettig signal ur datorn. Jag har ju kopplat förbi LF-delen på förstärkaren så det är mycket möjligt att jag kopplat för bi AC-kopplingen på ingången åtminstånde.
Men om man nöjer sig med ganska låg hastighet på motorn så funkar det klockrent. Har suttit och kört upp och ner Z-axeln på CNC-fräsen många gånger nu.
Men om man nöjer sig med ganska låg hastighet på motorn så funkar det klockrent. Har suttit och kört upp och ner Z-axeln på CNC-fräsen många gånger nu.