Så, nu börjar min fräs bli som jag vill ha den!.
Som sagt så köpte jag det manuella kordinatbordet för en 5hundring, & nu så har den blitt utsatt för en hel del förändringar enligt mina önskemål.
När jag fick hem bordet så var det ganska mycke konstigt glapp i alla möjliga leder & rosten hade varit framme, så det vara bara att plocka ner den i småbitar, men som tur var så var det bara en massa skruvar som hade vibrerat loss & rosten polerade jag väck med ventil slip-pasta. All annan goja som satt på som kikare, microscope, pneumatiska kolvar, kåpor ,fästen mm åkte också väck.
Lite data
X & Y ledens Stigning är 2,54mm/varv.
Z ledens Stigning är 1mm/varv
Dessa leder driver jag med 200stegs /3Nm /3A stegmotorer.
Om jag kör motorerna i fullsteg så blir upplösningen för X & Y 0,0127mm
& i halvsteg så blir det 0,00635mm.
(Nuvarande upplösning för X & Y 0,003175mm "Kvartssteg")
(Nuvarande upplösning för Z 0,0025mm "Halvsteg")
Motorerna är specade till att gå i 50V/sek (3000V/min), vilket gör att bordet kan maximalt förflytta sig med en hastighet av 12,7cm/sek, men vi får se vad det hamnar på i värkligheten!.
Fräsmotorn är en 900Watts KRESS med reglerbart varvtal mellan 8´000 & 26´000V/min.
(Modifierat varvtalsområde till 6000-22000rpm)
Arbetsytan är ca 50*50cm & vikten är nu runt 200Kg.
Fräsen skall ju givetvis styras av en dator, men jag kommer att använda en 68HC11 som mellanhand mellan PCn & kraftkorten.
Det är för att kunna välja mellan olika stegmode, visa koordinaterna på en display, kunna köra fräsen med yoystickar & knappar, kanske till & med ladda ner hela fräsprogrammet i ramminnet, för att sedan kunna fräsa helt stand-alone. Tja möjligheterna blir ju oändliga med en MPU som alla vet

Så här såg den ut innan...

Några frässtål som kan komma till nytta...

Festerna för Steg & Fräsmotorerna = Klara

Prylarna på plats...

HC11 moderkortet & RAM & I/O-korten...

Just nu väntar jag på prylar till Prototyp kortet för Chopper styrningen, & Z-Axeln är inte färdig änu, så det dröjer väll kanske ett par väckor innan det börjar röra på sig